Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keskustella tiuskivan ja ääntään korottavan kanssa?

Vierailija
13.03.2021 |

Vaikean keskustelukumppanin kanssa pitäisi pärjätä, ja tunnen itseni ihan osaamattomaksi. Toinen äksyilee ja tiuskii, korottaa ääntään ja vetää keskusteluun mukaan ihan muita juttuja asian vierestä. Kuitenkin sovittavat asiat pitäisi saada selvitettyä tuollaisen hyvin aggressiivisen ihmisen kanssa. Miten?

Tyynenä tietenkin pitäisi pysyä itse, mutta sieltä tulee niin inhaa tekstiä, etten ole aina pystynyt ohittamaan asiaa puolustamatta itseä.

Onko hyviä vinkkejä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi-ihminen välttelee öykkäriä. Mutta kun ei se aina ole mahdollista.

Vierailija
22/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen hitaasti ja korostetun selkeästi artikuloiden. Vähän niinkuin vähä-älyiselle puhuisi.

Jos sulla on tapana provosoida jo valmiiksi provosoituneita ihmisiä, tulet jonain päivänä saamaan turpaasi.

Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää, mutta yllyttäminenkään ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsena pitäminen oli minullakin mielessä. Että jos suhtautuisin kuin lapseen, eli annan toisen parkua, ja kun kohtaus on ohi, niin sanon rauhassa, että no niin, jatketaampa asian parissa. Jotenkin pitäisi saada tunteet myös off-asentoon, etten menisi mukaan siihen kiehumiseen. Jospa se suhtautuminen kuin lapseen auttaisi tunteisiinkin. Ap

On vaikea vaan suodattaa läpi mutta jos pidät itsesi vain tyynenä etkä lähde mukaan ja seurailet hissukseen niin usein ne myös tajuaa lopettaa kun eivät saa kaipaamaansa responssia. Saattaa jopa itse tajuta tyhmyytensä ja pyytää anteeksi.

Koita vaan vaikka keskittyä sudokuusi tai kudo tyynenä sukkaa välillä paasaajaa vilkaisten, älä anna sen voittaa haluamaansa reaktiota susta.

Vierailija
24/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen hitaasti ja korostetun selkeästi artikuloiden. Vähän niinkuin vähä-älyiselle puhuisi.

Jos sulla on tapana provosoida jo valmiiksi provosoituneita ihmisiä, tulet jonain päivänä saamaan turpaasi.

Itse näen tuon enemmänkin siten, että täysin päinvastainen lähestymistapa öykkäriin verrattuna saa öykkärin huomaamaan poikkeuksellisen suuresta kontrastista johtuen oman lähestymistapansa typeryyden ja perääntymään tajuten, että hän on jo hävinnyt keskustelun kiihtymällä toisen osapuolen pysyessä rauhallisena. On ainakin itselläni toiminut aina enkä koskaan ole tuon takia turpaani saanut.

Vierailija
25/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hohhoijakkaa, joko taas harmittaa? Voidaan puhua rauhallisesti keskustellen kun olet rauhoittunut, siihen asti riitelet itseksesi. Ilmoittelepa kun sopii, nyt mulla on parempaakin tekemistä" ja lähdet vaikka lenkille.

Vierailija
26/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan että huono tuuli menee ohi.

Mieheni on erittäin rauhallinen ihminen, mutta myös hän on joskus huonolla tuulella.

Vierailija
27/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näen tuon enemmänkin siten, että täysin päinvastainen lähestymistapa öykkäriin verrattuna saa öykkärin huomaamaan poikkeuksellisen suuresta kontrastista johtuen oman lähestymistapansa typeryyden ja perääntymään tajuten, että hän on jo hävinnyt keskustelun kiihtymällä toisen osapuolen pysyessä rauhallisena. On ainakin itselläni toiminut aina enkä koskaan ole tuon takia turpaani saanut.

Jep: riippuu millaisessa seurassa liikkuu toki. Kannattaa kuitenkin muistaa että aiheutat tolla todennäköisesti häpeää häpeän päälle.

Itse joudun välillä puhuttamaan esimerkiksi häiritsevästi käyttäyttviä juopporemmejä töissä, ja nähdäkseni parasta itse suojelua on käyttäytyä äärimmäisen korrektisti ja pyytää kohteliaasti lopettamaan/siirtymään muualle/mitä nyt tarvitaan.

Toimii erityisen hyvin tällaisissa tilanteissa jos vastaanottajat odottavat perinteisen tyylin paheksuntaa ja haukkumista.

Vierailija
28/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hohhoijakkaa, joko taas harmittaa? Voidaan puhua rauhallisesti keskustellen kun olet rauhoittunut, siihen asti riitelet itseksesi. Ilmoittelepa kun sopii, nyt mulla on parempaakin tekemistä" ja lähdet vaikka lenkille.

Mitä toi passiivisaggressiivosuus tuolla tekee? "Mulla on parempaakin tekemistä"?

Mitä ton lisääminen tonne auttaa?

Riita jatkuu jos kumpikin osapuoli jatkaa eskaloimista. Pois lähteminen on ihan hyvä keino yrittää rauhoittaa tilannetta, mutta jos vastapuolella on tunteet pinnassa niin eivät ne ainakaan rauhoitu tollaisesta pikku luikautuksesta.

Vierailija
29/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsena pitäminen oli minullakin mielessä. Että jos suhtautuisin kuin lapseen, eli annan toisen parkua, ja kun kohtaus on ohi, niin sanon rauhassa, että no niin, jatketaampa asian parissa. Jotenkin pitäisi saada tunteet myös off-asentoon, etten menisi mukaan siihen kiehumiseen. Jospa se suhtautuminen kuin lapseen auttaisi tunteisiinkin. Ap

Ongelma on jos tiuskimisen takia missaat asian jota hän ilmaisee. Syyllinen voit olla jopa itse siihen ettei hän voin itseään ilmaista. Kuulia ei vaan tajua asiaa. Ei aina vika tiuskijassa. Näin kävi itselle eilen. Aika ilmaista väkivallan tuottamaa stressiä sen lamaannuttavan vaikutuksen takia. Tilanne oli mulle tunnustettu että riski olin todellinen. Taho jolle puhui asia todellakin kuuluu.

Joskus aiemmin vaimennettu on hiljaiseksi. Ja terveydelläni kiristettiin.

Se stressi kun pois pääsyä on paha.

Vierailija
30/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yllyttämistä. Jos toinen ihminen korottaa ääntä ja tiuskii kun pitäisi keskustella, on tuo ainoa tapa saada se toinen kuuntelemaan. Huomaa: tämä tiuskijan puhekumppani ei ole provosoitunut vaan pyrkii saamaan asiansa kuuluviin huutamatta.

Sä selkeesti olet sellainen joka koittaa pienentää ja pelotella toisia huutamalla.

Vierailija
31/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako hän selvittää asioita? Katsooko hän itse saavansa siitä mitään? Oletko kysynyt miksi hän puhuu sinulle noin? Miten hän itse haluaisi hoitaa asian? Ajatteleeko hän pääseväneä rauhaan jos äksyilee?

Sanoisin ihan rauhallisesti, etten halua, että mulle puhutaan rumasti. Ja kysyisin, mikä tilanteessa ärsyttää niin pahasti, ja yrittäisin kuunnella toisen kannan ja yrittäisin ymmärtää, mitä hän sanoo.

Vierailija
32/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yllyttämistä. Jos toinen ihminen korottaa ääntä ja tiuskii kun pitäisi keskustella, on tuo ainoa tapa saada se toinen kuuntelemaan. Huomaa: tämä tiuskijan puhekumppani ei ole provosoitunut vaan pyrkii saamaan asiansa kuuluviin huutamatta.

Sä selkeesti olet sellainen joka koittaa pienentää ja pelotella toisia huutamalla.

No itse asiassa olen riidan aikana joskus huutamaan päätynyt, mutta vaikka huutaminen voi olla pelottavaa, mä olen huutanut koska tuntui siltä että mua ei kuunneltu.

Ei kannata ajatella vastapuolen päähän motiiveja joita siellä ei välttämättä ole.

Että esimerkiksi siinä kans yksi keino huutajan käsittelemiseen: aktiivinen kuuntelu, eli sopivassa välissä yrittää toistaa mahdollisimmannystävällisesti ymmärrettynä sen viestin jota toinen yrittää huutaa.

Jos vastapuoli ei käyttäydy korrektisti, olisi tosi kiva itsekin vähän päästellä höyryjä nälvimällä ja pistelemällä.

Mutta kun sellainen ei auta.

Vierailija
33/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sanomissa kommunikoimme aika usein selvin päin.

Vierailija
34/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minunkin mielestäni on provosoimista, jos puhuu kuin vähä-älyiselle. Se on ärsyttämistä, ja osa ihmisistä reagoi siihen odotetusti - vetämällä turpiin, kun sanat eivät riitä.

Minä reagoisin varmaan niin, että nauraisin ja lähtisin pois tilanteesta, mutta itsetuntoni ei ole heikko.

Vierailija
35/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep: riippuu millaisessa seurassa liikkuu toki. Kannattaa kuitenkin muistaa että aiheutat tolla todennäköisesti häpeää häpeän päälle.

Itse joudun välillä puhuttamaan esimerkiksi häiritsevästi käyttäyttviä juopporemmejä töissä, ja nähdäkseni parasta itse suojelua on käyttäytyä äärimmäisen korrektisti ja pyytää kohteliaasti lopettamaan/siirtymään muualle/mitä nyt tarvitaan.

Toimii erityisen hyvin tällaisissa tilanteissa jos vastaanottajat odottavat perinteisen tyylin paheksuntaa ja haukkumista.

Tietenkin tämän onnistuminen on sidoksissa siihen että kuka sanoo ja kenelle. Itse olen sen näköinen ilmestys (parrakas, tatuoitu, nistin näköinen), että kun tällainen alkaa esimerkiksi häiriköivälle nuorisolle puhumaan korostetun hitaasti ja selkeästi niin tajuavat että nyt ollaan tosissaan ja on parempi totella. Jos olisin joku kirjanpitäjän näköinen hiiri niin tottakai silloin turpiin saamisen riski olisi paljon suurempi.

Vierailija
36/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minunkin mielestäni on provosoimista, jos puhuu kuin vähä-älyiselle. Se on ärsyttämistä, ja osa ihmisistä reagoi siihen odotetusti - vetämällä turpiin, kun sanat eivät riitä.

Minä reagoisin varmaan niin, että nauraisin ja lähtisin pois tilanteesta, mutta itsetuntoni ei ole heikko.

En pidä sitä tarkoituksellisena provosointina, vaikka tiedänkin joidenkin siitä provosoituvan. Ärsyttämistä se ei kuitenkaan mielestäni ole, enemmänkin koen sen niin että pysymällä korostetun maltillisena osoitan vastapuolelle sanattomasti hänen hävinneen väittelyn sortumalla malttinsa menettämiseen, ja yleensä vastapuoli sen melko nopeasti itsekin tajuaa ja lopettaa häpeillen tiuskimisensa. Turpiin eivät uskalla yrittää vetää kun näytän päällepäin sellaiselta joka löisi takaisin ja vielä kovempaa. En välttämättä tällä tavalla toimisi, jos olisi realistiset mahdollisuudet saada oikeasti turpiin, mutta useimmat pelkäävät että tulevat löylytetyksi ensin keskustelussa ja heti perään tappelussa niin eivät kehtaa yrittää mitään.

Vierailija
37/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy tiukasti asiassa. Älä vastaa typeryyksiin, vaan leiki ettet kuule niitä. Jos toinen ei osaa käyttäytyä, huomauta siitä korkeintaan kerran, ja sitten lähdet pois. Keskustelua voi jatkaa jos p€rseily loppuu.

Vierailija
38/39 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy tiukasti asiassa. Älä vastaa typeryyksiin, vaan leiki ettet kuule niitä. Jos toinen ei osaa käyttäytyä, huomauta siitä korkeintaan kerran, ja sitten lähdet pois. Keskustelua voi jatkaa jos p€rseily loppuu.

Hyvä vinkki. Tämä yhdistettynä siihen, että suhtautuu rauhallisesti kuin pikkulapseen, voisi olla minulle realistinen mahdollisuus. Vielä kun keksin sellaisen mielikuvan päähäni, että millainen pikkulapsi se on, mitä tekee, mistä kiukkuaa... Ap

Vierailija
39/39 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa sen ensin nolata itsensä huutamalla ja sitten kysyy rauhallisella ja tasaisella äänellä "Helpottiko? Joko nyt voimme jatkaa?" Jos huuto jatkuu niin odotat ihan rauhassa, ilmekään värähtämättä kuten tiuskija olisi kolmevuotias uhmaikäinen ja sinä ainoa aikuinen tilanteessa.

Kyllä se muutaman kerran jälkeen oppii olemaan.

Näin ajattelinkin, että tämä toimisi. Minulla vain on nyt hukassa sellainen kikka, jolla saisin pidettyä oman tyyneyteni. Sieltä sen suusta kun tulee sellaista piikkiä ja vääristelyä, että omien tunteiden lisäksi pitäisi saada hillittyä myös oma oikeudenmukaisuudentaju ja halu puolustaa heikompia. Ap

No sitten sanot heti kun meuhkaaminen alkaa että ”keskustelu loppuu nyt tähän, palataan asiaan kun osaat käyttäytyä ihmisiksi.”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi