Miksi jotkut miehet yrittävät olla "miehekkään" auttavaisia
Eli tarjoavat apua vaikkapa lampun laittamisessa kattoon tai polttopuiden teossa tai jonkin raskaan esineen kantamisessa? Onko taustalla oletus, ettei nainen voi näistä selviytyä, vai ihan vilpitön halu auttaa?
Miten suhtaudut tälläiseen auttavaisuuteen?
Kommentit (49)
Inhottaa olla mies, kun aina minkälainen vain onkaan niin paskoja silti ollaan.
T: Mies
Mikään ei ikinä kelpaa.
Jos on opetettu että se on hyvä tapa? Mun mies on britti ja siellä keski- ja yläluokkaiseen kasvatukseen kuuluu kohteliaisuus ja auttavaisuus naisia kohtaan. Hän tuntuu saavan siitä myös itselleen hyvää fiilistä kun tekee kuten kuuluu ja jos vielä autettu kiittää tai hymyilee niin vielä parempi. Täytyykin kysyä onko törmännyt näihin jotka kokee loukkaukseksi Suomessa (asuttu täällä yhdessä vasta muutama kuukausi tosin).
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa olla mies, kun aina minkälainen vain onkaan niin paskoja silti ollaan.
T: Mies
Mikään ei ikinä kelpaa.
Se onkin näiden juttujen pointti. Mikä tahansa tekosyy kelpaa jos sillä saa osoittaa halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on opetettu että se on hyvä tapa? Mun mies on britti ja siellä keski- ja yläluokkaiseen kasvatukseen kuuluu kohteliaisuus ja auttavaisuus naisia kohtaan. Hän tuntuu saavan siitä myös itselleen hyvää fiilistä kun tekee kuten kuuluu ja jos vielä autettu kiittää tai hymyilee niin vielä parempi. Täytyykin kysyä onko törmännyt näihin jotka kokee loukkaukseksi Suomessa (asuttu täällä yhdessä vasta muutama kuukausi tosin).
Maskuliiniset miehet nimenomaan tykkäävät, kun saavat olla avuksi. Tykkäävät tehdä sen sijaan, että seisoisivat tumput suorina. Arvostan!
Kotonaan on opetettu sukupuoliroolit, että naiset ja miehet tekevät eri asioita. Tai olleet naimisissa naisen kanssa, joka teettänyt miehillä tietyt työt.
Outoa on, että jos isompi porukka ihmisiä menee vaikkapa alkeelliselle mökille, ikään kuin automaattisesti homma menee niin että naiset kokkaavat ja siivoavat ja miehet esim.lämmittävät saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskuliiniset miehet nimenomaan tykkäävät, kun saavat olla avuksi. Tykkäävät tehdä sen sijaan, että seisoisivat tumput suorina.
Arvostan!
Sivusta
Tämä on kyllä uusi tieto minulle no aina oppii uutta. Toisaalta miehet ehkä katsovat että tuo painon nostaja painija maatuska pärjää kyllä varmasti ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku mies tarjoutuisi auttamaan moisissa askareissa, nauraisin ja esittäisin luulleeni sitä vitsiksi niin, että tyyppi tajuaisi nolanneensa itsensä. Jos hän jatkaisi aiheesta, alkaisin muka vilpittömästi ihmetellä että "etkö tiedä että KAIKKI osaavat nämä asiat?" Sisäisesti saattaisin tuntea jopa vihaa. Minä en ole tyhmä, heikko enkä laiska, turha kohdella kuin olisin.
No sinä tuskin osaat tehdä edes noin alkeellisia askareita?
Sitten nämä samat henkilöt vinkuvat palautteissaan, kun kukaan ei huomioi heitä. Ei pidetä ovea auki, ei kanneta pesukonetta 5.kerrokseen jne.
Kyllä minä arvostan, että tullessani postista syli täynnä isoa pakettia, tuntematon mies ryntäsi avaamaan minulle ovea. En vetänyt hernettä nekkuun siitä että se oli mies. Toki olisin sen saanut itsekin auki lantiolla työntämällä mutta helpompi näin.
Hymyilin maskin takana ja kiitin.
Onneksi en tee lapsia. Tämä dehumanisointi on karmea ja kaikki käännetään aivan päälaelleen.
Käy miehiä sääliksi. Omassa perheessä on kaikki miehet olleet ihanan auttavaisia ja viisaita tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tuosta ja sanoi että ei ole törmännyt siihen että olisi ilmaistu että apu on loukkaavaa. Pari kertaa kuulemma siihen kyllä että se on otettu flirttinä ja vastattu takaisin samalla tapaa, mikä on kuulemma hämmentävää.
Kerroin hänelle näistä tämän ketjun jutuista että jotkut kokee avun halventavaksi, ihan kuin oletetun naisen heikkouden tai avuttomuuden ilmaisuksi. Oli hänelle täysin vieras ajatus mutta oli hyvä että kerroin että Suomessa se voidaan nähdä noin. Hänen mielessä kohteliaisuus ja pieni avuksi oleminen on kuulemma vain arvostuksen osoitus. Jäi pohtimaan sitä miten valtavan panoksen naiset tekee paitsi tasavertaisina työelämässä, myös että perheet pysyy koossa ja arki pyörii. Siksi heillä päin on ollut miesten tapana osoittaa naisille kunnioitusta kollektiivisesti, vaikka toki se monella jääkin noihin pikkujuttuihin ja kotonaan moni voi olla vähemmän ritarillisen auttavainen.
No onpa taas hirveätä. Mua on kyllä miehet auttaneet aina ja olen ollut kiitollinen. Elämä on kuulkaas paljon mukavampaa näin.
Minä ainakin haluan olla mukava mukavalle naiselle. En kyllä siilitukkaista niittinaamaa joka vain rätkyttää miehistä auttaisikaan.
Minun mieheni on sellainen, että ei esim anna minun kantaa kasseja kaupasta, vaan ottaa ne itselleen kannettavaksi. Soittaa äidilleen ja kysyy tarvitseeko lumitöissä tai ruohonleikkuussa apua ja auttaa myös niissä, samoin tiskaa aina siellä jne. MUTTA kun tullaan sieltä kaupasta, niin saan kantaa ne samat kassit sisälle, mitkä siellä kaupassa suorastaan vaati kantaa. Tai kotona ei mitenkään auliisti auta kotitöissä ja vaikka ollessani raskaana sain tehdä kaikki lumityöt jne. Jostain syystä se ritallisuus ei yletä minuun saakka niissä tilanteissa, kun ei ole yleisöä.
Olen kysynytkin tätä monta kertaa ja kaupassa mielenosoituksellisesti kannan itse ne kassit, saman verran ne painavat siellä kuin kotipihassakin.
Miehet ovat yleensä pitempiä kuin naiset, joten lampun vaihtaminen ei vaadi pitkältä mieheltä niin suurta vaivaa kuin lyhyeltä naiselta.
Miehet ovat yleensä lihaksikkaampia kuin naiset, joten laukun kantaminen ei ole vahvalle miehelle niin raskasta kuin hennolle naiselle.
Miksi jotkut naiset synnyttävät ja imettävät, vaikka ei olisi mikään pakko?
Luulevat että normaalista käytöksestä palkintona on seksi.
Joskus yritin ja apu kelpasi.
Vahva nykynainen ei apua tarvitse.
Tiukassa paikassa avainten kilistely pelastaa.
Mitähän pahaa tuossa muka on?
mies53v
Naisilla ei ole samoja vaatimuksia poliisissa, merivartiostossa tai ensihoitajana...ei varmaan epävirallisesti armeijassakaan. Saavat silti saman palkan kuin mies ja koulun pääsykokeissa samat pisteet huonommasta suorituksesta ja koska noita kriteerejä ei ole muutettu, ilmeisesti se on naisille OK ottaa apua vastaan ja olla tuntematta häpeää siitä.
Vaikka sinne poliisikouluun hakee hirveästi naisia, naisten pääsykriteerit ovat ilmeisesti edelleen alhaisemmat eli myös feministien mielestä Suomessa ei ole poliisiksi haluavia naisia, jotka pystyisivät samaan kuin miehet tai muuten he haluaisivat tasa-arvoa ja kieltäytyisivät avusta.
Ihan mukavaa vaan minusta.
t. laiska nainen