Olen aina ollut todella vähän kipeänä. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (39)
Oletko kipeänä vielä vähemmän kuin minä, joka sairastan ehkä kolmen vuoden välein?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kipeänä vielä vähemmän kuin minä, joka sairastan ehkä kolmen vuoden välein?
Olen.
Mulla kanssa sama juttu.
AP:lta kysyn: syötkö D-vitamiinia? Oletko normaalipainoinen? Mitä liikuntaa harrastat ja kuinka usein, jos mitään?
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat. Olen myös.
Oletko siitä ylpeä? Tai oikeasti koetko terveyttä uhkumisen olevan osa identiteettiäsi? Miten suhtautuisit, jos saisit kuulla sairastuneesi parantumattomaan elinikäiseen sairauteen?
Viimeksi kipeä 2010. Silloin olikin keuhkokuume, ilman edeltävää pitempää flunssajaksoa. Sitä olen ollut ennen kipeänä, Kuumeessa, ennen v 1996. Ei siis flunssia eikä vatsatauteja. Lapsillani on kyllä ollut.
En syö vitamiinilisiä, olen normaalivartaloinen. Nukun yöni hyvin. Liikun paljon. Syön tavallista kotiruokaa.
Onko sulla siis joku krooninen tulehdustila, vai millä tapaa olet aina vähän kipeänä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko siitä ylpeä? Tai oikeasti koetko terveyttä uhkumisen olevan osa identiteettiäsi? Miten suhtautuisit, jos saisit kuulla sairastuneesi parantumattomaan elinikäiseen sairauteen?
Minä en ainakaan leuhki tai leveile. En usko, että olisin sokissa, jos sairastuisin. Itsekseni vain joskus olen miettinyt, että miksiköhän en ole koskaan kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan leuhki tai leveile. En usko, että olisin sokissa, jos sairastuisin. Itsekseni vain joskus olen miettinyt, että miksiköhän en ole koskaan kipeä.
Ei ei. Ymmärsit väärin. En pitänyt sitä leuhkimisena. Minua oikeasti kiinnostaa onko se osa identiteettiä vai jotain muuta. Ilmeisesti jotain muuta. Minusta olisi kiva uhkua terveyttä😊. Sairastan pitkäaikaissairautta ja se vaikuttaa paljon elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa sama juttu.
AP:lta kysyn: syötkö D-vitamiinia? Oletko normaalipainoinen? Mitä liikuntaa harrastat ja kuinka usein, jos mitään?
En syö D-vitamiinia. Olen normaalipainoinen. Harrastan hiihtoa, juoksua sekä jumppaa kotona, kuten hulavanteen pyöritystä. Tosin tämän viimeisin aloitin vasta viime keväänä, ja sairastamattomuuteni on kestänyt noin 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on siis ap, joka on huomannut, että kysymyksiin tässä ketjussa vastaavat muutkin kuin minä. No, ei se mitään.
En ole ylpeä, koska en ole tehnyt mielestäni mitään sen hyväksi, etten sairasta. Terveyttä "uhkuminen" ei ole osa identiteettiäni, mutta terveenä olo on. Tai oikeastaan en voisi ajatella saavani tarttuvaa tautia ainakaan pahana, mutta se ajatus, että saisin vaikkapa syövän, ei ole minulle mahdoton. Jos saisin parantumattoman elinikäisen sairauden, olisin luultavasti ensin paniikissa, sitten surullinen.
Itse olen ollut terveenä koko aikuisikäni. En ymmärrä tuollaista, että koko ajan ollaan vähän kipeänä. Hoitakaa itsenne terveeksi.
Miksi et hoida itseäsi terveeksi, jos koko ajan olet vähän kipeä?
Onko usein stressaantunut, vaiko harvoin?
Halveksitko tai paheksutko työkavereita, jotka ovat sairaana esim. 2-3 kertaa vuodessa? Pidätkö heitä itseäsi huonompina? Miten suhtaudut, jos kroonisesti sairas joutuu käymään usein kokeissa tai tutkimuksissa tai poliklinikkakäynneillä, joita ei ole mahdollista järjestää työaikojen ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Onko usein stressaantunut, vaiko harvoin?
Harvoin, en juuri koskaan. Itse asiassa en oikein tiedä, miltä stressaantuneena oleminen tuntuu. En tosin tiedä sitäkään, miltä tuntuu maata sängyssä korkeassa kuumeessa.
Niin minäkin. Voin myös vastata.