Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jotenkin väsynyt veganismiin

Vierailija
14.03.2021 |

Olen syönyt lähes täysin vegaanisesti nyt vajaat kaksi vuotta. Joskus harvoin käytän leipomiseen kananmunia ja joskus heikompina hetkinä sorrun syömään juustoa koska... no, JUUSTO. Syynä tälle oli ilmastohuoli ja toiseksi tietty eläinten oikeudet.

Mutta viimeisten kuukausien aikana olen toden teolla väsynyt tähän ruokavalioon. En vaan inspiroidu enää mistään ruoistani vaikka kuinka yritän löytää uusia ja mielenkiintoisia reseptejä. Tuntuu, että 95% kaikista vegaaniruoista on jotain linssi/kvinoa/papusörsseleitä, patoja ja keittoja. En pidä linsseistä enkä pavuista ja kaipaan ylipäätään ruokaani enemmän pureskeltavaa tekstuuria, olen niin kyllästynyt kaikkiin mössöihin. Kikherneet tulee korvista ulos. Mutta jostainhan se proteiini on pakko saada. Tofu on oksettavaa enkä ole koskaan, ravintolassakaan, syönyt tofua josta olen nauttinut. Salaattien kanssa on helppo kikkailla vähän rapsakampaa syötävää mutta kuka haluaa pelkkiä salaattejakaan syödä?

Tuntuu että joka päivä selailen kymmeniä vegaanisia ruokablogeja läpi ja kaikissa toistuu samat teemat ja ainesosat enkä edes muista milloin olisin viimeksi ihan aidosti innostunut jostain reseptistä, tai vilpittömästi kokenut sellaisen ruoka-orgasmin kun syö jotain itkettävän hyvää. Olin ennen tätä kunnon foodie ja myönnän että ikävöin ruokakokemuksia entisestä elämästäni.

Viime aikoina on ihan tosissaan tehnyt mieli vaan heittää hanskat tiskiin ja ruveta taas syömään sekaruokaa. On liian vaikeaa keksiä monipuolista ja maittavaa syötävää kun kokonainen ruokaryhmä on rajattu pois. Keksin kokoajan uusia vakuutteluja itselleni miksi se olisi ihan ok: eihän tutkimusten mukaan olekaan ilmaston puolesta tarve että kaikki olisi vegaaneja, riittäisi että kaikki vaan vähentäisivät reippaasti eläintuotteiden kuluttamista? Eihän eläimiä rääkkääviä tehotuotantofarmeja ole pakko tukea vaan voi ostaa vain vapailta tiloilta lihaa ja munia silloin harvoin kun niitä ostaa? Mitä jos hankkisin yksityisiltä metsästäjiltä riistalihaa?

Muita saman asian kanssa painivia? Miten olette löytäneet taas ilon ruokaan? Heittäkää vaikka jotain lempireseptejä joissa on tarpeeksi proteiinia mutta ei linssi/kvinoa/papu-akselilta...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kroppaasi ja syö mitä se pyytää.

Vierailija
22/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän syöt sitten lihaa jos se tuntuu susta ainoalta vaihtoehdolta, ja olethan sä juustoa ja kananmunaakin syönyt niin ethän sä kokonaan vegaani missään vaiheessa ole ollutkaan.

Mulla on ainakin vegaaninen ruokavalio mennyt mainiosti. Varmaan se sitten on siitä kiinni että osaako tehdä hyviä ja erilaisia ruokia ja maustaa ne oikein.

Niinhän minä sanoinkin, että LÄHES täysin vegaani. Nuo "rikkomukset" on kuitenkin laskettavissa yhden käden sormilla parin vuoden ajalta. 

Olen todella hyvä ruoanlaittaja ja minulla on aina ollut suuri intohimo ruokaan. Osaamisesta ei siis ole kiinni. 

Kun kerran osaat tehdä hyviä, erilaisia ja oikein maustettuja ruokia, niin voisitko laittaa vaikka pari kolme reseptiä jotka ovat sinusta tosi hyviä eikä ole linssipapusörsseleitä? Mutta silti proteiinipitoisia? Liikun paljon ja harrastan kovaa lihaskuntoa vaativaa lajia joten se proteiini on erityisen tärkeä minulle. Siksi minulla onkin niin vaikeaa tämän kanssa kun tuntuu että lähes kaikki vegaaniruoat hakee proteiinin just jostain linsseistä, kikherneistä ja pavuista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi on ääriajattelua. Teet elämäsi vaikeaksi ja heikennät terveyttäsi sillä. Maailmaanhan sillä ei vaikutusta olekaan. Se on hyväosaisten hurskastelua. Köyhä syö mitä saa eikä ole varaa nirsoilla. Mitä jos armahtaisit itseäsi ja hieman monipuolistaisit ruokavaliotasi?

Vierailija
24/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten tee mössöistä ruokaa. Wokkaa rapeita kasviksia. Marinoi kikherneet öljyllä ja mausteilla, paahda ne uunissa kultaisen rapeiksi ja syö rouskuvassa pastasalaatissa. Tee pitsaa, jonka päällä on vöneriä, ja käytä oikeita pitsajauhoja rapean pohjan saamiseksi. Tee uunijuureksia isoista lohkoista. Yms. En itse voi sietää mössöisiä ruokia ja tykkään kun ruoassa on pureskeltavaa, ja viihdyn vegaanina varsin mainiosti. Jos sua ei mikään vegeruoka houkuta ja olet päättänyt välillä syödä juustoa yms, niin kuulostaa siltä, että sulla ei vain ole oikeaa sisäsyntyistä motivaatiota olla vegaani. Esim itse olen ollut 5 vuotta vegaani ja olen todella onnellinen näin, en kaipaa mitään eläintuotteita ja uskon aidosti olevani vegaani vielä vuosikymmenten päästä. Mutta jos sua ei vain innosta niin ei vain innosta. Jos haluaisit jatkaa vegelinjalla, niin katso vaikka vegaanidokumentteja. Mutta maailma ei oikeasti kaadu siihen jos syöt välillä eläintuotteita. Vähentäminen on tärkeintä.

Vierailija
25/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa koska olen sekasyöjä mutta oon pannu merkille että aina kun joku tämän tyylinen aloitus tulee niin vegaanit rynnii paikalle alapeukuttamaan ja nillittämään mutta silti kukaan ei koskaan osaa tarjota apua tai vaihtoehtoja aloittajalle :D Ap, ehkä vastaus on ettei hakemaasi ruokavaliota ole olemassa. Sinun pitää valita moraalien ja nautinnon väliltä. Elämä on.

Vierailija
26/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en ole missään vaiheessa ruvennut täysvegaaniksi. On kiva saada välillä vaihtelua ruokavalioon, enkä koe epäonnistuneeni elämässä jos joskus menenkin lempiravintolaani ja tilaan jotain lihapitoista. Koen, että tärkeämpää on se, että olen selvästi vähentänyt eläinperäisten tuotteiden käyttöä, ja sen minkä kotona kokkaan, kokkaan sellaisesta tuotteesta jonka tiedän eettiseksi.

Vierailija
27/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta kasviproteiinia ei saa juuri muualta kuin noista luettelemistasi vaihtoehdoista, ei ainakaan tarpeeksi, joten paras on vaan hyväksyä ne linssit ja pavut tai palata sekasyöjäksi.

Vierailija
28/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän syöt sitten lihaa jos se tuntuu susta ainoalta vaihtoehdolta, ja olethan sä juustoa ja kananmunaakin syönyt niin ethän sä kokonaan vegaani missään vaiheessa ole ollutkaan.

Mulla on ainakin vegaaninen ruokavalio mennyt mainiosti. Varmaan se sitten on siitä kiinni että osaako tehdä hyviä ja erilaisia ruokia ja maustaa ne oikein.

Niinhän minä sanoinkin, että LÄHES täysin vegaani. Nuo "rikkomukset" on kuitenkin laskettavissa yhden käden sormilla parin vuoden ajalta. 

Olen todella hyvä ruoanlaittaja ja minulla on aina ollut suuri intohimo ruokaan. Osaamisesta ei siis ole kiinni. 

Kun kerran osaat tehdä hyviä, erilaisia ja oikein maustettuja ruokia, niin voisitko laittaa vaikka pari kolme reseptiä jotka ovat sinusta tosi hyviä eikä ole linssipapusörsseleitä? Mutta silti proteiinipitoisia? Liikun paljon ja harrastan kovaa lihaskuntoa vaativaa lajia joten se proteiini on erityisen tärkeä minulle. Siksi minulla onkin niin vaikeaa tämän kanssa kun tuntuu että lähes kaikki vegaaniruoat hakee proteiinin just jostain linsseistä, kikherneistä ja pavuista. 

Starnutrition-merkin vanilja soijaproteiinijauhe on mun mielestä parasta, se on esim. tuorepuuroon sekoitettuna oikeasti hyvää. Yhdessä kauhassa on 20g proteiinia, sen jos syö ja lisäksi normaalit/isot annokset kasvisruokaa niin proteiininsaannista ei tarvitse murehtia eikä palkokasveja tarvitse syödä niin hulluna. Soija on myös "complete protein" eli siitä saa kaikki välttämättömät aminohapot.

Vierailija
29/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Starnutrition-merkin vanilja soijaproteiinijauhe on mun mielestä parasta, se on esim. tuorepuuroon sekoitettuna oikeasti hyvää. Yhdessä kauhassa on 20g proteiinia, sen jos syö ja lisäksi normaalit/isot annokset kasvisruokaa niin proteiininsaannista ei tarvitse murehtia eikä palkokasveja tarvitse syödä niin hulluna. Soija on myös "complete protein" eli siitä saa kaikki välttämättömät aminohapot.

Hmm, no proteiinijauhelisiä en kyllä ole tullut ajatelleeksi. Vois olla ihan varteen otettava vaihtoehto. Maistuuko tuo miltä? (Hyvältä/neutraalilta?) 

Vierailija
30/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No melkoinen liikkuja olet varmasti jos luulet että linssit ja pavut ovat ainoita proteiinin lähteitä vegaaneille. Pähkinät, lehtikaali, parsakaali, pinaatti?? Eikö sano mitään? Näistäkö et suurkokkina osaa itsellesi ruokaa rakentaa? Sinuna kyllä ottaisin sen lihan sit ruokavalioon jos on noin kädetöntä.

Vierailija
31/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pääasialliset proteiininlähteet ovat hampun-, chian-, pellavan- ja auringonkukansiemen, pähkinät, vihreät kasvikset, soija, idetyt siemenet sekä -viljat. Linssejä, papuja ja vegaaniproteiinivalmisteita syön vain äärimmäisessä hädässä.

Syön pääasiassa raakavegaanisesti sairauden, en ideologian vuoksi. Pari kertaa kuussa saatan syödä muikkua, kuhaa, luomumunia katkarapuja tai riistaa mutta enempää ei vatsa kestä enkä koe tarvitsevanikaan, koska tykkään käyttämistäni kasviproteiineista ja osaan yhdistellä niitä. Olen mielestäni melkoinen foodie edelleen enkä koe tämän ruokavalion rajoittaneen elämääni lainkaan, toisin kuin refluksitaudin. Kukin tyylillään.

Suosittelen ennen kaikkea kuorittuja hampunsiemeniä, niissä on täydellinen aminohappokoostumus.

Vierailija
32/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väsynyt veganismiin, vaikket edes ole ollut vegaani :D   Taattua palstalogiikkaa! Ja joo, en todellakaan jaksanut lukea ketjua, joten joku on jo varmaan sanonut saman.

Vierailija
33/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en ole missään vaiheessa ruvennut täysvegaaniksi. On kiva saada välillä vaihtelua ruokavalioon, enkä koe epäonnistuneeni elämässä jos joskus menenkin lempiravintolaani ja tilaan jotain lihapitoista. Koen, että tärkeämpää on se, että olen selvästi vähentänyt eläinperäisten tuotteiden käyttöä, ja sen minkä kotona kokkaan, kokkaan sellaisesta tuotteesta jonka tiedän eettiseksi.

Tää on se kaikkein tervein ajattelutapa. Kultainen keskitie jne. Ap et ole huono ihminen jos sallit ruokavalioosi VÄHÄN eläintuotteitakin välillä. Niitäkin saa eettisesti tuotettuna ja jos ympäristöjuttuja mietit niin jätä naudanliha ja ylikalastetut kalalajit pois.

Vierailija
34/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on ääriajattelua. Teet elämäsi vaikeaksi ja heikennät terveyttäsi sillä. Maailmaanhan sillä ei vaikutusta olekaan. Se on hyväosaisten hurskastelua. Köyhä syö mitä saa eikä ole varaa nirsoilla. Mitä jos armahtaisit itseäsi ja hieman monipuolistaisit ruokavaliotasi?

Miten vegaaninen ruokavalio heikentää terveyttä?

Vierailija
35/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väsynyt veganismiin, vaikket edes ole ollut vegaani :D   Taattua palstalogiikkaa! Ja joo, en todellakaan jaksanut lukea ketjua, joten joku on jo varmaan sanonut saman.

Sunlaiset vegaanit on ihan sairaan rasittavia ja teidän takia niin moni vihaa vegaaneja :D jos joku on kahen vuoden aikana syönyt pari kertaa jotain missä on ollut yksi ei-vegaaninen ainesosa ja KAIKKI muut syömiset on ollut 100% vegaanisia niin kyllä sitä voi itseään vegaaniksi kutsua. Ja aloittajahan vielä nimenomaan sanoi että LÄHES täysin vegaaninen. 

Vierailija
36/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä ja minun nautinto ja minun elämä.

No syö sitten sitä kidutettua lihaa äläkä valita!

Ei kukaan ole käskenyt syödä eläintä, jota on jotenkin kidutettu. Ihan voi syödä sellaista eläintä, joka on saanut elää hyvän elämän ja kuolla nopeasti ja vailla suurta kärsimystä.

Vegaanithan ovat niitä ihmisiä, jotka haluaisivat hävittää useampiakin eläin- ja kasvilajeja maapallolta kokonaan. En ymmärrä sellaista luonnon- ja eläintensuojelua.

Vierailija
37/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaaniaate ainakaan kovin ekologiselta kuulosta. Suomessa on pähkinälehdot vielä harvemmassa kuin omenatarhat

Kyllä huvitti pari vuotta sitten, kun tuli tämä sirkka-aate ja vegaanit julistivat, että sirkkoja voi syödä, koska ne eivät ole oikeita eläimiä, koska niissä ei kierrä veri.

Vierailija
38/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa.Minä en syö lihaa ,en kanaa.En leikeleitä.Se puumi tuli jo joskus 1994.kanamunia,rahkaa,suklaata lapanut suuhuni ,jugurtia.ymm marjoja,kasviksia,hedelmiä, ,perunaa,juustoa,pastaa,riisiä kalaa . En nimeä itseäni silti vege tai lihan syöjä.Syön mistä siis itse tykään.Itse tehnyt aina päätökseni mitä lapan suuhuni.

Vierailija
39/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sekasyöjä, mutta syön paljon kasvisruokaa, jossa maitotuotteita ja kananmunaa. Suosin kalaa ja kanaa. Punaista lihaa syön vähemmän.

Kasvisruokasuosikkejani mm. Lämmin bataattifetasalaatti sekä fetapinaattilasagne.

Vierailija
40/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on konkreettisesti, mitä sekaruikavaliossa kaipaat? Auttaisi vähän hahmottamaan tilannetta

On vähän ehkä eri tilanne himoita yllättäen aivan tajuttomasti esim jauhelihaa, kuin se että tuntuisi että ne pavut, linssit ja omat arkiruuat tulevat korvista ulos ja kaipaisi vaihtelua arkiruokiin yleensä

Jos tekee mieli herkutella kerrankin kunnolla ja unohtaa ne omat tofumössöt hetkeksi, niin voisi tehdä hyvää käydä vaikka jossain kehutussa ravintolassa vetämässä joku oikeasti hyvä beyond meat -pihvillä varustettu burgeri sen sijaan, että vetelee niitä kikherneitä kotona.

Sitten taas, jos tuntuu, että se lihahimo pitää saada "systeemistä ulos", niin ehkä sen itselle kerran tai silloin tällöin sallimalla se ahdistus helpottaisi.

Olen itse lähestynyt vegaanista ruokavaliota muuttamalla niitä liharuokalemppareita kasvisversioiksi. Yllättävän usein olen itse kokenut, ettei se ero ole mitenkään merkittävä. Soijarouhepizza menee ihan siinä missä jauhelihaversiokin, falafelpullat ovat jopa parempia kuin lihapullat jne. Se on ehkä se oikein kunnon pihvi, miksi kasviksia on vaikea "naamioida", mutta harva lihansyöjä sellaista gourmetruokaa muutenkaan vetäisi. Jos sen kerran puolessa vuodessa haluaa vetää ja muuten elää vegaaniruokavaliolla, niin on se silti niin paljon parempi eettinen vaihtoehto kuin "kaikki läskiksi ja nakkiruokavalio kehiin" -täysromahdus