Sivistäkää amk yhteishausta
Minulla todistusvalintasivuston mukaan 89p todistusarvosanoillani. Onko minulla mahdollisuuksia päästä vain niihin kouluihin joissa todistuspisteraja alle 89p vai vaikuttaako pääsypisteisiini lisäksi jokin pääsykoe jolloin voisin hakea yli 100p paikkoihin?
Olen hakenut opiskelemaan viimeksi 10v sitten joten kaikki pääsykoehalutieto tervetullutta :D
Kommentit (26)
Onko kenelläkään tietoa voiko hakea 89p todistuksella isommalla pistesaldolla olevaan paikkaan jos mahdollisesti pääsykoetta myös haussa mistä jotain pistettä?
Eikös kaikkiin amk linjoihin ole vielä erikseen pääsykokeet.
Jos pisteraja on X, kaikki hakijat, jotka saavat enemmän kuin X pistettä, saavat opiskelupaikan. Pisteitä saa pää-asiallisesti pääsykokeesta ja koulutodistuksista, opintolinjojen välillä on eroja sen suhteen, millä perustein valitsevat opiskelijoita. Jos tämä on ap:lle vaikea päättelytehtävä, en suosittele AMK- tai yliopisto-opintoja.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/amk-valintak…
Kiitos linkistä. Onko mahdollisuus hakea pelkällä pääsykoevalinnalla niin ettei ylioppilastutkintoa huomioida ja jos niin miten? Olen ensikertalainen hakijana
ÄO kirjoitti:
Jos pisteraja on X, kaikki hakijat, jotka saavat enemmän kuin X pistettä, saavat opiskelupaikan. Pisteitä saa pää-asiallisesti pääsykokeesta ja koulutodistuksista, opintolinjojen välillä on eroja sen suhteen, millä perustein valitsevat opiskelijoita. Jos tämä on ap:lle vaikea päättelytehtävä, en suosittele AMK- tai yliopisto-opintoja.
Älä viitsi, kun itse et tajua aiheesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä. Onko mahdollisuus hakea pelkällä pääsykoevalinnalla niin ettei ylioppilastutkintoa huomioida ja jos niin miten? Olen ensikertalainen hakijana
Lue linkki. Myös todistusvalinnan osalta.
Sinun ei tarvitse tietää millä tavalla haet. Jos todistus ei riitä, osallistut valintakokeeseen.
Minuakin kionnostaa. Jos pelkkään todistusvalintapisterajaan ei riitä niin onko pääsy mahdollinen pääsykokeen pisteiden turvin? Jos esim parikymmentä pisteytä uupuu niin onko syytä luovuttaa kyseisen haun suhteen
Kannattaa hakea sinne minne haluat, eikä tuijottaa liikaa aiempia pisterajoja, ne voi muuttua. Osa opiskelijoista valitaan todistusvalinnan kautta, osa pääsykokeella. Jos et tule hyväksytyksi todistusvalintakiintiössä, voit silti päästä sisään osallistumalla pääsykokeeseen. Pääsykoe on sitten oma juttunsa, eikä vaikuta noihin todistusvalinnan pisteisiin.
Jos sinulla on sekä ylioppilastodistus että ammattikoulututkinto, haet molemmilla. Systeemi huomioi automaattisesti sen todistuksen, joka tuottaa kyseiseen hakukohteeseen paremmat pisteet. Et siis itse voi valita kummalla todistuksella haet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse tietää millä tavalla haet. Jos todistus ei riitä, osallistut valintakokeeseen.
Voiko valintakokeeseen hakea onnistuen jos ylioppilastutkinnon pisteet ei riitä eikä ole amispapereita tms väyläopintoja käytynä?
-eri
Voi luoja, lukekaa nyt tuo ammattikorkeakouluun.fi -sivusto ja kysykää jos sitten vielä jotain epäselvää.
Pääsykokeella haetaan todistusvalinnan lisäksi eikä ne poissulje toisiaan. Mulla oli huonot todistuspisteet mutta pääsykoe meni hienosti.
Ilkeilijälle tiedoksi ettei kannata hirveästi ylemmyyttä tuntea jos on päässyt korkeakouluun, ei siellä niin ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko valintakokeeseen hakea onnistuen jos ylioppilastutkinnon pisteet ei riitä eikä ole amispapereita tms väyläopintoja käytynä?
-eri
Kyllä
Haen itse myös pitkästä aikaa opiskelemaan. Olen kirjoittanut vanhanmallisen reaalin ja saanut siitä E:n. Vastasin useamman aineen kokeisiin. Meneekö arvosana sen oppiaineen mukaan minkä vastauksia eniten vai miten? Vai millä tavalla tuo sitten pisteytetään?
Vierailija kirjoitti:
Haen itse myös pitkästä aikaa opiskelemaan. Olen kirjoittanut vanhanmallisen reaalin ja saanut siitä E:n. Vastasin useamman aineen kokeisiin. Meneekö arvosana sen oppiaineen mukaan minkä vastauksia eniten vai miten? Vai millä tavalla tuo sitten pisteytetään?
Vain ainereaalista saa pisteitä - ei siis vanhasta reaalista, jonka olet kirjoittanut. Sen arvo on 0p.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ainereaalista saa pisteitä - ei siis vanhasta reaalista, jonka olet kirjoittanut. Sen arvo on 0p.
Voi ei! Enhän minä pääse yhtään mihinkään opiskelemaan näillä pisteillä jos menee hukkaan tuokin Eximia.
Valaiskaa myös ammattikoulutodistushausta, poikkeaako kuinka. Vertailen kummalla kannattavampaa hakea
-ap