Kävelettekö 10 000 askelta päivässä?
Olen vasta aloittanut tuon määrän tavoittelua ja aika paljon saa kävellä. Onnistuuko teiltä muilta helposti vai pitääkö erikseen lähteä lenkille, että tuo summa täyttyy?
Kertokaa myös BMI tai pituus ja paino. Mulla on lievä ylipaino, eli oliskohan noin 27 BMI. Painoa yritän tiputtaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee päivittäin käveltyä 15 000-20 000 askelta päivässä, mutta eipä se paino tunnu putoavan BMI tällä hetkellä 26, ja teen myös päivittäin lihaskunto treeniä joka päivä.
Kait sitten syön liikaa tai liian epäterveellisesti, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee:).Jos laihtua yrität ja noilla askelmäärillä et laihdu, niin syöt väärin. Kulutuksesi on minimissään 3000 kcal noilla määrillä, lähempänä 3500, jos oot isokokoisempi.
Yli 3000 on kyllä vahvaa liioittelua. Kävely ja treenikin kuluttavat loppujen lopuksi aika vähän. Muutama sata kaloria voi olla niiden osuus. Peruskulutus riippuu tietenkin henkilön koosta ja aktiivisuudesta, mutta naisilla harvemmin on yli 2000.
Esim. mulla 67 kg peruskulutus ilman mitään liikuntaa on Sulamon mukaan vain reilu 1600 kcal.Mä painan 67-68kg ja päivittäinen kulutus on noin 2200-2500kcal. Viikossa on noin 3 liikuntapäivää, 1x lyhyt treeni, bodypumppi tai jooga ja 2:na päivänä lenkki.
Kannattaa muuten tsekata ne aktiivisuuskertoimet kohdilleen. Mulla on 1,4x ja 67kg painoisena kulutus Sulamossa 1900kcal.
Yli 3000 kcal kulutus on silti hyvin epätodennäköistä. Laskin itse tarkoituksella epäaktiivisen peruskulutuksen, johon liikunta tuo sitten jotain lisäkulutusta. Tarkoitus on siis laihtua.
Mulla on tuo 1,4x aktiivisuuskerroin ja kulutus 1900kcal. Sen päälle lisään sitten liikunnat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 33 vuotias, 165cm ja 54kg. Yhden lapsen äiti. Tällä hetkellä olen kotona.
Askeleita tulee päivässä 10 000 - 15 000 ihan vain kotona olemalla / kotitöitä tehdessä / lapsen kanssa pihassa ulkoillessa. Jos lähdemme pidemmälle lenkille (lapsi rattaissa) niin tulee helposti 18 000 askelta.
Yllätyin, kuinka paljon askeleita tulee! Positiivinen yllätys :)
Miten muka saat kotona oleilemalla 10 000 - 15 000 askelta? Tuohan vastaa jotain 6-10 kilometriä. Riippuu askelpituudesta, mutta suunnilleen. Melkoinen kartano sinulla täytyy olla.
Jotta kehitystä tapahtuu pitäs treenien olla nousujohteisia, se että käy käveleen samat askeleet vuodesta toiseen, ei ole sitä.
Eli ei se mitään kehitä jos on normaali kunto alla valmiina.
ja tuo 10 000askelta päivässä tulee helposti lähes jokaisella normaalilla aikuisella vahingossaki.
Korona-aikana en liiku hirveän paljoa mutta 10000 askelta tulee silti täyteen. Ennen koronaa ja toivottavasti sen jälkeenkin tuola määrä.
39v, 166cm ja 53kg
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana en liiku hirveän paljoa mutta 10000 askelta tulee silti täyteen. Ennen koronaa ja toivottavasti sen jälkeenkin tuola määrä.
39v, 166cm ja 53kg
Tuola määrä= tupla määrä
Helppo päästä 10 tuhanteen per päivä. Äkkiä siihen tottuu.
Lukekaa tämä juttu rauhallisesti https://yle.fi/uutiset/3-11839602
Yllättävä noidankehä varmistui suomalaisten laajassa kuntotestissä: huonokuntoisille kertyy suhteessa eniten reipasta liikkumista.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Tuohan se just se asian ydin, se ei enää tee mitään kehitystä kun ei se tunnu missään.
Eli pitää tehdä kovempaa liikuntaa jos haluaa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20000 tulee aika normaalisti päivässä.Puolet töissä ja puolet kotinurkissa.Lenkillä ei juuri tule käytyä.
Tuo on liikaa :( Oletko ajatellut, missä kunnossa lonkkanivelesi on kun pääse eläkkeelle?
Erinomaisessa kunnossa. Siitä ne nivelet vahvistuvat kun saavat liikuntaa.
t. eri
Kauanko olet ollut jo eläkkeellä? Liikunta on tärkeää, mutta liika on liikaa, se on paitsi tutkittua myös maalaisjärjellä pääteltävä asia.
Ketkä käy eniten lonkkaleikkauksissa, kenellä eniten kulumia? Aika usein aikanaan rankkaa fyysistä työtä tehneet ihmiset.
Täällä toinen, paljon liikkuva kuusikymppinen. Lonkat kuvattu, joissa lääkäri totsesi olevan jotakin hyvänlaatuista muutosta, johtuen liikunnasta.
En mittaa askeleitani, ei ole tarvetta. TYössäni hoitajana tulee paljon liikuntaa, lisäksi hyötyliikuntaa, sekä lenkkeily, hiihto jne. En usko juuri 10000 askelen tuovan mitän eritystä "onnea" terveyden muodossa , vähempikin riittänee.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Tuohan se just se asian ydin, se ei enää tee mitään kehitystä kun ei se tunnu missään.
Eli pitää tehdä kovempaa liikuntaa jos haluaa kehitystä.
Eli parempi kävellä tuhat askelta päivässä ettei pääse kehittymään ja kroppa tottumaan suurempaan kulutukseen?
Kerta jääkaapille illassa,treenipäivinä kaks kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askelmäärä on huono mittari, koska suurin osa laitteista mittaa sen päin persettä. Minulle tuli mukamas 5 000 askelta, kun kävelin alle kilometrin lähikauppaan.
Jotkut mittarit laskee askeleeksi, kun heiluttaa kättä. Tosiaan, aika erilaisia on nuo mittaimet.
No minä olen katsonut myös googlesta ne kilometrit ja askeleleet kyllä vastaavat kilometrejä.
Oma päiväkeskiarvoni on 14 000 askelta. Helposti tulee minun elämäntavalla. Minulla myös kotona ollessa kertyy huomaamatta. Onko sitten adhd:ta vai mitä, mutta tanssin joka päivä ja kävelen aina puhelimessa puhuessa.
Yhdessä vaiheessa olin työssä, jossa oli paljon kävelyä paikasta toiseen. Paino tippui muutamassa kuukaudessa 3 kiloa, vaikka en yrittänyt laihduttaa.
Tuntuu että joka vuosi tulee uus tutkimus missä todistellaan että entistäkin vähempi liikkuminen riittää, mutta samalla ollaan huonokuntoisempia ja lihavempia vuosi vuodelta.
Lapsetkin on surkeassa jamassa nykyään,ei välttämättä osata edes juosta .Tälläki palstalla paljon selityksiä liikuntaa vastaan aina. Onneksi olen sen verran vanha että minä en sitä tulevaisuuden laskua maksa nuista , ja oma eläke on turvattu.
En todellakaan vaikka käyn 3 krt/pv koiran kanssa lenkillä 30-60 minsaa/kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askelmäärä on huono mittari, koska suurin osa laitteista mittaa sen päin persettä. Minulle tuli mukamas 5 000 askelta, kun kävelin alle kilometrin lähikauppaan.
Jotkut mittarit laskee askeleeksi, kun heiluttaa kättä. Tosiaan, aika erilaisia on nuo mittaimet.
No minä olen katsonut myös googlesta ne kilometrit ja askeleleet kyllä vastaavat kilometrejä.
Niin mullakin vastaa ulkona, koska siellä tulee käveltyä suht reippaasti. Sisällä ei sen sijaan vastaa eikä vaikka silloin, jos pihalla siirryn vaikka tuolilta a 5 metrin päässä olevalle tuolille b. Vain siis reippaat askeleet mittaa mun kello.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan vaikka käyn 3 krt/pv koiran kanssa lenkillä 30-60 minsaa/kerta.
Eli lenkkeilette ajassa mutta että kilometreissä? Koirat lenkkeilevät keskenään ja sinä seisot paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei hurraamista jos nuo askeleet on ainoa liikunta elämässä, ei se siitä lihaksia kasvata tai läskiä polta.
Polttaa läskiä kun kuluttaa kaloreita. Tietysti pitää syödä niin, että kalorivaje toteutuu. Käytönnössä jos kymppitonni askelissa kuluttaa reilu 400 kaloria, niin syömistä ei suhteessa tarvitse vähentää niin paljon.
10.000 on aika paljon, tosin en itse mittaa kotiaskeleita, vaan pelkästään ulkona lenkkeillessä kertyvät. Paljon saa kuluttaa lonkkia siihen määrään, mutta aika usein tavoite täyttyy. Ja kai ikäkin vähän merkkaa, olen 74 v, lonkka leikattu..
Perustuuko tämä johonkin mystiseen nestekiertoon vai hereilläolotunteihin? Olen iltavuorolainen, niin yleensä en ole hereillä ennen keskipäivää - olisiko minun "iltapäiväni" illalla?