Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin olla vieraanvarainen ja tarjota ruokaa kaikille lasten kavereille, mutta rahat ei vaan riitä!

Vierailija
14.03.2021 |

Muistan omasta lapsuudesta sen miten ihanaa oli kun kavereita kävi ja aina oli ruokapöydässä porukkaa, ja äitini otti kaikki avosylin vastaan. Haluaisin kovin olla samanlainen äiti ja täten edistää lasteni sosiaalisia suhteita, mutta kun rahat ei vaan riitä. Tuntuu niin nihkeältä sanoa että "Tuomas voisi sitten tunnin päästä lähteä kotiin" kun tiedän että silloin meillä syödään päivällistä.

Meillä kolme lasta joilla paljon kavereita, ja varmasti joku söisi meillä vaikka joka päivä. Meillä saattaa olla kolmekin lasten kaveria kylässä samaan aikaan ja siinä tyhjenee helposti leipäpussi, leikkeleet, puolikas juustopaketti ja jugurttipurkki kun tulevat koulusta nälissään.

Vinkkejä halpoihin välipaloihin? Meillä taloudellisesti tiukkaa, ja tuntuu ettei ruokalaskua ainakaan voi enää venyttää. Vispipuuro ei ainakaan ollut hitti, vaikka oman lapsuuteni herkkua olikin.

Ja joo, tiedän, korona. Mutta jos lapset istuvat koko päivän samassa koululuokassa, niin en näe mikseivät voisi leikkiä keskenään koulun jälkeenkin. Minusta on vain hienoa että lapsillani on ystäviä ja haluan ehdottomasti tukea sitä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siitä on vaivaa, kannattaa ne koulusta tulijoiden välipalaleivät tehdä valmiiksi. Ruisleipää, päälle kevitettä, juustoa (Ei tarvitse peittää koko leipää / roikkua yli) ja kurkkua. Näin pystyt hiukan säätelemään sitä määrää.

Voisiko kaveripäivinä olla ruuaksi esim jotain pataa, josta muutama kauhallinen lisää ei nosta kustannuksia ja kaveritkin saisivat lautasen eteensä?

22/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lättyjä tai vohveleita . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käske ystävällisesti lasten kaverit kotiinsa, kun teillä aletaan syödä. Ei äiti noin riippuvainen lastensa kaverisuhteista saa olla, että jopa perheen talous uhkaa kärsiä sen takia.

Näin on ihan ok tehdä. Mutta jos välillä haluaa tarjota jotain niin voi miettiä halvempia ja "köyhempiä" tarjoiluja, ne jogurtit ja leikkeleet+juustot sitten vain oman porukan aikana.

T.2/11

Vierailija
24/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ruokitaan aina kaikki paikallaolijat ruoka-aikaan. Kustannuksista piittaamatta.

Melä saa kaverit vain välipalaa ja ennakkoon sovitut vierailijat saa ruokaakin. Teen viikon ostokset kerrallaan, joten ruokaa on varattu vain omalle perheelle. En saa mitään hyvää oloa siitä että puolitan pihvit tai keksin korppujauhoista perheelle ruokaa kun huomisen makaronilaatikon puolikas meni kavereiden suuhun tänään. Niitä kavereita kun menee ja tulee, ruokahuolto ei toimi heidän aikataulunsa mukaan. Rahasta ei ole kyse vaan ostosten ja kokkaamisen ennakoinnista.

En kyllä pyydä lastani syömään kesken leikkien, hän syö sitten kun kaveri on lähtenyt.

Vierailija
25/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti poikkeus, mutta musta on arveluttavaa opettaa muiden lapset siihen, että teiltä saa aina syömistä. Muiden ruokkiminen ilman sopimista pitäisi ehdottomasti olla poikkeus, ei sääntö. Kuulostaa, että kavereiden perheissä on elämänhallinta hukassa, jos siihen että heidän lapsensa jatkuvasti syövät muualla, ei puututa. Lapsi ei myöskään opi ruoan arvostamista, jos kuvittelee sen tippuvan taivaasta ilman kustannuksia ja oppii, että sitä saa ilmaiseksi missä vain milloin vain.

Vierailija
26/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkäripaketti pöytään. Maistuu teen, jossa tilkka maitoa ja vähän sokeria tai kaakaon kanssa.

Halvimmat jugurttipurkit voi saada tarjouksessa 25 sentillä. Lisäksi osta jugurttia ilta-alesta. Hapanmaitotuotteet säilyvät aukaisemattomana paljon pidempään kuin parasta ennen päiväärä antaa uskoa. Jopa useita viikkoja.

Vierailija
27/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkkäripaketti pöytään. Maistuu teen, jossa tilkka maitoa ja vähän sokeria tai kaakaon kanssa.

Halvimmat jugurttipurkit voi saada tarjouksessa 25 sentillä. Lisäksi osta jugurttia ilta-alesta. Hapanmaitotuotteet säilyvät aukaisemattomana paljon pidempään kuin parasta ennen päiväärä antaa uskoa. Jopa useita viikkoja.

Ihan päiviä tai viikkoja vanhaa en menisi vieraille syöttämään, vaikka meillä itse syödäänkin. Mutta ilta-alessa päiväys näkyy usein olevan jopa parin päivän päässä, ja jos se leipä/hapanmaitotuote menee muutenkin kerralla niin helppohan se on käyttää ennen sitä. Ja leivän voi pakastaa ja ottaa jopa siivu kerrallaan ennen käyttöä kun sulaa niin äkkiä.

Vierailija
28/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti oli tuollainen koko kulmakunnan lasten ruokkija aikoinaan, miehen kaverit muistelevat sitä vieläkin lämmöllä. Kuitenkin miehen kotona oli rahasta tiukkaa ja joka sentti laskettiin. Mieheni muistelee, että heillä ei saanut ruokaa, koska kaverit passitettiin siinä vaiheessa kotiin, heillä syötiin aika myöhään kun vanhemmat tulivat töistä. Mutta välipalaa sai, se oli aina itsetehtyjä sämpylöitä, voita ja maitoa, tai pannukakkua ja oman kasvimaan marjoista tehtyä hilloa, tai pullaa ja maitoa. Eli sellaista, mitä tosi halvalla sai tehtyä. En tiedä, kelpaisiko se enää tämän hetken lapsille. Kuitenkin mies ja kaverinsa olivat ihan hoikkia tuolla pullan syönnilläkin. Ruoaksi oli sitten ihan kunnolliset pöperöt.

Vierailija
29/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni äiti oli tuollainen koko kulmakunnan lasten ruokkija aikoinaan, miehen kaverit muistelevat sitä vieläkin lämmöllä. Kuitenkin miehen kotona oli rahasta tiukkaa ja joka sentti laskettiin. Mieheni muistelee, että heillä ei saanut ruokaa, koska kaverit passitettiin siinä vaiheessa kotiin, heillä syötiin aika myöhään kun vanhemmat tulivat töistä. Mutta välipalaa sai, se oli aina itsetehtyjä sämpylöitä, voita ja maitoa, tai pannukakkua ja oman kasvimaan marjoista tehtyä hilloa, tai pullaa ja maitoa. Eli sellaista, mitä tosi halvalla sai tehtyä. En tiedä, kelpaisiko se enää tämän hetken lapsille. Kuitenkin mies ja kaverinsa olivat ihan hoikkia tuolla pullan syönnilläkin. Ruoaksi oli sitten ihan kunnolliset pöperöt.

Ei varmaan kelpaisi enää tämän hetken lapsille. Valitusta tulee niin herkästi kun ei ole sitä eikä tätä...

Vierailija
30/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leikkeleitä, juustoa tai jugurttia. Nämä maksavat. Leivän päälle margariinia, itse tehtyä hummusta tai porkkanalevitettä. Jos haluat ruokaisampaa, niin itse tehtyä munavoita.

Munat eivät ole kalliita:

Munia voi myös keittää ja viipaloida leivän päälle. Myös paistettu muna on hyvää leivän päällä/välissä.

Munakas, munakasrulla tai espanjalainen perunamunakas eivät maksa paljon. Citymarketissa on tällä hetkellä tarjous, että 5 kg perunasäkki on 99 senttiä. Siitä saa halvimpien munien kanssa monta perunamunakasta.

Peruna:

perunarieskat, uuniperunat, 

uuniperunalohkot sopivat hyvin dippailuun esim. porkkanatikkujen kera. Sitä hummusta voi dippailla.

Itsetehdyt pinaatti- tai porkkanaletut.

Porkkanatikut

Leivänpäälle itse tehtyä hummusta

Googlaa: Karjalan kauraleipä

Uuniohrapuuro + itse tehty kiisseli/mehukeitto/hillo

popcorn itse tehden jyvistä. Googlaa mikropopcorn. Tähän on apuneuvo esim. Leguelta, mutta tavallisessakin kulhossa onnistuu.

Vierailija
31/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään saa kiinni tuosta ajatuksesta että lasten kaverisuhteet kärsii jos eivät saa syödä kaverin luona. Meillä ainakin suunnitellaan päivät niin että kotona syödään, se ruokahetki on muutenkin tärkeää perheen aikaa. Kyläilyt sovitaan sitten sopivaan väliin ja oletan että myös kaverien perheissä tehdään näin. Omasta lapsuudesta muistan ne lapset jotka saivat jatkuvasti luuhata kylässä heti koulun jälkeen ja iltaan asti- niissä perheissä ei hirveästi välitetty lapsista.

Vierailija
32/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole mikään erityinen ruoanlaittaja ollenkaan, täysi tekeminen ruokkia edes oma perhe ja eineksiä käytetty paljon. Minua tuollainen tilanne ahdistaisi kovasti. Tulisi jotain häpeää keskinkertsisesta ruoasta ja eineksistä....

Vierailija
33/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei leikkeleitä, juustoa tai jugurttia. Nämä maksavat. Leivän päälle margariinia, itse tehtyä hummusta tai porkkanalevitettä. Jos haluat ruokaisampaa, niin itse tehtyä munavoita.

Munia voi myös keittää ja viipaloida leivän päälle. Myös paistettu muna on hyvää leivän päällä/välissä.

Munakas, munakasrulla tai espanjalainen perunamunakas eivät maksa paljon. Citymarketissa on tällä hetkellä tarjous, että 5 kg perunasäkki on 99 senttiä. Siitä saa halvimpien munien kanssa monta perunamunakasta.

Peruna:

uuniperunalohkot sopivat hyvin dippailuun esim. porkkanatikkujen kera. Sitä hummusta voi dippailla.

Porkkanatikut

popcorn itse tehden jyvistä. Googlaa mikropopcorn. Tähän on apuneuvo esim. Leguelta, mutta tavallisessakin kulhossa onnistuu.

Siinä se meneekin illat kulmakunnan kersoja ruokkiessa.

Vierailija
34/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä tykännyt yhtään, jos kiirehdin töistä tekemään ruokaa, sain sen valmiiksi ja sitten lapset kotiin tullessa sanoi, että ovat syöneet kaverilla. sanoinkin lapsille, että syömään tullaan kotiin, jos mutua ei ole sovittu. Oman pihapiirin lapsille meillä ei yleensä ollut ruokatarjoilua, kun kaikilla tuntui ruoka olevan samaan aikaan. Tykkäsin leipomisesta ja tein usein pikkuleipiä, niistä riitti kavereillekin välipalaksi. Varsinkin tuo ennakoiminen olisi ollut hankalaa, kun kahdelle päivälle tekemäni ruuan piti riittää kahdelle päivälle. Olen ihan ok kokki, mutta en osaa oikein taikoa tyhjästä täyttä ateriaa koko perheelle.

Vierailija
35/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaveri valitti, kun meillä ei ollut laktoositonta jogurttia, vaikka hänelle ei laktoosi sovi. Siinä meni raja.

Vierailija
36/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö normaalit vanhemmat halua itse ruokkia lapsensa? Ellei joskus ole erikseen muusta sovittu. Minusta olisi aika outoa jos joku naapuruston mamma suunnittelisi mitä välipalaa laittaa lapselleni jos tällaisesta ei ole ollut puhetta :D

Vierailija
37/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yhtään saa kiinni tuosta ajatuksesta että lasten kaverisuhteet kärsii jos eivät saa syödä kaverin luona. Meillä ainakin suunnitellaan päivät niin että kotona syödään, se ruokahetki on muutenkin tärkeää perheen aikaa. Kyläilyt sovitaan sitten sopivaan väliin ja oletan että myös kaverien perheissä tehdään näin. Omasta lapsuudesta muistan ne lapset jotka saivat jatkuvasti luuhata kylässä heti koulun jälkeen ja iltaan asti- niissä perheissä ei hirveästi välitetty lapsista.

Mun lapsuudessa oli ihan tavallista, että sovittiin, että ollaan jonkun kanssa heti koulun jälkeen. Saatettiin tehdä yhdessä läksyt. Äitini oli yksinhuoltaja.

Mutta mitä me syötiin: yleensä paahtoleipää, jonka päälle laitettiin hunajaa tai marmelaadia.

Yhden mun kaverin äiti oli työtön yksinhuoltaja, hän tarjosi meille itsetehtyjä sämpylöitä ja teetä.

Yhden kaverini kanssa opittiin myös tekemään itse lettuja, oltiin varmaan 11-vuotiaita silloin. Syötiin sitten niitä lettuja ja niille laitettiin hilloa tai sokeria.

Vierailija
38/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna:

Porkkanatikut

Siinä se meneekin illat kulmakunnan kersoja ruokkiessa.

Höpsis, hyviä ideoita jos tapana on mennä jonkun kaverin luo suoraan koulusta.

Vierailija
39/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt korona-aikana kaverit teillä käy? Eihän?

Vierailija
40/55 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makean pannarin lisäksi edullista on myös suolainen pannari ja yhtä helppo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän