Olen jotenkin väsynyt veganismiin
Olen syönyt lähes täysin vegaanisesti nyt vajaat kaksi vuotta. Joskus harvoin käytän leipomiseen kananmunia ja joskus heikompina hetkinä sorrun syömään juustoa koska... no, JUUSTO. Syynä tälle oli ilmastohuoli ja toiseksi tietty eläinten oikeudet.
Mutta viimeisten kuukausien aikana olen toden teolla väsynyt tähän ruokavalioon. En vaan inspiroidu enää mistään ruoistani vaikka kuinka yritän löytää uusia ja mielenkiintoisia reseptejä. Tuntuu, että 95% kaikista vegaaniruoista on jotain linssi/kvinoa/papusörsseleitä, patoja ja keittoja. En pidä linsseistä enkä pavuista ja kaipaan ylipäätään ruokaani enemmän pureskeltavaa tekstuuria, olen niin kyllästynyt kaikkiin mössöihin. Kikherneet tulee korvista ulos. Mutta jostainhan se proteiini on pakko saada. Tofu on oksettavaa enkä ole koskaan, ravintolassakaan, syönyt tofua josta olen nauttinut. Salaattien kanssa on helppo kikkailla vähän rapsakampaa syötävää mutta kuka haluaa pelkkiä salaattejakaan syödä?
Tuntuu että joka päivä selailen kymmeniä vegaanisia ruokablogeja läpi ja kaikissa toistuu samat teemat ja ainesosat enkä edes muista milloin olisin viimeksi ihan aidosti innostunut jostain reseptistä, tai vilpittömästi kokenut sellaisen ruoka-orgasmin kun syö jotain itkettävän hyvää. Olin ennen tätä kunnon foodie ja myönnän että ikävöin ruokakokemuksia entisestä elämästäni.
Viime aikoina on ihan tosissaan tehnyt mieli vaan heittää hanskat tiskiin ja ruveta taas syömään sekaruokaa. On liian vaikeaa keksiä monipuolista ja maittavaa syötävää kun kokonainen ruokaryhmä on rajattu pois. Keksin kokoajan uusia vakuutteluja itselleni miksi se olisi ihan ok: eihän tutkimusten mukaan olekaan ilmaston puolesta tarve että kaikki olisi vegaaneja, riittäisi että kaikki vaan vähentäisivät reippaasti eläintuotteiden kuluttamista? Eihän eläimiä rääkkääviä tehotuotantofarmeja ole pakko tukea vaan voi ostaa vain vapailta tiloilta lihaa ja munia silloin harvoin kun niitä ostaa? Mitä jos hankkisin yksityisiltä metsästäjiltä riistalihaa?
Muita saman asian kanssa painivia? Miten olette löytäneet taas ilon ruokaan? Heittäkää vaikka jotain lempireseptejä joissa on tarpeeksi proteiinia mutta ei linssi/kvinoa/papu-akselilta...
Kommentit (43)
Olin itse vegaani 5 vuotta, kunnes viime syksynä maistoin kananmunaa. Tuntui että muutaman kerran jälkeen jaksoi paremmin, ja lisäsin vielä kalaa ruokavalioon.
En jaksanut vegaanina tarpeeksi panostaa ruokavalioon. Itse ehdin tosin yli neljä vuotta syömään vegesafkoja, ennen kun alkoi kaipaamaan jotain lisää ruokavalioon. Kananmunan ja kalan syöminen oli toki itselle suuri kynnys, mutta kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Jos ruuan alkuperä kiinnostaa, aina voi tukea pientilojen tuotteita.
Söin kerran Tukholmassa tosi hyvässä vegaani-ravintolassa. Kun pandemian helpottaa, ehkä jostain gournet-vegaanirabintolasta saisi uusia ideoita?
Itse en pärjäisi ilman lihaa. Moni kasvisvaihtoehto kyllä maistuu ja pyrin niiden käyttöä lisäämään, mutta ei mitenkään korvaa sitä hyvänolon tunnetta, mikä kunnon lihasta tulee. Enkä ole vielä maistanut ruokaa; jossa se tietty juttu, mikä lihasta tekee lihan olisi onnistuttu luomaan jollain muulla. En tästä mitenkään koe huonoa omaatuntoa. Ihminen sekasyöjä ja osa meistä tarvitsee lihaa enemmän kuin toiset.
Mutta koko ajan kasvispihvit paranevat, kehitys on nopeaa.
Ala syömään maltillisesti maitotuotteita. Halloum, mozzarella ja feta tuo ruokaisuutta ja ovat erittäin monikäyttöisiä. Ei toki vegaanisia, mutta eivät silti lihaakaan. Itse tykkään myös syödä eri muodoissa munakoisoa ja sieniä. Niissä on umamia joka tuo lihan tapaan tiettyä tyytyväisyyden tunnetta toisin kuin mitkään linssit, pavut ja muut vastaavat. Pidän noista ruuista lisäkkeenä, mutta pääasiallisena energian lähteenä nuo kuulostaa lähinnä tylsältä.