Laihdutus ja kalorimäärä?
Olen ihan sekaisin, auttakaa! D:
Netissä niin ristiriitaista tietoa. Olen itse 30v nainen, 165cm/74kg. Mietin vähäkalorista dieettiä. Söisin noin 1200kcal päivässä, mutta monessa paikassa sanotaan, että se on liian vähän, keho menee säästöliekille(?). Pitäisi syödä noin 1500kcal/pvä.
Tavoite olisi päästä 60 kiloon. Osaako joku auttaa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä ENSIN peruskulutuksesi ja aktiivisuuten perustuva kulutus, vähennä siitä n. 500 kcal ja saat tarvittavan kalorimäärän.
Testasin netin laskurilla tuon peruskulutuksen ja sain siihen n. 1450kcal. Opiskelen päivät kotona ja en oikeastaan liiku muuta kuin kaupassakäynnit ja kun vien/haen lapset tarhasta. Noilla tiedoilla olen tarkastanut päivittäisen tarpeeni johonkin 1700kcal ja siitä se -500 olisi juuri tuo 1200kcal/päivässä, mutta kun sanotaan, että liian vähän, niin olen ihan hukassa :( ap
Öö jos käyt kaupassa ja haet tarhasta nii kyllä se energiantarve vaan nouseesuuremmaksi koska tuo on jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta.
Yks hyvä vaihtoehto ilman mitään laihdutuskuureja vois olla se että syöt vaan suoraan tavoitepainon energiantarpeen verran. Eli jos oot 165cm ja tavotepaino on 60kg ja aktiivisuustaso on tavallinen tai kohtalainen niin sun energiantarve on 1980kcal. Jos liikut enemmän nii syö kulutuksesta puolet lisää. Sanoisin et puolessa vuodessa onnistut.
Laskin että perusaineenvaihduntasi on n 1470kcal, alle sen ei kannata syödä vaan lisätä liikuntaa. Jos et muuta pysty tai ehdi, niin tee vaikka kotona lihaskuntoharjoitteita n vartti kerrallaan ja vaikka n 3x/vk kehonpainoilla, pienillä käsipainoilla ja vastuskuminauhalla. Kävele mahdollisimman paljon, älä käytä hissiä yms...
Opettelepa keskustelemaan kilokaloreista kuten muutkin.
Yksi kilo on 7000 kcal. Laske, missä ajassa haluat laihtua tavoitepainoosi ja sen jälkeen päättele, paljonko pitää tulla kalorivajetta viikossa/päivässä. Mä syön tuon 1200 kcal päivässä, mutta olen sua lyhyempi. Energiankulutukseni, jolla en laihdu, mutta en lihokaan, on 1650 kcal/vrk.
Syö 2000 kaloria päivässä + perjantaisin/lauantaisin 3 000 eli 15 000 viikossa.
Liiku ja kuluta 24 000 kaloria viikossa. Osta älykello vaikka mittausta helpottamaan. Näin kroppasi ei mene säästöliekille liian vähäisen syömisen takia ja lisääntynyt aktiivisuus parantaa aineenvaihtokykyäsi. Puolessa vuodessa, kun olet saavuttanut laiharin tulokset, niin parantanut aineenvaihtosi pitää sinut hoikkani myös tulevaisuudessa.
Nää 900 kalorin dietit toki toimii ja paino tippuu, mutta paino tulee heti takaisin, kun edes katsoo suklaata. Tämä johtuu siitä, että liian tiukalla dietillä kroppa menee sekaisin ja säästöliekille. Lisäksi 900 päivä saannilla ei hirveästi ole energiaa urheiluun.
Olen 162cm ja laihduttanut 72 kilosta 60 kiloon. Söin n. 1800kcal päivässä. Halusin mielummin treenata kunnolla ja syödä enemmän kuin kituuttaa alhaisilla kaloreilla. Kalorien vähentämisessä pitkäjaksoisesti on se vaara että aina joutuu vähentämään enemmän ja enemmän (ja tutkitusti laihduttanut 60kg joutuu syömään jopa pysyvästi vähemmän kuin ei laihduttanut 60kg). Paljon parempi siis nostaa kulutusta kuin vähentää kaloreita. Ja ihan suoraan sanoen kroppa myös näyttää paremmalta näin kuin laihaläskinä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta miksi pitää ylipäätään pelleillä syömisten ja laihdutusten kanssa?
Miksi ei voi vaan alkaa syödä normaalisti, terveellisesti ja sopivia määriä, ilman kitudieettejä, ja antaa painon pudota pikku hiljaa sopivalle tasolle?
Kai kuitenkin aika moni laihduttaja ymmärtää, että mikään laihdutusdieetti ei ole pitkän tähtäimen ratkaisu, vaan joka tapauksessa elämäntapamuutos on tehtävä, jos aikoo pysytellä normaalipainossa? Miksi siis ei vaan tekisi sitä muutosta laihdutuspelleilyn sijaan?
No yleensä ihminen jolla on ylipainoa ei syö normaalisti. Jos on aina ollut ylipainoinen ei välttämättä edes tiedä mikä on normaali. Ylipainoisella on ongelma syömisen kanssa, eli hän syö enemmän kuin tarvitsee. Jolloin mikään normaali syöminen ei välttämättä auta vaan hän tarvitsee lisäkannustinta, motivaatiota ja apua tavallisen ruokavalion löytämiseksi. Kärjistetysti sama kuin kysyisit alkoholistilta miksei hän vaan jätä sitä olutta kauppaan? No miksi ei? Mistä näitä kummallisia kommentoijia aina tulee, jotka eivät selkeästi ymmärrä mitään ylipainosta?
Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin kyllä se aina johtaa laihtumiseen. Toki pitää muista, että kun laihtuu, niin kehon energian kulutus koko ajan vähenee, jolloin energian saantiakin on vähennettävä = säästöliekki
Mä syön 1200 + liikunnat päälle. Mieluummin siis heitän 5 km lenkin päivittäin ja syön siitä 250 kcal lisää. Näin tippunut 24 kiloa vuodessa.
Onnea valitsemallasi temppuilijan tiellä. Jos olet terve, ruhosi voi kestää sitä vuosikymmeniä. Ankeaa ja masentavaahan se kyllä on, mutta kuulostaa siltä että olet avun ulottumattomissa ;-(
Vaaka näyttää joka aamu (jopa liioitellen) onko eilen syöty sopivasti.
Lopeta hulluus, aloita elämä.
Sinua ei voi auttaa. Ota lohtua siitä että teitä on paljon.
1200kcal on liian vähän, ihan kenelle tahansa. Jopa minä tiedän sen.
N36, toipuva syömishäiriöinen.
Itse en tuu koskaan laihtumaan. 170cm/82kg. Kuntoilen 3krt viikossa, keskiarvo.. syön about 2000 kcal.
En laihtunut silloinkaan kun söin 1800 kcal.
En liho pätkäkään mutta en myöskään laihdu. En jaksa olla 1500kcaloreilla. Ei jaksa arjessa yhtään. Olen kuitenkin aktiivinen.
Sit ei laihduta!
1200 ei ole vielä mikään nälkäkuuri.
Paino putoaa hitaasti, n 300g viikossa, mulla pyörii kalorit alle 1270/pvä.
Tänäänkin syönyt jo ukkojugurttia myslin kanssa, ruisleipäsiivun juustolla. Kohta eiliseltä yli jäänyt nokare possua kastikkeessa ja uunijuureksia. Illalla hernekeittoa ja 1 näkkäri voilla. Illalla marjasmoothie rahkajugurttiin. Vielä mahtuu jotain lisääkin, noista ei vielä tule 1200 kaloriakaan.
Eli normaalisti syön 2 lämmintä ateriaa päivässä, kasviksia ja täysjyvää, täysrasvaista jugurttia, voita. Ei mitään kevyttuotteita ikinä!
Vierailija kirjoitti:
1200 ei ole vielä mikään nälkäkuuri.
Paino putoaa hitaasti, n 300g viikossa, mulla pyörii kalorit alle 1270/pvä.
Tänäänkin syönyt jo ukkojugurttia myslin kanssa, ruisleipäsiivun juustolla. Kohta eiliseltä yli jäänyt nokare possua kastikkeessa ja uunijuureksia. Illalla hernekeittoa ja 1 näkkäri voilla. Illalla marjasmoothie rahkajugurttiin. Vielä mahtuu jotain lisääkin, noista ei vielä tule 1200 kaloriakaan.
Eli normaalisti syön 2 lämmintä ateriaa päivässä, kasviksia ja täysjyvää, täysrasvaista jugurttia, voita. Ei mitään kevyttuotteita ikinä!
Mäkin yritän tässä vähän tiputtaa painoa ja päivän kalorit 1200-1300. Kaksi lämmintä ruokaa, lounaalla ja illallisella ja välipalaa. Ei ole nälkä ja syön kyllä ihan mahan täyteen. Pitäisikö tarkoituksella tankata vielä lisää ruokaa, että saisi lisää kaloreita?
Vierailija kirjoitti:
Syö 2000 kaloria päivässä + perjantaisin/lauantaisin 3 000 eli 15 000 viikossa.
Liiku ja kuluta 24 000 kaloria viikossa. Osta älykello vaikka mittausta helpottamaan. Näin kroppasi ei mene säästöliekille liian vähäisen syömisen takia ja lisääntynyt aktiivisuus parantaa aineenvaihtokykyäsi. Puolessa vuodessa, kun olet saavuttanut laiharin tulokset, niin parantanut aineenvaihtosi pitää sinut hoikkani myös tulevaisuudessa.
Nää 900 kalorin dietit toki toimii ja paino tippuu, mutta paino tulee heti takaisin, kun edes katsoo suklaata. Tämä johtuu siitä, että liian tiukalla dietillä kroppa menee sekaisin ja säästöliekille. Lisäksi 900 päivä saannilla ei hirveästi ole energiaa urheiluun.
🤣 Tiedätkö miten paljon 24 000 kalorin kuluttamiseen pitää liikkua?? 62 tuntia juoksua!! Tuo laskettu 164/70 naiselle.
Nuo älykellot näyttää väärin esim että normaali juoksulenkki kuluttaisi jopa 1000kcal tunnissa (silloin ei tarvitsisi juosta kuin vuorokausi putkeen😅)
Kolmas viikko alkoi tänään ja puntari näyttää 74.3 eli melkein 4kg lähtenyt. Nälkää en näe, kunnolla on saanut syödä vaikka päivässä menee vain se 1200-1300 kaloria :) ap
Mä monta vuotta uskoin kaikkia artikkeleita siitä, kuinka ylipainoisen ei kannata alkaa millekään 1200-1500 kilokalorin "kitukuurille". Kymmenen vuotta näitä "asiantuntijoita" uskoin, enkä laihtunut tippaakaan. Itkin ja olin todella epätoivoinen aamuisin, kun vaa'an lukema ei vaan laskenut, söin päivittäin n. 1600-1800 kcal, olin 162 cm pitkä ja 90 kg. Tietenkään en koko aikaa ollut dieetillä, vaan säännöllisin väliajoin kokeilin olla pari kuukautta tuolla 1600-1800 kcal dieetillä, ilman mitään tuloksia, mikä sitten johti vain motivaation loppumiseen.
Nyt sitten 4 kuukautta sitten aloitin dieetin, jossa syön päivittäin n. 1200-1500 kcal, ajattelin kokeilla silläkin uhalla, että menen säästöliekille tai joudun näkemään kiljuvaa nälkää. No, nyt on 15 kg lähtenyt, ja energiatasoni ovat todella korkeat! Jaksan arjessa enemmän, olen iloinen ja en ole joutunut näkemään kiljuvaa nälkää. Toki välillä aterioiden välillä tulee nälkä, mutta ajattelen, että jos ei ole välillä nälkä, ei painokaan putoa. Kaikenkaikkiaan minulla on parempi olo kuin koskaan tuon kymmenen vuoden aikana, kun pidin kalorit 1600-1800 syöden silloinkin terveellisesti kuten nyt.
Mä laihdutin aikoinani syömällä noin 1200kcal päivässä. Liikuntana kävelylenkit koiran kanssa. Laihduin 6kg kolmessa kuukaudessa, sitten pidin kesän taukoa, syksyllä laihduin vielä 5kg kolmessa kuukaudessa.