Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jotenkin väsynyt veganismiin

Vierailija
14.03.2021 |

Olen syönyt lähes täysin vegaanisesti nyt vajaat kaksi vuotta. Joskus harvoin käytän leipomiseen kananmunia ja joskus heikompina hetkinä sorrun syömään juustoa koska... no, JUUSTO. Syynä tälle oli ilmastohuoli ja toiseksi tietty eläinten oikeudet.

Mutta viimeisten kuukausien aikana olen toden teolla väsynyt tähän ruokavalioon. En vaan inspiroidu enää mistään ruoistani vaikka kuinka yritän löytää uusia ja mielenkiintoisia reseptejä. Tuntuu, että 95% kaikista vegaaniruoista on jotain linssi/kvinoa/papusörsseleitä, patoja ja keittoja. En pidä linsseistä enkä pavuista ja kaipaan ylipäätään ruokaani enemmän pureskeltavaa tekstuuria, olen niin kyllästynyt kaikkiin mössöihin. Kikherneet tulee korvista ulos. Mutta jostainhan se proteiini on pakko saada. Tofu on oksettavaa enkä ole koskaan, ravintolassakaan, syönyt tofua josta olen nauttinut. Salaattien kanssa on helppo kikkailla vähän rapsakampaa syötävää mutta kuka haluaa pelkkiä salaattejakaan syödä?

Tuntuu että joka päivä selailen kymmeniä vegaanisia ruokablogeja läpi ja kaikissa toistuu samat teemat ja ainesosat enkä edes muista milloin olisin viimeksi ihan aidosti innostunut jostain reseptistä, tai vilpittömästi kokenut sellaisen ruoka-orgasmin kun syö jotain itkettävän hyvää. Olin ennen tätä kunnon foodie ja myönnän että ikävöin ruokakokemuksia entisestä elämästäni.

Viime aikoina on ihan tosissaan tehnyt mieli vaan heittää hanskat tiskiin ja ruveta taas syömään sekaruokaa. On liian vaikeaa keksiä monipuolista ja maittavaa syötävää kun kokonainen ruokaryhmä on rajattu pois. Keksin kokoajan uusia vakuutteluja itselleni miksi se olisi ihan ok: eihän tutkimusten mukaan olekaan ilmaston puolesta tarve että kaikki olisi vegaaneja, riittäisi että kaikki vaan vähentäisivät reippaasti eläintuotteiden kuluttamista? Eihän eläimiä rääkkääviä tehotuotantofarmeja ole pakko tukea vaan voi ostaa vain vapailta tiloilta lihaa ja munia silloin harvoin kun niitä ostaa? Mitä jos hankkisin yksityisiltä metsästäjiltä riistalihaa?

Muita saman asian kanssa painivia? Miten olette löytäneet taas ilon ruokaan? Heittäkää vaikka jotain lempireseptejä joissa on tarpeeksi proteiinia mutta ei linssi/kvinoa/papu-akselilta...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön jotakuinkin 70/30 kasviksia ja sitten vähemmän lihaa ja kalaa. Toimii.

Vierailija
2/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön hyvällä omallatunnolla niitä lihankorvikkeita, että saan vaihtelua ainaiseen proteiinin saantiin pavuista tai linsseistä. 

Mä olen ollut vegaani kohta 20 vuotta tosin jo, ja tottunut aika yksinkertaiseen ruokavalioon. En enää niin kovin kaipaa makuelämyksiä ruoasta, polttoaine riittää ainakin arkisin. Viikonloppuisin teen intialaistyyppisiä tms maustetumpia sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius ei ole luonnollista ihmisille. Kaikkea kohtuudella on oikea tapa syödä.

Vierailija
4/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole paha ihminen, jos joskus syöt lihaa, tai vaikka kalaa. Olen itse sellainen, etten käytä maitotuotteita, kananmunia tai "kaupan lihaa". Pääosin syön kasvisravintoa, mutta joskus ostan paikallisesta Reko-ringistä kalaa tai ylämaanlehmän lihaa. Tai jos joku tuttu on ollut kalassa niin sieltäkin voin saada. 

Riista on myös ilmasto- ja eläinystävällisempi  vaihtoehto, sitä saa vaikka kauppahallista, jos teilläpäin semmoinen on. Itse asiassa tästä tuli mieleen, että olen itse ostanut hevosenlihaa kauppahallista. Se on myös ekologisempaa ja bonuksena vähärasvaisuus.

En vastusta lihansyöntiä, mutta mua kiinnostaa lihan alkuperä. Siksi munat ja maitotuotteetkin jää kauppaa. Jos mulla olisi itsellä kanoja, niin niitä voisin syödä (ja munia).

Vierailija
5/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi sun kroppa ei saa nykyisestä ruokavaliosta kaikkea, mitä tarvitset. Jos otat ne aatteen silmälasit pois, ja soisit itsellesi vähän laajemman valikoiman raaka-aineita? Miksi kituuttaa, kun ei ole pakko?

Vierailija
6/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei ole luonnollista ihmisille. Kaikkea kohtuudella on oikea tapa syödä.

Ei kaikki luonnolliset asiat ole hyviä ja oikeita. On luonnollista myös vahingoittaa tai tappaa kun suututtaa, tai ottaa joku seksuaalisesti kun mieli tekee jos voimalla pystyy, mutta ei näitä silti kehittyneissä yhteiskunnnissa hyväksytä vaan pyritään hillitsemään. 

Sama tuon lihan ja eläintuotannon kanssa. On selvää että eläinravinto on historiassa kuulunut ihmisten ruokavalioon. Mutta nykyään moni ei pidä oikeana eläinten tappamista ravinnoksi jos kerran ilmankin voi elää, ja vielä vähemmän eläinten vangitsemista tehotuotannon oloihin pelkästään ruoaksi kasvatettavaksi. 

Vierailija
7/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole paha ihminen, jos joskus syöt lihaa, tai vaikka kalaa. Olen itse sellainen, etten käytä maitotuotteita, kananmunia tai "kaupan lihaa". Pääosin syön kasvisravintoa, mutta joskus ostan paikallisesta Reko-ringistä kalaa tai ylämaanlehmän lihaa. Tai jos joku tuttu on ollut kalassa niin sieltäkin voin saada. 

Riista on myös ilmasto- ja eläinystävällisempi  vaihtoehto, sitä saa vaikka kauppahallista, jos teilläpäin semmoinen on. Itse asiassa tästä tuli mieleen, että olen itse ostanut hevosenlihaa kauppahallista. Se on myös ekologisempaa ja bonuksena vähärasvaisuus.

En vastusta lihansyöntiä, mutta mua kiinnostaa lihan alkuperä. Siksi munat ja maitotuotteetkin jää kauppaa. Jos mulla olisi itsellä kanoja, niin niitä voisin syödä (ja munia).

Hyvin samoilla linjoilla olet kuin minä. Tilaan kyllä myös kananmunia tilalta, jolla kanoja kohtuullinen määrä, ja ulkoilu on mahdollista.

Ex-vegaani, paljon terveempi sekaruokavaliolla.

Vierailija
8/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ruuan tarvitse maistua hyvältä. Kunhan se on eettisesti oikein tuotettua. Ja se sisältää elämän kannalta  tarpeelliset hivenaineet ja vitamiinit."

Ei naisenkaan tarvitse  näyttää hyvältä, kunhan sillä on eettinen vi**u.

Vierailija
9/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltiöpäisen vegaaniuden ja pekoninpurijan välissä on paljon vaihtoehtoja. Mä en syö muuta kuin kalaa ja munia ja juustoa kasvisten lisäksi.

Vierailija
10/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä eettisesti kasvatettua lihaa

Vierailija
12/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös hetken vegaani muutama vuosi sitten, mutta aika nopeasti tajusin että tämä on aivan liian rajoittava tapa syödä. Nykyään syön suurimman osan ajasta kasviperäistä ruokaa, ja se riittää.

Terveydenkin kannalta olisi ihan hyvä syödä esimerkiksi kalaa edes joskus. Kannattaa miettiä että oletko valmis syömään loppuelämäsi pelkkää vegaanista ruokaa?

Mielestäni on muutenkin turhaa olla täysin vegaani. Sillä ei ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä syötkö vaikka parin viikon välein liha-annoksen, tai silloin tällöin juustoa, mutta sillä voi olla suuri vaikutus omalle elämälle.

Vierailija
13/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä ja minun nautinto ja minun elämä.

No syö sitten sitä kidutettua lihaa äläkä valita!

Vierailija
14/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oikein äärimmäisyyksiin mennään, vielä ennen digivalokuvausta, jotkut vegaanit eivät suostuneet ottamaan valokuvia filmille, jonka pintaan oli käytetty eläinperäistä liivatetta, gelatiinia, joka oli peräisin teuraseläinten luista.

Moni vegaani kieltäytyy syömästä viikunoita, koska hedelmän emiin on saattanut juuttua viikunoita pölyttänyt viikuna-ampiainen.

Sitten ihmetellään tosissaan jotain roomalaiskatolisen kirkon bullaa, jossa määriteltiin, montako enkeliä voi mahtua yhden  nuppineulan päähän

Vierailija
15/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän syöt sitten lihaa jos se tuntuu susta ainoalta vaihtoehdolta, ja olethan sä juustoa ja kananmunaakin syönyt niin ethän sä kokonaan vegaani missään vaiheessa ole ollutkaan.

Mulla on ainakin vegaaninen ruokavalio mennyt mainiosti. Varmaan se sitten on siitä kiinni että osaako tehdä hyviä ja erilaisia ruokia ja maustaa ne oikein.

Vierailija
16/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)) varokaa sarvia!

Vierailija
17/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole enää ruokavalio, vaan ideologia. Vegetarismi on ruokavalio.

Vierailija
18/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanismi ei ole tervettä. Et saa kunnolla vitamiineja tuosta tai siis ne eivät imeydy oikein.

Vierailija
19/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa!

Lehmät muuttaa ruohon maidoksi!

Vierailija
20/43 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole edes ollut vegaani, jos olet syönyt munia ja juustoa tietoisesti. Sori, niin se vaan menee.

Mitä söisit jos olisit sekasyöjä? Millaisia ruokia?