Suosikkijuontaja Mikko ”Peltsi” Peltola ärähti: ”Valitetaan kaiken maailman ruuhkavuosipaskaa”
Peltsi ärähti! Mitä mieltä olette?
Itse näen samaa kanssa päivittäin, milloin harrastuspaikoilla, milloin kaupan edessä.. Samaten kun kaverien kanssa juttelee, niin voi kauheeta kun on kiire ja mitään ei ehdi, eivätkä oikein osaa selittää mihin aika oikein hupenee...
https://www.is.fi/urheilu/art-2000007866180.html
Tiesittekö muuten että autoa ei saa lain mukaan pitää yli kahta minuuttia tyhjäkäynnillä? Kovallakin pakkasella vain nelisen minuuttia!
Kommentit (46)
En itse ole koskaan urheillut lasten treenien aikaan. Meillä harkat on yleensä alkaneet klo 17.30. Tullaan kotiin joskus 16.30 - 16.45. Lapset on lämmittäneet yleensä ruokaa itsekseen ja me yleensä myös pikaisesti syödään jotain. Harkkoihin täytyy lähteä viimeistään 17.10. Tuossa ajassa joka ollaan kotona ei ehdi vaihtaa lenkkivaatteita päälle, lähinnä pikaisesti kolata lunta tai laittaa tiskikoneen päälle. Harkkojen aikana käyn mieluummin kaupassa, viemässä kierrätysroskat, käytän autoa tankilla tai käyn iäkkään sukulaisen asioilla. Ennen harkkojen loppumista ehkä etsii selata autossa puhelinta jonkun 10 Min. Minut voi varmaan kivittää tästä.
Lenkille Lähden rauhassa illalla vaihdettuani vaatteet, kun ei ole kiire mihinkään.
Nuohan on juuri parhaat hetket ottaa nokoset!
Peltsin kanssa samaa mieltä siitä, että se nyt vaan on tyhmää istua autossa. Aina kaikki ei kuitenkaan mene kuin Stromsössä. Toisaalta tästä tuli mieleen se, kuinka Lutherin opit ovat tiukassa täällä Suomalaisilla. Ensin työ ja sitten huvit ja joku unilukkari käy herättelemässä, jos kansalainen on poikennut kaidalta polulta.
Vierailija kirjoitti:
No sinänsä ymmärrän että mitä ne päivystää siinä ulkopuolella? Menisivät muualle. Mutta ei niiden mikään pakko ole urheilla.
Lasten treenit ovat kaukana kaikesta. Jos sieltä ajaa muualle treenien ajaksi niin pitääkin kääntyä saman tien takaisin lasta hakemaan.
Ja halliin ei saa koronan takia mennä edes saattamaan.
Ainoa mahdollisuus liikuntaan olisi lenkkeillä loskaisia syrjäkatuja pilkkopimeässä.
Taidan mielummin katsella leffaa tabletilta ja urheilen sitten kotikulmilla.
No ei mulla ainakaan ole omaa aikaa ollenkaan. Pari erityislasta (mm yökastelun ja muiden oireiden vuoksi vuoksi max neljän tunnin unet itselläni), työ, koti, kodin kaikki tietotekniikka ym. sekä omien iäkkäiden vanhempien päivittäiset asiat hoidettavana. Ei tosiaankaan ole aikaa urheilemiseen tms.
Uskomaton lausunto. Mistä tulee tarve kertoa muille miten pitää elää? Sheimata toisia.
Ja ruuhkavuodet: olen aina ymmärtänyt ne tarkoittamaan ajanjaksoa elämässä jossa on toki työ ja lapset, mutta siihen päälle sairaat apua kaipaavat vanhemmat, sisarukset, opinnot tms.
Eihän peruslapsityöelämä ole kuluttavaa sinänsä vaan se, että joskus joillakin kaikki kaatuu kerralla vanhempien niskaan.
Tervetuloa Peltsille vaan elämään minun elämää: 1 normi lapsi, toinen vakavasti sairas. 5 kpl sairasta isovanhempaa ja me olemme ainoat jotka voivat auttaa. Lisäksi veljen perhe missä kaksi sairaseläkelaista , jotka tarvitsevat välillä apua.
Tämän lisäksi sairastan itse vakavaa sairautta, työni ja mieheni työ on vaativaa. Silti en koe olevani asemassa jossa menen lässyttämään muille että hei, mulla on rankkaa silti pärjään. Että olen jotenkin hyvä ihminen joka osaa pitää pakan kasassa. Koska tämä on sen tason himmeli että jos en koskaan saa kadota puhelimeni uumeniin ja ottaa aikaa ilman suoritusta, niin voi armo.
Toivon peltsille sen tason oppitunnin elämässä, että osaa katsoa muita armollisesti ja ymmärtää että kaikki tekevät parhaansa.
jännää kun joillain menee aina jonkun toisen lausunnot ihon alle
Jo tuo Peltsin twiitti muista vanhemmista ärsytti ja vielä enemmän ne kymmenet, jotka siihen vastasivat, että "itse ainakin käyn aina kuuden kilometrin lenkillä kun lapsi on treeneissä..." ja "kyllä minä ainakin jumppaan ja olen kutsunut muitakin kentän laidalla olevia jumppaamaan, mutta ei kukaan lähtenyt, voi että kun ihmiset ovat laiskoja..."
Mä en ikinä kehtaisi kirjoittaa itsestäni noin! Siis kehuskella omilla tekemisilläni, nostaa itseäni jotenkin esimerkilliseksi jonkun jumppaamisen tai juoksulenkin takia, ja samalla paheksua ja arvostella muita vanhempia. En vaan kehtaisi ja nolottaa aivan kauheasti noiden puolesta, jotka niin tekee.
Olenko ainoa, jolle tällaiset aiheuttavat lähinnä hirveää myötähäpeää?
Siis mistä Peltsi tietää että nämä hänen jäähallin pihalla näkemänsä autoissa istuvat oletetut lätkävanhemmat ovat niitä samoja jotka valittavat että ei ole aikaa lenkkeillä? Vai menikö minulta nyt jotain ohi? Jos istuisin itse hallin pihalla autossa, istuisin siellä koska haluan. Ei minua lenkkeily kiinnosta, enkä siitä valita vaikka istuisinkin autossa haliin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä Peltsi tietää että nämä hänen jäähallin pihalla näkemänsä autoissa istuvat oletetut lätkävanhemmat ovat niitä samoja jotka valittavat että ei ole aikaa lenkkeillä? Vai menikö minulta nyt jotain ohi? Jos istuisin itse hallin pihalla autossa, istuisin siellä koska haluan. Ei minua lenkkeily kiinnosta, enkä siitä valita vaikka istuisinkin autossa haliin pihalla.
Tämä. Peltsi omassa suomitwitter kuplassaan luulee tietävänsä hyvän elämän reseptin. Voi gringe. Se että itse jaksaa ja pystyy, ei tarkoita että muidenkin pitäisi tehdä samoin. Voi Luther sanon minä. Ja viihdytän itseäni täällä löhöten.
Peltsillä muuten on itsellään erityislapsi, olisko jonkun asteinen kehitysvammainen.
Mutta mulla nousee aina karvat pystyyn kun Peltsi tekee mitä tahansa tai valittaa. Siis hänhän työkseen tekee hienoja retkiä ja luontojuttuja. Hän voi mennä johonkin upeaan Lapin erämaahan Ylen rahoilla ja joku vielä maksaa siellä olosta palkkaa! Sitten tehdään ohjelma "Peltsin 2 viikkoa erämaassa". Oo, mitä taistelua!
80-luvulla lapset saivat harrastaa kaikenlaista kivaa kotona, ulkona ja uimahallissa, ei ollut pakko mennä ryhmäharrastuksiin koulun jälkeen - koulussakin oli tarpeeksi. Tuputus oli kyllä kauheaa joihinkin harrastuksiin.
Just. Mulla tulee jotenkin tälläisistä ulostuloista mieleen että sanoja on jotenkin katkera. Empatiakyvytön. Suorittajatyyppi joka ei uskalla pysähtyä.
Huilaa joskus Peltsi, vois tehdä sulle hyvää. Ota puhelin käteen, kattele instan peppukuvia ja relaa vähän. Ei tää oo niin vakavaa. Maailma pyörii ja läskitkin on leppoisia.
Kyllä huvittaa nämä jotka näkee netissä anonyymin kommentin henkilöltä A ja sitten näkee henkilön B tekemässä päinvastaista ja sitten ihmettelee että "kyllä ihmiset ovat ristiriitaisia/tekopyhiä/tyhmiä kun tekevät näin vaikka sanovat näin"
Ihan kuin eivät ymmärtäisi että ne ihmiset jotka valittaa ajan puutetta liikunnalle eivät välttämättä ole samoja jotka valitsee istua puhelimella tuntikausia lapsen treenien ajan (tällä henkilöllä voi olla siihen myös hyvä syy, eikä välttämättä aikaa muulloin olla puhelimellaan hoitamassa asioita x ja y)🙄
Luin ton twitter-ketjun ja tulin niin vihaiseksi. Kylläpä tuo Peltsi onkin ääliö.
Okei, tyhjäkäynnillä auton pito on tyhmää, mutta mikä helvetin ylipäällikkö hän on tuomitsemaan ihmisiä, jotka ei nyt sitten sen lapsen treenin ajan harrastakaan itse liikuntaa!
Mitä Herra Peltsi tietää näiden ihmisten taustoista? Onko hän tosiaan varma, että siellä autoissa istuu juuri niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat ettei ole aikaa liikkua? Kyttääkö hän itse, että nää tyypit on just koko sen lapsen jatkan ajan siinä autossa?
Meni kyllä maku koko tyypistä. Mikä idiootti.
Itse kauhea valittaja niissä sen omissa ohjelmissa. Milloin on jalat rakoilla, perse ruvella tai muuten vaan ei jaksa hiihtää, meloa, juosta, kävellä.
Olen Peltsin kanssa samaa mieltä, vaikken urheilekaan, enkä koskaan kuskannut lapsia harrastuksiin, osasivat niihin kulkea ihan itse pienempinäkin.
Jokainen tekee sen oman arkensa, kuka käskee järjestämään lapsille joka illaksi harrastuksia, ja kuskailemaan niihin, tai riekkumaan nioissä mukana jollain muulla tavoin, tai kuka käskee hankkimaan itselle joka illaksi jotain ohjelmaa jne.
Miksei sitä voi vaan olla, jos päivät käy töissä. Miksei voi vaan olla kotona, vaan pitää kokoajan mennä paikasta toiseen. Tätä en ymmärrä ollenkaan.
Jos iltalenkin haluaa tehdä, niin se nyt ei koko iltaa vie, eikä tarvitse mitään autoa siihenkään ja suorittamista.
"Ruuhkavuosi-pätijät" on sekaisin, ei voi muuta sanoa..
Ja ne koslat tosiaan voi sammuttaa, kun niillä ei ajeta, urpot.
Miksi niitä lapsia raahataan kaikenmaailman treeneihin? Ymmärrän jos näjdään oikea intohimo ja potentiaali asiaan mutta harvemmin niin on.
Tässäkö ollaan ihan ruutia keksimässä...
Luuleeko joku, että näille autossa puhelinta räplääville ei ole koskaan tullut mieleen, että lapsen treeniajan voisi käyttää tehokkaamminkin? Että monen vanhemman päässä syttyy lamppu, kun lukevat tuon Peltsin päivityksen? Aivan varmasti jokainen on tätä ajatellut. Syystä tai toisesta toteutuksesta on kuitenkin luovuttu. Yleisin syy lienee rankka väsymys.