Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa valinnassa! Crosstrainer vai juoksumatto. Laihdutus

Vierailija
13.03.2021 |

Ihan ekaksi, en aio pudottaa painoa pelkällä liikunnalla vaan ottaa osaksi kevyempää ruokavaliota.
Koska olen laiska ja mukavuudenhaluinen niin tarvitsen kuntolaitteen kotiini.
90% suunnitellusta liikunnasta tyssää pukemiseen ulos lähtemiseen.
Olen 170/76, 46v jolla ei aikaisempaa liikuntataustaa. Kumpaa noista laitteista suosittelisit?
Itse olin ensin juoksumaton kannalla missä aloittelisin ensin kävelyllä ja pikkuhiljaa nostaisin vauhtia kun kunto kasvaa.
Mieleen tuli kuitenkin ikäni ja niveleni, että mitenköhön kestää tärähdykset eli sen takia crossi olis varmaan parempi.
Mitä mieltä raati on?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Crosstrainer voi olla nivelystävällisempi.

Mutta huomioi se, että tekisit sitten samaa tylsää liikuntaa päivästä toiseen, onko sinulla motivaatiota sellaiseen? Ei se kotilaite välttämättä ole sen innostavampi, vaan alkuinnostuksen jälkeen päätyy vaatetelineeksi kotiin. Kannattaa siis ihan vakavissaan pohtia, millaisesta liikunnasta tykkäisi eniten.

En tykkää mistään liikunnasta. Useita lajeja kokeillut, mutta kaikki on mielestäni "meh". En saa liikuntasuorituksen jälkeisiä kicksejä kuten monet muut. Mulle se tosiaankin on vain pakkopullaa ja tiedostan, että jos haluan pysyä terveenä ja kunnossa sitä on pakko harrastaa. Kotikuntoilu nyt vaan tekee siitä helpommin lähestyttävää.

Ap

Tolla asenteella pakkoliikunta aiheuttaa pelkästään vahinkoa. Suosittelen, ettet osta minkäänlaista laitetta kotuiasi rumentamaan.

Vierailija
22/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crosstrainer on riskaabeli hankinta. En ole koskaan missään käyttänyt crosstraineria joka tuntuisi minun mitoilleni sopivalta. Jos olet keskimittainen mies, sinua voi onnistaa. Crosstrainer on myös minun mielestäni tylsä.

Juoksumatto sen sijaan ei ole vartalotyypistä kiinni. Vaikka et koskaan juoksisi pikku pyrähdyksiä enempää, pelkkä reipas kävely on todella hyvää liikuntaa. Itse rakentelen kävelysoittolistoja ja kun on hyvää musaa on kiva astella musiikin tahdissa ja välillä vähän juosta. En ole vielä edes yrittänyt katsoa televisiota tai kuunnella sähkökirjoja kävellessä, koska musiikin kuuntelu on riittävän hyvää ajankulua.

Kerrostalossa juoksumatolla juokseminen saattaa aiheuttaa alakerran naapureita häiritsevää töminää.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pistää rahojaan mihinkään kuntoiluvehkeeseen, hukkaan menevät. Jos liikunta on kerran vastenmielistä, niin se vekotin ei aiheuta kuin pahaa mieltä. 

Vierailija
24/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomioi se, että tekisit sitten samaa tylsää liikuntaa päivästä toiseen, onko sinulla motivaatiota sellaiseen? Ei se kotilaite välttämättä ole sen innostavampi, vaan alkuinnostuksen jälkeen päätyy vaatetelineeksi kotiin. Kannattaa siis ihan vakavissaan pohtia, millaisesta liikunnasta tykkäisi eniten.

En tykkää mistään liikunnasta. Useita lajeja kokeillut, mutta kaikki on mielestäni "meh". En saa liikuntasuorituksen jälkeisiä kicksejä kuten monet muut. Mulle se tosiaankin on vain pakkopullaa ja tiedostan, että jos haluan pysyä terveenä ja kunnossa sitä on pakko harrastaa. Kotikuntoilu nyt vaan tekee siitä helpommin lähestyttävää.

Ap

Aerobisen harjoittelun aloittamiseen liittyy kymmenkunta harjoitusta/kuukauden liittyvä vaikea jakso, jonka aikana elimistö adaptoituu varsin voimakkaasti ja jonka ohittamisen jälkeen kaikki alkaa sujumaan huomattavasti helpommin.

Liiallisiin yksityiskohtiin menemättä, tuossa on perimmiltään kyse erinäisistä veren plasmaan ja sen määrään liittyvistä seikoista. Todella karkeasti yksinkertaistaen, veriplasman määrä kasvaa erittäin voimakkaasti ensimmäisen harjoituskuukauden aikana, jonka ansiosta elimistö muuttuu, sinänsä nopeasti, huomattavasti paremmin aerobista rasitusta kestäväksi.

Ilmiön voimakkuus ja elimistön mukautumisen vaatima aika tietenkin vaihtelee yksilöittäin, mutta yleensä ensimmäiset viisi harjoitusta/pari viikkoa ovat ne tuskallisimmat. Viidennestä kymmenenteen harjoitukseen eivät nekään yleensä ole kovin helppoja, joskin helpompia kuin ensimmäiset viisi. Suunnilleen kymmenennen harjoituksen jälkeen elimistön mukautuminen on tavallisesti jo niin voimakasta, etteivät alussa tuskallisilta tuntuneet harjoitukset tunnu enää missään.

Yllä oleva kannattaa pitää mielessä, jos liikuntaa aloittelee. Kuukauden kun jaksaa, kaikki on paljon helpompaa. Koska aloittelevat liikkujat eivät tätä useinkaan tiedosta, hyvin suuri osa lopettaa parin viikon jälkeen.

En ole ap mutta suunnittelen liikunnan aloittamista. Tämä oli hieno tietoisku, kiitos!

Vierailija
25/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuuntele vaikka äänikirjaa tai katso tv:tä samalla.

Eri

Vierailija
26/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumaton plussat ja miinukset

+ Pääset nopeasti treenaamaan vaikka alusvaatteillasi jos haluat

+Voit treenata kelillä kuin kelillä

+Kesällä ötökät, auringon häikäisy tai tuuli ei haittaa

+Ei tarvi varoa muita tienkäyttäjiä

+Muutkin perheenjäsenet saattaa innostua

+Treenin jälkeen juomapiste ja suihku lähellä

-hinta

Vierailija
27/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crosstrainer on riskaabeli hankinta. En ole koskaan missään käyttänyt crosstraineria joka tuntuisi minun mitoilleni sopivalta. Jos olet keskimittainen mies, sinua voi onnistaa. Crosstrainer on myös minun mielestäni tylsä.

Juoksumatto sen sijaan ei ole vartalotyypistä kiinni. Vaikka et koskaan juoksisi pikku pyrähdyksiä enempää, pelkkä reipas kävely on todella hyvää liikuntaa. Itse rakentelen kävelysoittolistoja ja kun on hyvää musaa on kiva astella musiikin tahdissa ja välillä vähän juosta. En ole vielä edes yrittänyt katsoa televisiota tai kuunnella sähkökirjoja kävellessä, koska musiikin kuuntelu on riittävän hyvää ajankulua.

Kerrostalossa juoksumatolla juokseminen saattaa aiheuttaa alakerran naapureita häiritsevää töminää.  

Olen mallikko, mutta rohkenen kertoa mielipiteeni: Kävely kehittää ja ylläpitää nimenomaan kävelyyn ja arkiseen liikkumiseen tarvittavia ryhti-, lihas- ja tasapainotoimintoja. Omituisia liikeratoja ja harvemmin käytettäviä lihaksia treenaavat laitteet eivät ole "tehokkaampia" siksi että ne treenaavaat eri lihaksia kuin arkielämän liikunta. Siinä sivussa kun kehität jotakin omituista lihasta joku muu lihas lepää.

