Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummiongelma. Sisaruksen perhe on etäinen ja nuiva

Vierailija
18.03.2021 |

Meille syntyy toinen kovasti toivottu lapsi, ja pohdimme hyviä kummeja. Haluamme kastaa lapsemme. Esikoisella on kummeina sisarus puolisonsa kanssa, ystäväpariskunta sekä nuorempi sukulainen.

Nyt toiselle lapselle kummit ovatkin vaikeat.

Meillä on aina tavattu pyytää sisarusta, mutta nyt kyseessä oleva miehen veli vaimonsa kanssa, heissä on jotain, mistä emme saa kiinni, ei synkkaa 100%, ja valitettavasti hyvin usein tuntuu teoilla ilmaistuna, että heillä on jotain meitä vastaan.

Esimerkkejä:

- Kutsuvat juhlapyhinä aina kylään toisen sisaruksen perheen, mutta ei meitä. Asumme kaikki samalla paikkakunnalla. Tämä tuntuu joka kerta tosi tylyltä ja pahalta. Aikuisen ihmisen pitää tajuta edes joskus pyytää molemmat sisarukset ja serkut yhtä aikaa.
- Meillä on iso remontti, ja edes pyydettäessä eivät ole tulleet auttamaan. Sanovat että on niin kiire ja kun on lapsia niin ei pysty, mutta silti liikkuvat ja lomailevat muualla. Olisi siis tarvittu apua 2 päivää, ei 2 viikkoa. Muut lapselliset ystävämme ovat sitten olleet auttamassa.. Tämäkin on niin outoa, kun tulen perheestä jossa autetaan lähimmäisiä.
- Jos otamme uusia perhekuvia, ovat ensimmäisenä kysymässä kuka otti kuvat, mutta sitten eivät käy tai hädin tuskin käyvät tykkäämässä. Samaan aikaan rakastavat, laittavat sydämiä kavereidensa kuviin. Sellaisten kavereiden joista puhuvat seläntakana, ja joista luulisimme että olemme läheisempiä.
- Olemme varmaan jo 3 kertaa pyytäneet heitä lomalle johonkin viikonlopputekemiseen Suomessa yhtä aikaa. Kieltäytyvät, ja samaan aikaan tai heti perään menevät em kohteeseen muussa seurassa.

Tässä olivat asiat, jotka vaivaavat meitä jatkuvasti.
Olemme vuosia koittaneet olla välittämättä pahimmista mutta tottakai nämä vaivaavat.. jos he eivät olisi sisaruksia, niin en varmaan olisi tuollaisten kanssa kauheasti tekemisissä.

Ystävyys ei voi kehittyä todella lämpimäksi näin, että vain me yritämme jakaa tietoa, apua ja kutsua, ja toiset ovat koko ajan varautuneita tai jotenkin jänniä. Vahva, huokuva tunne että heillä on jotain meitä vastaan.

En usko, että pystymme pyytämään heitä kummeiksi, koska toivomme, että lapsemme kummit eivät kyräile, iloisesti myös kutsuivat meitä, ja kyläily ja kaikki tekeminen on vastavuoroista.

Kaveriperheitä on tälläisiä iloisia, mutta itse koemme että sukulaisuussuhde on jotenkin vahvempi, kuin kaveruus, ja että jotenkin loukkaamme näitä sukulaisia, jos emme pyydä heitä. He eivät tosin pyytäneet meitä kummeiksi kun saivat ensimmäisensä..

Onko jollain muulla ollut tälläistä vaikeutta?

Kenet valitsit kummeiksi? Oliko hyvä valinta?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että he suostuvat kummeiksi jos pitävät etäisyyttä? Itsellä oli sama tilanne, pidin ihan hyvästä syystä väliä veljen perheeseen. Pyysivät kummiksi nuorimmalleen, kieltäydyin. Hirveä itku ja ulina sen jälkeen. 

Vierailija
22/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranvirka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt sellaisia kummeja ainkaan valitse, joiden kanssa ette tule toimeen.

Meillä on lapsilla samat kummit. Minua harmitti lapsena, kun omat kummini (vanhempieni nuoruuden ystäviä) katosivat kuin pieru saharaan hyvin varhaisessa vaiheessa, ja veljelläni (vanhempieni sukulaisia) oli ihan huikeat kummit joiden kanssa vietti paljon aikaa. Niinpä me pyysimme samoja henkilöitä, jotka onneksi halusivat myös kaikki hommaan ryhtyä, jos joku olisi kieltäytynyt oltaisiin varmaan mietitty kokonaan eri kummit nuoremmalle mutta tämä on ollut mielestäni lapsille kiva ja tasapuolinen ratkaisu.

Vierailija
24/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että he suostuvat kummeiksi jos pitävät etäisyyttä? Itsellä oli sama tilanne, pidin ihan hyvästä syystä väliä veljen perheeseen. Pyysivät kummiksi nuorimmalleen, kieltäydyin. Hirveä itku ja ulina sen jälkeen. 

