Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä velaksi ostettu auto?

Vierailija
13.03.2021 |

Ostaako ihmiset nykyään autotkin lähes aina velaksi?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Ennen muinoin oli.

Vierailija
82/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ostanut omani käteisellä, itse tienatulla rahalla. Kotona jo opetettiin että velkaa ei oteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monillakin on paljon velkaa suuntaan jos toiseen ja toisilla jopa liikaa tuloihin nähden.

Meidän taloudessa on kaksi velatonta autoa, vaikka aiemmin on toki ollut lainaakin.

Vierailija
84/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ostanut omani käteisellä, itse tienatulla rahalla. Kotona jo opetettiin että velkaa ei oteta.

Sama!

Vierailija
85/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusyhteiskunnassa: luottoa luoton päälle, ota velkaa, kuluta kuluta, osta osta, sijoita sijoita, heti kaikki mulle nyt...

Eri asia kauanko näin voi jatkua...

Vierailija
86/104 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoliikkeiden korottomat ja kuluttomat tarjoukset ovat kyllä todella hyviä.

Tämmöisen tarjouksen saadessa on järkevää hyödyntää se, ei kannata käteisvaroja "tuhlata".

Itseäni ei kylläkään uudet ja kalliit autot kiinnosta, olen pitänyt 3000 euroa rajana.

Ja kummallisen paljon tällä palstalla on ihmisiä, joilla on loistavia sijoituksia hakkaamassa mahtavia tuottoja kuukaudesta toiseen ja rahaa tipahtaa pankkitilille vaikka ja kuinka.

Eiköhän näitä ihmisiä veroteta lainkaan? Oma palkkakin on ihan kohtuullinen, mutta verottaja haluaa aika paljon osingoille.

Vierailija
87/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia! pitkään uudet autot.Nykyinenkin oma alusta .Ei mitään velaksi.

Vierailija
88/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä ne on maksettu jo. Sijoituksista tuli sen verran kuukaudessa rahaa että tuotot kattoivat autojen lyhennykset ja korot ja siitä huolimatta salkun arvo ja tuotot kasvoivat koko ajan.

Eli kyllä kannatti osamaksut verrattuna siihen että oisin maksanut autot käteisellä sen sijaan että sijoitin summan osakemarkkinoille.

Vierailija
89/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse velka ei ole ongelma, vaan ylisuurivelka nettotuloihin nähden. Lukuisat asiantintijalähteet sanovat seuraavaa autovelasta:

-kk-erä saisi olla max 10% nettotuloista

-Velan pitää saada maksettua 4 vuodessa

Ellei nämä täyty, on ostettu tuloihin nähden liian kallis auto.

Esim omat nettotulot 2500e, voisin siis ostaa 48x250e=12000e auton.

Vierailija
90/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse velka ei ole ongelma, vaan ylisuurivelka nettotuloihin nähden. Lukuisat asiantintijalähteet sanovat seuraavaa autovelasta:

Tarkemmin sanoen, voisit ottaa 12k€ velkaa, autohan voi olla vaikka 20k€ jos sinulla on 8k€ käsirahaa.

Vierailija
91/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velkaa kummastakaan autosta, ei tosin mistään muustakaan.

Ei ne tosin maksanutkaan kuin 15000eur ja 25000eur.

Vierailija
92/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoliikkeiden korottomat ja kuluttomat tarjoukset ovat kyllä todella hyviä.

Tämmöisen tarjouksen saadessa on järkevää hyödyntää se, ei kannata käteisvaroja "tuhlata".

Itseäni ei kylläkään uudet ja kalliit autot kiinnosta, olen pitänyt 3000 euroa rajana.

Ja kummallisen paljon tällä palstalla on ihmisiä, joilla on loistavia sijoituksia hakkaamassa mahtavia tuottoja kuukaudesta toiseen ja rahaa tipahtaa pankkitilille vaikka ja kuinka.

Eiköhän näitä ihmisiä veroteta lainkaan? Oma palkkakin on ihan kohtuullinen, mutta verottaja haluaa aika paljon osingoille.

Sä et selkeästi tajua sijoittamisesta mitään. Totta kai verotetaan mutta kun on kerrytettyä pääomaa on paljon, ovat tuototkin suuria. Jos on ostanut suuren kasan osinkoa maksavien yhtiöiden osakkeita, toki saa myös kunnon osingot.

Kun vaikka Exxonin osingot tulevat mun tilille niin niistä on jo maksettu veroa 15% USA:n verottajalle ja Suomen verottajakin haluaa niistä vielä kymmenisen prossaa eli mahdollisesti tulee mätkyt seuraavan vuoden keväällä ellen ole huomioinut pääomatuloja verokortissani. Mutta loput saan pitää ihan itse eikä se pääoma jonka olen Exxoniin sijoittanut häviä mihinkään. 3 kk:n kuluttua saan taas saman summan tai enemmänkin samasta firmasta, riippuen siitä olenko ostanut niillä edellisillä osingoilla lisää samaa firmaa ja mikä on valuuttakurssi. On olemassa myös firmoja jotka lähettävät ihan joka kk rahaa tililleni vaikken tekisi mitään.

Ja senkin sä unohdat että jos sijoittaa kasvuyhtiöön joka ei maksa osinkoa niin ne mahtavat tuotot ovat vaan excelissä ellei kotiuta voittoja myymällä kasvuyhtiön osakkeet, jolloin toki verottaja ottaa omansa.

Vierailija
93/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole korkoa lainkaan?

Vierailija
94/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen maksuerän maksoin syyskuussa. Voi sanoa, että ei tunnu yhtään erilaiselta, vaikka auto nyt myös nimellisesti on oma.

Vierailija
95/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Beely.Leasing.Toyota Auris 2018 automaatti.339€/kk.

Eli 4k vuodessa, ei mitään järkeä

Siinä taitaa olla mukana vakuutukset, huollot ja aivan kaikki mahdollinen renkaiden vaihdosta.

Vierailija
96/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan rahoilleni parempaa tuottoa sijoittamalla verrattuna korkoihin ja kuluihin.

Vierailija
97/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi fiksua maksaa korollista lainaa asiasta, jonka arvo laskee koko ajan kuin lehmänhäntä.

vielä typerämpää siihen on laittaa omaa pääomaa.

No, laskuoppinsa kullakin.

No laske itse kumpi on fiksumpaa.

Lähtötilanne, sinulla on 50 000 € rahaa.

haluat auton jonka hinta on 50 000 €

Sinulla on vaihtoehtona  ostaa se käteisellä tai ottaa 1 % korolla oleva laina (halvempiakin saa) .

Sijoitusten tuotto on 8% p.a.

Vaihtoehto 1 maksat käteisellä ja sijoitat saman verran kuin menisi kuukautiseen lainanhoitoon.

Viiden vuoden päästä sinulla on ehkä 20 000 euron auto ja  kertyneitä säästöjä 62 769

Vaihtoehto 2 otat lainan ja sijoitat 50 000.

viiden vuoden päästä sinulla 20 000 euron auto (sama arvo tietenkin) ja kertyneitä säästöjä 73 466

Näin ollen osamaksulla olet itsasiassa rikastunut 10697 € enemmän. Kuukausittaiset maksettavat summat ihan samat.

Kaikki oletuksesi lähtee siitä ajatuksesta, että sijoitukset tuottavat varmasti. Jos se noin menisi, niin tässä maailmassa ei köyhiä olisikaan.

Niin se nyt vaan joka tapauksessa menee. Tässä maailmassa on köyhiä sen takia että he eivät sijoita, joko omasta tahdostaan tai olosuhteiden pakosta.

Vierailija
98/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoa ei kannata ostaa omaksi.Leasing-auto parempi vaihtoehto.

Nyt saa myös käytetyn vähänajetun auton leasing sopimuksella.

Kerrotko leasing-auton edut?

Kiinteät ja 100 % ennustettavat kulut.

Vierailija
99/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi fiksua maksaa korollista lainaa asiasta, jonka arvo laskee koko ajan kuin lehmänhäntä.

vielä typerämpää siihen on laittaa omaa pääomaa.

No, laskuoppinsa kullakin.

No laske itse kumpi on fiksumpaa.

Lähtötilanne, sinulla on 50 000 € rahaa.

haluat auton jonka hinta on 50 000 €

Sinulla on vaihtoehtona  ostaa se käteisellä tai ottaa 1 % korolla oleva laina (halvempiakin saa) .

Sijoitusten tuotto on 8% p.a.

Vaihtoehto 1 maksat käteisellä ja sijoitat saman verran kuin menisi kuukautiseen lainanhoitoon.

Viiden vuoden päästä sinulla on ehkä 20 000 euron auto ja  kertyneitä säästöjä 62 769

Vaihtoehto 2 otat lainan ja sijoitat 50 000.

viiden vuoden päästä sinulla 20 000 euron auto (sama arvo tietenkin) ja kertyneitä säästöjä 73 466

Näin ollen osamaksulla olet itsasiassa rikastunut 10697 € enemmän. Kuukausittaiset maksettavat summat ihan samat.

ja laskutaidottomat alapeukuttaa....

Varmasti eniten tuossa alapeukutetaan tuolle naiiville ruusuiselle oletusarvolle, jonka mukaan nuo laskelmat on tehty.

Kahdeksan prosenttia on ihan normaalisti käytetty indeksin tuotto joka toteutuu käytännössä millä tahansa riittävän pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.

Vierailija
100/104 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ymmärrä että autolainan korko on pienempi kuin mitä auton hinnan verran pääomaa tuottaa markkinoilla sen maksuaikana.

Koska ap maksaa käteisellä autonsa, ap häviää rahaa. Paitsi jos se auto on jokin parin tonni kosla.

Aivan kummallista logiikkaa. Kyllä siinä lainan koron verran häviää rahaa kun ei ole käteistä jolla ostaa auto.

Säästynyt pääoma sijoitetaan luonnollisesti, jolloin se tuottaa väkisin enemmän kuin nykyiset korot.