Energiankulutukseen pätee sama rasituksen määrään pohjautuvat periaatteet riippumatta liikunnasta. Kävely ja portaissa kulkeminen ovat kenties tehokkaimmat liikuntamuodot jos haluaa täsmäkohdistaa treenin todellista arkielämän jaksamista kannattelevaa peruskuntoa ja kroppaa kehittämään. Tarvitseekohan enää muuta jos lisää mukaan kulkemista kauppakassit/ kahvakuulat kädessä ja  kyykystä nousuja vaikka tuolilta jalkavoimin ylös ponnistaen?

Vierailija
28/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mallikko, mutta rohkenen kertoa mielipiteeni: Kävely kehittää ja ylläpitää nimenomaan kävelyyn ja arkiseen liikkumiseen tarvittavia ryhti-, lihas- ja tasapainotoimintoja. Omituisia liikeratoja ja harvemmin käytettäviä lihaksia treenaavat laitteet eivät ole "tehokkaampia" siksi että ne treenaavaat eri lihaksia kuin arkielämän liikunta. Siinä sivussa kun kehität jotakin omituista lihasta joku muu lihas lepää.

Energiankulutukseen pätee sama rasituksen määrään pohjautuvat periaatteet riippumatta liikunnasta. Kävely ja portaissa kulkeminen ovat kenties tehokkaimmat liikuntamuodot jos haluaa täsmäkohdistaa treenin todellista arkielämän jaksamista kannattelevaa peruskuntoa ja kroppaa kehittämään. Tarvitseekohan enää muuta jos lisää mukaan kulkemista kauppakassit/ kahvakuulat kädessä ja  kyykystä nousuja vaikka tuolilta jalkavoimin ylös ponnistaen?

Toisaalta jos on huono ryhti tai kävelyasento on jostain syystä huono, ei se kävely itsessään auta siihen asentoon:)

Kävely on tietysti hyvää liikuntaa. Jos olisin ap, miettisin, voiko kävelyä lisätä arkeen hyötyliikuntana tai onko kivempaa, jos kuuntelee samalla äänikirjoja/podcasteja/musiikkia.

Vierailija
29/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni myös (juoksu) matolle. Siinä voi myös kävellä, ja samalla katsella, lukea tai kuunnella jotain.

Vierailija
30/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos on huono ryhti tai kävelyasento on jostain syystä huono, ei se kävely itsessään auta siihen asentoon:)

Kävely on tietysti hyvää liikuntaa. Jos olisin ap, miettisin, voiko kävelyä lisätä arkeen hyötyliikuntana tai onko kivempaa, jos kuuntelee samalla äänikirjoja/podcasteja/musiikkia.

Kävelytekniikka ja -asento tietysti saattavat olla huonoja, mutta ehkä sitäkin ongelmaa kannattaa lähteä taklaamaan kävelemällä? YouTubessa on paljon kävelytekniikkavideoita. Totuuden nimissä on sanottava, että sen jälkeen kun olin jonkun aikaa treenannut (mummo)kyykkyä, koin kävellessäni ensimmäistä kertaa sen huikean tunteen että pakaralihas on askelluksessa mukana ja että se todella auttaa kävelemistä ja tekee siitä nautinnollisempaa. Eli ihan tavallinen päivittäinen portaissa nousu ei ollut saanut aikaan sitä kehitystä. Sopivan lyhyt askel ja pakara aktiivisena tuntuu olevan toimiva yhdistelmä.     

Vierailija
31/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tolla asenteella pakkoliikunta aiheuttaa pelkästään vahinkoa. Suosittelen, ettet osta minkäänlaista laitetta kotuiasi rumentamaan.

Riippuu persoonasta. Itsekin joskus inhosin ulkona liikkumista varsinkin päivänvalon aikaan. Ostin kuntopyörä jonka poljinkin rikki. Sit ostin paremman. Kun pääsin koettamaan crosstraineria niin rakastuin oitis ja vaihdoin kuntopyörän crosstraineriin. Jossain vaiheessa olen myös innostunut lenkkeilemään ulkona ihan ihmisten aikoihin, johon en olisi itse ikinä uskonut. Teen tunnin joka arkipäivä jotakin. Vaikka nuo kuntoiluvälineet onkin maksanut ja vie tilaa, niin ikinä en ole katunut eivätkä ole jääneet vaatetelineiksi. Kotiin on siunaantunut myös erilaisia painoja, kahvakuulia, hulavanteet jne jotka myös ahkerassa käytössä.

Kun muutan yksiöstä isompaan, niin hommaan juoksumaton crosstrainerin rinnalle.

Vierailija
32/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan jokaiselle vastaajalle. Päädyin harkinnan jälkeen juoksumattoon. Nyt vielä kun osaisi valita hinta laatusuhteeltaan oikean laitteen. 🤔

Ap

Vierailija
33/42 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta juoksumatto, siinä voi vaikka kävellä. Mulla oli toi toinen kuntolaite, mistä kyselit vertailua, ja se ei ole mistään kotoisin, todella puuduttava laite. En saanut mitään motivaatiota siihen laitteeseen. Juoksumaton lisäksi, on myös sellaisia kävelymattoja olemassa, googlaa jos kiinnostaa.

Vierailija
34/42 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crosstrainer ehdottomasti. Siis jos sinulla on mahdollisuus ostaa kunnollinen eikä mitään halpisversiota. (Toisaalta ei halpis juoksumattoakaan kannata ostaa.) Kunnollisella crosstrainerilla voit aloittaa kevyemmällä ohjelmalla ja kunnon kohotessa siirtyä vaativampiin.

Itsellä on molemmat ollut jo vuosia ja nykyisin juoksumattoa ei enää tule käytettyä. Myös esim tv:n katsominen onnistuu crosstrainerilla paremmin.

Ehdottomasti tämä! Meillä on crossari joka maksoi n 1500€.

Mitään elloksesta-tilattu-halvalla ei kannata ostaa; ne on pieniä, liian keveitä rämpylöitä joilla ei tee mitään.

Vierailija
35/42 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin alat enemmänkin juosta, kannattaisi käydä fysioterapeutilla. Ikävää nimittäin jos kuntoilu loppuu alkuunsa johonkin vammaan. Kun ylipainoa kuitenkin on.

Vierailija
36/42 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aerobisen harjoittelun aloittamiseen liittyy kymmenkunta harjoitusta/kuukauden liittyvä vaikea jakso, jonka aikana elimistö adaptoituu varsin voimakkaasti ja jonka ohittamisen jälkeen kaikki alkaa sujumaan huomattavasti helpommin.

Liiallisiin yksityiskohtiin menemättä, tuossa on perimmiltään kyse erinäisistä veren plasmaan ja sen määrään liittyvistä seikoista. Todella karkeasti yksinkertaistaen, veriplasman määrä kasvaa erittäin voimakkaasti ensimmäisen harjoituskuukauden aikana, jonka ansiosta elimistö muuttuu, sinänsä nopeasti, huomattavasti paremmin aerobista rasitusta kestäväksi.

Ilmiön voimakkuus ja elimistön mukautumisen vaatima aika tietenkin vaihtelee yksilöittäin, mutta yleensä ensimmäiset viisi harjoitusta/pari viikkoa ovat ne tuskallisimmat. Viidennestä kymmenenteen harjoitukseen eivät nekään yleensä ole kovin helppoja, joskin helpompia kuin ensimmäiset viisi. Suunnilleen kymmenennen harjoituksen jälkeen elimistön mukautuminen on tavallisesti jo niin voimakasta, etteivät alussa tuskallisilta tuntuneet harjoitukset tunnu enää missään.

Yllä oleva kannattaa pitää mielessä, jos liikuntaa aloittelee. Kuukauden kun jaksaa, kaikki on paljon helpompaa. Koska aloittelevat liikkujat eivät tätä useinkaan tiedosta, hyvin suuri osa lopettaa parin viikon jälkeen.

Uskon tähän. Olen aina tykännyt liikkua ja nauttinut siitä ja saanut kicksejä. Sitten sairastelin useamman vuoden, mm. syöpä jolloin hoitojen aikana ei päässyt edes sängystä.

Hoitojen jälkeen minun piti aloittaa liikunta ensimmäistä kertaa alusta. Ei puhettakaan mistään endorfiineistä. Nykyisin niitäkin hetkiä on.

Hommasin crosstrainerin koska itse en tosiaankaan jaksa pukeutumisrumbaa(erittäin hidasta vammoistani johtuen). Se todella vie tilaa. Sillä voi tehdä samalla kun katsoo uutiset niin tuleepahan liikettä. Myös hiit-treenejä voi tehdä kun haluaa tehokkaamman treenin, youtubesta löytyy.

Ulkoilu tosiaan olisi ihanampaa mutta jos siihen ei syystä tai toisesta aina pysty niin on tuo ihan mukava tuo crossikin jos ylimääräistä rahaa ja tilaa löytyy.

Vierailija
37/42 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos tästä tietopläjäyksestä. Noin 5 vuotta sitten laitoin tavoitteeksi juosta 5km puoleen tuntiin. Treenasin sitä varten 8kk säännöllisesti ja sitten juoksin sen. Meni hilkulle, 29min. Sitten en enää juossutkaan 2 vuoteen.

Sen 8kk kun treenasin (ohjeiden mukaan) niin joka ikisen treenin jälkeen sanoin ääneen et vitmitpas... Olin kuitenkin päätökseni tehnyt. Toki kunto kasvoi mut yhtä kamalaa se oli joka kerta.

Ap

Jos juokseminen on noin vastenmielistä niin älä sitten ainakaan osta juoksumattoa... Menee rahat varmasti hukkaan.

Vierailija
38/42 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite päädyin juoksumattoon, ostin tuollaisen minkä saa taitettua kasaan ja työnnettyä sängyn alle pois näkyvistä, jos sitä ei jaksa kattoa. Eihän nuo mitään esteettisesti kauniita härveleitä ole.

Enemmän on tulu käveltyä sillä, tai sit teen intervallia eli otan max 5 min juoksupyrähdyksiä. Mulla on lattiatuuletin tuossa eessä, koska kuuma tulee ja kävelleasä kattelen lempparisarjoja samalla, siinä ku ei niin tarvi keskittyä pystyssä pysymiseen. Ihan kätevä vehje. Jos on jääny askeleet vajaaksi tai ollu kotoilu päivä, niin hyppää vaan matolle.

Suunnittelin aloittavani juoksutreenit, kun ostin ton maton, mut oon niin huonossa kunnossa ja uupunut, että kävely 5 km/h vauhdissa on jo aika rankkaa. Kilpirauhastutkimukset kesken, mut ilmeisesti vajaatoimintaa ja veriarvot huonot. Toivottavasti saa lääkkeet ja jaksaa sitten muutakin ku kauppareissun päivässä.

Vierailija
39/42 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakiloisena ei viitsi tai voi juosta? Mulla näytti aamupaino tänään 105kg. Helposti menee matolla 10km tuntiin. Viime kesänä radalla sain jopa 47min. Ei ne kilot oo este. Ehkä hidaste 😁

Vierailija
40/42 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumatto, koska sitä voi todella käyttää pitkään ja paljon, jos nauttii juoksemisesta. Mitkään muut laitteet harvoin ovat samalla tavalla mielekkäitä, pääsee flowhun jollain crosstrainerilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi