Kuinka pitkiä teidä tokaluokkalaiset ovat?
Tyttö on 123cm ja tuntuu olevan aina lyhyimmät päästä kun on ikäistensä seurassa. Onko oikeasti lyhyt vai onko kohdalle osuneet kaverit vain pitkiä? Olen ajatellut ihan perusmittaiseksi kun vaatekootkin tavallaan menee iän mukaan. Käyttää nyt 128 koon vaatteita, kokolapussa usein lukee myös 8v. Minulle pituusasia on aina ollut aivan yhdentekevää, mutta surettaa lapsen puolesta kun hän on itse harmissaan kun kokee olonsa huonoksi ja "pikkulapseksi" muiden seurassa. On urheilullinen, harrastaa kahta joukkuelajia ja yleisurheilua. Asia on taas noussut pinnalle kun vertaa omia suorituksiaan muihin ja ei tietenkään ymmärrä yhtään suhteuttaa tuloksiaan siihen, että paras kaveri on yli päätä pidempi.
Kommentit (23)
ainiin ja joidenkin vaatevalmistajien kokomerkinnät on ulkomaisten lasten mukaan - ja siellä ollaan usein pienempiä.
Meillä tokaluokkalainen poika, pituus 140cm ja on luokallaan suunnilleen keskipituinen.
Okei, ehkä parempi sun kysyy neuvolasta: toi joku nettilaskuri oli ihan päin mäntyä: näyttää, että meidän poika olis normaalipainoinen.. Toinen taulukko, että olisi yli 10kg ylipainoinen :'D ..kun ei pituudesta katsota, vaan iästä.. hohhoi
Ajattele positiivisesti. Löydät vielä tuossa koossa hyviä kunnollisia lastenvaatteita, eikä tarvitse vielä siirtyä "teinivaatteisiin".
Niin ja sellainen oleellinen tieto vielä, että poikani on siis 142cm ja kolmasluokkalainen.
Mutta on siis hoikka, vaikka syö niin paljon. Se menee pituuteen ja kehitykseen..
On kyllä kavereitaan melkein päätä pidempi.
Eli sun tyttärelläsi saattaa olla pidempiä kavereita sattunut kohdalle.
Meillä tokaluokkalainen 133cm pitkä. Joulukuussa syntynyt eli täytti vasta 8v. Keskikäyrällä kasvaa. Lapsen paras kaveri on reilusti pidempi, varmasti 145cm mutta on kyllä selvästi useita muita pidempi.
Kyllä 123cm kuulostaa aika lyhyeltä tokaluokkalaiseksi. Meillä eskari oli 116cm 6v-tarkastuksessa ja hän kasvaa keskikäyrän alapuolella eli on hieman lyhyt.
Noille harvoin kuitenkaan mitään voi niin mitäpä niitä murehtimaan. Tärkeintä on että kasvu on tasaista.
varsan äiti kirjoitti:
En sano missään nimessä pahalla: syöhän hän varmasti tarpeeksi?
Lapsilla on ihan järjettömän vilkas aineenvaihdunta ja energiantarve lisääntyy roimasti noin paljon liikunnallisen harrastamisen myötä. Kasvuun ja kehitykseen tarvitaan energiaa.
Mulla itselläni -5% painokäyrällä oleva poika, joka kuitenkin näyttää melko lihaksikkaalle muihin verrattuna ja syö usein suurempia annoksia kuin mä itse :D (..kuten siis kuuluukin lapsen syödä paljon! Enkä oo mikään alipainoinen! Oon 63kg/167cm.)
Lasten kuuluu kyllä näyttää hoikalle, varsamaiselle, terveen painoisena - mutta sitä on vaikea arvioida, milloin on liian hoikka ja energiaa ei riitä kasvuun. Voisitko laskea painokäyrää terveystarkastusten tuloksista?
Aineenv. asioissa on myös henkilökohtaisia vaihtuvuuksia.
Mutta älä huoli, ja sano lapselle, että pituutta voikin hujahtaa lisää, kun tulee joku kasvupyrähdys!
Ja joku voi kasvaa sitten myöhemmin hitaammin jne..!
Tsemppiä <3
Syö erittäin hyvin päivän kaikilla aterioilla ja on pienestä asti aina syönyt, järjestäen ottaa lämmintä ruokaa lisääkin. Ei oikeastaan nirsoile mistään, tai no oliivit ei mene. Eli ei varmasti siitä kiikasta. Opettajaltakin tullut arviointikeskustelussa kehuja miten on ilo nähdä kun kouluruoka maistuu :D Toki liikkuu paljon, joten kuluttaa myös. On lihaksikas ja jäntevä, ei missään tapauksessa laiha.
Neuvola ei ole ottanut puheeksi koskaan, ei terveydenhoitajakaan. Tänä vuonna tuli vain lappu missä oli mitat ja kuittaus että kaikki ok.
Ja kuten sanoinkin, itseäni tämä ei yhtään huoleta, tytön puolesta vähän kurja fiilis kun hän jostain syystä kokee asian isona. Kotona ei pituuteen tai ulkonäköasioihin olla mitenkään kiinnitetty huomiota, ei muiden tai hänen. Vertailee vaan itseään kavereihin. Niin ja me vanhemmat olemme ihan tavallisen mittaisia, 167cm ja 182cm.
Meillä 02/12 syntynyt tyttö 143cm. On yleensä kavereita vähän pidempi.
Tammikuussa syntynyt ekaluokkalainen on jo 131cm. Että sanoisin, että ennemmin tyttösi on lyhyt kuin kaverit pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
varsan äiti kirjoitti:
Lapsilla on ihan järjettömän vilkas aineenvaihdunta ja energiantarve lisääntyy roimasti noin paljon liikunnallisen harrastamisen myötä. Kasvuun ja kehitykseen tarvitaan energiaa.
Mulla itselläni -5% painokäyrällä oleva poika, joka kuitenkin näyttää melko lihaksikkaalle muihin verrattuna ja syö usein suurempia annoksia kuin mä itse :D (..kuten siis kuuluukin lapsen syödä paljon! Enkä oo mikään alipainoinen! Oon 63kg/167cm.)
Lasten kuuluu kyllä näyttää hoikalle, varsamaiselle, terveen painoisena - mutta sitä on vaikea arvioida, milloin on liian hoikka ja energiaa ei riitä kasvuun. Voisitko laskea painokäyrää terveystarkastusten tuloksista?
Mutta älä huoli, ja sano lapselle, että pituutta voikin hujahtaa lisää, kun tulee joku kasvupyrähdys!
Tsemppiä <3Syö erittäin hyvin päivän kaikilla aterioilla ja on pienestä asti aina syönyt, järjestäen ottaa lämmintä ruokaa lisääkin. Ei oikeastaan nirsoile mistään, tai no oliivit ei mene. Eli ei varmasti siitä kiikasta. Opettajaltakin tullut arviointikeskustelussa kehuja miten on ilo nähdä kun kouluruoka maistuu :D Toki liikkuu paljon, joten kuluttaa myös. On lihaksikas ja jäntevä, ei missään tapauksessa laiha.
Neuvola ei ole ottanut puheeksi koskaan, ei terveydenhoitajakaan. Tänä vuonna tuli vain lappu missä oli mitat ja kuittaus että kaikki ok.
Ja kuten sanoinkin, itseäni tämä ei yhtään huoleta, tytön puolesta vähän kurja fiilis kun hän jostain syystä kokee asian isona. Kotona ei pituuteen tai ulkonäköasioihin olla mitenkään kiinnitetty huomiota, ei muiden tai hänen. Vertailee vaan itseään kavereihin. Niin ja me vanhemmat olemme ihan tavallisen mittaisia, 167cm ja 182cm.
