Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita joita ärsyttää yhteenkirjoitusvirheet tyyliin " kesä keitto" ?

Vierailija
11.08.2006 |

Huomasin täällä taas äsken aloituksen MANSIKKA MARJA TUOTTEET. Apua voiko ihmisillä olla yhteenkirjoitussäännöt näin hukassa. Pilkuviilausta tämä tietysti on. Pääasia, että viesti tulee perille mutta kummiskin... Jatkuvasti näillä palstoilla törmää valitettavasti näihin erikseen kirjoitettuihin yhdyssanoihin. Voihan ärsytys!!!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus ihmetyttää miten joillain voi olla niin heikko tuo kirjoitustaito. En ole kirjailija minäkään mutta aina välillä mietin että onko maan perusopetuksessa jotain tosi pahasti pielessä... Minusta yhdyssanat on aika perusasioita, jotka kirjoitetaan 95% oikein.

Vierailija
2/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja virheitä tulee. Kunhan joku ymmärtää niin hyvä. En toisaalta edes hallitse yhteenkirjoitussääntöä? SO WHAT?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmistä vaivaa kun ärsyyntyy pikkujutuista?

Vierailija
4/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

to.. Miten ne on päässyt edes ylioppilaiksi?

Vierailija
5/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen luin jostakin, että huippu urheilijan (yhdyssana väliviivalla) elämä ei ole enää uran päättymisen jälkeen samassa mitta kaavassa (yhdyssana) ja että onneksi Mika Myllylä on nyt HYVÄVOINTISEMPI (miksi ei voi sanoa Mika Myllylä voi nyt paremmin tai edes PAREMPIVOINTINEN).

Siis eikö enää edes valtakunnan (anteeksi, valta kunnan) lehdissä osata kirjoittaa?

Samoin, mikä ihmeen maa on Britannia?

Vierailija
6/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perussäännöt tuntuvat olevan monella hukassa. Isot alkukirjaimet, välimerkin jälkeen välilyönti, kappalejako pitkissä teksteissä, räikeät ja jatkuvat yhdyssanavirheet...

Satunnaiset kirjoitusvirheet ihan ok, tekevälle sattuu. Välillä tulee toki lyötyä se välilyönti paikkaan jonne se ei kuulu.

Pilkkuvirheetkin ihan ymmärrettäviä, teen niitä taatusti itsekin.

Nyt joku sanoo, ettei täällä jaksa niin ajatella omaa tekstiään. Sepä se. Nuo perusasiat kun pitäisi tulla niin selkäytimestä, ettei niitä tarvitse edes ajatella...

Vierailija
7/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim itsellä netissä pilkkusäännöt ja muut jää kyllä täysin ajattelematta ja lauserakenteetkin saattaa olla ihan mitä sattuu. Mutta se, että kirjoittaa yhdyssanat erikseen ei varsinaisesti nopeuta kirjoittamista yhtään mitenkään.

Vierailija
8/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olla-verbin taivutusmuoto lienee on varsin paljon väärinkäytetty ja kuulostaa kovin tyhmältä. Vai mitä mieltä olet seuraavasta lauseesta: Mervi Nykänen lienee on ruma akka?

Vierailija
9/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolustuksekseni, minä ainakin kärsin lukihäiriöstä, joten yhdyssanavirheet selittyvät omalta osaltani siitä.

Vierailija
10/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään sääntöjä tarvi, johan se kielikorvakin sanoo, että lapsilisä tai lipputanko on yhdyssana. Vaikeat tapaukset on sitten asia erikseen.

Vierailija
11/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän ärsyttää ja surettaakin, niin kuin Morre sanoi..

Meidän paikallinen sanomalehtikin on niin surkeaa tekoa, että se on jatkuvasti täynnä ihan typeriä kielioppivirheitä.

Vierailija
12/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kirjoitusvirheet useimmiten johtuvat siitä.

mutta yhdyssanoihin kannattaa laittaa väliin kin pääte.

eli joulukin pukki kuulostaa hassulle mutta joulupukki oikealla joten silloin se on yhdyssana

tai se kesäkin keitto superkin pallo.. heh..tuolla olen opetellut ja suosittelen muillekkin harjoittelemaan kinin käyttöä.

Muille virheille en sitten oikein muuta pysty kun tuo lukivika vaivaa.

Vierailija
13/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ole lukihäiriöinen, on korkeakoulututkinto, tosin ulkomailla hankittu, mutta ei osaa alkeellisimpiakaan yhdyssanasääntöjä.

Olin aikoinaan jenkeissä vaihto-oppilaana ja siellä me ulkomaalaiset osattiin parhaiten kirjoittaa, jopa varapresidentti kirjoitti peruna-sanan potatoe.

On eri asia tehdä kirjoitusvirhe hätäisesti netin keskustelupalstalle, kuin esim. tehdä kirjoitusvirhe huutonetin otsikkoon, jossa myy esim. peili kaappi tai mauste hylly - joita siellä nyt on myynnissä.

Vierailija
14/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joten kirjoitusvirheet useimmiten johtuvat siitä.

mutta yhdyssanoihin kannattaa laittaa väliin kin pääte.

eli joulukin pukki kuulostaa hassulle mutta joulupukki oikealla joten silloin se on yhdyssana

tai se kesäkin keitto superkin pallo.. heh..tuolla olen opetellut ja suosittelen muillekkin harjoittelemaan kinin käyttöä.

Muille virheille en sitten oikein muuta pysty kun tuo lukivika vaivaa.

Vierailija
15/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan itsekään mieti kielioppisääntöjä kirjoittaessani, mutta noi yhdyssanat on mun mielestä ihan asia erikseen; kyllä ne pitäis tulla selkäytimestä. Ei siihen nyt mitään kielioppia tarvita, tai korkeakoulututkintoa, luulis et nyt ihan jokaisen korva sanois mikä on yhdyssana ja mikä ei.

Mut valitettavan yleistä tuo on nykyään. Mun on vaan vaikee ymmärtää.

Vierailija
16/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi esim minä käytän tuota kin päätettä.

Vierailija
17/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun siis " kärsimään" niistä päivittäin:) Hänen sähköpostinsa ovat aivan kauheaa luettavaa, miten voivat äidinkielen kieliopin säännöt olla niin hukassa? Ei mitään hajua yhdyssanoista, pilkun paikasta tai pisteen, kysymys- ja huutomerkin käyttämisestä.

Vierailija
18/18 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttava, joka on ammatiltaan koulunkäyntiavustaja ja poikeuksetta kirjoittaa yhdyssanat erikseen ja muutenkin paljon kirjoitusvirheitä, siis tarkoitan esim. sanan kotiin hän kirjoittaa kotio jne. Tekisi mieli sanoa hänelle, että ei sitten koulussa paljoa anna neuvoja koululaisille oikeinkirjoituksessa!!