Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Olisi kyllä hienoa jos joku ei Etelä-Suomessa asuva haluaisi kirjoittaa puutarhakirjan Suomen oloihin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kasvimaa talon vieressä ja siellä on monena vuonna kasvanut mm perunaa, tilliä, lehtisalaatteja, porkkanaa. Se on savisen pellon reunasta eristetty aurinkoinen alue. Kai avomaankurkku siinä pärjäisi?
Kurkku varmaan pärjää, mutta se haluaisi kiipeillä :) jonkun ristikon kun lykkäät sille, niin alkaa kurkkuja tulemaan. Minulla oli avomaankurkku sankokurkkuna, joka köynnösti hulluna ja sain varmaan 20 kurkkua :D
Vierailija kirjoitti:
70 vuotta vanha omenapuu(t), joka tuottaa runsasta satoa pitäisi nyt muotoilla kovemmalla kädellä. Puun stressinsieto jännittää, sillä se on myös tyvestään ontto. Käsittämätön sitkeä tyyppi. Niinpä tärkeä hetki on käsillä ja vain kyttään koska yöpakkaset loppuvat, jotta siihen ei vaan tulisi pakkasvauriota. Puusta lähtee kaksi paksua oksanhaaraa, joiden laskin olevan suositeltu kolmasosa puun massiivisempaa leikkausta.
Olen haastatellut asiantuntijoita, lukenut monenlaisia nettiohjeita, mutta mikään ei saa luottamaan itseeni etten tekisi virheitä. Omenapuu on minulle niin henkilökohtainen juttu, että joskus huvittaa tämä tunteikas asenteeni
Olen ollut samassa tilanteessa omien vanhojen omenapuideni kanssa noin 10 vuotta sitten. Pelkäsin ihan kamalasti pilaavani ne leikkaamalla väärin. Ohjeita totta tosiaan on joka lähtöön.
Tiedätkö, sekoitan vielä pakkaa, ja neuvoisin että älä ota kahta isoa oksaa pois samana vuonna. Ota nyt vain yksi ja toinen vaikka vuoden päästä. Raju leikkaus voi saada puun villiintymään ja kasvattamaan hirveät määrät vesiversoja.
Itse siis kannatan maltillista leikkausta, eli isojen oksien poistot (rakenteelliset leikkaukset) kannattaa jakaa eri vuosille. Olen näin saanut pysymään omat puuni aisoissa, eikä ne kasvata kuin jokuisen vesiverson leikkauksen jälkeen.
Itse olen aina leikannut puitani keväällä lepotilassa, mutta nyt myöhemmin olen lukenut, että vanhoja puita kannattaisi leikata kesällä (heinäkuussa), tämäkin vielä hillitsisi vesiversojen kasvua. Itselläni vaan tuppaa tuo kesäleikkausaika unohtumaan, tämä kevättalvi on niin iskostunut selkäytimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kasvimaa talon vieressä ja siellä on monena vuonna kasvanut mm perunaa, tilliä, lehtisalaatteja, porkkanaa. Se on savisen pellon reunasta eristetty aurinkoinen alue. Kai avomaankurkku siinä pärjäisi?
Kurkku varmaan pärjää, mutta se haluaisi kiipeillä :) jonkun ristikon kun lykkäät sille, niin alkaa kurkkuja tulemaan. Minulla oli avomaankurkku sankokurkkuna, joka köynnösti hulluna ja sain varmaan 20 kurkkua :D
Kypsyvätkö avomaankurkut eri aikaan, vai samaan aikaan? Ajatuksena siis omien suolakurkkujen teko. Eikä tilaa ole hirveästi, tarvitsisiko monta kasvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypsyvätkö avomaankurkut eri aikaan, vai samaan aikaan? Ajatuksena siis omien suolakurkkujen teko. Eikä tilaa ole hirveästi, tarvitsisiko monta kasvia?
Riippuu miten paljon kurkkuja haluat. Eri aikaan kypsyivät minulla. Ensimmäiset oli syöty jo kauan sitten kun viimeiset olivat valmiita.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kasvimaakirjoissa se, että moni on Ruotsin, usein Etelä-Ruotsin olosuhteisiin tehty. Niissä kylvökalenterit ja muut eivät pidä paikkaansa yhtään, koska meillä on vielä lunta kun he jo saavat satoa.
Suht uusia, 5-6 vuoden takaa, suomalaisten tekijöiden kasvimaakirjoja on ainakin Keittiöpuutarha - Siemenestä lautaselle ja Lavatarhuri - Kasvata satoa viljelylaatijossa. Sitten tulee mieleen Arno Kasvin Palstalta parempaa. Tätä mulla ei ole omassa hyllyssä, enkä muista oliko tuossa kylvökalenteria.
Vierailija kirjoitti:
Zuccinin siemeniä ostin juuri, muutamaa eri lajiketta. Se on itselleni siis uusi tuttavuus (kasvattaa - lautasella sitä on usein ja siksi haluannin siitä omaa satoa!).
Olen vyöhykkeellä 3 ja tänä viikonloppuna ajattelin laittaa jotain siemeniä multaan, ihan vaan omaksi iloksi näin alkuun. Kukkia mulla on toistaiseksi enimmäkseen.
Dahlioita en ole vielä laittanut esikasvatukseen, niitä mulla on kymmeniä. Tänä vuonna ajattelin laittaa joitakin dahlioita isoihin ruukkuihin terassille ja loput kaivan penkkeihin. Mitä teillä kasvaa dahlioiden kanssa penkissä?
Mun daaliat vaeltaa ympäri pihaa. 😄 Välillä kaivan niitä perennapenkkeihin, jos sattuu olemaan sopivia kolosia, välillä ne on tyhjässä kasvilavassa kasvimaalla ja välillä kesäkukkapenkissä. Ruukussakin on ollut, mutta silloin totesin, että ruukkuni olivat aivan liian pieniä ja kuivuivat silmän räpäyksessä. Daaliat on hirveitä vesijuoppoja!
No tiedätkin, kuinka rehevä lehdistö daalioilla on, joten ihan mitään pientä jalkoihin jäävää ei daalioiden kanssa kannata laittaa (tämäkin kokeiltu...). Parina vuonna mulla oli jättiverbenaa siellä seassa, ja se pärjäsi hienosti.
Miten talvetat omat daaliasi? Mulla on ollut talvetuksen kanssa niin usein ongelmia, että viime vuosina olen ostanut joka kevät uudet juurakot. Se on ihan uskomatonta, kuinka siitä pienestäkin juuren pötkylästä kesän aikana ehtii kasvaa niin rehevä ja runsaasti kukkiva puska! Olisi silti kiva ihan ekologisista ja taloudellisista syistä onnistua talvetuksessa.
Petuniat omista siemenistä kylvin helmik. 20-21 ja 27-28pv. , kylvöpäivien mukaan kuukalenterista, Ne iti 3 päivässä. Kokeeksi taas kerran, kylvin myös ei-kylvöpäivinä ja ne iti vasta 8-9 pv. kuluttua, mutta iti kuitenkin.Muutama sata pikkuruukkua on nyt taimettunut, ovat 1,5 sm mittaisia. Kylvin kasvusammaleeseen taimimullan sijasta ja hyvin näyttää pelittävän, vaikka ensin kuvittelin sen olevan liian vahvaa ja taimien kuolevan.
Tänään on taas kylvöpäivä ja isosammarit, Vanillat kylvin myös omista siemenistä. Nämä itävät paljon paremmin kuin ostetut siemenet,näitä on tulossa 62 pikkuruukkua joissa 2 siementä kussakin.
Ensi viikonloppuna on taas la-su--ma-ti kylvöpäivät ja silloin laitan loput sammarit, eri värejä n. 100 kutakin.Salkoruusut iti myös 3 päivässä vaikka niilläkin on pidempi itämisaika, kyllä tuo kuu auttaa, kun oikeaan aikaan kylvää.
Hajuherneet vasta huhtik. lopussa/toukokuun alussa sen verran että ehtii itää ja suoraan maahan hyvin pienenä. Krassit laitan suoraan maahan.
