Mitä on ne työt, joita voi tehdä pelkästään etätyönä?
Näin yksinkertaisena duunarina on hankala ymmärtää työtä, mitä voi kuukausitolkulla tehdä kotisohvalta. Tilitoimiston työtehtävät ja käännöstyön ymmärrän. Mitä on ne suuret kotiprojektit, mihin saadaan kulumaan monta kuukautta ja lopputuloksena pari riviä itsestäänselvää tekstiä?
Kommentit (77)
Yksi sukulainen on koneistajainsinööri. Etänä tehnyt jo yli vuoden.
Sukulaisen puoliso on sairaanhoitaja, samoin yli vuoden etänä tehnyt. Hänen homma siis puhelimessa auttaa ja opastaa asiakkaita, varata aikoja yms.
Mummo on vuosikymmeniä kotonaan hoitanut palkanlaskuhommia.
Suunnittelen opintotarjontaa ja kursseja, teen markkinointia, rekrytoin opettajia, järjestelen sijaisia, teen hallinnollisia töitä. Lisäksi opetan etänä.
B2B myyntiä ympäri maailmaa. Samassa kaupungissakin toimivan yrityksen kanssa voi neuvotella Teamsissä. Taustatyöt kuten sopimusten kirjoittamiset yms. onnistuu hyvin kotoa käsin.
Opettajana olen melkein vuoden ollut etänä. Kesällä pari kk saatiin lähiopetuksesta nauttia.
Opetus teams tai zoom, opiskelijat keskustelevat ryhmissä ja seuraan. Tehtävien tekoa, välillä nekin tehdään yhdessä.
Alkaa olla jo uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikan tiloissa toimii myös tilitoimisto ja joka päivä lappaa yrittäjiä tuomassa sinne tositteitaan. Vaikea kuvitella tilitoimiston kirjanpitäjää etätöissä kun käytännössä kaikki on paperilla. Sitten niiden yrittäjien pitäisi viedä ne lappunsa kirjanpitäjän kotiin, joka säilöisi niitä siellä ja joskus kantaisi mapeissa takaisin työpaikalleen.
Ei saatana. Onko tämä lommentti joltain 1980 luvulta? Meillä toimii kaikki sähköisesti, kaikki tositteet ja kuitit ja laskut.
99 % toimistotöistä voi tehdä ihan yhtä hyvin kotona. Tai mökillä tai vaikka veneessä. Ainoa mitä tarvitaan on toimivat yhdeydet ja sähkö.
Toimin raportointiasiantuntijana. Saan "toimeksiannot" sähköpostilla, chatilla, puhelimitse jne. Haen dataa raportointiohjelmaa käyttäen tietokannasta ja koostan raportin, jonka toimitan sähköpostilla tai mahdollisesti chatissa. Välillä on palavereita, jotka toimistollakin ollessa hoidetaan pääasiassa Teamsin kautta, sillä osallistujat eivät useinkaan ole samalta paikkakunnalta tai välillä edes samasta maasta (kansainvälinen yritys, mutta työskentelen pääasiassa Suomen ihmisten ja asioiden parissa). Eli periaatteessa "asiakkailleni" olen joka tapauksessa etänä, vaikka olisin konttorilla.
Käytännössä voin tehdä töitäni mistä tahansa, missä on tietokoneelleni verkkoyhteys ja puhelin toimii. Enkä työskentele sohvalta vaan ihan työpöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikan tiloissa toimii myös tilitoimisto ja joka päivä lappaa yrittäjiä tuomassa sinne tositteitaan. Vaikea kuvitella tilitoimiston kirjanpitäjää etätöissä kun käytännössä kaikki on paperilla. Sitten niiden yrittäjien pitäisi viedä ne lappunsa kirjanpitäjän kotiin, joka säilöisi niitä siellä ja joskus kantaisi mapeissa takaisin työpaikalleen.
Ei saatana. Onko tämä lommentti joltain 1980 luvulta? Meillä toimii kaikki sähköisesti, kaikki tositteet ja kuitit ja laskut.
Mulla ihan vaan kolmen hengen firma, jokainen tekee fyysistä duunia. Ei mitään sähköistä järjestelmää (heh no excel töiden suunnitteluun). Kirjanpitäjä hoitaa mm. pienhankintojen kuittien skannailun. Laskut lähtee toki sähköisesti mutta tehdään yksittäin kun ei ole tarvetta sen isommalle kuviolle. Eli ihan normia kun on minipulju.
Pari kaveria on pankissa töissä sijoituspuolella ja tekevät nyt täysin etätöitä.
It-alalla olen, päällikkötason hommaa. Päivät menee asiakaspalavereissa ja asiantuntijoiden kanssa. Raportointia, ongelmanselvitystä jne.
IT-alalla hallinnollinen assari. Olen onnistunut selviämään tämän karanteeni-vuoden niin, että kaksi kertaa oli pakko käydä toimistolla: kun kollegat vaihtoivat työpaikkaa ja palauttivat työvälineitä :D Kaikki muu on onnistunut etänä.
Muutamissa työpajoissa on ollut vähän työstämistä ja harjoittelua, että saadaan ryhmätyöt ja muut sujumaan etämeiningeissä, mutta nekin on saatu onnistumaan. Silti koen, että etenkin assarina työnteko toimistolla on miellyttävämpää - asioista keskustelu ja sopiminen on helpompaa ja nopeampaa, kun voi ohimennen vaikka lounasruokalan jonossa sopia asioista. Yksinasuvana kaipaan myös ihan vaan sosiaalisia kontakteja :D
Millaisella koulutuksella työskentelette?
Mun mies. Hän on IT alalla. Istuu päivät pitkät koneella, palaverit, laskutukset, sähköpostit ja muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Millaisella koulutuksella työskentelette?
Tradenomi .
Vierailija kirjoitti:
Joku assari skannaa ne tositteet ja kirjanpitäjä saa ne sähköisenä. Kirjanpito on nykyisin melkein kaikkialla täysin sähköistä eli mitään paperitositteita ei edes oteta vastaan.
Myyntityö.
Niin kuluttajille kuin yrityksille.
Erilaiset toimistotyöt, joiden ammattinimike on nykyään jonkinmoinen koordinaattori.
Esimerkkinä.
Ihan normi toimistotyön voi tehdä etänä.