Pukeutuuko joku oikeasti noiden muotitrendien mukaan?
Ne kun muuttuvat joka vuosi. Aina vielä oudompaan suuntaan. Nyt ovat esim. olleet pinnalla ylisuuret bleiserit. Kenen päällä tuollaiset näyttävät hyvältä? Pieni ihminen hukkuu tuollaisen alle ja iso näyttää entistä isommalta. Koko muun asun pitää olla täydellisen harkittu, että näyttää edes jotenkin siedettävältä.
Nyt ovat muka pinnalla sitten myös kaulukset, jopa irtosellaiset. Tuovat muka särmää asuun. Näyttää aikuisen päällä siltä, että on kuolalappu kaulalla. Muotia on myös päätä kiertävä huivi.
Miltähän mahtaa näyttää kun tuohon lisää maskin? Eihän sieltä vaatekasojen alta näe edes koko ihmistä. Jalkaan collegehousut ja bleiserin alle collegepaita. Kaupungille korkokengät tai loaferit.
Mielenkiinnosta kysyn pukeutuuko kukaan näin? Asun sen verran kaukana ns. sivistyksen keskeltä, että näen vain tavallisia farkut ja huppari-yhdistelmiä enimmäkseen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimin ne tyylit, jotka sopivat itselleni. Nyt on pitkään ollut korkeavyötäröisiä housuja paljon tarjolla, mistä olen tavattoman iloinen. Toisaalta taas kaikki ylisuuret vaatteet ärsyttävät, sillä ne eivät sovi lainkaan vartalolleni. En juuri koskaan osta tuollaisia irtonaisia muotijuttuja, kuten irtokaulukset jne. Vaatteen on tarkoitus olla käytännöllinen ja myös viiden vuoden päästä käytössä, ellei ole kulunut puhki.
Mutta joo, monet ostavat vaatteita niin paljon, että siinä on varaa kokeilla erilaisia hetken pinnalla olevia juttuja. Ja aina löytyy joku vartalotyyppi, jolle kyseinen vaate tai tyyli sopii.
Olen yli 30v ja olen ollut 13-vuotiaasta melkein samankokoinen koko ikäni. Jotkut jutut tulevat uudestaan muotiin ja voin kaivaa varastosta. Tietysti heitän vanhaa pois ja ostan uuttakin välillä mutta uusia trendejä saa soveltamalla välillä omasta kokoelmasta, usein tulee käytettyä loppuun vaatteet ja mulla on jopa 20v vanhoja vaatteita. Lisäksi välillä saan vaatteita ja käytän jopa äitini vanhoja, mitä hänellä on ollut nuorena. Ei ole aina kyse siitä että ostelee paljon
Sama minullakin. Kaapissa on vieläkin yksi paita, jonka sain 13- tai 14-vuotiaana. Ihan käyttökelpoinen.
Minullakin siis on vaatteita, jotka ovat kestäneet hyvin pitkään. Mutta en kyllä ymmärrä sitä periaattetta, että ostetaan vuodeksi jokin muodissa oleva juttu sillä perusteella, että se tulee muutaman vuosikymmenen päästä takaisin muotiin.
Rehellisesti sanottuna, en näin lähes 40v ole kovin montaa sellaista vaatetta omistanut, jotka olisivat tulleet uudelleen muotiin. Leveälahkeiset farkut joo, mutta kuka säilyttää farkkuja vuosikausia siinä toivossa, että se tulee uudelleen muotiin. Minulle vaatteen on tarkoitus palvella käytössä niin kauan, kunnes kuluu puhki, en säilö mitään vaatteita itselleni tulevaisuutta varten.
Ei sitä sillä perusteella osteta, että saattaa tulla uudestaan muotiin. Eikä vaatteen säilyttämisessä mitään kovin vaikeaa ole. Itse en väkisin käytä puhki mitään vaan joko pistän varastoon toistaiseksi tai kiertoon, jos tuntuu että sitä ei juuri tällä hetkellä tule pidettyä. Nyt on muodissa se äärimmäisyys eli mitään ei saisi pitää varmuuden vuoksi ja kiertoon laitto on synti, loppuun pitäminen hampaat irvessä mitalin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimin ne tyylit, jotka sopivat itselleni. Nyt on pitkään ollut korkeavyötäröisiä housuja paljon tarjolla, mistä olen tavattoman iloinen. Toisaalta taas kaikki ylisuuret vaatteet ärsyttävät, sillä ne eivät sovi lainkaan vartalolleni. En juuri koskaan osta tuollaisia irtonaisia muotijuttuja, kuten irtokaulukset jne. Vaatteen on tarkoitus olla käytännöllinen ja myös viiden vuoden päästä käytössä, ellei ole kulunut puhki.
Mutta joo, monet ostavat vaatteita niin paljon, että siinä on varaa kokeilla erilaisia hetken pinnalla olevia juttuja. Ja aina löytyy joku vartalotyyppi, jolle kyseinen vaate tai tyyli sopii.
Olen yli 30v ja olen ollut 13-vuotiaasta melkein samankokoinen koko ikäni.
Miten tämä on mahdollista?
Kysytkö ihan tosissasi? Pituuskasvu loppui 13v. Murrosikä oli alkanut pari vuotta aiemmin, niin että naiselliset muodot oli jo tuolloin.
Kysyin ihan tosissani, kun muistelin, että kaikki teinit oli muinoin tosi laihoja. Itselläni oli painoindeksi jotain 15 luokkaa, joten ei mitään toivoa mahtua sen aikaisiin vaatteisiini :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nappaan omaan pukeutumiseeni jotain kivaa sellaisen nähdessäni. Oli trendi tai ei. Huppareita en ole käyttänyt ala-asteen jälkeen.
Mitäs vikaa hupparissa
Muodottomia, kuristavat jos laitat takin siihen päälle, helma nousee ylös koko ajan... Yksinkertaisesti rumia ja vielä epämukaviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Rinnat alkoivat kasvaa 9-vuotiaana ja kasvupyrähdys tuli 11-vuotiaana. Ainoastaan jalka on kasvanut yhdellä numerolla ala-asteen jälkeen.
Mä en millään haluais pukeutua muodikkaisiin jättivaatteisiin, kun oon vihdoin saanut kropan hyvännäköiseksi. Jalka- ja takapuoliosasto ja vyötärö olis sääli piilottaa kaapuihin. Mutta onneks klassinen tyyli näyttää aina hyvältä, käytän siis jatkossakin kapeita (ei pilli) farkkuja ja normaalikokoisia paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pukeudu. Mutta minusta on hienoa että osa näkee vaivaa. Sinun näköisiäsi ihmisiä on joka paikka täynnä, tylsää, laiskaa ja arkista. On upeaa, että osa uskaltaa ottaa riskejä ja hullutella.
Mitä riskinottoa siinä on jos pukeutuu sen mukaan mitä lehdissä tarjoillaan? Mistä edes tiedät miten pukeudun? Ihmisellä voi katsos olla ihan omakin tyyli. Ap
Tiedän miten pukeudut, koska kerroit sen aloituksessa. Ja kun pukeudut samoin kuin 90% kansasta, sinulla ei totisesti ole varaa kritisoida ketään mielikuvituksen puutteesta.
Ei Ap kirjoittanut omasta pukeutumisestaan mitään.
En piittaa pintamuodista, ja ainakin kuvittelen että olen vuosien varrella kehittänyt omannäköisen tyylin jossa viihdyn. Toki voin ostaa esim. kauden muotiväriä, jos se on sellainen väri josta tiedän pitäväni paaaljon kauemmin kuin sen yhden kauan. Esimerkiksi, teen suurimman osan vuoden vaateostoksista syksyisin, koska pidän syysmallistojen värimaailmasta paljon enemmän kuin kevätmallistojen väreistä. En ole erityisen rohkea pukeutuja, mutta minusta sellaiset ovat piristäviä. On tylsää jos kaikki ovat samaa järkevää harmaata massaa.
Omistan lahjaksi saamani hupparin, jota käytän joskus liikuntavaatteena. Puistattaa ajatus arjesta joka olisi niin ankeaa (joidenkin mielestä rentoa ja mutkatonta) että huppari olisi perusvaate. Toki pidän tämän mielipiteen omana tietonani, jokainen saa puolestani pukeutua miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Rinnat alkoivat kasvaa 9-vuotiaana ja kasvupyrähdys tuli 11-vuotiaana. Ainoastaan jalka on kasvanut yhdellä numerolla ala-asteen jälkeen.
Kasvoitteko aikuispituuteen jo 11-13-vuotiaina? Itse sain menkat vasta 14-vuotiaana ja venyin lopulliseen pituuteen 170 cm 17-vuotiaana. Paino ja vartalon muoto on nyt vaihdellut suuresti ja lihomista sekä laihtumista tapahtunut, vieläkin sahaa muutaman kilon välillä. Ei ole ihan tasainen ja helppo elämä ollut.
En pidä ylisuurista takeista, ne saavat näyttämään vain isommilta, harteikas ja rintava oon muutenkin. Jollekin kai nykymuoti käy, irtokaulukset ovat huvittavia kaikilla, niitä oli n. 30 vuotta sitten.
Kaupungeissa pukeutuu eli käytännössä Suomessa pelkästään Helsingissä. Maalla muoti ei muutu ja tuota ihmettelyä kuulee joka vuosi. Ovat siellä tyytyväisiä niihin tuttuihin heidän mielestään muodikkaisiin reisitaskuhousuihin ja muihin heidän mielestään hienoihin tyyleihin.
Kaupungissa ihmiset nyt vain kaipaavat muutosta arkeensa ja muoti on yksi osa sitä. Ei sen kummempaa.
Bönden tunnistaa Helsingissä vaatteista. He pukeutuvat aina samalla tavalla vuodesta toiseen. Tukka leikataan konservatiiviseen muottiin jos sitä vielä päästä löytyy.
Mä kyllä poimin jotain uusimpia trendejä, jos ne sopii mun kropan malliin. Aika pienillä jutuilla voi aina päivittää olemustaan, perusvaatevarasto on sitten erikseen. Olisi aika tylsää kulkea farkuissa ja hupparissa. N44.
Katselen kuuskytluvun Ranskalaisia leffoja ja olen sieltä ottanut hupparit itselleni. Keskiaikainen hupparitakki on talvisin tosi lämmin ja suojaava.
Olen 55v ja nappaan pintamuodista yleensä jotain kivaa.
Otan nyt esim käyttöön yhden 30 vuotta vanhan blazerin :D
Panostan vaatteisiini ja pukeudun joka päivä eri vaatteisiin, vaikka olen ollut etätöissä nyt vuoden. Tykkään vaatteista :)
Poimin pintamuodista sellaisia asioita, jotka sopivat ikäiselleni ja kropalleni. Napapaitoihin en enää taipuisi ;)
Vaatteeni, kenkäni, laukkuni ja huivini eivät ole ns. tavallisia, tylsiä ja käytännöllisiä. Ilonsa kullakin.
Minä rakastan muotia.Tänään menen ostamaan "oversized" eli ylisuuren leningin. Aivan ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 30v ja olen ollut 13-vuotiaasta melkein samankokoinen koko ikäni. Jotkut jutut tulevat uudestaan muotiin ja voin kaivaa varastosta. Tietysti heitän vanhaa pois ja ostan uuttakin välillä mutta uusia trendejä saa soveltamalla välillä omasta kokoelmasta, usein tulee käytettyä loppuun vaatteet ja mulla on jopa 20v vanhoja vaatteita. Lisäksi välillä saan vaatteita ja käytän jopa äitini vanhoja, mitä hänellä on ollut nuorena. Ei ole aina kyse siitä että ostelee paljon
Sama minullakin. Kaapissa on vieläkin yksi paita, jonka sain 13- tai 14-vuotiaana. Ihan käyttökelpoinen.
Minullakin siis on vaatteita, jotka ovat kestäneet hyvin pitkään. Mutta en kyllä ymmärrä sitä periaattetta, että ostetaan vuodeksi jokin muodissa oleva juttu sillä perusteella, että se tulee muutaman vuosikymmenen päästä takaisin muotiin.
Rehellisesti sanottuna, en näin lähes 40v ole kovin montaa sellaista vaatetta omistanut, jotka olisivat tulleet uudelleen muotiin. Leveälahkeiset farkut joo, mutta kuka säilyttää farkkuja vuosikausia siinä toivossa, että se tulee uudelleen muotiin. Minulle vaatteen on tarkoitus palvella käytössä niin kauan, kunnes kuluu puhki, en säilö mitään vaatteita itselleni tulevaisuutta varten.
No siksi että tykkää siitä vaatteesta, tietenkin.
No just näin ap!
Sen lisäksi säästää luontoa, kun ostaa vain ja aina tarvittaessa esim. Housut, kun se, että joka vuosi hankit uusia ja taas uusia, kunnes siivoat vaatekaappisi ja pistät kirpparille kiertoon vanhat housut mitä et enää varmaan ole pitkiin aikoihin muistanut tai käyttänyt todella pitkään aikaan.
Omasta mielestä jo kaapista löydetyistä vaatteista saa sovellettuja iham hienoja kokonaisuuksia, ja jos on kädentaitoa mniin voi hyödyntää ns. Pistämällä "uuteen uskoon" koko vaatteen.