Leijonankitoja en ehkä laita ollenkaan, viimekesänä oli edellisvuotisia, jotka talven yli säilyi, saa nähdä onko vielä hengissä. Jätin syksyllä muutaman maahan kasvamaan toivossa jotta säilyisivät.
Teen noista petunioista ja sammareista erilaisia asetelmia eri kokoisiin ruukkuihin ja laatikoihin. Jos joku noita suuria määriä ihmettelee, niin yhteen astiaan menee aina 5-10 kasvia ja kukka-alueitten tyhjiin paikkoihin myös tungen niitä, kaikkialle missä maa paistaa. Vaikka puoliso ihmettelee aina, minnekä meinaat saada kaikki mahtumaan....Naapurikin saa osansa, kun on omat istutettu.
Kun pitää 'varmuuden vuoksi' vähän ylimitoittaa, että jos ei vaikka kaikki itäisikään....
Ainakin tähän asti on noista petunioista tullut samanlaisia mistä olen ne siemenet kerännytkin. Jopa ne kerratut on olleet samanlaisia.
Keittiön työtasot on täynnä laatikoita pikkuruukkuineen, samain yläkerran kirjaston ikkunan edusta johon on porrasjakkaroista ja laudoista kyhätty kasvatuslaitos.
Ensin kasvivalon alla työtasolla ja sitten ikkunalle, kun on kasvuunlähtö tapahtunut.
Pian on jo autotallin ikkunoillakin.
Kesällä sitten kastelua riittää....mitäpä sitä ei ihminen tekisi ettei työt lopu....
Puutarhassa on muutoinkin melko runsas istutus, kuivina kesinä menee 2 iltaa kastelussa jollei sada.
Vierailija kirjoitti:
Petuniat omista siemenistä kylvin helmik. 20-21 ja 27-28pv. , kylvöpäivien mukaan kuukalenterista, Ne iti 3 päivässä. Kokeeksi taas kerran, kylvin myös ei-kylvöpäivinä ja ne iti vasta 8-9 pv. kuluttua, mutta iti kuitenkin.Muutama sata pikkuruukkua on nyt taimettunut, ovat 1,5 sm mittaisia. Kylvin kasvusammaleeseen taimimullan sijasta ja hyvin näyttää pelittävän, vaikka ensin kuvittelin sen olevan liian vahvaa ja taimien kuolevan.
Tänään on taas kylvöpäivä ja isosammarit, Vanillat kylvin myös omista siemenistä. Nämä itävät paljon paremmin kuin ostetut siemenet,näitä on tulossa 62 pikkuruukkua joissa 2 siementä kussakin.
Ensi viikonloppuna on taas la-su--ma-ti kylvöpäivät ja silloin laitan loput sammarit, eri värejä n. 100 kutakin.Salkoruusut iti myös 3 päivässä vaikka niilläkin on pidempi itämisaika, kyllä tuo kuu auttaa, kun oikeaan aikaan kylvää.
Hajuherneet vasta huhtik. lopussa/toukokuun alussa sen verran että ehtii itää ja suoraan maahan hyvin pienenä. Krassit laitan suoraan maahan.
Leijonankitoja en ehkä laita ollenkaan, viimekesänä oli edellisvuotisia, jotka talven yli säilyi, saa nähdä onko vielä hengissä. Jätin syksyllä muutaman maahan kasvamaan toivossa jotta säilyisivät.
Teen noista petunioista ja sammareista erilaisia asetelmia eri kokoisiin ruukkuihin ja laatikoihin. Jos joku noita suuria määriä ihmettelee, niin yhteen astiaan menee aina 5-10 kasvia ja kukka-alueitten tyhjiin paikkoihin myös tungen niitä, kaikkialle missä maa paistaa. Vaikka puoliso ihmettelee aina, minnekä meinaat saada kaikki mahtumaan....Naapurikin saa osansa, kun on omat istutettu.
Kun pitää 'varmuuden vuoksi' vähän ylimitoittaa, että jos ei vaikka kaikki itäisikään....
Ainakin tähän asti on noista petunioista tullut samanlaisia mistä olen ne siemenet kerännytkin. Jopa ne kerratut on olleet samanlaisia.
Keittiön työtasot on täynnä laatikoita pikkuruukkuineen, samain yläkerran kirjaston ikkunan edusta johon on porrasjakkaroista ja laudoista kyhätty kasvatuslaitos.
Ensin kasvivalon alla työtasolla ja sitten ikkunalle, kun on kasvuunlähtö tapahtunut.
Kesällä sitten kastelua riittää....mitäpä sitä ei ihminen tekisi ettei työt lopu....
Puutarhassa on muutoinkin melko runsas istutus, kuivina kesinä menee 2 iltaa kastelussa jollei sada.
Täällä toinen, joka kylvää kuukalenterin mukaan. Se itämisnopeus on hämmästyttävää! Nyt kyllä aion tehdä tavoissani poikkeuksen ja kylvän tomaatit muista syistä huomenna, vaikka paras ajankohta olisi ollut viime su ja ma. Katsotaan kuinka käy, myöhempi itäminen ei nyt haittaa, kunhan itävät.
Olen myös tykästynyt kasvusammaleeseen! On muuten hyvää myös pistokaslisäyksissä, ja viime keväänä kasvatin ensimmäiset salaatit ja retiisit kasvusammaleessa kasvihuoneessa. Viime keväänä mulla oli kokeilussa myös sammalnapit ja liputan niidenkin puolesta. Niiden kanssa vaan täytyy olla varovainen, ettei hajota niitä kastelemalla päälle, koska niiden ympärillä ei ole mitään tukikangasta, kuten turve-ja kookosnapeissa on.
Kauhean kallista tuo kasvusammal vaan on mun makuun, mutta kaikkea uutta täytyy aina kokeilla. :)
Mutta vau! Sulla on kyllä valtavat kasvatukset siellä! Kesää odotellessa!
Mä en oo laittanut vielä yhtään mitään. Avomaan tomaattikin kannattaa kylvää vasta huhtikuun ekoina päivinä, tänä vuonna osuu kuukalenterikin kivasti siihen. Monella tuntuu olevan hirveä kiire ja kylvökset tulilla, itse miettii onko ihan myöhässä... Toki on tietyt kasvit ja kukat, jotka pitää laittaa hyvin aikaisin, mutta vähän ihmettelen näitä krassinkasvattajia ja kurkun kylväjiä, taimet menee varmasti pilalle ja turhaa rahanmenoa, kun joutuu kylvämään uudet oikeaan aikaan. Kurkun ja kesäkurpitsan esikasvatusaika on tasan kaksi viikkoa toukokuussa, jos pidempään, eivät taimet enää lähde avomaalla kunnolla kasvuun. Koettu on.
Kesäkurpitsoihin vinkiksi, jos alku mätänee niin syynä on tosiaan jo mainittu hedelmöittymisen puuttuminen. Ei siis mikään maakontakti, mitä usein ehdotetaan. Jos ei käytä partenokarppista, niin muutkin onnistuvat kun laittaa kaksi tainta vierekkäin, toki noin metri väliin kasvutilaa, mutta kuitenkin kaksi tainta. Mulla oli vihreä ja keltainen, molemmat tuotti oman värisiään kurppia oikein hyvin.
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, joka kylvää kuukalenterin mukaan. Se itämisnopeus on hämmästyttävää! Nyt kyllä aion tehdä tavoissani poikkeuksen ja kylvän tomaatit muista syistä huomenna, vaikka paras ajankohta olisi ollut viime su ja ma. Katsotaan kuinka käy, myöhempi itäminen ei nyt haittaa, kunhan itävät.
Olen myös tykästynyt kasvusammaleeseen! On muuten hyvää myös pistokaslisäyksissä, ja viime keväänä kasvatin ensimmäiset salaatit ja retiisit kasvusammaleessa kasvihuoneessa. Viime keväänä mulla oli kokeilussa myös sammalnapit ja liputan niidenkin puolesta. Niiden kanssa vaan täytyy olla varovainen, ettei hajota niitä kastelemalla päälle, koska niiden ympärillä ei ole mitään tukikangasta, kuten turve-ja kookosnapeissa on.
Kauhean kallista tuo kasvusammal vaan on mun makuun, mutta kaikkea uutta täytyy aina kokeilla. :)
Mutta vau! Sulla on kyllä valtavat kasvatukset siellä! Kesää odotellessa!
Ostin niitä nappeja minäkin, mutta en vielä niihin mitään ole laittanut, kun ajattelin, että sitten suoraan isoon ruukkuun tai maahan ne laitain , käymättä välillä jossakin väliruukussa. Ne on melko hintavia verrattuna säkissä olevaan kasvusammaleeseen.
Turvenappeja olen kokeillut joskus, mutta en pitänyt niist, alkoi hometta tekemään ja siitä ei pikkutaimet pitäneet, suuttuivat ja lakastuivat.
Kylvömultaakin ostin muutaman pussin, ne taidan käyttää hajuherneiden ruukkuihin, kun eivät kauaa niissä kuitenkaan vanhene ja se multa kuitenkin kuorettuu helpommin kuin tuo sammal.
Yllättävän paljon siitä kasvusammalsäkistä kuitenkin saa niitä pikkuruukkuja täytettyä, tuntuisi riittoisammalta kuin taimimulta ja taimimulta maksaa täällä 5.99/10litraa. Ksavusammal hinta 8.50e/24 litraa.
Kuukalenteri toimii myöskin ,jos jotain pitää hävittää. Aiemmmin kaadettiin pienehkö vaahtera,joka vuosi se teki niitä versija kannosta, mutta kuun mukaan kun sen kerran putsasi, niin eipä ole enää kasvanut.Ja ne vaahteran siementaimet metsän puolelta olen myös käynyt katkomassa, ei ole siitäkään uutta kasvanut....toki niistä uusista siemenistä aina uusia kasvaa.
Rikkaruohon kitkemisestä sain esimakua jo yli 30v. sitten kun tähän taloon muutettiin, juolavehnää oli melkoisesti ja sehän on niitä 'ihanteellisempia' kitkettäviä. Kuun mukaan tehtynä pääsin yhdessä kesässä siitä ja vuohenputkesta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo laittanut vielä yhtään mitään. Avomaan tomaattikin kannattaa kylvää vasta huhtikuun ekoina päivinä, tänä vuonna osuu kuukalenterikin kivasti siihen. Monella tuntuu olevan hirveä kiire ja kylvökset tulilla, itse miettii onko ihan myöhässä... Toki on tietyt kasvit ja kukat, jotka pitää laittaa hyvin aikaisin, mutta vähän ihmettelen näitä krassinkasvattajia ja kurkun kylväjiä, taimet menee varmasti pilalle ja turhaa rahanmenoa, kun joutuu kylvämään uudet oikeaan aikaan. Kurkun ja kesäkurpitsan esikasvatusaika on tasan kaksi viikkoa toukokuussa, jos pidempään, eivät taimet enää lähde avomaalla kunnolla kasvuun. Koettu on.
Miksi sinun on vaikeaa ymmärtää sellaista asiaa, että toiset ovat edellisvuosien kokemuksista huomanneet, että sato ei ehdi valmistumaan tai kukat kukkimaan mikäli kylvämisen jättää toukokuulle tai myöhempään? Se on kiva että sinä asut joko etelävyöhykkeellä tai asuinpaikkasi on muutoin sellainen, että siellä ehtii sato valmistumaan, mutta kun kaikilla ei ehdi. Joku voi asua pohjoisemmassa, joku metsän keskellä ja jollain olla maasto-, lämpö, ja valo-olosuhteet sellaiset, että ei ehdi.
Sehän sääli, että sinulla on niin vähän rahaa, että pussin jokaisesta siemenestä on pidettävä kynsin hampain kiinni. Muilla on ehkä varaa ostaa kaksi tai kolme pussia ja niistä riittää kokeiluihinkin :)
Miten saatte salkoruusut kasvamaan? Olen kaksi kertaa yrittänyt esikasvattaa ja molemmilla kerroilla kuolivat taimina ennen kuin edes pääsivät maahan.
Toinen mysteeri on basilika. Se ei kasva ollenkaan ja kaupasta ostettuna ja istutettunakin kuolee aina...
Palavaa sydäntä olen istuttanut 5 pussillista, eikä mikään niistä ole kasvanut, ihan uskomatonta.
Hyvä idea, että avomaankurkun voi laittaa köynnöstämään. Se kasvoi mulla maata pitkin ja kurkut olivat aina vähän likaisia.
Missä te talvetatte dalian yms vastaavien sipulit? Mulla ei ole kellaria, eikä kuistia, joten en ole istuttanut niitä, jos kuolevat maassa. Kellari pitäisi kyllä ehdottomasti olla puutarhurihommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun on vaikeaa ymmärtää sellaista asiaa, että toiset ovat edellisvuosien kokemuksista huomanneet, että sato ei ehdi valmistumaan tai kukat kukkimaan mikäli kylvämisen jättää toukokuulle tai myöhempään? Se on kiva että sinä asut joko etelävyöhykkeellä tai asuinpaikkasi on muutoin sellainen, että siellä ehtii sato valmistumaan, mutta kun kaikilla ei ehdi. Joku voi asua pohjoisemmassa, joku metsän keskellä ja jollain olla maasto-, lämpö, ja valo-olosuhteet sellaiset, että ei ehdi.
Sehän sääli, että sinulla on niin vähän rahaa, että pussin jokaisesta siemenestä on pidettävä kynsin hampain kiinni. Muilla on ehkä varaa ostaa kaksi tai kolme pussia ja niistä riittää kokeiluihinkin :)
Mut hei, eihän pilata tätä ketjua rähinällä, eihän? ❤️ Ymmärretään, että toisilla vaan sormet syyhyää enemmän, eikä malta odottaa. On ehkä myös hyvät paikat, missä aikaisia kasvatuksia kasvattaa. Ymmärretään, että toisilla on vähemmän kokemusta ja kylvöt ehkä siksi tulee tehtyä "väärään" aikaa. Ja ymmärretään tosiaan vielä se, että Suomi on pitkä maa ja samaan aikaan kun toisaalla jo kuovitaan sulaa maata, toisaalla on vielä puolimetriä lunta.
Lainaus ap:ltä aloitusviestistä:
"Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lukea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus."
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte salkoruusut kasvamaan? Olen kaksi kertaa yrittänyt esikasvattaa ja molemmilla kerroilla kuolivat taimina ennen kuin edes pääsivät maahan.
Toinen mysteeri on basilika. Se ei kasva ollenkaan ja kaupasta ostettuna ja istutettunakin kuolee aina...
Palavaa sydäntä olen istuttanut 5 pussillista, eikä mikään niistä ole kasvanut, ihan uskomatonta.
Hyvä idea, että avomaankurkun voi laittaa köynnöstämään. Se kasvoi mulla maata pitkin ja kurkut olivat aina vähän likaisia.
Missä te talvetatte dalian yms vastaavien sipulit? Mulla ei ole kellaria, eikä kuistia, joten en ole istuttanut niitä, jos kuolevat maassa. Kellari pitäisi kyllä ehdottomasti olla puutarhurihommissa.
Salkoruusua laitoin ekakerran esikasvatukseen näin aikaisin, yleensä ole kylvänyt kesällä suoraan maahan. Siellä ne hyvin lähtee kasvamaan ilman mitään 'kasvatusta', kunhan muistaa kastella.Syksyyn mennessä olisi ollut kunnon ruusuke valmiina seuraavan kesän kukintaan. MUTTA,mutta ne etanan perskuleet tekee niistä selvää meko nopeeta tahtia, joten nyt ajattelin esikasvattaa sisällä, että olisivat valmiimpia kesän mittelöihin.Viime kesänäkin oli hienot taimet, liki 20sm korkeat, mutta parempiin suihin meni.
Saa nähdä onnistuuko esikasvatetut vai meneekö ketuilleen. Yhden pussin hetäteostona ostin. Olen kylvänyt myös omia siemeniä, jotka ne etanat popsivat. Oli ihana tummanpunainen kerrottu kukka. Tuskin niistä on juuret selvinnet, kun lehdet meni.
Omista siemenistä kylväen onnistuu kaikki paremmin kuin ostetuista, ehkä ovat tuorempia.
Huhtikuussa laitan vielä
Maissia
Kurkut
Melonia
Kesäkurpitsaa
Kurpitsat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, ei sentään tarvitse kimppuun hyökätä ja köyhäksi haukkua. Liian aikaiset kylvöt eivät ole itsellä koskaan onnistuneet ja tuottaneet vain päänvaivaa, kun on ikkunalauta täynnä honteloita kalpeita varsia. Pointtini oli, että ilman tehokkaita kasvivaloja ei kannata kylvää liian aikaisin. Haluaisin nähdä maaliskuussa kylvetyn krassin ja kehäkukan taimet, jotka ovat kesäkuun alussa kunnossa. En usko, että selalisia voi olla. Itse joskus esikasvatin niitä toukokuulla, ja venähtivät jo silloin pilalle, tosi hankalaa oli sellaisten vetkuloiden siirto. Haluan varoittaa, että mattia kylvöihin, jos nyt jo tekee mieli laittaa nopeakasvuisia kesäkukkia esikasvatukseen Petuniat, orvokit jne. eri asia.
Pohjoisilla vyöhykkeillä ei voi kurkkua esikasvattaa yhtään sen pidempään kuin etelässäkään. Harmi jos tämä nyt ahdistaa jota kuta.
Ja tajusin kyllä, ettei tämä ole minun ketjuni alkuunkaan. :) Vaan enemmän aloittelijoille sopiva. Toki jokainen tekee omat virheensä ja niinhän sitä parhaiten oppii. T: kriittisen viestin kirjoittanut, 15 vuotta palstaviljellyt ja vielä pidempään omaa puutarhaa. Onnistumisia kaikille tällä kasvukaudella!
PS. Daalian mukulat voi talvettaa kenkälaatikossa tai paperipussissa, mahdollisimman viileä ja pimeä talvehtimispaikka, mutta voi onnistua jopa vaatehuoneessa tms. Jos paikka on kuivassa huoneilmassa, suihkuta muutaman kerran talven aikana, jotteivät kuivu hen giltä. Keväällä kyllä huomaa kun kasvu alkaa. Jopa koristedaaliasta voi löytyä mukulat, joiden talvetus onnistuu, olen onnistunut useamman kerran niiden kanssa. Seuraavina kesinä eivät vain pysy enää matalina, vaan joku alkuperäis kanta puskee esiin, ja kukkavarsista tulee pidemmät. Mukulat on muistettava kaivaa esille ja ottaa talteen ennen pakkasia. Daalia maistuu etanoille ja kotiloille, joten niiltä on suojattava.
PPS. Basilikasta leikataan oksia vesilasiin, juurtuu nopeasti ja voimakkaasti. Varman päälle ottava katsoo kuukalenterista vielä oikean ajanjakson. Istuta nämä pistokkaat laimeaan multaan, pidä tasaisen kosteana, älä lannoita liikaa heti, että saavat juurtua. Kyllä kasvaa! Kesäksi ruukku ulos ja vähän kananhyvettä juurelle, tulee rehevä kasvu. Katko kukinnot alut latvoista, niin saat pitää lehdet pidempään hyvän makuisina. Pakkanen vie sitten syksyllä aikanaan. On tomaatin kumppanuuskasvi. Itse olen laittanut pistokkaat riviin ihan parvekeruukkuun, helppo siirrella. Basilikan siemenkylvöt tuppaavat onnistumaan vähän niin ja näin, pistokaskonsti varmempi. :)
(Pahoittelut kummallisista välilyönneistä, viesti ei mene läpi.)
Ymmärrän tuskan. Kaivoin sormet verillä kuoppia yksi kesä :D
(oli hanskat ja lapiot ja kaivuutikut ennen kuin joku tulee viisastelemaan paljain sormin kaivuusta).
Voit myös vaan yrittää leventää entisiä kuoppia jos taimet ovat liian isoja siirrettäviksi. Tarkistat vaan koko ajan kaivaessasi, että et riko niiden juuria mikäli ovat kuitenkin päässeet kuopastaan savimaan puolelle. Kannattaa tarkistaa kuopan koko. Yleensä 50 cm syvä ja halkaisija 50-60 senttiä. Mutta kasvi- ja lajikekohtaiset suositukset kannattaa tarkistaa.