Espoossa Matinkylä tai Iivisniemi ja lapsiperhe?
Eli piakkoin meillä saattaa olla muutto pääkaupunkiseudulle edessä ja noi olisivat aika edullisen oloisia alueita. Ovatko ihan mahdottomia lapsiperheelle? Meillä on 6-v. ja 3-v. lapset. 4h+keittiö olisi haaveissa ja alle 200 000€ saa maksaa, sillä asuntolainaa tuskin kauheasti heruu kahdelle työttömälle (toivottavasti vain erittäin väliaikaisesti)...
Olisiko muita ehdotuksia pääkaupunkiseudulta?
Kommentit (21)
on tosi mukavan näköinen "minilähiö", jonka ympärillä paljon kaunista luontoa ja väljää rakentamista. Sitten kun saatte töitä voi sieltä liikkuminen kyllä olla varsin aikaaviepää, jos julkisia käytätte. Matinkylästä on hyvät liikenneyhteydet mutta paikka on tunnelmaltaan ja ulkoasultaan aivan erilainen. Palvelut ovat toki hyvät ja jos verrataan samanikäisiin suurlähiöihin pk-seudulla on sosiaaliset ongelmat kuitenkin vähäisempiä. Lisäksi Matinkylän aluetta kehitetään varmasti tulevaisuudessakin (metro, koulu- ja uimahallisuunnitelmia jne.)
Matinkylän vieressä on myös Olarin kerrostaloalue, joka on rauhallisempaa aluetta. Lapsiperheiden palvelut ovat vähintään yhtä hyvät, esim. päiväkotivalikoima on todella suuri, koulut hyvämaineisia, lasten harrastusmahdollisuuksia on paljon ja julkiset liikenneyhteydet yhtä hyvät kuin Matinkylästä. Samanikäisissä taloissa on hinnat kyllä korkeampia.
Jos lapsesi haluavat kulkea itse harrastuksiin jne. kannattaa melkein valita Matinkylä, koska liikenneyhteydet julkisilla paljon paremmat. Lisäksi iso-omena on ihan vieressä ja metrokin rakennetaan. Ihan vanhan ostarin kylkeen ei kannata muuttaa. Katsoisin reittioppaasta lähimpien bussipysäkkien sijainnit ja aikatauluja, jotta elämä ei mene lasten kuljettamiseen.
on hyvät palvelut lapsiperheille ja kivasti luontoa. Täällä on myös sosiaalista eriarvoisuutta ja maahanmuuttajia. Vähän talosta ja korttelista riippuen myös levottomia seutuja, mutta toisaalta myös ihan tavallisia ja joitakin tyyriimpiäkin.
Mielestäni ihan hyvä paikka asua ja elää lastenkin kanssa.
sanoa mihin Matinkylässä ei kannata muuttaa?
Mieheni on myös maahanmuuttaja ja lapset tavallaan (eivät ole ennen asuneet Suomessa, vaikka ovat suomen kansalaisia ja puhuvat hyvin suomea)), joten maahanmuuttajat eivät tunnu ongelmalta.
hankalampi vastata... Mutta itse muuttaisin lähemmäs Matinlahden koulua, koska se on alueen alakouluista se "parempi".
Tiistilä on levottomampi, joskin siitä kulmiltä löytyy ihan kivoja rivareita. Muutoin Matinkylä onkin sitten enemmän 70-luvun kerrostaloja.
Yläkoulu ok, joskin maine on ollut huono.
Mutta miksi ihmeessä muuttaa Espooseen? Samalla rahalla saisitten paremman asunnon Vantaalta.
Mielestäni maahanmuuttajataustaisen perheen kannattaa muuttaa pääkaupunkiseudulla alueelle, jossa on muitakin maahanmuuttajia. Esim. Matinkylä tai Leppävaara on oikein jees alueita. Espoosta ei huonoja alueita oikein löydykään jollei ihan älyttömän huono tuuri käy. Monet alueet ovat oikein mukavia. Matinkylästä muuttaisin ns. vanhalle puolelle eli sinne 60-luvun lopun ja 70-luvun alun taloihin. Niissä kannattaa välttää eteläpäätyä ellei julkisivua ole vielä remontoitu, osahan on. Lisäksi minusta ne naistennimisetkujat ovat ihan jees. Tiistilän puoli on uudempaa, mutta sen jättäisin itse väliin.
Itse en taas lapsiperheenä Vantaalle muuttaisi, koska lapsiperheiden asiat ovat sillä niin paljon huonommin.
lapsiperheiden tilanne olisi parempi kuin Vantaalla?
Me asumme itse Vantaalla, mutta kävin usean vuoden ajan töissä (muuten juuri Matinkylässä) tutustuen Espoon koulutoimeen sekä lastensuojelun toimintaan ammattini puolesta. Olen ollut töissä myös vastaavissa tehtävissä Vantaalla, eikä eroa todellakaan ole Espoon hyväksi.
Oma perheeni on myös suomi-mamu, joten kokemusta on monikulttuurisuudesta ja pk-seudulla asumisesta. Monessa suhteessa tällä kokoonpanolla on parempi asua ei-maahanmuuttajavoittoisella alueella, mutta erityisesti sen ei-suomalaisen perheenjäsenen Suomeen intergroitumisen vuoksi. Ainoa positiivinen puoli saattaa olla se, että kouluissa, joissa maahanmuuttajiin on totuttu, opettajilla on kokemusta eri kulttuureista kotoisin olevien oppilaiden opettamisesta. Mutta sitä se voi olla myös negatiivisessa mielessä...
Tässä kolikossa on enemmän kuin kaksi puolta.
Leenankujalla ja toinen olisi Sepetlahdentiellä. Onko toi jälkimmäinen sitten Tiistilän puolta?
En muista koskaan edes käynneeni Espoossa ja kukaan ystävänikään ei siellä asu, joten aika hakuammuntaa.
Meitä jotenkin viehättäisi enemmän Espoo kuin Vantaa. Ilman sen järjellisempää syytä. Matinkylästä esim. olisi aika inhimillinen matka Helsinkiin töihin.
Melba, miksi remppaamattomissa kannattaa vältellä eteläpäätyä?
mihin ei?
Vantaakaan ei toki ole täysin poissuljettu vaihtoehto.
Vaikka ollaankin Suomi-mamu-perhe, ei kulttuurieroja kuitenkaan kauheasti taida olla. Mies on keskieurooppalainen ja lapset aika suomalaisesti kasvatettuja.
Riippuu toki alueesta, että miten esim. kouluasioita hoidetaan, mutta pääsääntöisesti kouluasiat ovat paremmin Espoossa kuin Vantaalla, minäkin olen näitä asioita aika paljon seurannut. Lisäksi Espoossa maksetaan paremmin kotihoidontukea jne.
Itse asutaan Leppävaarassa alueella, jossa paljon maahanmuuttajia ja viihdytään oikein hyvin.
Juu ja siitä olen samaa mieltä, että jos ko. maahanmuuttajamaasta on paljon samalla alueella ihmisiä, niin se usein hidastaa integraatioa. Tällä alueella missä me asutaan ei tunnu juuri samasta maasta olevan vaan kirjo on suuri, joten esim. koulussa lapset eivät pääse livahtamaan omaa äidinkieltään käyttämään ja oppivat siten hyvin suomen.
Hyvänä esimerkkinä on muuten oman poikani luokka, jossa integraation vuoksi on ollut 10 oppilasta ja resursseina 1 opettaja + 1 opettaja kolmea luokkaa kohti + erityisopettaja ja kun vielä jakotunnit laski mukaan, niin varmaan puolella oppitunneista oli vain 5 oppilasta opettajaa kohti. Väitän, että harvoin tämmöistä on Vantaalla, ainakin tuttujen erityisopetuskin Vantaalla on isommissa ryhmissä.
Leenankuja on varmaan jees, samoin Sepetlahdentiekin. Tiistiläntien länsipuolelle en muuttaisi. Itse katsoisin mielelläni Aapelinkadun yms. taloja.
Matinkylä on niin meren lähellä, että rapautuminen eteläseinissä on valtaisaa ja jos niitä ei ole korjattu, niin usein vuotavat. Rempatuissakin kannattaa isännöitsijältä kysellä, että ei ole kosteusongelmia ollut ko. asunnossa.
Leppävaarasta suosittelisin kehän sisäpuolisia alueita eli Perkkaata ja Mäkkylää. Molemmat rauhallisia nukkumalähiöitä ja palvelut Sellossa (samaan tapaan kuin Matinkylässä on Isossa Omenassa) ja Leppävaarasta vielä paremmat yhteydet Helsinkiin kuin Matinkylästä, josta kilometrejä on enemmän.
Ja jos Helsinkiin meinaatte, niin kannattaa harkita vaikka Pihlajamäkeäkin, sekin samaa hintaluokkaa ja ihan jees. Tosin siellä voi olla putkiremontit vielä lähempänä kuin Matinkylän ja Perkkaan taloissa ja tuommoiseen 90m2 kämppään voi tulla jopa 50t putkiremontti. Kaikkiin noista alueista se on toki joskus tulossa.
opetusryhmien koon olevan se suurin ero perusopetuksessa, mutta tiedän myös sen, että Espoossa on myös kouluja, joissa on vain yksi epäpätevä "erityisopettaja". Pääkaupunkiseudulla kaikissa kunnissa on myös ongelmana saada muodollisen pätevyyden omaavia luokanopettajia, sekä saada valitut pysymään.
Jos melban kohdalla Leppävaarassa on käynyt tuuri, sama ei todellakaan päde kautta Espoon. Kotihoidontuki taas ei ole ihmisten pääsääntöinen toimeentulonlähde.
Mitä tuohon luokkakokoon ja jakotunteihin yms. muihin resursseihin tulee: Perheessämme on erityislapsi, jolla oma HOJKS. Luokalla on myös muita erityispäätöksen saaneita, joten jakotuntien lisäksi luokalla on avustaja, sekä kaksi erityisopettajaa käytettävissä eriyttävää opetusta varten.
Olen itse ollut oppitunnilla mukana seuraamassa opetusta (on muuten kaikkien vanhempien oikeus, pitää vain sopia rehtorin ja opettajan kanssa) luokanopettajan oppitunnilla, jolla luokasta oli paikalla "puolet", toinen puoli oli aineenopettajan hoivissa. "Puolet", koska läsnä tunnilla oli todellisuudessa n. kolmasosa. Sama outo ilmiö on havaittu myös toisen lapsemme kohdalla, eli hänenkään luokassaan opettaja ei tee työtä yksin, vaan apuna on useimmiten käytettävissä avustaja sekä erityisopettajat. Ja tämä kaikki siis Vantaalla.
Mä oon vähän ihmetellyt mitä vikaa Pihlajamäessä on kun asunnot ovat niin halpoja moneen muuhun paikkaa verrattuna. Mutta ehkä ne on ne lähestyvät putkiremontit.
Pitääkin mennä tutkimaan Leppävaaraakin. Ja Espoon karttaa kun on hieman hamotusongelmia;)
paljon hyviä alueita:
Kartanonkoski
Tikkurilan ympäristö, erityisesti Ruskeasanta
Rajakylä (miksi ei myös Länsimäki)
Päiväkumpu
Rekola
lisäksi nyt aivan uusia rakennuskohteita mm. Ulrikanpuisto
jne.
Juu, Espoosta hyvällä sijainnilla Helsinkiin nähden on Tapiola ja Leppävaara, mutta Tapiola on niin kallis, että rajautuu pois. Leppävaarassa uudet kämpät on suolaisia, mutta vanhemmista taloista saa samaan hintaan kuin Matinkylästäkin. Pihlajamäki on kans kehä ykkösen sisäpuolella ja yllättävän halpa. Maine on monessa näissä huono, mutta oikeasti nämä ovat rauhallisia lähiöitä, jos ei nyt ihan ostarille muuta (jokaisella ostarilla on ongelmansa). Helsingissä esim. Suurmetsä on kans halpa, vaikka se on oikein mukava omistustaloalue. Espoossa välttäisin Espoon keskuksen aluetta, erityisesti Suvelaa ja Kirstinmäkeä, mutta nämäkin tietty niin makuasioita ja usein alueet vanhetessaan paranee. Vantaalle en itse muuttaisi, mutta jos sieltä pitäisi valita, niin harkitsisin Rajatorppaa tai jotain muuta läntistä lähiöä tai sitten idästä ihan Tikkurilaa.
Pätevien erityisopettajien ongelma taitaa olla melkein joka paikassa ja ei ne epäpätevät yleensä mainitse, että ovat epäpäteviä... Erityislapsien kohtalo on siten usein melkoisen tuuripeliä, että mikä opettaja heille sattuu ja usein vielä sattuu tosi usein vaihtuvuutta ja mielestäni taas juuri erityislapsilla pitäisi olla vaihtuvuus pientä... Ymmärrän hyvin niitä vanhempia, jotka riemuitsevat siitä, että oppilaita integroidaan, sillä se on usein keino saada pätevä opettaja lapselleen.
Sitä ihmettelen, että mistä tiedät muiden luokkalaisten saaneen erityisopetuspäätöksen? Näkyykö se jostain? Vai tunnetko perheitä?
Joo ja tosiaan minusta tuntuu, että kaupungit keskittää rahavirtojaan usein huonommille alueille eli meidän pojan luokan pieni koko ja suuret resurssit mahdollistuvat juuri tämän positiivisen diskriminaation myötä. Sen sijaan monilla hienommilla alueilla on jopa yli sen 24 oppilaan oppilaita luokassa.
On kyllä tosi hankalaa alkaa asunnon hankintaa kaupungista, jota ei tunne yhtään. Kun mielipiteitäkin on niin monia. Itsekkin olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni isohkon kaupungin kahdessa eri lähiössä, joilla kummallakin on ns. huono maine. Ja hyvin olen viihtynyt ja koskaan en oloani tuntenut noissa paikoissa turvattomaksi, enkä joutunut mihinkään huonoon seuraan.
Ja hintatasoltaan onneksi vielä erittäin aliarvostettu. Lapsiperheen unelma: Paljon muita lapsiperheitä, päiväkodit ja koulut ihan vieressä, monta leikkipuistoa, seurakunnan kerho, avoin päiväkoti, mahtavat ulkoilumaastot, merenranta... Todella rauhallinen paikka ja Soukan, Matinkylän, Espoonlahden ja Suomenojan palvelut kävelyetäisyydellä. Bussilinjoja kulkee seitsemän(!) eri puolille Espoota ja Helsinkiin. Metrokin sinne taitaa jossain hamassa tulevaisuudessa olla tulossa.
Maahanmuuttajia en ole kyllä Iikkarissa nähnyt laisinkaan, mutta haitanneeko tuo? Jonkun pitää olla ensimmäinen :-)
En voi muuta kuin suositella. Ihan eri planeetalta kuin ns. vanha-Matinkylä...
http://www.etuovi.com/kohde/533147
Olemme itse asuneet ko. yhtiössä ja siellä on kaikki mallillaan ja asiat hyvin hoidettu. Mukavia naapureita myös riittää!
Itse olen asunut sepetlahdentien läheisyydessä 12vuotta mokuperheeni kanssa ja hyvin ollaan viihdytty. Meri, ulkoilumaastot ja iso-omena kävelymatkan päässä. Kuten kaikki palvelut. Bussilla kestää 20min Helsinkiin. Täällä asun kyllä tosi mielelläni.