Ei välttämättä tartte juosta lähimpään vaateliikkeeseen hankkimaan monen kympin vaatetta, joka on kuitenkin vain sen pienen ajan trendinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoitteko aikuispituuteen jo 11-13-vuotiaina? Itse sain menkat vasta 14-vuotiaana ja venyin lopulliseen pituuteen 170 cm 17-vuotiaana. Paino ja vartalon muoto on nyt vaihdellut suuresti ja lihomista sekä laihtumista tapahtunut, vieläkin sahaa muutaman kilon välillä. Ei ole ihan tasainen ja helppo elämä ollut.
En pidä ylisuurista takeista, ne saavat näyttämään vain isommilta, harteikas ja rintava oon muutenkin. Jollekin kai nykymuoti käy, irtokaulukset ovat huvittavia kaikilla, niitä oli n. 30 vuotta sitten.
Kasvoin lopulliseen pituuteeni 13-vuotiaana, kutosen keväällä. Olen myös 170 cm. Menkat alkoivat vitosella. Olen tosiaan syntynyt 90-luvun lopulla että jos kovin paljon vanhempi olet niin sekin selittää. Murrosikä aikaistuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole kasvanut 12 ikävuoden jälkeen kuin 2.5 senttiä. Painokin on alempi kuin 13 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä ylisuurista takeista, ne saavat näyttämään vain isommilta, harteikas ja rintava oon muutenkin. Jollekin kai nykymuoti käy, irtokaulukset ovat huvittavia kaikilla, niitä oli n. 30 vuotta sitten.Kasvoin lopulliseen pituuteeni 13-vuotiaana, kutosen keväällä. Olen myös 170 cm. Menkat alkoivat vitosella. Olen tosiaan syntynyt 90-luvun lopulla että jos kovin paljon vanhempi olet niin sekin selittää. Murrosikä aikaistuu koko ajan.
Juu, olen kohta jo 50 v. Kyllähän se kehitys aikaistuu, tosin ihan normaalia saada menkat vasta 14-vuotiaana. Mulla on ikäisesi tytär, jolla menkat alkoi 13-vuotiaana, sekin vielä nykyaikanakin normaalia, yksilöllistä vaihtelua on useita vuosia.
Nykymyodissa pidän joistakin jutuista, esim. korkea, rypytetty kaulus on kiva, mutta olkatoppauksia en suostu käyttämään enkä muhkeita puhvihihoja harteikkuuden takia. Pitää poimia ne jutut, joista tykkää ja jotka käyvät. Islantilaisneuleista tykkään tosi paljon. En osta uusia vaatteita joka kuukausi, mutta muutaman kerran vuodessa ja teen kirppislöytöjä (eilen ostin mustan polvipituisen pellavahameen kesäksi n. 2 eurolla, kun Fidassa oli 70 % muuttoale).
Minäkin asun korvessa. Mistä muotivaikutteita saa? En ole kenelläkään nähnyt ylisuurta bleiseriä tai irtokaulusta. Eiköhän se pueta paidan alle...Tai mulla on nyt ylisuuri takki kun laihdutan. Vanha kun menee nippa nappa kiinni niin sitä ei voi oikein käyttää. Oloasuhousuja näkee usein. Olen kuvitellut ihmisten käyttävän niitä mukavuussyistä. Iltiksestä luin flarefarkkujen tulevan muotiin. Samperi, sama juttu niiden kuin vanhan takin kanssa. Mutta ei niitä farkkujakaan näe kenelläkään. Huivi kuulostaa hyvältä. Sillä voi peittää hiukset jos ovat hieman kasvaneet mallistaan. Korona aikana tulee harkittua menoja. Tai niinkuin minä:antaa kasvaa vaan. Pidentynyttä kuontaloa täytyy hoitaa ja hoitoöljytyt hiukset piiloutuvat päivällä huivin alle pesua odottamaan.
Facea lukiessa tuntuu että kaikilla muilla on kymmenittäin islantilaisneuleita ja aina vaan on saatava lisää. Mietin pitäiskö minunkin, mutta jätin väliin. Ne näyttävät minun silmääni hieman oudoilta suomalaisessa maisemassa. Sopivat kyllä Islannissa kuvattuihin maisemiin. Mutta yhdistän ne puserot myös meikittömyyteen ja kotoiluun. Lisäksi lanka on karkeaa. Kyllä suomalaisten päät on helppo kääntää ja myydä heille. Jos Novitan langat olisivat islantilaisia ja päinvastoin, huomattaisiin ulkomaisen viat. Mummo muistelee kauhulla pitkiä pisteleviä villasukkia jotka kiinnitettiin sukkanauhoin.