Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin olla vieraanvarainen ja tarjota ruokaa kaikille lasten kavereille, mutta rahat ei vaan riitä!

Vierailija
14.03.2021 |

Muistan omasta lapsuudesta sen miten ihanaa oli kun kavereita kävi ja aina oli ruokapöydässä porukkaa, ja äitini otti kaikki avosylin vastaan. Haluaisin kovin olla samanlainen äiti ja täten edistää lasteni sosiaalisia suhteita, mutta kun rahat ei vaan riitä. Tuntuu niin nihkeältä sanoa että "Tuomas voisi sitten tunnin päästä lähteä kotiin" kun tiedän että silloin meillä syödään päivällistä.

Meillä kolme lasta joilla paljon kavereita, ja varmasti joku söisi meillä vaikka joka päivä. Meillä saattaa olla kolmekin lasten kaveria kylässä samaan aikaan ja siinä tyhjenee helposti leipäpussi, leikkeleet, puolikas juustopaketti ja jugurttipurkki kun tulevat koulusta nälissään.

Vinkkejä halpoihin välipaloihin? Meillä taloudellisesti tiukkaa, ja tuntuu ettei ruokalaskua ainakaan voi enää venyttää. Vispipuuro ei ainakaan ollut hitti, vaikka oman lapsuuteni herkkua olikin.

Ja joo, tiedän, korona. Mutta jos lapset istuvat koko päivän samassa koululuokassa, niin en näe mikseivät voisi leikkiä keskenään koulun jälkeenkin. Minusta on vain hienoa että lapsillani on ystäviä ja haluan ehdottomasti tukea sitä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei leikkeleitä, juustoa tai jugurttia. Nämä maksavat. Leivän päälle margariinia, itse tehtyä hummusta tai porkkanalevitettä. Jos haluat ruokaisampaa, niin itse tehtyä munavoita.

Munat eivät ole kalliita:

Munia voi myös keittää ja viipaloida leivän päälle. Myös paistettu muna on hyvää leivän päällä/välissä.

Munakas, munakasrulla tai espanjalainen perunamunakas eivät maksa paljon. Citymarketissa on tällä hetkellä tarjous, että 5 kg perunasäkki on 99 senttiä. Siitä saa halvimpien munien kanssa monta perunamunakasta.

Peruna:

perunarieskat, uuniperunat, 

uuniperunalohkot sopivat hyvin dippailuun esim. porkkanatikkujen kera. Sitä hummusta voi dippailla.

Itsetehdyt pinaatti- tai porkkanaletut.

Porkkanatikut

Leivänpäälle itse tehtyä hummusta

Googlaa: Karjalan kauraleipä

Uuniohrapuuro + itse tehty kiisseli/mehukeitto/hillo

popcorn itse tehden jyvistä. Googlaa mikropopcorn. Tähän on apuneuvo esim. Leguelta, mutta tavallisessakin kulhossa onnistuu.

Siinä se meneekin illat kulmakunnan kersoja ruokkiessa.

Höpsis, hyviä ideoita jos tapana on mennä jonkun kaverin luo suoraan koulusta.

Jos tuo on säännöllistä, niin vanhempien pitää tarjoutua maksamaan lapsensa välipalakulut. Tai sitten lapset kyläilevät toistensa luona vuoropäivinä.

Vierailija
42/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei leikkeleitä, juustoa tai jugurttia. Nämä maksavat. Leivän päälle margariinia, itse tehtyä hummusta tai porkkanalevitettä. Jos haluat ruokaisampaa, niin itse tehtyä munavoita.

Munia voi myös keittää ja viipaloida leivän päälle. Myös paistettu muna on hyvää leivän päällä/välissä.

Munakas, munakasrulla tai espanjalainen perunamunakas eivät maksa paljon. Citymarketissa on tällä hetkellä tarjous, että 5 kg perunasäkki on 99 senttiä. Siitä saa halvimpien munien kanssa monta perunamunakasta.

Peruna:

uuniperunalohkot sopivat hyvin dippailuun esim. porkkanatikkujen kera. Sitä hummusta voi dippailla.

Porkkanatikut

popcorn itse tehden jyvistä. Googlaa mikropopcorn. Tähän on apuneuvo esim. Leguelta, mutta tavallisessakin kulhossa onnistuu.

Höpsis, hyviä ideoita jos tapana on mennä jonkun kaverin luo suoraan koulusta.

T. Loislapsen loismamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä oletko silloin kotona, kun lapset tulee koulusta. Musta näkkäri tai hapankorppu on aika hyvä. Sitten vaan annat vaikka rajat, max kahteen juustoa tms. Ja porkkanaa paloina.

Itse tarjoan mielellään lasten kavereille, jos ruokaa on tarpeeksi, mutta jos ei, niin lähetän kotiin. Ja vastavuoroisuus toimii. Ilman sitä olisi vaikeampaa.

Vierailija
44/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, ettei tarjota ruokaa vieraalle. Syynä voi olla vaikka raha tai ihan vaan haluttomuus ruokkia vieraita lapsia, mutta ei sitä tarvitse mitenkään avata kenellekään.

Omat lapset saa syödä muitten luona, jos kutsutaan pöytään. Mutta olen sanonut ettei saa kerjätä syötävää, vaan sitten tullaan kotiin syömään jos on nälkä. Samoin olen koittanut opettaa, että jos kaverin luona sen perhe alkaa syömään eikä kutsuta pöytään, niin on kohteliasta lähteä kotiin.

Itse koitan aina tarjota ruokaa vieraillekin, samalla kun ruokin omat lapset tai meillä on perheellä yhteinen ruoka. Teen yleensä ison satsin keittoa, laatikko tai jotain sellaista, jota syödään pari päivää, joten siitä riittää kyllä muillekin. Meillä on harvoin jotain sellaista (pihviä, lohimedaljongia tms.), minkä on laskettu riittävän vain omalle perheelle.

Enkä kyllä yhtään seuraa, että kenen kaverin luona lapset saa tai ei saa syötävää. Meillä kaikkia vieraita kohdellaan joka tapauksessa samalla tavalla.

Vierailija
45/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset syö nykyään melko terveellisesti. Oman lapseni kavereille, ei oikein kelpaa mikään makea. Ruisleipävoileivät tekevät parhaiten ns kauppansa. T. Ammattivalittaja

Eihän ap makeaa ollut tarjoamassakaan. Muuten totta, synttäreillä voi vieras lapsi nykyään valittaa ettei ole tarpeeksi erilaisia dipattavia kasviksia.

Yksi lapsi kerran sanoi ennen synttäreitä että kait siellä on kasviksia tarjolla. Laitoin tarjolle erilaisia kasvistikkuja, mutta kukaan ei ottanut yhtään tikkua syötäväkseen. Taisi olla vaan vanhempien höpötystä tuo. Kaikki muu tarjottava teki kyllä kauppansa. Pääsääntöisesti lapset eivät halua kasviksia synttäreillä. Korkeintaan jotkut mansikat tekevät kauppansa.

Vierailija
46/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok, ettei tarjota ruokaa vieraalle. Syynä voi olla vaikka raha tai ihan vaan haluttomuus ruokkia vieraita lapsia, mutta ei sitä tarvitse mitenkään avata kenellekään.

Omat lapset saa syödä muitten luona, jos kutsutaan pöytään. Mutta olen sanonut ettei saa kerjätä syötävää, vaan sitten tullaan kotiin syömään jos on nälkä. Samoin olen koittanut opettaa, että jos kaverin luona sen perhe alkaa syömään eikä kutsuta pöytään, niin on kohteliasta lähteä kotiin.

Itse koitan aina tarjota ruokaa vieraillekin, samalla kun ruokin omat lapset tai meillä on perheellä yhteinen ruoka. Teen yleensä ison satsin keittoa, laatikko tai jotain sellaista, jota syödään pari päivää, joten siitä riittää kyllä muillekin. Meillä on harvoin jotain sellaista (pihviä, lohimedaljongia tms.), minkä on laskettu riittävän vain omalle perheelle.

Enkä kyllä yhtään seuraa, että kenen kaverin luona lapset saa tai ei saa syötävää. Meillä kaikkia vieraita kohdellaan joka tapauksessa samalla tavalla.

Pitää vielä lisätä, että meille ei ole kukaan lapsi koskaan ns. muuttanut asumaan, eli olisi meillä kaiket päivät. Varmaan jos sellaista olisi, niin tekisi jo mieli kysellä onko kotona kaikki ok.

Vierailija
47/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna:

Porkkanatikut

Jep. Uunipuuro vie hirveästi aikaa: uunin laitto päälle, vuoan esiin otto, voitelu, suurimojen kaato, maidon kaato, ripaus suolaa. Puuro uuniin pariksi tunniksi. Sillä aikaa ulos. Puuron otto uunista, jäähdytys ja jääkaapppiin.

Meneehän siinä koko ilta :)

Vierailija
48/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaanit ei maksa paljon.

Vierailija
49/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset syö nykyään melko terveellisesti. Oman lapseni kavereille, ei oikein kelpaa mikään makea. Ruisleipävoileivät tekevät parhaiten ns kauppansa. T. Ammattivalittaja

Eihän ap makeaa ollut tarjoamassakaan. Muuten totta, synttäreillä voi vieras lapsi nykyään valittaa ettei ole tarpeeksi erilaisia dipattavia kasviksia.

Yksi lapsi kerran sanoi ennen synttäreitä että kait siellä on kasviksia tarjolla. Laitoin tarjolle erilaisia kasvistikkuja, mutta kukaan ei ottanut yhtään tikkua syötäväkseen. Taisi olla vaan vanhempien höpötystä tuo. Kaikki muu tarjottava teki kyllä kauppansa. Pääsääntöisesti lapset eivät halua kasviksia synttäreillä. Korkeintaan jotkut mansikat tekevät kauppansa.

Hassua kun meillä ne on menneet. Ja sushi ja pizza menee, kakku ei eikä kauheasti muutkaan makeat. Pizzaa saa paistaa pää märkänä juhlien ajan.

Vierailija
50/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole mikään erityinen ruoanlaittaja ollenkaan, täysi tekeminen ruokkia edes oma perhe ja eineksiä käytetty paljon. Minua tuollainen tilanne ahdistaisi kovasti. Tulisi jotain häpeää keskinkertsisesta ruoasta ja eineksistä....

Sama! Onneksi vain kerran oli ruoka-aikaan kaveri, ja häpeillen kysyin voiko syödä nugetteja ja lohkoperunoita, kun sattui silloin olemaan ruoaksi. No pystyi syömään. Tämä loistokokki pisti kanelia curryn tilalta... No onneksi oli toinen paketti myös.

Vierailija
51/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä ikäisiä lapsesi ovat? Pystyisitkö varovasti selittämään heille tilanteen?

Vierailija
52/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna:

Porkkanatikut

Jep. Uunipuuro vie hirveästi aikaa: uunin laitto päälle, vuoan esiin otto, voitelu, suurimojen kaato, maidon kaato, ripaus suolaa. Puuro uuniin pariksi tunniksi. Sillä aikaa ulos. Puuron otto uunista, jäähdytys ja jääkaapppiin.

Meneehän siinä koko ilta :)

Mutta kun uunipuuro, ainakin ohrapuuro, maistuu aivan kamalalle. 🤢🤮

Vierailija
53/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun meillä ne on menneet. Ja sushi ja pizza menee, kakku ei eikä kauheasti muutkaan makeat. Pizzaa saa paistaa pää märkänä juhlien ajan.

Te olette varmaan sitten jotain hesalaisia hienompia jos naapurin kakaroille on varaa sushia tarjota.

Vierailija
54/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata surra, ettet ruoki kaikkia lasten kavereita. Se on jo hienoa, että kaverit voivat tulla teille.

Vierailija
55/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylät on halpoja. Siken taikinan voi  tehdä jääkaappiin ja sieltä kätevästi paistaa välipalaksi. Muuten syövät sitten kotonaan. 

Kyllä meilläkin aina ruokitaan tavalla tai toisella  mutta ei mitään laumoja sentään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä