Siskojen soittelu ja viestittely vaikken halua olla tekemisissä, olenko kamala ihminen?
Taustaksi, että elämme aivan totaalisen erilaista elämää: itse lähdin päihde- ja moniongelmaisesta lapsuudenkodistani 18-vuotiaana, muutin kauas ja opiskelin itselleni hyvän ammatin ja rakensin elämäni tarkoituksella aivan toisenlaiseksi kuin tuo lapsuudenkotini oli.
Yritin aikanaan auttaa siskojani kannustamalla heitä samaan, mutta he ovat jotenkin ihan eri maata ja ovat valinneet "elämämkoulun" ja elämäntavan jossa mv-lehti ja muut hörhösanomat määrittävät heidän maailmankuvaansa ja joka kaikin tavoin pitää sisällään sen kaltaisia elementtejä joista en halua siivuakaan omaan elämääni.
Olen yrittänyt himmata välejämme kokonaan ja sanonutkin suoraan mistä syistä. Silti he soittelevat ja kun en vastaa, saavat jotenkin syyllisen fiiliksen minulle aikaan kun "en omia siskojani halua nähdä ja kuulla". Heidän "ryhdistäytymisensäkin" on niin kaukana siitä miten sen itse koen, että en näe meillä minkäänlaista yhteistä liimapintaa. En halua heitä ja sitä kaikkea epämääräistä kuraa elämääni, kärsin siitä ihan tarpeeksi elämäni ekat 18 vuotta. Olen äärimmäisen ahdistunut aina monta päivää noiden puhelujen ja viestien jälkeen.
Olenko ihan kamala ihminen katkoessani välit lopullisesti, vaikkei he minulle ole mitään ilkeää koskaan sanoneet? Mitä ajattelet tällaisesta ulkopuolisena?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he eivät kerta ole mitään pahaa tehneet niin en ymmärrä pointtia. Huono lapsuus johtui vanhemmistasi vai?
Minkä vuoksi mollaat heidän "ryhdistäytymistä"? Ei kai ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa elää.
Joo, tätä mäkään en ymmärrä. Ei ole mitään muuta syytä, kun siskot elävät erilaista elämää, niinkö? So what! En laittais tuon takia välejä poikki.
Lapsuuteen juuttuneet ihmiset ovat valitettavasti monella tapaa sellaisia että pyrkivät vetämään muitakin siihen hämmentyneeseen tilaan johon ovat itse juuttuneet. Rasismi on vain yksi tapa ilmentää omaa pelkoa ja epävarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole kamala ihminen. Ymmärrän tunteesi ja teet oikein ei tarvitse olla tekemisissä. Minä en ole koko sukuun paitsi omiin lapsiin
Itse olen yhteydessä vain äitiini ja sisaruksiini, ajoittain pistän viestinä enolle.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, ap ei kestänyt edes sivua lukea omaa keskusteluaan. Suvaitsevaiseksi itseään nimittäville käy noin. Ne, jotka suvaitsevat, eivät pidä siitä meteliä ja korosta ap:n tavoin itseään, vaan toteuttavat tätä ideologiaa omassa elämässään luontaisesti.
Miksi pitäisi lukea typeriä aivopieruja? Ap on nimenomaan ponnistanut pois siitä maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä pääse eroon menneisyydestäsi ja vaikutat ylimieliseltä. Mutta tee ihan mitä haluat. Ole tyly niin kyllä ne loukkaantuu ja jättää sinut rauhaan.
Ikävää jos vaikutan ylimieliseltä. Sitä en omasta mielestäni ole, mutta kiinnostavaa saada näkökulmaa ulkoapäin. Itse koen vain olevani väsynyt ja ahdistunut, jonkinverran lapsuudenkodistani traumatisoitunutkin. Olen aktiivisesti halunnut jättää sen maailman taakseni ja tosiaan aikanaan kannustin siihen siskojanikin. Mutta koska he ovat valinneet jatkaa itse tuota elämäntapaa ettei käydä kouluja eikä arvosteta asiantuntijuutta vaan jaetaan netissä mv-lehden ja muiden vastaavien huuhaajulkaisuja ja ihannoidaan väkivaltaa jne. ja harrastetaan kaikkea epämääräistä - katson että minun on todellakin oman hyvinvointini vuoksi parempi olla heistä mahdollisimman etäällä. Ehkäpä tosiaan vaihdan numeronikin.
AP
Mitäs uutisia itse sitten jakelet? Yleisradiota?
Joo, tuo pisti mullakin silmään, et mv on näköjään suuressa roolissa ap:n paheksunnan kohteena. Todella outoa, et joku triggeröityy tuosta höpöhöpö -julkaisusta noin paljon. Tulee vaan mieleen, et ehkäpä kyse on häpeästä enemmän. Ei kehtaa olla julkisesti sisko tuollaiselle "r o skaväelle"
Musta on täysin ymmärrettävää että jos oma äly riittää pidemmälle ettei halua tulla vedetyksi lokaan perheen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko akateemisesti menestynyt, joka halveksuu vähemmän koulutettuja?
Ns. Paremman piirin syndrooma?Mitähän h’lvettiä nyt taas. Asia menee päinvastoin niin että vaikeuksista akateemiselle uralle ponnistanutta halveksitaan kateuspäissään hautaan asti eikä toisin päin. Ja syyllistetään paremmuudesta juuri kuten sinäkin teet.
Ja kyllä. Yhteiskunnan silmissä itsensä ylös nostanut ihminen on parempi.
Akateemiset halveksuvat muita... Kouluttamattomia. Liikkuvat " vertaistensa parissa ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko akateemisesti menestynyt, joka halveksuu vähemmän koulutettuja?
Ns. Paremman piirin syndrooma?Mitähän h’lvettiä nyt taas. Asia menee päinvastoin niin että vaikeuksista akateemiselle uralle ponnistanutta halveksitaan kateuspäissään hautaan asti eikä toisin päin. Ja syyllistetään paremmuudesta juuri kuten sinäkin teet.
Ja kyllä. Yhteiskunnan silmissä itsensä ylös nostanut ihminen on parempi.
Akateemiset halveksuvat muita... Kouluttamattomia. Liikkuvat " vertaistensa parissa ".
Huonoitsetuntoiset ihmiset koulutustausta huolimatta alentavat itse itsensä ja koittavat sotkea muut sekaviin kuvioihinsa.
T. Amis
Tässä keskustelussa näkyy hyvin se millainen tabu on kyseessä. On helppo syyllistää toista ihmistä tuntematta sitä valtavaa tuskaa ja kipua siellä taustalla. Varmasti kukaan ihminen ei sulje elämästään lapsuuden perheen jäsentään kevyin perustein. Usein on yritetty pitää yhteyttä vuosikaudet tai vuosikymmenet, mutta lopulta voimat ovat yksinkertaisesti loppuneet. Mikäli kuka tahansa toinen ihminen aiheuttaa ahdistusta ja huonoa oloa, voi yhteydenpidon päättää. Se toki tekee tuskaa, mutta niin saa tehdä ja niin tuleekin tehdä, mikäli oma terveys ja/tai hyvinvointi sen vaatii. Kenenkään ei tule puuttua toisen aikuisen ihmisen päätöksiin edes kommentoinnin tasolla. Kaikki me elämme sitä omaa elämäämme ihan itse.
Ap:n kanssa ei selvästi pysty olemaan oma itsensä. Tuomitsee siskonsa päihteiden käytöstä ja yrittää itse olla mallikansalainen. Huumorintajukaan ei kohtaa eikä halua selvästikkään tutustua siskoihin heinä omina itsenään. Selvästi traumoja lapsuudesta/ nuoruudesta. Tunnen kuvion koska itselläni vähän sama tilanne. Jos soittaa aikaisin aamulla ajatellaan heti että jotain pahaa on sattunut. Ei tietenkään voi olla hyviä uutisia. Vitsejä ei tajuta kun ollaan niin hemmetin tosikkoja. Jos on vaikeaa ja juonut vähän punaviiniä niin se on katastrofi ja lopetetaan puhelu jos on ottanut. Tuomitaan herkästi vaikka aikuinen ihminen osaa päättää itse tekemisistään. Niin että ap:lle joka ei kestä kommentteja vaan lopettaa keskustelun kun ei miellytä että älä tuomitse siskojasi vaan anna heidän tehdä asiat omalla tyylillä!
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa ei selvästi pysty olemaan oma itsensä. Tuomitsee siskonsa päihteiden käytöstä ja yrittää itse olla mallikansalainen. Huumorintajukaan ei kohtaa eikä halua selvästikkään tutustua siskoihin heinä omina itsenään. Selvästi traumoja lapsuudesta/ nuoruudesta. Tunnen kuvion koska itselläni vähän sama tilanne. Jos soittaa aikaisin aamulla ajatellaan heti että jotain pahaa on sattunut. Ei tietenkään voi olla hyviä uutisia. Vitsejä ei tajuta kun ollaan niin hemmetin tosikkoja. Jos on vaikeaa ja juonut vähän punaviiniä niin se on katastrofi ja lopetetaan puhelu jos on ottanut. Tuomitaan herkästi vaikka aikuinen ihminen osaa päättää itse tekemisistään. Niin että ap:lle joka ei kestä kommentteja vaan lopettaa keskustelun kun ei miellytä että älä tuomitse siskojasi vaan anna heidän tehdä asiat omalla tyylillä!
Tää on just tää. Kukaan normaali ihminen ei halua olla päihdeongelmaisten kanssa tekemisissä. Mutta ootapas kun olet se päihdeperheen syntipukki niin MITEN VOIT HYLÄTÄ PERHEESI KUN NEHÄN ON VAAN PÄIHDERIIPPUVAISIA ETKÄ OLE SEN PAREMPI IHMINEN.
Vierailija kirjoitti:
Toki saavat siskot tehdä mitä haluavat.
Samoin ap saa tehdä, mitä itse haluaa.
Hänen ei tarvitse olla huonoa oloa tuottavien ihmisten kanssa tekemisissä vain siksi, että ovat sukua.
Minä pysyttelin kaukana juoppo-sukulaisesta heti kun aikuistuin ja itsenäistyin.
Mikä ihana rauha, kun ei enää tarvinnut kuunnella niitä tilityksiä siitä, kuinka muut sisarukset ovat muka saaneet enemmän perintöä, kun eivät olleet. Sen sijaan heidän vaurastumisensa tapahtui ihan omien ponnistusten ansiosta.
Kas kun hyvin usein sellaiselle alkaa kertyä säästötilille rahaa, joka ei juhli joka viikonloppu perjantaista sunnuntaihin. Ihan normaalilla elämisellä ja olemisella pystyy ennen pitkää toteuttamaan haaveita. Muiden toteutuvat haaveet sitten näyttävät epäoikeudenmukaiselta sen silmissä, joka ei ymmärrä omien valintojensa merkitystä omassa hyvin- tai pahoinvoinnissaan.
Ei tarvitse olla tekemisissä kenenkään kanssa vain siksi että ovat samaa sukua. Jos heikoista lähtökohdista on itse ponnistanut hyvään omaan elämään, miksi siihen velliin pitäisi enää juuttua? Joku nosti senkin näkökulman esiin, että pahimmillaan oma hyvä elämäkin on vaarassa kun lähipiiriin päästää noita pikkurikollisia ja muita elämänkoululaisia. Joka tapauksessa se on niin näköalatonta elämää, että ymmärrän hyvin sen ahdistuksen ettei sellaiseen halua enää edes kurkistaa jos sieltä on päässyt itse pois. Ja ap on sentään yrittänyt kannustaa sisaruksiaan kouluttautumaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saavat siskot tehdä mitä haluavat.
Samoin ap saa tehdä, mitä itse haluaa.
Hänen ei tarvitse olla huonoa oloa tuottavien ihmisten kanssa tekemisissä vain siksi, että ovat sukua.
Minä pysyttelin kaukana juoppo-sukulaisesta heti kun aikuistuin ja itsenäistyin.
Mikä ihana rauha, kun ei enää tarvinnut kuunnella niitä tilityksiä siitä, kuinka muut sisarukset ovat muka saaneet enemmän perintöä, kun eivät olleet. Sen sijaan heidän vaurastumisensa tapahtui ihan omien ponnistusten ansiosta.
Kas kun hyvin usein sellaiselle alkaa kertyä säästötilille rahaa, joka ei juhli joka viikonloppu perjantaista sunnuntaihin. Ihan normaalilla elämisellä ja olemisella pystyy ennen pitkää toteuttamaan haaveita. Muiden toteutuvat haaveet sitten näyttävät epäoikeudenmukaiselta sen silmissä, joka ei ymmärrä omien valintojensa merkitystä omassa hyvin- tai pahoinvoinnissaan.
Tämä.
Kertoo sinusta kaiken että suvaitsevaisuus on mielestäsi haukkumasana, menepä takaisin tunkiollesi kaltaistesi joukkoon.