Koska Ap ei halua olla töykeä jos luit aloituksen. Tosi törkeää käytöstä sulta, sekä tapa miten puhut veljesi perheestä ”ulina”

25/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun samaa kaupunkia sisarusteni kanssa. 13 vuotta sitten olivat kylässä minun luona ja jatkuvasti pyytävät minua kotiinsa. Koti on noin 10 km päässä ja hyvät kulkuyhteydet. Nyt kysyin kun poika täytti 25 jos voisin järjestää juhlat. Rakastan ruoanlaittoa mutta siskoni sanoi että haluavat viettää heillä.

Kun olin siellä kysyin jos voisivat tulla pääsiäiseksi syömään .Siskoni; En tiedä vaikka olen matkoilla mieheni kanssa. 

Sanoin lapsille että ovat tervetulleita ja heistä se oli kiva idea. Se onkin pääasia minulle . Lapset ovat tärkeimmät. 

Se mikä loukkaa että saan silloin tällöin kuulla että tarjoamme sinulle usein päivällisen.  Joka kerta kunn menen sinne on minulla mukana aika arvokkaita lahjoja.Viinipulloja, viimeksi vein 4 pulloa väkeviä. Emme juo , mutta kiva että voi jättää jotain erilaista. Tällä kertaa erikoisia snapseja sekä sitruunavodkaa Etelä Amerikasta. 

Leivon, vien perheelle upeita vaatteita .Vasta ostin 6 puseroa / paitaa miespuolisille merkkivaatteita. Siskoni saa mitä on vailla. 

Asiaan kuuluu että olen lapseton. Tässä eräs päivä siskoni sanoi ; Jätä ihmeessä perintösi minun lapsille .Sanoin että kun on 19 sisarusten lasta ,jotenkin haluan tehdä jaon.

Että vaikeaa on.

Vierailija
26/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummin tarvitse olla sukua, ota ystävä kummiksi. Kaikki sisarukset eivät ole läheisiä, tää näkyy jo heidän ollessa lapsia, on sisaruksia jotka ovat parhaat ystävät ja sitten sisaruksia jotka vaan alati kinaavat keskenään.

Vierailija
27/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kummi on kiinnostunut lapsesta, tämä miehen veli vaimoineen eivät tule ikinä olemaan.

Tehkää lapsenne kannalta oikea päätös.

Vierailija
28/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Ap ei halua olla töykeä jos luit aloituksen. Tosi törkeää käytöstä sulta, sekä tapa miten puhut veljesi perheestä ”ulina”

Ahaa. Kiva kun asioista tietämättömänä pystyt kommentoimaan asiaa. Kauheaa jos loukkasin nyt jotenki veljeäni joka on mm. kutsunut minua huo**ksi. Oletko vielä samaa mieltä että minä olin nyt jotenkin töykeä jos puhun ulinasta? 

Normaaliin kohteliaisuuteen ei kuulu kummiksi pyytäminen, minusta itseasiassa siinä ei ole mitään mukavaa että joku haluaa minut lahja-automaatiksi. En edes kuulu mihinkään pellekirkkoon. Tosi epäkohteliasta pyytää jos ei tiedä haluaako toinen. 

Vierailija
29/47 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Kiva kun asioista tietämättömänä pystyt kommentoimaan asiaa. Kauheaa jos loukkasin nyt jotenki veljeäni joka on mm. kutsunut minua huo**ksi. Oletko vielä samaa mieltä että minä olin nyt jotenkin töykeä jos puhun ulinasta? 

Normaaliin kohteliaisuuteen ei kuulu kummiksi pyytäminen, minusta itseasiassa siinä ei ole mitään mukavaa että joku haluaa minut lahja-automaatiksi. En edes kuulu mihinkään pellekirkkoon. Tosi epäkohteliasta pyytää jos ei tiedä haluaako toinen. 

Hutsu, pellekirkko, ulina = kaikki tyynni, olet hyvin erilainen ihminen, ja kauhea kielenkäyttö🤭

Viestisi on ilmiannettu. Opettele kunnioittamaan muita. 

Vierailija
30/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hutsu, pellekirkko, ulina = kaikki tyynni, olet hyvin erilainen ihminen, ja kauhea kielenkäyttö🤭

Viestisi on ilmiannettu. Opettele kunnioittamaan muita. 

No onpa tyhmää ilmiantaa, kun itse käytät aivan karseaa kieltä, tuossahan oli vain referoitu sinun käyttämiä termejä🙈

Vierailija
31/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kummi on kiinnostunut lapsesta, tämä miehen veli vaimoineen eivät tule ikinä olemaan.

Tehkää lapsenne kannalta oikea päätös.

Olet oikeassa. Kuitenkin kaikissa perhejuhlissa näemme, ja lapsemme näkisi heitä. Vaikka muuten ovatkin nuivia. Mikä takuu kavereissa on että ystävyys kestää, tulevat paikalle, ja muistavat lasta...?

Eivät koskaan oma-aloitteisesti esitä tai ehdota mitään.Pitää tehdä siten miten täällä neuvottu, että pyytää aina muita jatkossa kuin heitä.

Kun talomme valmistuu, pyydämme vain kavereita kylään ja tupareihin, koska nämä sukulaiset ovat pyydettäessä kieltäytyneet avusta ym. Niin emme pyydä sitten kyläänkään. Olen kyllästynyt järjestämään heille ja pyytelemään yksipuolisesti...

Vierailija
32/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika selkeesti heitä ei kiinnosta olla tekemisissä kanssanne, joten antakaa heidän nyt vaan olla rauhassa. Sukulaisuus ei ole mikään syy, minkä takia täytyisi pitää yhteyttä.

Vierailija
33/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pyytäisitte heitä kummeiksi? Voiko selvemmin enää osoittaa, että heitä ei erityisemmin kiinnosta olla teidän perheen kanssa tekemisissä. Ette te voi siihen pakottaa. Kummiksi pyytäminen olisi ihan ihmeellistä tuossa tilanteessa.

Jättäkää veli perheineen nyt rauhaan ja keskittykää omiin ystäviinne. Normaalin kohtelias ja ystävällinen voi silti suvun yhteisissä tapaamisissa olla.

Vierailija
34/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pyytäisitte heitä kummeiksi? Voiko selvemmin enää osoittaa, että heitä ei erityisemmin kiinnosta olla teidän perheen kanssa tekemisissä. Ette te voi siihen pakottaa. Kummiksi pyytäminen olisi ihan ihmeellistä tuossa tilanteessa.

Jättäkää veli perheineen nyt rauhaan ja keskittykää omiin ystäviinne. Normaalin kohtelias ja ystävällinen voi silti suvun yhteisissä tapaamisissa olla.

Olet varmasti oikeassa. Silti mietimme, että loukkantuvatko, kun olemme heidän keskimmäisen lapsen kummejaan (ekalle eivät myöskään pyytäneet, ja tämä oli eka signaali etteivät jotenkin pidä meistä) ja joutuvat olla paikalla ristiäisissä, ja sitten kummeina on kaukaisempi sukulainen, ja ystäväperheemme, joka ei muuten olisi mukana perhejuhlissa.

Vierailija
35/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoin mietimme, kehtaammeko pyytää näitä ystäviä, joilla on jo useampia kummilapsia🙈

Vierailija
36/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika sama tilanne, nuiva ja tyly sisko. Soppaa pahentaa narsistivanhempi joka suosii sisarusta ja tahallaan ”huonontaa” sisarusten välejä antamalla toiselle todella runsaskätisesti ja toiselle ei ollenkaan. Perinteinen narsistin kultalapsi/syntipukki kuvio siis.

Lastemme kummit ovat minun serkkujani tai ystäväperheitä.

Ymmärrän apn mielipahan mutta sanonpa vaan että sisarusta ei voi muuttaa. Se on mikä on, ja itse vaan pitää miettiä jaksaako pitää yhteyttä ja onko viisasta ottaa sinuun ilkeästi suhtautuva sisarus miten paljon elämään.

Vierailija
37/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolainen kumminetsijä taas sekoilee.

Ja kuka hemmetti kehtaa postailla tuollaisia aloituksia pitkiä ja valittavia provoja.

Näyttää siltä, ettei kaikki ole kunnossa ap:n pääkopassa.

Vierailija
38/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät on hyviä kummeja. Vanhempien tehtävä on sitten huolehtia että se kummikin saa, eikä ole vain antaja.

Meillä kummit saa joululahjan kummilapseltaan, kukkalähetyksen synttäreinään, kortteja ja pieniä muistamisia. Tällä lailla kummit on tyytyväisiä ja ilolla osallistuvat perheemme elämään. En ikinä kehtaisi vain ”ottaa” lapselle lahjoja antamatta mitään takaisin.

Vierailija
39/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti oikeassa. Silti mietimme, että loukkantuvatko, kun olemme heidän keskimmäisen lapsen kummejaan (ekalle eivät myöskään pyytäneet, ja tämä oli eka signaali etteivät jotenkin pidä meistä) ja joutuvat olla paikalla ristiäisissä, ja sitten kummeina on kaukaisempi sukulainen, ja ystäväperheemme, joka ei muuten olisi mukana perhejuhlissa.

Mitä väliä jos ne loukkaantuu tai pahoittaa mielen? Eihän nekään mieti hetkeäkään että pahoittavatko apn mielen tai loukkaavatko häntä toiminnallaan.

Vierailija
40/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä, jos he loukkaantuvat? Ja miksi he loukkaantuisivat, jos eivät teidän kanssa halua viettää aikaa? Ette te tee mitään väärää, jos pyydätte kummeiksi sellaisia ihmisiä, jotka ovat teille läheisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi