vauvan liikkeet 30 viikkojen jälkeen.....
Miten olette tunteneet vauvan liikkeet loppuraskaudessa? Kuinka paljon niissä on ollut vaihtelua eri päivinä?
Mulla raskausviikkoja nyt 33+2. Vauva liikkuu tavallisesti melko reippaasti. Muutama viikko sitten käytiin muutaman hiljasemman päivän jälkeen synnytspolilla tutkituttamassa kaverin vointia, ja silloin voi ihan hyvin, ilmeisestikkin vaan lepäili pari päivää tai sitten oli kääntyneenä niin etten liikeitä tuntenut tavallisen tapaan.
No, sitten meno oli taas normaalia eiliseen asti. Eilisen ja tän päivän maha-asukas on taas ilmeisestikkin lepäillyt, tai sitten järkyttyi eilisestä koko aamupäivän leipomisesta. Joka tapauksessa taas on ollut vaisumpaa. Tänään kuitenkin hitusen reippaampi kuin eilen, mutta ei sellainen kuin yleensä.
Mua pelottaa ihan hirveesti, että vauvalla on jokin hätänä! Liikeseurantaa kun teen niin kuitenkin saan tuntiin (vajaaseenkin) kymmenen liikettä, en ihan joka kerta, mutta useamman kerran päivässä. Synnytyspolillekkaan en viitsisi taas olla yhteyksissä, viimekskin huoleni oli turha.
Mutta tämä pelko on kamalaa!!!
Kommentit (4)
Raskausviikkoja tasan 34. Yleensä liikkuu reippaanlaisesti, mutta välillä tulee hiljainen päivä. Koska viime raskaus päättyi ikävästi: poika kuoli kohtuun rv37, niin nyt olen ihan hermoheikko liikkeitten suhteen.
Hiljaisena päivänä olen kokoajan tönimässä kaveria, jolloin kyllä aina ilmoittaa muutamalla potkulla että hengissä ollaan. Ajattelen aina että jos ei iltaan mennessä pistä vähän reilumpaa liikettä, niin aamulla viimestään äippäpolille. Aina on kuitenkin liikkeet taas lisääntynyt.
Onhan meillä isoillakin päiviä jolloin ei niin kauheesti jaksa, niin miksei masuasukeillakin. Ja kun nämä lämpöiset kelit väsyttää äidit, niin kyllähän se vauvoihinkin vaikuttaa.
Tottahan toki liikkeitä kannattaa tarkailla ja jos alkaa hirvittää niin neuvolaan tai sairaalaan vaan yhteyttä.
Tsemppiä loppuraskauteen!
-kirsikka rv34-
vieläkään liiku niin yhteys äippäpolille...
teille vastauksista. On mukava kuulla, että muitakin on samassa tilanteessa etten ole asian kanssa ihan yksin.
Raskausviikkoja kasassa 33+3. Viime viikonloppuun asti vaavi on ollut hyvin aktiivinen liikkeissään, sitten yhtäkkiä eräänä päivänä ei liikkunut juuri ollenkaan. (Vauva on jo kääntynyt raivotarjontaan viikosta 27 asti). Neuvolassa maantaina kuitenkin kaikki oli ok, sydänääni helppo löytää sekä tiheähkö. Th totesi, että kannattaa seurata kuitenkin päivittäin liikkeitä liikkeenseuranta-systeemin avulla ja niin olen tehnytkin. Olen kuitenkin hiljaisinakin päivinä saanut vaaditut liikemäärät kasaan kun olen kiinnittynyt makuulla huomiota masuuni enemmän: pieni liikkuu kyllä vaikka selvästi vähemmän joinakin päivinä kuin yleensä.
Pikkasen huolestuttaa ja huomaan nyt loppuraskaudessa kiinnittäväni enemmän huomiota liikkeisiin. Luulen kuitenkin, että vauva vain pitää lepopäiviä ja yritän olla liikaa stressaamatta. Silti olen päättänyt mennä heti ä-polille/päivystykseen näytille tai soitan neuvolaan jos alkaa huolestuttaa enemmän. Tunnen pienen enkelivaavin, jonka sydänäänet vain lakkasivat viikolla 37. Liian varovainen ei voi siis olla!
Tsemppiä!