Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvihuoneen kirjoittamattomat säännöt - uusi työntekijä

Vierailija
18.03.2021 |

Ärsyttääkö muita pienillä, varsinkin naisvaltaisilla työpaikoilla ruokailuhuoneen kirjoittamattomat säännöt, joita uusi työntekijä ei voi millään tietää etukäteen? Esim. olet parina ekana työpäivänä istahtanut syömään eväitä arpomaasi neutraaliin paikkaan ruokapöydän ääressä, ja kolmantena päivänä, kun olet aikeissa istahtaa samalle paikalle, kuuluttaa 20 vuotta samassa työpaikassa ollut rouva: ”Ei siihen saa istua, se on Maijan (esimies) paikka!”.

Kun olet uutena tulokkaana ja kolmena aamuna jättänyt evääsi onnistuneesti taukohuoneen jääkaapin keskihyllylle, neljäntenä aamuna kuuntelet nolona valistusta, kuinka se hylly täytyy aina jättää tyhjäksi, kun siihen tulee joka torstai ja perjantai Matin lounastarjotin klo 11.05. Jne. jne.

Ja sitten se yhteinen mikro. Esimiehen (vaikka olisikin nainen) ei tietenkään tarvitse itse huuhtaista mikrokupua, saati pyyhkäistä ruokaroiskeita mikron pohjalta, hän kun on niin kiireinen. Siivooja on sitä varten. Samoin lavuaarin pohjalle voi jättää kaikki moskat odottamaan sitä, jota se eniten häiritsee.

Ja kukaan ei kehtaa tietenkään ottaa asioita puheeksi koko porukan kanssa, vaan niistä kuiskitaan selkien takana. Uusi työntekijä saa sitten valita, ottaako diplomaatin, likasangon vai juoruämmän roolin.

Vieläkö se on tällaista nykyäänkin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kyllä ole vaikka naisvaltainen keski-ikäisiä vilisevä paikka ollaankin (alle 40 henkeä). Aina porukkaan mahtuu se, jolle ei (mielestään) kuulu kahvinkeitto tai pöydän pyyhkiminen, mutta eväät saa kyllä laittaa mihin haluaa ja istua missä tykkää.

Kyllä minäkin hakeudun yleensä samalla paikalle istumaan, mutta jos siinä joku jo istuu niin ei haittaa.

Meidän miesvaltaisella työpaikalla on samanlaista. Suurin osa siivoaa jälkensä ja täyttää/tyhjentää tiskikonetta, mutta muutama välttelee näitä tehtäviä viimeiseen asti. Ärsyttää kyllä että joku kokee olevansa näitä tehtäviä ylempänä (ollaan kaikki siis asiantuntijatehtävissä). Toki, ei meitä ole siivoojiksi palkattu, mutta vaihtoehtona olisi se että kaikki toisivat omat lautasensa ja asettinsa työpaikalle ja pesisivät ne käsin - meillä kun ei ole mitään siivoojia tai sihteereitä erikseen.

En siis ymmärrä miksei omia jälkiään voi siivota?

Vierailija
22/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuin taukotilassa tuolilla jota tavallisesti käyttää toinen työntekijä, tunnetusti hankala ihminen. Hän tuli huoneeseen ja kysyi hämmentyneenä että "Istutko sinä sillä tuolilla?" Vastasin että "Istun". End of story. Tyyppi hämmentyi niin että suosiolla istui toiselle tuolille ja piti suunsa kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi ollut työpaikalla, jossa, jos tuollaisia sääntöjä on, niitä ei olisi kerrottu. Kyllä mulle on aina heti ensimmäisenä päivänä kerrottu esim. että jääkaapissa tuo ja tuo on yhteiseen käyttöön tai tuo hylly yhteiseen käyttöön, joten ei kannata siihen laittaa omia. Jne. Omia paikkoja ei ole ollut missään kenelläkään kahvihuoneessa. Yleensä aina on sääntö, että astiat pitää laittaa tiskikoneeseen ja se kerrotaan, mutta 70% ei sitä noudata kuitenkaan. Samoin moni jättää sen mikrokuvun törkyiseksi tai ratkaisee asian niin, ettei käytä mikrokupua ollenkaan (mikron putsaus ei käy edes mielessä). 

Vierailija
24/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en koskaan ole ollut sellaisessa työpaikassa, jossa olisi nipotettu siitä kuka istuu missäkin. 

Vierailija
25/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut harjoittelijana yrityksessä, jonka omistavat monimiljonääri oli niin pihi, että työntekijöiden piti itse ostaa toimistolle kahvipakkauksen. Kun sitten työntekijät kysyivät että nyt olisi minun vuoro tuoda kahvi, vein halvinta x-tra kuraa.

Työpaikka oli isännöinti-toimisto. Kun siellä pidettiin yhtiökokous, yrittäjä pyysi minua tarjoamaan kahvit asiakkaille. Niinpä asiakkaiden kuullen vastasin yrittäjälle, että se on minun itseni ostamaa kahvia ja vain työntekijöille.

Vierailija
26/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha toimisto, 70-luvulta asti sama porukka samassa paikassa. Kaksi ensimmäistä kuukautta kuuntelet vanhojen horinoita eläköityneistä työntekijöistä. "Kahvi keitetään aina klo7 ennenkuin Matti tulee töihin. Matti jäi kyllä eläkkeelle jo -97 mutta keitämme edelleen kahvin klo7." Tai "Marja istui aina tässä, kiukustui aina kun joku meni siihen ja tuuppasi pois. Marja oli kyllä hauska." Onneksi väki on sen verran nyt vaihtunut, että viimeinenkin vanhoja hyviä aikoja muisteleva jäi eläkkeelle ja me nuoret saadaan vallata koko kyökki. Nyt saa istua missä tykkää, juoda mitä tykkää ja varsinkin syödä mitä tykkää

Vierailija
27/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut harjoittelijana yrityksessä, jonka omistavat monimiljonääri oli niin pihi, että työntekijöiden piti itse ostaa toimistolle kahvipakkauksen. Kun sitten työntekijät kysyivät että nyt olisi minun vuoro tuoda kahvi, vein halvinta x-tra kuraa.

Työpaikka oli isännöinti-toimisto. Kun siellä pidettiin yhtiökokous, yrittäjä pyysi minua tarjoamaan kahvit asiakkaille. Niinpä asiakkaiden kuullen vastasin yrittäjälle, että se on minun itseni ostamaa kahvia ja vain työntekijöille.

Ai saakeli🤣 Kyllä se on niin että ihan koka firman kuuluisi kahvit työntekijöilleen tarjota. Pieni kustannus mutta suuri vaikutus!

Vierailija
28/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö nro yksi:

Totu siihen, että kahvia juovat päivittäin jotkut sellaisetkin kahvihuoneen möllöttäjät, jotka eivät IKINÄ (esim kahdenkymmenen vuoden aikana!) ole sitä itse keittäneet.

Vierailija
29/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai saakeli🤣 Kyllä se on niin että ihan koka firman kuuluisi kahvit työntekijöilleen tarjota. Pieni kustannus mutta suuri vaikutus!

Kaiken lisäksi olin palkaton harjoittelija työmarkkinatuella. Aluksi tämä yrittäjä vielä vaati, että olisin "tarvittaessa" ajanut omalla autolla firman toiseen toimipisteeseen noin 40 km päähän. Kieltäydyin.

Vierailija
30/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ilmoitustaululta ne kirjoittamattomat säännöt. Pärjäät paremmin.

31/31 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ikuinen ongelma, että kun Sääntö on, että kuka viimeisen kahvin ottaa, niin keittää uudet. No sitten siellä on aina se sormustimen verran, kun kaikki välttelee tätä Suurta uhrausta vaativaa työtehtävää.

Tai auta armias, kun loppupäivästä keitetään vielä kahvia. Siellä ei saa keittää enää täyttä pannua, tai puolta, ettei VAAN mene hukkaan, vaan pitäisi kiertää konttori häiritsemässä " Otatko Sami vielä kahvia? Hei Luca, otatko vielä kahvia? kupin? kaksi? Ostin pikakahvia että saan itselle iltakupin nopsaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi