Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

toksemia-epäilyn vaikutus synnytyksessä käytettävään kivunlievitykseen??

10.08.2006 |

Tietääkö kukaan aiheesta?

Palasin juuri synnyttämästä. Yliaikakontrollissa todettiin ekan kerran koko raskaudessa verenpaineen nousu ja kun valkuaiset oli olleet yhdellä plussalla kahden vikan neuvolakäynnin yhteydessä päätettiin ottaa osastolle ja kun kohdunsuukin alkoi olla kypsä päätettiin käynnistää (rv 41+5).

Kauhukseni sain kuulla salissa pahojen synnytyspolttojen alettua, että koska olin käynnistyslistalla toksemiapotilaana en voi käyttää juurikaan mitään suunnittelemistani kivunlievityksistä. Eli kätilö eväsi ykskaks pääsyn ammeeseen (jonne olin ajatellut synnyttääkin), suihkuun ja lopulta en saanut olla pystyssäkään eikä tietenkään mitään jakkarasynnytystä. Lapsivuodeosaston hoitajan mielestä minulla ei edes ollut raskausmyrkytystä vaan arvot tosi lievästi kohollaan.

Tietääkö joku ollaanko aina toksemia-epäilyyn liittyvissä käynnistyksissä noin tarkkoja vai oliko synnytykseni vain kouluesimerkkinäytös mukana olleelle kätilöopiskelijalle siitä miten todellinen toksemiasynnytys pitäisi hoitaa. Käytännössä siis makasin koko synnytyksen hiljaa kyljelläni ryystäen ilokaasua ja peläten mitä kätilö seuraavaksi kieltää töksäyttää. Opiskelija sai kyllä myös kouluesimerkin siitä miten alentavasti (naureskellen ja moittien) kätilö saa tänäkin päivänä suhtautua synnyttävään naiseen ja tämän toiveisiin. Paikkana siis Kätilöopiston sairaala Helsingissä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin oman vauvani Tammisaaressa -02.

Näin helsinkiläisenä menin sinne, kun lapsivesi meni, mutta supistuksia ei tuntunut. Yllättäin siellä huomattiin verenpaineeni olevan koholla ja pissassa yhdellä plussalla proteiinia. (Edellisellä viikolla kaikki neuvolassa ok).

Minut otettiin sisälle ja alettiin käynnistellä synnytystä, koska vedenmenostakaan huolimatta omat supistukset eivät alkaneet.

Olin suunnitellut luomu-synnytystä,siksi Tammisaareen meninkin.

Minäkin yllätyin, kun suihkut ja ammeet evättiin. Sain aquarakkulat ja ilokaasua hengitin. Sen jälkeen minut melkeinpä ympäripuhuttiin ottamaan epiduraali, vaikken sitä toivonutkaan.

Vauva syntyi sitten pian ja kaikki sujui hyvin. Olin kaikesta huolimatta tyytyväinen synnytykseen, vaikka jouduinkin jättämään veden osuuden pois kivunlievityksestä ja olemaan lähes koko ajan makuulla. Synnytyskeskustelussa kätilöni selvitti minulle vielä syyt miksi vaihtoehtoisia kivunlievityksiä ei suosita toksemikkoäitien synnytyksissä, vaan epiduraali on ensisijainen menetelmä nimenomaan kouristusriskin pienentämiseksi. Toki ymmärsin nämä asialliset perustelut. Kysehän oli pelkästään minun ja vauvani terveydestä!

Soita sinne sairaalaan ja pyydä kätilöltäsi synnytyskeskustelua vaikka puhelimitse! On hyvä, että ammattilaisena hän perustelee syyt, miksi toksemiaepäilyäitejä hoidetaan eri lailla kuin tavallisia synnytyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla