Hirveä väsyttävä ja aivosumuinen olo. Ferritiini 54?
Onko tämä liian matala arvo ferritiinille vaikka onkin viitteissä? Jostain luin että ferritiini vielä tuossa paikkeilla on huono.
Kommentit (37)
Mulla on aivan alarajalla...
Rauta aiheuttaa ripulia. Mahd. Solgarin gentle iron käy?
N-43
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huono.
Okei
Käyttäjä35319 kirjoitti:
N-43
Tai sitten esim. Maltofer apteekista. Maltifer sopi minulle, vaikka on herkkä maha.
Meillä ne viitearvot ovat yleisesti aivan liian matalat, raudanpuute on täällä tosi uusi juttu vasta, eikä sitä oteta tosissaan.
Ferritiini on 29 eli hematologin mukaan riittävästi verisyövän jälkeen.
Liikunta piristää.
Ruoka-aineallergia aiheuttaa myös väsymystä ja aivosumua. Tarkkaile oloasi. Jos se on heräämisen jälkeen normaali mutta huononee syönnin jälkeen niin mieti mitä söit.
Minulla oli ferritiini aikanaan 9 sairauden vuoksi ja aivan normaalia elämää pystyin elämään sen kanssa.
Ei ole huono. Mulla oli jotai sumua kans muutaman vuoden ja syynä oli ilmeisesti surkea ravitsemus. Moni asia korjaantui reippaalla b-vitamiinikuurilla. Sen jälkeen vaihdoin monivitamiiniin ja omegoihin. Tällä menty, eikä ongelmat ole uusinut. Toki kannattaa ensin tutkia kilppari ym., että ei ole mitään isompaa vikaa. Mulla kaikki arvot ollut aina ok ja ferritiinikin on 60.
Muutin myös ruokailua terveellisemmäksi ja jätin mm. valmiruuan. 12
Mulla 16 ja saan kohta suonen sisäistä hoitoa. Mikähän tän "anemian" yleisyyden nyt aiheuttaa. Onko mittausvirhe vai joku lisäaine?
Käyttäjä35319 kirjoitti:
N-43
Tuo sisältää rautaa vain 20 mg, kun normitabletissa on 100 mg. Eli siinä syy, miksi se on "vatsaystävällinen".
Ap:n aivosumu ei johdu raudanpuutteesta.
Väsymykseen voi aiheuttaa moni muukin asia kuin rauta. Olisi jopa hassua, jos rauta-arvo olisi joku mittari jaksamiselle niin että elintavoilla tai muulla terveydentilalla ei olisi merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne viitearvot ovat yleisesti aivan liian matalat, raudanpuute on täällä tosi uusi juttu vasta, eikä sitä oteta tosissaan.
Aikansa muoti-ilmiö. 80-luvulla se oli hiivasyndrooma, 90-luvulla haluttiin mittauttaa verestä homevasta-aineita, ja jossain vaiheessa pistettiin kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin ihan samat oireet, mitä nyt "raudanpuutteeseen".
Vierailija kirjoitti:
Mulla 16 ja saan kohta suonen sisäistä hoitoa. Mikähän tän "anemian" yleisyyden nyt aiheuttaa. Onko mittausvirhe vai joku lisäaine?
Missä saa noinkin hyvällä arvolla iv:nä rautaa? Yleensä saa jos 5 tai alle.
Käyttäjä35319 kirjoitti:
N-43
Kokeile Ramavit + C-vitamiini, rautaa 50 mg. Tai Natura Media vahva rauta + , sisältää myös C-vitamiinia ja kuparia. Itselle ei sovi Obsidan, vatsa menee heti kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35319 kirjoitti:
N-43
Tai sitten esim. Maltofer apteekista. Maltifer sopi minulle, vaikka on herkkä maha.
Mulle ei sopinut yhtään. Ummettaa pirusti.
Olo parantuu kun menet oikeisiin töihin