Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katolinen kirkko ja usko

Vierailija
16.03.2021 |

Olen parikymppinen uskovainen mies ja päättänyt vaihtaa kirkkoa. Luterilainen kirkko on aivan liian liberaali makuuni. Katolisuus on alkanut kiinnostaa minua ja kysynkin melipidettänne jos täällä katolisia on että minkälainen se teidän kirkkonne oikein on?

Kommentit (528)

Vierailija
521/528 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Täällä myös yksi, joka miettii kirkon vaihtoa. Luterilaisuus ei tunnu omalta.

Kertokaa, millaista on katolinen, ortodoksinen ja islamilainen usko ja oppi. Näiden kolmen abrahamilaisen välillä nyt puntaroin.

Mihin sinä juutalaisuuden unohdit? Islam taas ei kuulu tähän ollenkaan. On jotenkin järjellistä olla juutalainen tai kristitty: toinen vaan odottaa Messiasta, toinen uskoo että Messias on tullut jo. Islam taas on vääristänyt koko asian kuin huono peili; Jeesus tulkitaan profeetaksi, Messiaasta ei puhuta mitään ja yhtäkkiä kaikkien pitäisi kumartaa Muhammedia -joka Aabrahamilaisesta näkökulmasta on väärä profeetta, hänen tuloaan kun ei ole ennustettu -toisin kuin Jeesuksen.

Ortodoksisuus ja katolisuus sitten ovat kristinuskon haaroja. Eli et voi mitenkän vertailla ortodoksisuus, katolisuus ja islam. Tai voit, voit toki vertailla myös että rupeiskoos sitä ortodoksiksi vai sikhiksi? Yhteen jumalaan nekin uskovat, ja uskomusjärjestelmä on moraalin osalta merkittävästi lähempänä kristillistä kuin islamin.

Oleellista on kysyä itseltään, uskotko siihen, että Jeesus oli jumalan poika? Jos kyllä, olet kristitty. Jos et, olet jotain muuta. Jos uskot, kuten muslimit, että Jeesus oli vain yksi profeetoista, olet hyvin epälooginen. Jeesus itse sanoi olevansa Jumalan poika, joten vaihtoehtoja on kolme: joko Jeesus oli jumalan poika tai sitten hän oli valehtelija tai umpihullu.

Sitten, kun olet päättänyt oliko Jeesus jumalan poika (eli oletko kristitty vai et), sinun täytyy päättää se isästä vai myös pojasta -juttu, joka määrittelee oletko ortodoksi vai katolinen. Jos pyhä henki tulee mielestäsi molemmista, olet katolinen tai protestantti. Jos vain isästä, olet ortodoksi.

Minä muuten olen ateisti.

Tuo "ja uskon Pyhään Henkeen, joka Isästä ja Pojasta lähtee.." ei enää määrittele katolisuutta/ortodoksisuutta. Tuo kiista sovittiin 2000-luvulla. Nyt kumpikin kirkkokunta tunnustaa, että kumpikin ymmärrys on oikea. Skismaa ei ole.

En tiedä, mikä näitä kirkkokuntia enää erottaa - olisiko paavin asema?

Toiset syövät happamatonta ja toiset hapatettua ehtoollisleipää ja tekevät ristinmerkin eri tavoin.

Se ole mikään patonki perkele mässääjä !

Vierailija
522/528 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Täällä myös yksi, joka miettii kirkon vaihtoa. Luterilaisuus ei tunnu omalta.

Kertokaa, millaista on katolinen, ortodoksinen ja islamilainen usko ja oppi. Näiden kolmen abrahamilaisen välillä nyt puntaroin.

Islam ei kuulu kristinoppiin,eikä ole Aabrahamilaisesta uskon isästä .

Ibrahim oli valitun poikansa Ishmaelin isä, josta muslimit polveutuvat

Abraham ei valinnut Ismaelia. Abraham siunasi vaimonsa Saaran esikoispojan, ei egyptiläisen orjattaren Haagarin poikaa. Abraham ajoi Haagarin ja Ismaelin pois.

Ajoi toiselle puolelle Jordanin itään ei ne kuulu länteen eikä Suomeen. Vääriä profeettoja ja käyriä miekkoja Egyptistä viekää ne pois .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/528 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan katolisen kirkon Katekismuksen. Löytyy myös netistä: https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/

Ei ole ihan pieni opus, mutta sitä kun mietiskelet, tiedät mihin olet sitoutumassa. Luterilaiset tunnustuskirjat ovat hyvää lukemista nekin. Lutherin Iso Katekismus etenkin on aika hilpeä opus. Niissä on kuitenkin se ongelma, ettei niitä ole päivitetty satoihin vuosiin ja osa heijastelee asioita, joita ei enää ole.

Isoimmat kysymykset koskevat ihmisen perisyntisyyden vakavuutta (jäikö ihmiseen mitään Jumalan kuvasta) ja sakramenttioppia (ja sen kautta sitäkin, onko luterilainen kirkko edes kirkko).

Käsitys Raamatun auktoriteetista on ollut erilainen: Katolisessa kirkossa Raamattu on kirkon kirja, jota kirkko selittää ja tulkitsee, kun taas perinteisessä protestanttisuudessa ikään kuin kirkon ohi suoraan taivaasta tipahtanut. Tässä kysymyksessä luterilaiset ovat vähitellen lähestyneet taas katolilaisia, ainakin oppineimmat. (Luterilainen kansanhurskaus on sitten toinen juttu; sehän pitää Raamattua Jumalana.)

Käytännön seurakuntaelämä Suomessa on joidenkin mielestä lämmintä ja toisten mielestä sisäänlämpiävää. Se voi tuntua vaikealta, että suuri osa papistosta ei puhu äidinkielenään suomea. Uudistusmielisten ja vanhoillisten kiistoja on myös kirkon sisällä, niitä et pääse pakoon.

Vierailija
524/528 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen miettinyt helluntailaisuutta, se tuntuu olevan raamatun mukaista ja auttaa elämään lähellä Jeesusta. Vai mitä olette mieltä?

Vierailija
525/528 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islam-usko pitäisi kieltää kokonaan Euroopasta. Mielestäni uskonnonvapautta pitäisi kaventaa Euroopassa. Kaiken maailman muita kieltoja kyllä piisaa, miksi ei voisi tätä ottaa käyttöön

Vierailija
526/528 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoliset menevät naimisiin vain kerran, joten he eivät saa avioeroa, vaan liitot mitätöidään. Abortti on täysin kielletty.

Älä levitä väärää tietoa. Asun Italiassa ja naapureissakin on eronneita jotka ovat menneet uudelleen avioliittoon. Kirkossa vihkiminen pitää mitätöidä, silti voi mennä mitätöimisen jälkeen uudelleen kirkossa vihkiytymään. Maistraatissa vihityt voivat ottaa eron yksinkertaisemmin ja avioitua uudelleen. Kirkollisen avioliiton mitätöiminen voi kestää aika kauan. Maistraattivihkiminen on myös pakollinen, pelkästään kirkossa avioituminen ei käy. Kaikki ovat roomalaiskatolilaisia nämä tuntemani henkilöt. Itsekin olen roomalaiskatolilainen. 

Vierailija
527/528 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
528/528 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen miettinyt helluntailaisuutta, se tuntuu olevan raamatun mukaista ja auttaa elämään lähellä Jeesusta. Vai mitä olette mieltä?

Liian sisäänpäin lämpeävää ja itseriittoista. He uskovat että he ja vain he keksivät 1vasta) 1800-luvun lopulla, miten tulee uskoa oikein ja kaikki muut sadat miljoonat ihmiset ennen heitä vuosisatojen ajan on olleet väärässä. Liian itseriittoista ja omahyväistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme