Millainen ihminen ei ole koskaan kävellyt pitkin Nevski prospektia? Onko hän sama ihminen,
joka ei edes tiedä, missä Nevski prospekti sijaitsee? Häpeän tämän ihmisen puolesta.
”Nevski prospektia parempaa ei olekaan, ei ainakaan Pietarissa; sille se on kaikki kaikessa. Mikä tässä kadussa, pääkaupunkimme kaunistuksessa, ei olisi loistavaa! Tiedän ettei yksikään Pietarin kalvakoista virkamiesasukkaista vaihtaisi Nevski prospektia kaikkiin maailman aarteisiin. Nevski prospektista on ihastuksissaan, niin se jolla on ikä kaksikymmentäviisi vuotta, komeat viikset ja ihmeen hienosti ommeltu lievetakki, kuin myös se jonka leuassa törröttää valkeita karvoja ja jonka pää on sileä kuin hopeavati. Ja entäs daamit! Voi, daameille Nevski prospekt on vielä mieluisampi."
Nikolai Gogol, 1835
Kommentit (20)
Olen käynyt pääasiassa töiden merkeissä 55 maassa, mutta en koskaan Venäjällä.
Siksi ettei ole ollut mitään työkeikkoja (no yksi olisi ollut Moskovaan, laitoin reissuun toisen tyypin kun ei ns napostellut itseäni) enkä koe että haluaisin mitenkään turistina tukea Putinlandian tekemisiä.
Ehkä sitten turistiksi jos sinne saadaan "edesnvähän rehellisempi johtoporras" kuten venäläinen kollegani sanoo.
Kävelty on. Siinä mutkassa yhtyi suomalainen ja venäläinen työryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelty on. Siinä mutkassa yhtyi suomalainen ja venäläinen työryhmä.
Oliko ihan tuplapenetraatio?
En oo ikinä kuullutkaan. Miksi hitossa kiinnostaisi jokin valtio jonka ainoa vientituote on kaali, rikolliset ja h uorat
Vierailija kirjoitti:
En oo ikinä kuullutkaan. Miksi hitossa kiinnostaisi jokin valtio jonka ainoa vientituote on kaali, rikolliset ja h uorat
Suomen ydinvoimalat ovat pitkälti venäläisvalmisteisia. Säkin lataat kännykkäs sillä sähköllä ;)
Varmaankin ne samat ihmiset, jotka eivät olleet kuulleet siitä jostain kuolleesta retkikunnasta. Eli me suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ydinvoimalat ovat pitkälti venäläisvalmisteisia. Säkin lataat kännykkäs sillä sähköllä ;)
Tshernobyl oli kans venäläisvalmisteinen. Itseasiassa sama Rosatom kun on Suomeenkin myynyt voimaloita.
En menis vaikka maksettais. Jos vihollinen ei tule idästä se on koukannu
Nevski Prospektilla olen kävellyt monesti. Kova liikenne ja hirveä pakokaasun katku. Arkkitehtuuriin on otettu niin kovasti vaikutteita lännestä, että voisi kuvitella olevansa keskeisessä Euroopassa... jos ei näkisi Ladoja liikenteessä, kyrillisiä kirjaimia ja venäläisittäin pukeutuvia ihmisiä. Ihan komea katuhan se on, mutta ei nyt mitään elämää suurempaa. Toki venäläisellä mittapuulla nätin näköinen paikka, Moskovassa onkin sitten jo huomattavasti venäläisempää. Riippuu varmaan katsojasta, onko se hyvä vai huono asia.
Olen kävellyt siellä joskus ysärillä. Ei tuo nyt mikään elämää suurempi kokemus ollut.
Katsotaan sitten kun Venäjä on demokraattinen maa jos vaikka kävisin vierailulla. Siihen asti välttelen kuten myös Turkkia.
Voisiko ap suositella jotain hyviä venäläisiä romaaneja, joiden kautta voisi tutustua nevski prospektiin, vaikka sinne ei itse nyt pääsisikään?
Panen paremmaksi. Mun mummoni seisoi 1900 -luvun alussa Nevski Prospektila kun kasakat hyökkäsivät. Oli tulossa maitokaupasta.
Itse kävin siellä 6v sitten, upea paikka ja kaupunki
Paljo kaali maksoi tänään Pietarin torilla?