Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen nimissä velkaa?

Ytrcb
16.03.2021 |

En nyt rupea tilannetta sen enempää avaamaan mutta olisin halunnut tietää, näenkö jostain onko lapsen toinen vanhempi ottanut lapsen nimissä velkaa? Onko se ylipäätään enää mahdollista?
Epäluottamusta on sen verran että suoraan en voi kysyä koska vastaukseen en voi luottaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen on pystynyt ainakin ottamaan lainaa. Muistan lukeneeni jonku artikkelinki missä vanhemmat oli ottaneet lapsensa nimellä velkaa ja tää lapsi oli ulosotossa jo päiväkoti ikäsenä huhhuh.

Ei voi ottaa. Yksiselitteisesti alaikäinen ei voi ottaa lainaa (paitsi opintolainaa).

Vierailija
22/31 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen  on ollut laki, ettei alaikäinen voi olla velkaa. Eli jos lapsen nimissä on saatu laina, niin sitä ei tarvitse maksaa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytrcb kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista kuulee joskus, mutta en vain voi käsittää miten on mahdollista. Sittenhän voisi tehdä velkaa kenen nimissä vain.

Kaikenmoinen luoton haku vaatii tuloselvittelyt. Miten tulottoman alaikäisen nimillä sitten saisi velkaa?

Ilmeisesti ainakin ennen on alaikäisen nimissä pystynyt ottamaan pikavippejä ja tilaamaan verkkokaupoista. Haluaisin nyt vain tarkistaa että oman lapsen kohdalla tilanne on ok mutta mistä ihmeestä tuon voisi nähdä?

Ehkä joskus 70-luvulla postiennakkoaikaan on voinut tilata postimyynnistä alaikäisen nimellä, mutta pikavippiä ei ole ikinä saanut alaikäisenä. Meillä on onneksemme edistyksellinen hetu, josta selviää muun muassa syntymäaika ja alaikäisen hakemus hylätään heti, jo ennen luottokelpoisuuden arviointia.

Vierailija
24/31 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ytrcb kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista kuulee joskus, mutta en vain voi käsittää miten on mahdollista. Sittenhän voisi tehdä velkaa kenen nimissä vain.

Kaikenmoinen luoton haku vaatii tuloselvittelyt. Miten tulottoman alaikäisen nimillä sitten saisi velkaa?

Ilmeisesti ainakin ennen on alaikäisen nimissä pystynyt ottamaan pikavippejä ja tilaamaan verkkokaupoista. Haluaisin nyt vain tarkistaa että oman lapsen kohdalla tilanne on ok mutta mistä ihmeestä tuon voisi nähdä?

Ehkä joskus 70-luvulla postiennakkoaikaan on voinut tilata postimyynnistä alaikäisen nimellä, mutta pikavippiä ei ole ikinä saanut alaikäisenä. Meillä on onneksemme edistyksellinen hetu, josta selviää muun muassa syntymäaika ja alaikäisen hakemus hylätään heti, jo ennen luottokelpoisuuden arviointia.

Ei pidä paikkaansa, että ongelma olisi ollut ”joskus 70-luvulla” ajankohtainen. Aiheesta löytyy artikkeleita ihan viime vuodelta.

Vierailija
25/31 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan pankista ei pysty alaikäien nimissä ottamaan lainaa, ellei siihen ole molempien huoltajien suostumus.

En tiedä pikavippifirmoista, niiden kanssa en ole ollut tekemisissä.

Joitakin vuosia sitten alaikäisen nettiostoksiin riitti yhden huoltajan suostumus. Silloin laskusta oli vastuussa se huoltaja, joka suostumuksen antoi.

Moni vakuudetonta kulutusluottoa myöntävä firma on nykyisin asettanut alaikärajaksi 20 vuotta. 18-19-vuotiaiden lainat eivät ole kannattavaa bisnestä, koska lainasummat ovat pieniä ja maksuhäiriöt yleisiä.

Vierailija
26/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kommentin olevan jo melko vanha, mutta halusin lisätä keskusteluun jotain. Opintolainaa saa tosissaan jo 17-vuotiaana. Tällöin jopa alaikäinen lapsi voi velkaantua, kun vanhempi pyytää tätä ottamaan opintolainaa. Itsellä kävi niin, että vanhempi oli soittanut puhelut ja kaikki pankkiin. Minun ei tarvinnut kuin ilmaantua pankkiin paikalle pistämään nimi paperiin hänen kanssaan. Ja raha tuli tilille, jonka tiedot eivät koskaan edes käyneet minulla. Rahoilla maksettiin kuulemma yhteisiä menoja, joka ei paikkaansa pitänyt, koska olin jo muuttanut omaan asuntooni ja maksoin kesätyörahoilla, opinto- ja asumistuella omat menoni. Sama toistui pariin otteeseen ja nyt parikymppisenä ilmeisesti 7000euroa opintolainaa ottaneena voin sanoa, että hyvä aloittaa korkeakoulu-opinnot pelkoperseessä siitä, ettei haluaisi ottaa opintolainaa yhtään lisää nimelleen. Vaikka tälläkertaa se menisikin oikeasti omaan käyttöön.

Inhottaa kaikki nuo pankissattyöskentelevät, jotka vanhempien soitoilla suostuvat myöntämään alaikäisille lapsille lainaa. Eniten inhoan itseäni, että ei järkeä ollut vielä kerennyt kehittyä sen vertaa päähän, että olisi pystynyt sanomaan ei vanhemmalleen.

Vierailija
27/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy kun pistää että lapsella on omaisuutta määrä xxxxx mikä ei tietenkää pidä paikkaansa. Suomi on hieno oikeusvaltio. Minunkin tuttavani tyttö menetti luottotiedot ollessaan 2 vuotias. On varmaan nykyisin tyytyväinen hobbyhallin toimintaan.

Vierailija
28/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VierailevanaVierailijana kirjoitti:

Tiedän kommentin olevan jo melko vanha, mutta halusin lisätä keskusteluun jotain. Opintolainaa saa tosissaan jo 17-vuotiaana. Tällöin jopa alaikäinen lapsi voi velkaantua, kun vanhempi pyytää tätä ottamaan opintolainaa. Itsellä kävi niin, että vanhempi oli soittanut puhelut ja kaikki pankkiin. Minun ei tarvinnut kuin ilmaantua pankkiin paikalle pistämään nimi paperiin hänen kanssaan. Ja raha tuli tilille, jonka tiedot eivät koskaan edes käyneet minulla. Rahoilla maksettiin kuulemma yhteisiä menoja, joka ei paikkaansa pitänyt, koska olin jo muuttanut omaan asuntooni ja maksoin kesätyörahoilla, opinto- ja asumistuella omat menoni. Sama toistui pariin otteeseen ja nyt parikymppisenä ilmeisesti 7000euroa opintolainaa ottaneena voin sanoa, että hyvä aloittaa korkeakoulu-opinnot pelkoperseessä siitä, ettei haluaisi ottaa opintolainaa yhtään lisää nimelleen. Vaikka tälläkertaa se menisikin oikeasti omaan käyttöön.

Inhottaa kaikki nuo pankissattyöskentelevät, jotka vanhempien soitoilla suostuvat myöntämään alaikäisille lapsille lainaa. Eniten inhoan itseäni, että ei järkeä ollut vielä kerennyt kehittyä sen vertaa päähän, että olisi pystynyt sanomaan ei vanhemmalleen.

tosta kai periaatteessa voisi tehdä oikeusjutun, mutta vanhempasi taitaa olla niin p-a eli tuskin rahoja takaisin näet. Itse en ainakaan enää olisi missään tekemisissä sellaisten vanhempien kanssa.

Vierailija
29/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsen puhelimeen esto kaikea maksullisen toiminnon mukaista kohtaan.

Kavallus on kyseessä, jos vielä alaikäisen rahoja.

Hae yksinhuolto, ja poliisiin ilmoitus.

Vierailija
30/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VierailevanaVierailijana kirjoitti:

Todella törkeästi tehty vanhemmaltasi, mutta mitä pankkivirkailijan olisi mielestäsi pitänyt tehdä toisin? Olla myöntämättä opintolainaa 17-vuotiaalle lukiolaiselle/ammattikoululaiselle, joka ei ole tarpeeksi rohkea hakeakseen lainaa yksin, vaan käyttää tähän vanhempansa apua? Ottaa lainapapereita allekirjoittamaan tullut 17-vuotias kuulusteluun, jossa tivaa monta kertaa, onko lainan hakeminen varmasti lapsen oma päätös vai onko vanhempi painostanut häntä?

Vierailija
31/31 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hoitoon T.......

Mene itse, idiootti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi