Kuinka usein sinä itket?
Ja mistä syistä?
Tätä palstaa lukiessani törmään jatkuvasti siihen, kuinka jotakuta itkettää jatkuvasti, toinen käy tuon tuosta itkemässä työpaikan vessassa, kolmas "on itkenyt jo monta päivää".
Onko tämä aivan yleistä?
Itse pidän itseäni normaalisti tuntevana, jopa herkkänä ihmisenä, jolla on erilaisia tunteita laidasta laitaan. Mutta en silti itke oikeastaan koskaan.
Voin olla surullinen ja surra syvästikin, mutta se ei aiheuta konkreettista fyysistä toimintaa eli itkemistä.
Kun oikein mietin, itkin viimeksi vanhempani hautajaisissa seitsemän vuotta sitten. Sitä edellistä kertaa en pysty muistamaan.
Mahdanko olla psykopaatti?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin itken, yleensä hautajaisissa. Miksi pitäisi itkeskellä? En tiedä yhtään syytä siihen.
ootko vähän yksinkertainen vai mitä? Luuletko että ihminen voi kontrolloida itkuaan voi toki väkisin ns niellä kyyneleensä mutta kyllä se on pääsääntöisesti täysin hallitsematon tunnetila.
Sinä 8-vuotiaan äiti ja rintasyöpäpotilas, otan sydämestäni osaa. Ymmärrän miksi itket.
(Ja tällä ei ole merkitystä, mutta aloin näiden vastausten perusteella pitää itseäni epänormaalina. Sain itsekin diagnoosin levinneestä syövästä muutama vuosi sitten, mutta en ole edes sen vuoksi itkenyt kertaakaan; pelännyt ja ollut masentunut kyllä.)
t. Ap
Aiemmin itkin joka ikinen päivä. Adhd diagnoosin ja lääkityksen jälkeen en koskaan lukuun ottamatta liikutusta esim. jonkun elokuvan tapahtumien vuoksi. Tuo itku ennen diagnoosia kumpusi ilmeisesti voimattomuudesta ja väsymyksestä. Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Itken tällä nykyään vähintään joka viikko, usein pari-kolme kertaa viikossa. Tai ainakin meinaan itkeä. Lähes aina johtuu siitä, että olen stressaantunut, väsynyt tai ahdistunut töistä. Työttömänä ollessani (vähän yli vuoden ajan) itkin koko aikana tasan kaksi kertaa. Työelämässä ollessa olen lähes aina itkenyt vähintään parin viikon välein, pahimmillaan joka päivä tai useita kertoja päivässä. Että hyvää tekee toi töiden tekeminen...
Itken joskus harvoin, jos on iso stressin aihe elämässä. Esim. itkin kotona kun joku puolihullu raivostui kadulla minulle syyttä. Ja sitten kun tuli konfliktitilanne töissä, jossa jopa sopimukseni ehtoja rikottiin, mutta jouduin siihen tyytymään silti etten polttaisi siltoja. Eli isot epäoikeudenmukaisuudet ja kun on olo etten tule kuulluksi saavat itkemään. Tuosta työasiasta itkin viimeisten 2kk aikana varmaan 6-10 kertaa (tilanne jatkui pitkään stressaavana), mutta sitä ennen en muista milloin viimeksi itkin - ehkä aiemmin syksyllä tai vaikka vuosi sitten, mutta toisaalta on voinut joku kerta olla joka ei ole vain jäänyt mieleen. Leffoja katsellessa ei lasketa mukaan mielestäni, koska se on vain fiktiivistä liikuttumista. Minusta itku on hirveän tärkeää, koska jos en itse surua pois, tulee heti esim. pääkipua (lihakset ihan jumissa) ja muita fyysisiä oireita, eli en halua luoda mitään patologiaa kehoon jättämällä itkemättä. Mutta noin periaatteessa sanoisin, että jos joku itkee joka päivä, niin menossa on iso kriisi (kuten yllä mainittu sairaus, silloin on tärkeää itkeä) tai masennus. Muutama kerta vuodessa kuulostaa mielestäni normaalilta, jos ei ole kriisissä tai masentunut.
Miksi itkisin? Se on heikkoutta, naisten harrastuksia.
Ehkä en sitten olekaan psykopaatti enkä epänormaali. Minulla ehkä vain on miehen aivot (vaikka muutoin olen nainen).
t. Ap
Lähes joka päivä jossen muuta niin joku somevideo saa herkistymään.