Katolinen kirkko ja usko
Olen parikymppinen uskovainen mies ja päättänyt vaihtaa kirkkoa. Luterilainen kirkko on aivan liian liberaali makuuni. Katolisuus on alkanut kiinnostaa minua ja kysynkin melipidettänne jos täällä katolisia on että minkälainen se teidän kirkkonne oikein on?
Kommentit (528)
Saatana faaraot on ne väärät profeetat ku eksyttää ja vastustaa aina aikojen alusta jo Jumalan eli Luojan tahtoa. Niinku me ihmisetkin.Aina kun teet pahoja tekoja teet perkeleen tekoja. Kristitty on muuten Jumalan kansaa ja väkeä että katso keneltä varastat. Silmä silmästä asunto asunnosta raha rahasta ja kello kellosta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti tutustua jos vaan yhtään kiinnostaa, hyvä kirkko. Ei poikkea Jumalan sanasta.
Mitä vielä. Poikkeaa miltei kaikessa Raamatun opetuksista.
Mistähän alkaisin - no ensiksi ihan perusteista:
1. Uskovat neitsyt Mariaan ja rukoilevat häntä, joka kuitenkin oli vain ihminen, Jeesus on heillä ikäänkuin sivuosassa. Heillä on ne krusifiksinsäkin, jossa Jeesus riippuu aina vaan siellä ristillä, ei ole ylösnoussut.
2. Paavi on julistautunut "Jumalan Pojan, Jeesuksen sijaiseksi maan päällä", vaikka on vain syntinen ihminen!
3. Heillä pelastus tulee teoista - jos tekee syntiä, luettava 10 krt"Ave Mariaa", niin se on siinä. Mafiosotkin menevät murhan tehtyään tunnustamaan sen papille ja taas takaisin tihutöihin. Parannusta ei tarvitse siis tehdä.
4. Papit, tai kuten nämä kutsuvat näitä "isiksi", eivät saa mennä naimisiin, toisin kun Raamattu opettaa. Tästä johtuu sitten ne seks. kieroutumiset, kuten pedofiliat yms.
Tässä varmaan pahimmat harhaopit room. kat kirkossa, joten voidaan sanoa, ettei se ole todellakaan kristillinen kirkko, vaan jotain muuta.
Otan kantaa tuohon kolmoskohtaan, vaikka en katolilainen olekaan. Olen ortodoksi, mutta meilläkin on synnintunnustus. Tarkoitus siinä ei ole tunnustaa syntejä ja sitten tietoisesti palata tekemään niitä samoja syntejä, vaan oikeastaan niitä syntejä ei olisi tarkoitus edes tunnustaa, jos on vakaa aikomus/tieto tehdä niitä heti uudestaan. Tunnustuksessa täytyy olla oikea katumus mukana ja tarkoitus siitä, ettei niitä samoja syntejä tee niitä enää uudelleen. Toki olemme kaikki syntisiä eikä se omien tekojen muuttaminen aina ole niin helppoa.
Ja miten protestanttien "vain uskosta" -oppi olisi parempi? Siinähän ei edes tarvitse feikata syntien tekemisen lopettamista, koska niillä teoilla ei ole mitään merkitystä pelastukselle. Uskotaan vaan Jeesuksen pelastavan samalla kun esimerkiksi huijataan mummoilta rahat.
Ne on muita uskontoja kun huijaa mummojen rahat mutta ortodoksi voi kyllä vetää luterilaisten rahaa taskuunsa ja ruokaa vaatteita.Nöin se vaan on että laki saa aikaan vihaa ja Golgatan risti rauhan.Pysytään vaan siinä tasa arvossa mikä on ristillä yhteinen kaikille.Ei paljon päät kohoile ylemmäs muita kun ristillä sovitetaan syntejä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käännyin ortodoksiksi ja olen ollut tyytyväinen valintaani. Luterilaisuudessa en pitänyt uskon "passiivisuudesta" eli siitä, että mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin uskoa. Haluan, että usko näkyy käytännön teoissa joka päivä ja että kirkko todella kannustaa minua kehittymään kristittynä ja ihmisenä. Minulla on henkilökohtainen suhde rippi-isääni ja voin jutella hänen kanssaan kaikesta, joka minua mietityttää.
Ortodoksisuudessa Marian korostettu asema häiritsee minua hieman, mutta se oli minulle pienempi paha kuin muiden kirkkojen heikkoudet. Pidän siitä, että ortodoksisella kirkolla on ikivanhoja perinteitä. En ole koskaan käsittänyt, miksi protestanttikirkkoja on niin paljon, jos kerran Pyhä Henki avaa, miten Raamatun sanaa pitäisi tulkita. Miksi Pyhä Henki kertoo eri seurakunnille eri asioita, joista ne seurakunnat sitten tappelevat keskenään.
No tota, tappelevathan ortodoksitkin tulkinnoista! Vai miten niillä on kaksi "päämajaa", Konstantinopoli ja Moskova? Viime vuosina nämä patriarkaatit eivät ole olleet enää edes kunnolla puheväleissä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käännyin ortodoksiksi ja olen ollut tyytyväinen valintaani. Luterilaisuudessa en pitänyt uskon "passiivisuudesta" eli siitä, että mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin uskoa. Haluan, että usko näkyy käytännön teoissa joka päivä ja että kirkko todella kannustaa minua kehittymään kristittynä ja ihmisenä. Minulla on henkilökohtainen suhde rippi-isääni ja voin jutella hänen kanssaan kaikesta, joka minua mietityttää.
Ortodoksisuudessa Marian korostettu asema häiritsee minua hieman, mutta se oli minulle pienempi paha kuin muiden kirkkojen heikkoudet. Pidän siitä, että ortodoksisella kirkolla on ikivanhoja perinteitä. En ole koskaan käsittänyt, miksi protestanttikirkkoja on niin paljon, jos kerran Pyhä Henki avaa, miten Raamatun sanaa pitäisi tulkita. Miksi Pyhä Henki kertoo eri seurakunnille eri asioita, joista ne seurakunnat sitten tappelevat keskenään.
No tota, tappelevathan ortodoksitkin tulkinnoista! Vai miten niillä on kaksi "päämajaa", Konstantinopoli ja Moskova? Viime vuosina nämä patriarkaatit eivät ole olleet enää edes kunnolla puheväleissä keskenään.
Niin tappelevat, mutta kyseessä on yleensä pienemmät kiistat. Mutta miten Pyhä Henki on esimerkiksi opettanut kalvinisteille, että Jumala on päättänyt ketkä pelastuvat ja baptisteille, että ihmiset voivat itse kääntyä. Kummalle Pyhä Henki on valehdellut?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se oli se Päivi Räsäsen kirkko. Sehän se oli kunnolla konservatiivinen.
Päivi on kunnon konservatiivi, kuolevaakaan ei saa päästää tuskistaan.
Kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani' - Jeesus
Muslimit eivät usko Jeesukseen eli eivät pääse Jumalan luo. Ei voi siis olla samat opit.
Mitä ihmettä höpiset? Tietenkin uskovat, ja odottavat Jeesuksen toista tulemista.
Islam kieltää sen tosiasian, että Jeesus on Jumalan Poika ja että Hän kuoli ristillä.
Joten ap, valitse mikä tahansa muu paitsi islam, jos haluat pelastua!
Eli kristityn (ainakaan edelläolevan) mukaan muslimi ei voi pelastua, mutta muslimin (tai siis Koraanin) mukaan kristityt kyllä pelastuvat, kun uskovat Jumalaan ja viimeiseen päivään (jolloin Jeesus tulee takaisin).
Ja laitetaan nyt, kun edellä joku pyysi: itse olen ev.lut.
Miksi muslimit sitten tekevät itsemurhaiskuja "vääräuskoisia" kristittyjä vastaan?
Ovat lukeneet Koraaninsa huonosti. Ja paljon enemmän ne tekevät iskuja "oikeauskoisia" eli toisia muslimeja vastaan.
https://ourworldindata.org/grapher/fatalities-from-terrorism
Kai yleisimpiä perussyitä ovat muut kuin uskonnolliset: alue- ja hallintakiistat. Ja uskonto valjastetaan niiden tavoitteiden edistämiseen. Sitten kun ulkovallat sekaantuvat asiohin, niille aletaan kostaa. Jne jne.
Koraani nimenomaan kehottaa muslimeja jihadiin.
Ne muslimit, jotka eivät koraaniaan ole kunnolla lukeneet, eivät tietenkään ole perillä siitä, kuinka paljon koraani kehottaa väkivaltaan. Iskujen tekijät sen sijaan ovat hyvinkin uskonnollisia ja perehtyneitä uskontoonsa.
Tulee vähän sellainen olo, ettet itsekään ole lukenut Koraania kunnolla.
Tosielämä ei nyt oikein tue tätä sinun väittämääsi. Jos otetaan vaikka tämä lähin esimerkki Bouanane, niin melko pintapuolisesti oli perehtynyt. Ja hän on aika tyypillinen länsimaihin tehdyn iskun suorittaja, tuollainen vähän löyhäpäinen pössyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit eivät tappele keskenään. Moskovan kirkossa noudatetaan juliaanista kalenteria ja muissa gregoriaanista, mikä aiheuttaa pieniä eroavaisuuksia kirkkovuoden aikatauluissa. Patriarkaatit ovat puheväleissä ja ovat todenneet, että opillisia eroja ei ole, vaikka ehtoollisyhteys onkin hetkellisesti katkolla.
Islamissa ei ollakaan Jeesuksessa vaan muissa uskonnoissa muissa jumalista ja muissa profeetoissa ja Esau Ismail haagar oli laittomia joiden kuuluu mennä itään.Ne tappelee juutalaisten kanssa Egyptin kanssa vaikka itse ovat sieltä sekotusta naineet sekaisin. Mesopotania Babylon on Arabiassa Wikipedia mesopotania ja tarkoittaa alaspainamista.Yksisarviset on sieltä.Nämä ei itseasiassa liity mitenkään kristittyjen eikä Messiaaseen ja he kieltävät Messiaan. Koska on muita profeettoja vääriä profeettoja jne.Mohamettien nimissä on paljon juutalaisia nimiä kuten David ja eliaser elijahut Hamas hiach. Ette vaan tunne kieliä.Kaikki TV sarjat on muuten täynnä varastelua miksikään kun Jumala kieltää jo Mooseksen laissa varastelun. Älä varasta niin miksi sitten varastat??? Siinä menee loppuelämä kun palauttelee varastettuja. Profetiat täyttyi jo 2000 vuotta sitten joten ....se on jo täytetty tehty The end. Nyt ne pappelee työpaikoista ja vallasta ryöstämällä kristityiltä. Kristityillä ei ole mitään tekemistä enää soorian moorian satuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit eivät usko Jeesukseen eli eivät pääse Jumalan luo. Ei voi siis olla samat opit.
Mitä ihmettä höpiset? Tietenkin uskovat, ja odottavat Jeesuksen toista tulemista.
Islam kieltää sen tosiasian, että Jeesus on Jumalan Poika ja että Hän kuoli ristillä.
Eli kristityn (ainakaan edelläolevan) mukaan muslimi ei voi pelastua, mutta muslimin (tai siis Koraanin) mukaan kristityt kyllä pelastuvat, kun uskovat Jumalaan ja viimeiseen päivään (jolloin Jeesus tulee takaisin).
Miksi muslimit sitten tekevät itsemurhaiskuja "vääräuskoisia" kristittyjä vastaan?
Ovat lukeneet Koraaninsa huonosti. Ja paljon enemmän ne tekevät iskuja "oikeauskoisia" eli toisia muslimeja vastaan.
Kai yleisimpiä perussyitä ovat muut kuin uskonnolliset: alue- ja hallintakiistat. Ja uskonto valjastetaan niiden tavoitteiden edistämiseen. Sitten kun ulkovallat sekaantuvat asiohin, niille aletaan kostaa. Jne jne.
Ne muslimit, jotka eivät koraaniaan ole kunnolla lukeneet, eivät tietenkään ole perillä siitä, kuinka paljon koraani kehottaa väkivaltaan. Iskujen tekijät sen sijaan ovat hyvinkin uskonnollisia ja perehtyneitä uskontoonsa.
Tosielämä ei nyt oikein tue tätä sinun väittämääsi. Jos otetaan vaikka tämä lähin esimerkki Bouanane, niin melko pintapuolisesti oli perehtynyt. Ja hän on aika tyypillinen länsimaihin tehdyn iskun suorittaja, tuollainen vähän löyhäpäinen pössyttelijä.
Enkä luekaan moista Saatanan tekelettä!
Mutta tiedän, että itsemurhaiskuja tehneet ovat olleet erityisen paljon uskostaan innostuneita muslimeja. Voivat olla juuri näitä vasta vähän aikaa sitten kääntyneitä tai vähän aikaa sitten siihen kunnolla opetuksiin perehtymään alkaneita, mutta usko ja siihen paneutuminen on heillä kova.
Tapamuslimit harvemmin iskuja tekevät, kun eivät Koraania juuri lue ja siksi erehdyksessä kuvittelevat kuuluvansa jonkinlaiseen rauhanuskontoon, vaikka se on hyvin kaukana totuudesta.
Konstantinopoli . Entinen kristittyjen kaupunki ettekö osaa puolustautua??? Bulgariassa muslimit vainoaa kristittyjä ja Kyproksella lambedusan saarella Espanjassa Venäjällä täällä meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten olisi islam?
Miehelle islam on paras vaihtoehto, sillä miehet ovat islamissa kuninkaita ja voivat tehdä mitä vaan haluavat. Naiselle islam sopii vain, jos sattuu olemaan masokisti.
No eivät voi miehet tehdä mitä haluavat! Eivät voi esim. vetää perskännejä. Tai edes saunakaljoja.
Lisäksi jos niitä vaimoja on edes yksi, pitää huolehtia sen elatuksesta ja seksuaalisista tarpeista. Kun sitä sattuu haluttamaan, ei voi vedota siihen että telkusta tulee lätkää tai että on juuri tekemäisillään videopelissä ennätystään.
Muslimit tekevät niin, että vetävät kotonaan verhot ikkunoiden eteen, että Jumala ei näe ja vetävät sitten perskännit.
Naisen seksuaalisilla tarpeilla ei islamissa ole mitään väliä, vain miehen tarpeilla on väliä. Siksi tytöt voi ympärileikata surutta.
Selvä. Samastako syystä kristitytkin ympärileikkaavat tyttöjä?
Tämä on muslimien valhe! Tapa puolustella omaa barbarismia.
Kristityt eivät ympärileikkaa tyttöjä.
Olet väärässä. Kyllä ympärileikkaavat, siellä missä se on perinteisesti ollut tapana. Paikoin Afrikassa kristityt ovat innokkaampia silpojia kuin muslimit tai heimouskontojen harjoittajat.
Sinua muuten kristittynä on kielletty lausumasta väärää todistusta lähimmäisestäsi. Ota asioista selvää, ennen kuin puhut. Se, että tapaa ei Suomessa kristittyjen keskuudessa esiinny, ei tarkoita ettei sitä esiintyisi muualla.
tyttöjen ympärileikkaus:
Selitä Raamatusta ,joka on kristittyjen oppiperusta ,missä tämä olisi hyväksyttyä tai edes mainitaan?
Selitä sinä missä kohtaa Raamattua se kielletään.
-Eri
Se onko ortodoksit murhannut ryöstellyt muilta kristityiltä saattaa kyllä olla jo melkoinen synti saati muu uskoisille jotka Jumalaa vastaan käyvät myllynkivi kaulassa heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki m.opin pohjalta voi olla vaaraksi lähimmäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kristityt eivät tunnusta, että Muhammad PBUH on profeetta? Islamissa tunnustetaan Raamatun profeetat profeetoiksi
Koska Muhammet on se väärä profeetta, josta Raamatussa varoitetaan.
Ja islamin jumala on Saatana, ei Jumala.
Mikä "kristittyjen" lahko tätä saatanajuttua oikein levittää?
No ei ole kahta Jumalaa, joten mitä jää jäljelle?
Ei olekaan kahta, kristityillä, muslimeilla ja juutalaisilla on sama jumala.
Et muuten vastannut varsinaiseen kysymykseen: mikä "kristittyjen" lahko levittää tätä saatanajuttua?
Miten voi olla sama, kun oppi on TÄYSIN eri?
Oppi ei ole täysin eri.
Uskomme kaikki Isään Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
Jos olet sitä mieltä että oppi on täysin eri, parempi pysyä protestanttina jatkossakin.
Häh? Kristityt uskovat mm. Jeesuksen jumaluuteen. Jos et usko siihen, meillä ei ole sama Jumala.
Kyllä se nyt vain ja ainoastaan on sama Jumala johon muslimit, kristityt ja juutalaiset uskovat. Heidän palvontametodit tälle Jumalalle ovat erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten olisi islam?
Miehelle islam on paras vaihtoehto, sillä miehet ovat islamissa kuninkaita ja voivat tehdä mitä vaan haluavat. Naiselle islam sopii vain, jos sattuu olemaan masokisti.
No eivät voi miehet tehdä mitä haluavat! Eivät voi esim. vetää perskännejä. Tai edes saunakaljoja.
Lisäksi jos niitä vaimoja on edes yksi, pitää huolehtia sen elatuksesta ja seksuaalisista tarpeista. Kun sitä sattuu haluttamaan, ei voi vedota siihen että telkusta tulee lätkää tai että on juuri tekemäisillään videopelissä ennätystään.
Muslimit tekevät niin, että vetävät kotonaan verhot ikkunoiden eteen, että Jumala ei näe ja vetävät sitten perskännit.
Naisen seksuaalisilla tarpeilla ei islamissa ole mitään väliä, vain miehen tarpeilla on väliä. Siksi tytöt voi ympärileikata surutta.
Selvä. Samastako syystä kristitytkin ympärileikkaavat tyttöjä?
Tämä on muslimien valhe! Tapa puolustella omaa barbarismia.
Kristityt eivät ympärileikkaa tyttöjä.
Olet väärässä. Kyllä ympärileikkaavat, siellä missä se on perinteisesti ollut tapana. Paikoin Afrikassa kristityt ovat innokkaampia silpojia kuin muslimit tai heimouskontojen harjoittajat.
Sinua muuten kristittynä on kielletty lausumasta väärää todistusta lähimmäisestäsi. Ota asioista selvää, ennen kuin puhut. Se, että tapaa ei Suomessa kristittyjen keskuudessa esiinny, ei tarkoita ettei sitä esiintyisi muualla.
tyttöjen ympärileikkaus:
Selitä Raamatusta ,joka on kristittyjen oppiperusta ,missä tämä olisi hyväksyttyä tai edes mainitaan?
Selitä sinä missä kohtaa Raamattua se kielletään.
-Eri
Vanhassa testamentissa ei pidetä tytöille silpomisia ja raiskaajat joutuu korvaamaan vanhemmille sekä sitten oli Sodoman jonka Jumala tuhosi. Poikien ympärileikkaus oli syntisen merkki lähinnä Israelilla sitten orjatkin leikattiin.Mutta Messias Jeesuksen tultua kristityt lopetti sen lihallisen merkkauksen kokonaan. Risti tarkoittaa sovintoa joten se oli siinä sitten.Abraham oli ensin ympärileikkaamaton muistakaa se mutta kun ihminen kuolee se muumiokin muuttuu tuhkaksi ja maatuu.Myös mikään sukupuoli elin tai eläinuhri ei sitten auta kun kuolee.Mutta ✝️😄🐣auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit eivät tappele keskenään. Moskovan kirkossa noudatetaan juliaanista kalenteria ja muissa gregoriaanista, mikä aiheuttaa pieniä eroavaisuuksia kirkkovuoden aikatauluissa. Patriarkaatit ovat puheväleissä ja ovat todenneet, että opillisia eroja ei ole, vaikka ehtoollisyhteys onkin hetkellisesti katkolla.
Ortodoksit nimenomaan tappelevat keskenään. Venäjän kirkon ero Konstantinopolin patriarkan alaisuudesta oli sen verran raju, että kaikki suomenvenäläiset ortodoksit eivät koe voivansa käydä ehtoollisella "vääräoppista konstantinopolilaista suuntausta" edustavissa suomalaisissa ortodoksikirkoissa. Moskovan patriarkka katkaisi välit Konstantinopoliin täysin ehtoollisyhteyttä myöten.
Koko tappelulla on vahva valtakunnan polittinen kaiku, koska kaiken keskiössä oli Konstantinopolin patriarkan Ukrainan ortodoksikirkoille myöntämä autokefalia eli itsenäinen asema. Osa Ukrainan kirkoista oli Moskovan patriarkan vaikutuspiirissä ja autokefalia koettiin törkeänä loukkauksena Moskovan patriarkkaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä luekaan moista Saatanan tekelettä!
Mutta tiedän, että itsemurhaiskuja tehneet ovat olleet erityisen paljon uskostaan innostuneita muslimeja. Voivat olla juuri näitä vasta vähän aikaa sitten kääntyneitä tai vähän aikaa sitten siihen kunnolla opetuksiin perehtymään alkaneita, mutta usko ja siihen paneutuminen on heillä kova.
Tapamuslimit harvemmin iskuja tekevät, kun eivät Koraania juuri lue ja siksi erehdyksessä kuvittelevat kuuluvansa jonkinlaiseen rauhanuskontoon, vaikka se on hyvin kaukana totuudesta.
Eli et tiedä mistään, etkä haluakaan tietää. Eiköhän tämä ollut sitten tässä.
Sun logiikalla imaamien pitäisi olla kaikkien innokkaimpia iskijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti tutustua jos vaan yhtään kiinnostaa, hyvä kirkko. Ei poikkea Jumalan sanasta.
Mitä vielä. Poikkeaa miltei kaikessa Raamatun opetuksista.
Mistähän alkaisin - no ensiksi ihan perusteista:
1. Uskovat neitsyt Mariaan ja rukoilevat häntä, joka kuitenkin oli vain ihminen, Jeesus on heillä ikäänkuin sivuosassa. Heillä on ne krusifiksinsäkin, jossa Jeesus riippuu aina vaan siellä ristillä, ei ole ylösnoussut.
2. Paavi on julistautunut "Jumalan Pojan, Jeesuksen sijaiseksi maan päällä", vaikka on vain syntinen ihminen!
3. Heillä pelastus tulee teoista - jos tekee syntiä, luettava 10 krt"Ave Mariaa", niin se on siinä. Mafiosotkin menevät murhan tehtyään tunnustamaan sen papille ja taas takaisin tihutöihin. Parannusta ei tarvitse siis tehdä.
4. Papit, tai kuten nämä kutsuvat näitä "isiksi", eivät saa mennä naimisiin, toisin kun Raamattu opettaa. Tästä johtuu sitten ne seks. kieroutumiset, kuten pedofiliat yms.
Tässä varmaan pahimmat harhaopit room. kat kirkossa, joten voidaan sanoa, ettei se ole todellakaan kristillinen kirkko, vaan jotain muuta.
Mikään yllä ei pidä paikkaansa, vaan kirjoittaja ei selvästikään tunne katolista oppia lainkaan. Katolinen kirkko ei opeta mitään harhaoppeja, vaan on maailman suurin kirkko. Pienemmät kirkot ovat lahkoja.
Otan kantaa tuohon kolmoskohtaan, vaikka en katolilainen olekaan. Olen ortodoksi, mutta meilläkin on synnintunnustus. Tarkoitus siinä ei ole tunnustaa syntejä ja sitten tietoisesti palata tekemään niitä samoja syntejä, vaan oikeastaan niitä syntejä ei olisi tarkoitus edes tunnustaa, jos on vakaa aikomus/tieto tehdä niitä heti uudestaan. Tunnustuksessa täytyy olla oikea katumus mukana ja tarkoitus siitä, ettei niitä samoja syntejä tee niitä enää uudelleen. Toki olemme kaikki syntisiä eikä se omien tekojen muuttaminen aina ole niin helppoa.
Ja miten protestanttien "vain uskosta" -oppi olisi parempi? Siinähän ei edes tarvitse feikata syntien tekemisen lopettamista, koska niillä teoilla ei ole mitään merkitystä pelastukselle. Uskotaan vaan Jeesuksen pelastavan samalla kun esimerkiksi huijataan mummoilta rahat.