Niin juuri, hyvä juttu :)
Meilläkin poika on siis lihaksikas ja tosi paljon syö (kehuja saa kaikkialla), mutta siis silti on tuo painokäyrä -5%. Nyt kun oli puhetta yhden lääkkeen aloituksesta, jonka sivuvaikutuksina lihominen, lääkärikin kommentoi, että olisi ihan hyväksikin tälle lapselle painokäyrän takia.
Meille painon oleminen tuon verran alla nollakäyrän tuli ihan yllätyksenä, siitä ei ole kukaan mainittu kuin vasta tässä yhteydessä. Hän ei ole myöskään "linnunluinen" tms. Aineenvaihdunnassa on luultavasti jotain häikkääkin ehkä hällä, että siis se olisi vielä vilkaampi kuin muilla samanikäisillä..
Ymmärrän, ettei siis sinua huoleta, ei meitäkään huolettanut aiemmin.
Lapsen tuntemusten puolestahan sitä maailmassa eniten murehtii :'(
Mekään ei arvostella yhtään minkään mukaan koskaan ihmisiä.
..Mutta esimerkiksi poikaamme olemme kehuneet siitä, miten hän on niin upea, kun on pitkä - ettei vaan alkaisi hävetä pituuttaan! Mutta tietenkin täytynyt tarkentaa, että toinen on ihan yhtä hieno lyhyempänä tai toisesta syystä.. Sellaista positiivista kaikkien kehumista.
Pitäisikö yrittää kiinnittää huomiota muihin hänen hienoihin ominaisuuksiinsa, esim. jos hän on notkea, räjähtävän nopea, ketterä tms. Pitkät, kapeat lihaksethan loistavat yleensä kestävyyslajeissa - kun taas lyhyet leveämmät lihakset loistavat pikajuoksussa tai voimassa.
Tsemppiä pohdinnoissa! Vanhemmuus ei ole helppoa ja lapsen puolesta monesti sydän särkyy. Pitää vaan yrittää miettiä niitä hyviä puolia esille ja ajatuksiin <3
Tyttö on ~130cm pitkä. Vielä tokaluokan alkuun asti hän oli aina ryhmänsä lyhimpien joukossa. Nyt tuli joku kasvupyrähdys ja on samanpituinen kuin muut.
Kannattaa puhua siitä pituudesta, siihen ei voi itse vaikuttaa, on olemassa lyhyitä ja pitkiä ihmisiä, se ei ole mikään este harrastaa tai työskennellä mitä itse haluaa.
Se päätä pidempi kaveri on todennäköisesti häntä päätä pidempi myös aikuisena.
Lasten vaatteissa löytyy valinnan varaa, mitään Disney kuosia en enää ostaisi, vaan jotain terendikkäämpää, mustaa, valkoista, harmaata näkee nykyään paljon vaatteissa, myös rock henkistä vaatetta on lapsille, bändipaitoja löytyy lasten koossa. Jotain meikkejä voisi jo ostaa kokeiluun esim kynsilakkaa ja huulikiiltoa. Pitää vaan vahvistaa lapselle sitä tunnetta että hän ei ole mikään pikku taapero enää.
Meillä ekaluokkalainen on tuon mittainen, on aika keskikokoinen luokallaan. Tokaluokkalainen on meillä 133, on myös samaa kokoa muiden kanssa. Molemmat syntyneet joulukuussa. Ja me vanhemmat ollaan vähän keskimitan alapuolella. Tai oman ikäisissämme keskimitassa.
128cm ja luokkansa lyhin. En tiedä miten kasvukäyrällä asettuu.
Urheilun osalta pitää saada lapsi tekemään omat tavoitteet ja kisaamaan itsensä kanssa, ei muiden, toiset vaan ovat luonnostaan lahjakkaampia, he ovat niitä joilla on mahdollisuus huippu-urheiluun, ei kuka tahansa pääse niihin tuloksiin vaikka treenaisi koko elämänsä.
Tsemppiä <3