Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pienellä lapsella olla ns stressivatsa?

Vierailija
15.03.2021 |

Päikky-ikäisellä lapsella on toistuvasti toisessa kodissa ollessaan vatsa kipeä (etenkin öisin) sekä vuorotellen ripulia ja ummetusta. Keskustelujen perusteella ongelma ei ole ruokailuista johtuvaa. Voisiko syy olla psyykkinen? Meillä arki melko seesteistä, selkeät rutiinit ja säännöt. Oireita siis ei meillä ollessa ole. Toisessa kodissa elämä enemmän vapaata, hetkessä elämistä ja ison perheen "kaaosta" (itsestä se tuntuu kaaokselta, perheelle se on varmaan normaalia elämää). Otan kyllä asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta ajattelin kysyä olisiko täällä jollain kokemusta vastaavasta tms.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta yleensä syy on ruoassa. Kannattaa ottaa huomioon, että ruoka-aineen vaikutus voi olla myös viivästynyt ja viivästyksen aika ja määrä voivat vaihdella muun syödyn ruoan mukaan. 

Vierailija
2/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla. Oletko kysellyt häneltä, että viihtyykö toisessa kodissa ja onko siellä kaikki OK?

En nyt mitään kamalaa tästä keissistä väitä, mutta jotkut isä/äitipuolet voivat vaikka hyväksikäyttää erolapsia, mikä kannattaa aina ottaa huomioon.

Minä stressasin 5-vuotiaana päiväkodin melua ja kaaosta. Minulle tuli varmaan siitä riesaksi lapsuusiän migreeni. Menin aina kotiin päästyäni omaan huoneeseen suljetun oven taakse latautumaan. Kun pääsin perhepäivähoitajalle kodinomaiseen hoitopaikkaan, migreeni loppui kuin seinään.

Myös stressivatsa on vaivannut: muistan vatsanväänteet, kun jännitin koulussa kokeita tai esitelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin olla. Oletko kysellyt häneltä, että viihtyykö toisessa kodissa ja onko siellä kaikki OK?

En nyt mitään kamalaa tästä keissistä väitä, mutta jotkut isä/äitipuolet voivat vaikka hyväksikäyttää erolapsia, mikä kannattaa aina ottaa huomioon.

Minä stressasin 5-vuotiaana päiväkodin melua ja kaaosta. Minulle tuli varmaan siitä riesaksi lapsuusiän migreeni. Menin aina kotiin päästyäni omaan huoneeseen suljetun oven taakse latautumaan. Kun pääsin perhepäivähoitajalle kodinomaiseen hoitopaikkaan, migreeni loppui kuin seinään.

Myös stressivatsa on vaivannut: muistan vatsanväänteet, kun jännitin koulussa kokeita tai esitelmää.

Olen kyllä jutellut, sekä lapsen että toisen vanhemman kanssa, eikä tullut esiin mitään selittävää seikkaa. Kokeilimme 2kk ajan yhdessä sovittua ruokalistaakin, mutta silti lapsi oireili aina toisessa kodissa eikä kertaakaan meillä. Toisessa kodissa lapsella on 3 sisarusta ja meno kuullostaa omaan korvaan aika villiltä. Usein sisarukset, omani mukaan lukien, nahistelevat keskenään. Minusta tuntuu, että lapseni hakee siellä huomiota kaikilla konsteilla, niillä huonoillakin. Noista seikoista on herännyt ajatus, että jos lapsi kokee stressiä, kun toisen kodin elämä on omamme vastakohta. AP

Vierailija
4/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen vahvasti että kyse on ruuasta.  Toisessa kodissa on jo lähtöjään erilainen bakteerikanta kuin siinä omassa vakituisessa kodissa.

Kenties lapsi syö siellä myös sellaista ruokaa, joka ei jostain syystä hänen vatsalleen sovi.

Ja toki voi olla myös kyse jännittämisessä, koska elämä siellä toisessa kodissa on niin erilaista, kuin omassa kodissa.

Vierailija
5/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Mutta enemmän kuin toisen perheen kaaosta, epäilen, että lapsesi jännittää olla siellä toisessa perheessä. Itse oksentelin, kun olin isäni luona, kun en vaan ollut sinne tervetullut. Ikää oli sellainen 4-6v.

Vierailija
6/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole tullut mieleen mennä lääkäriin sulkemaan esim. allergiat pois?

Vierailija
7/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla.Kiusataan tai herkkä jännittäjä lapsi.Eskari ikä on herkkyysikä ,mini murrosikä.Ymmärrän pienii olin itekkin eskantäti ja lapsenlapsii on.Kannattaa hoitaa muksun vattakuntoon.

Vierailija
8/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ihan hyvin olla.

Itselläni oli tuollaiset oireet lapsena koska olen gluteeniallerginen.

Vierailija
9/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen vahvasti että kyse on ruuasta.  Toisessa kodissa on jo lähtöjään erilainen bakteerikanta kuin siinä omassa vakituisessa kodissa.

Kenties lapsi syö siellä myös sellaista ruokaa, joka ei jostain syystä hänen vatsalleen sovi.

Ja toki voi olla myös kyse jännittämisessä, koska elämä siellä toisessa kodissa on niin erilaista, kuin omassa kodissa.

Olen toki lapseni lähivanhempi, mutta vakituisia koteja on hänellä kaksi. Hän on yhtä paljon molempien luona.

Tuon 2kk kokeilun ajan nimenomaan käytimme samoja raaka-aineita, joten sen vuoksi en usko ruuan olevan syy. Bakteerikanta kyllä on eri... Ap

Vierailija
10/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyökkipsykologisointi on hauskempaa.

Vierailija
11/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia, maito, laktoosi ja kananmuna on suljettu pois allergioista (yksityisellä, siksi mainitsin että otan puheeksi seuraavaksi neuvolassa). Suklaata ja pähkinöitä ei syö. 2kk ajan lapseni söi molemmissa kodeissa tasan samoja juttuja, edelleen oireili vain toisessa kodissa. Kokeilun aikana ei saanut palkokasveja, kaalia, omenaa, sitruksia, sianlihaa, jne. Ap

Vierailija
12/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toisessa kodissa sisäilma ongelmia? Ne voivat aiheuttaa myös vatsaoireita. 

Vierailija
13/13 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toisessa kodissa sisäilma ongelmia? Ne voivat aiheuttaa myös vatsaoireita. 

Tämä ei ole tullut mieleenikään. Kiitos vinkistä. Toinen koti on vanha talo. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi