Miksi raksamiehet eivät käytä maskia?
Ihan oikeasti, tämä ammattiryhmä on käytännössä maaliton. Kun näkee raksamiehiä ruokakaupassa, kaduilla, busseissa, junissa tai missä tahansa on lähes varmaa että maskia ei ole. Ja raksoilla tartuntoja erittäin paljon. Miksi eivät maskia käytä? Ymmärrän että itse työmaalla se voi työskentelyä vaikeuttaa, mutta nyt en puhu siitä mitä tapahtuu työmaalla vaan juuri työmaan ulkopuolella.
Kommentit (87)
Kun suojalasit ja kypärätkään eivät meinaa kaikilla pysyä päässä niin turha haaveilla että maskeja alkavat pitämään. Se on vaan sellaista välinpitämättömyyttä, ei minulle mitään tapahdu. Työnjohto myös vaikuttaa, suurin osa sellaisia etteivät vaadi suojainten käyttöä. Naureskellaan vaan että laitahan Pena ne lasit päähän, koitahan nyt muistaa se kypärä. Sama asenne koronaa kohtaan.
T:Raksanainen joka pitää maskia ja ei ole mitään ongelmaa tehdä töitä sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se maski ei suojaa kuitenkaan koronalta joten ei siitä ole mitään hyötyä.
Se suojaa muita ihmisiä saamasta tartuntaa noilta helvetin raksamiehiltä.
Alkaa mielenterveys järkkyä mammoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se maski ei suojaa kuitenkaan koronalta joten ei siitä ole mitään hyötyä.
Se suojaa muita ihmisiä saamasta tartuntaa noilta helvetin raksamiehiltä.
Alkaa mielenterveys järkkyä mammoilla.
Olen eri kuin tuo jolle vastasit, mutta täällä Helsingissä ainakin pinna alkaa pettää helvetin monella. Kuten Petri Sarvamaa julkisesti totesi pari päivää sitten, niin kyllä tällä menolla Suomeenkin koronamielenosoituksia saadaan. Täällä ne tosin ovat sitten mielenosoituksia siitä, että jotain helvetin järkeä tähän tilanteeseen pitää saada ja rajoituksia niille aloille jotka tätä virusta levittävät, kuten rakennusala. Rajaturvallisuus kuntoon ja kunnon rajoitukset joita myös valvotaan.
Teillä maalla voi olla vaikea tajuta tilannetta kun teillä on helppoa.
Uudenmaan rajat suljettava uudelleen. Alkaa porukka näköjään sekoamaan siellä taas.
Tuntemani suomalaiset raksamiehet kyllä käyttävät maskia.
Vierailija kirjoitti:
Kun suojalasit ja kypärätkään eivät meinaa kaikilla pysyä päässä niin turha haaveilla että maskeja alkavat pitämään. Se on vaan sellaista välinpitämättömyyttä, ei minulle mitään tapahdu. Työnjohto myös vaikuttaa, suurin osa sellaisia etteivät vaadi suojainten käyttöä. Naureskellaan vaan että laitahan Pena ne lasit päähän, koitahan nyt muistaa se kypärä. Sama asenne koronaa kohtaan.
T:Raksanainen joka pitää maskia ja ei ole mitään ongelmaa tehdä töitä sen kanssa.
Just näin. Tuttavapiirissä oleva raksaäijä valittaa että ei tietenkään käytä maskia kun sen kanssa on mahdotonta tehdä töitä. Samalla työporukalla yksityisvuoro kaikkien mahdollisten kiertoreittien kautta joukkueharrastukseen, ei kuulemma ole riski kun pelaajat ovat kaukana toisistaan. voi nyt ?tana
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ns. raksamies ja käyttää maskia kaupassa jne. Niin myös hänen työkaverinsa joten eipäs yleistetä.
Helsingissä ei kyllä ole koskaan näkynyt yhdelläkään raksamiehellä maskia kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino on sulkea kaikki mahdollinen kolmeksi viikoksi jouluna ja sitten rajat kiinni niin pitkäksi aikaa, kun on tarvetta. Ainoastaan karanteenin kautta Suomeen.
Täällä tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, eikä mitään löysässä hirressä roikkumista maski naamalla.
Näin kirjoitin marraskuussa ja sain paskaryöpyn päälle.
Täällä oltaisiin nyt täysin erilaisessa tilanteessa jos näin olisi toimittu, mutta mitäpä sitä puuttumaan itse ongelmaan, kun voidaan kyttäillä ihmisiä kaupassa.
Lapset ei käy koulussa, eikä harrastuksissa. Ei ole käyneet reiluun vuoteen. Tytär on alkanut oireilla.
Suljetaan vaan ruokaravintolat kolmeksi viikoksi taas, mikä onkin tosi reilua näitä yrittäjiä kohtaan, eikä taaskaan poista itse ongelmaa mihinkään.
t. Raksamies
Siinä olet oikeassa, että rajat pitää laittaa kiinni ja kunnon rajoitukset, eikä toivoa että ihmiset viitsisivat itse ottaa muita huomioon koska iso osa on tyhmiä kusipäitä jotka eivät vaivaannu tekemään niin.
Mutta niin kauan kuin niin ei tehdä, ja vaikka tehtäisiin, niin on se nyt hemmetin tärkeää jokaisen myös vaivaantua IHAN ITSE huomioimaan muita ihmisiä ja laittamaan sen maskin naamalle ja huomioimaan turvavälit kaupoissa.
Tajuat kai miten hemmetisti tämä ottaa muita päähän kun kaikki muut ovat jo vuoden eläneet poikkeusoloissa ja vaikka kaikkensa tekee, niin nämä tietyt alat vesittävät kaiken muiden tekemän vaivannäön. Joo, paras olisi laittaa täyssulku rakennustyömaille vaikka puoleksi vuodeksi ja häätää kaikki ulkomaiset raksamiehet kotimaihinsa. Ja kun rakennustyömaita ei täällä meidän muiden asuinseudulla olisi, niin saataisiin olla vihdoin turvassa koska ME huomioimme kaikki varokeinot. Te vain teette tyhjäksi kaiken mitä me teemme ja asetatte muut päivittäiseen vaaraan oman itsekkyytenne takia. Se on häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Uudenmaan rajat suljettava uudelleen. Alkaa porukka näköjään sekoamaan siellä taas.
Suomen raja Viroon pitää sulkea. Jotta me saamme olla turvassa. Se on keskeisin viruksen leviämistapa, Virosta halpatyövoiman mukana. Ja levittävät sitten sitä täällä. Virohan on nyt koko maailman pahin tautipesäke. Eikä Helsinkiä tai Suomea suojella siltä mitenkään.
Yritä itse tehdä fyysistätyötä happivajeessa. Etäisyyttä he kyllä pystyisivät toisiinsa pitää jos vain haluaisivat.
Toivoisin että media kirjoittaisi näistä maskittomista raksaukoista hiukan syyllistävään sävyyn. Pientä painostusta kehiin, niin maskittomuudestakin saadaan häpeällistä, vähän niin kuin tupakoinnista. Me kanssaihmiset voisimme myös huomautella asiasta ja mulkoilla pahasti! Kyllä, olen tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Yritä itse tehdä fyysistätyötä happivajeessa. Etäisyyttä he kyllä pystyisivät toisiinsa pitää jos vain haluaisivat.
Laittaisivat ne maskit päähänsä EDES kaupassakäynnin ajaksi, muita voisi huomioida.
Virolaiset raksamiehet on sieltä pahimmasta päästä. Ei maskia, ei turvaväliä, puhuvat kaupassakin puhelimeen koko ajan. Tuskinpa ymmärtävät käyttää käsidesiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset raksamiehet on sieltä pahimmasta päästä. Ei maskia, ei turvaväliä, puhuvat kaupassakin puhelimeen koko ajan. Tuskinpa ymmärtävät käyttää käsidesiäkään.
Täällä olisi yksi työtön vapaana. Voisin tulla kaupan tuulikaappiin neuvomaan ja painostamaan sekä maskinkäytössä että käsien desinfioinnissa. Kauppiaat, ottakaa yhteyttä!
Koska se ei suojaa minua tartunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino on sulkea kaikki mahdollinen kolmeksi viikoksi jouluna ja sitten rajat kiinni niin pitkäksi aikaa, kun on tarvetta. Ainoastaan karanteenin kautta Suomeen.
Täällä tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, eikä mitään löysässä hirressä roikkumista maski naamalla.
Täällä oltaisiin nyt täysin erilaisessa tilanteessa jos näin olisi toimittu, mutta mitäpä sitä puuttumaan itse ongelmaan, kun voidaan kyttäillä ihmisiä kaupassa.
Lapset ei käy koulussa, eikä harrastuksissa. Ei ole käyneet reiluun vuoteen. Tytär on alkanut oireilla.
Suljetaan vaan ruokaravintolat kolmeksi viikoksi taas, mikä onkin tosi reilua näitä yrittäjiä kohtaan, eikä taaskaan poista itse ongelmaa mihinkään.
t. Raksamies
Siinä olet oikeassa, että rajat pitää laittaa kiinni ja kunnon rajoitukset, eikä toivoa että ihmiset viitsisivat itse ottaa muita huomioon koska iso osa on tyhmiä kusipäitä jotka eivät vaivaannu tekemään niin.
Mutta niin kauan kuin niin ei tehdä, ja vaikka tehtäisiin, niin on se nyt hemmetin tärkeää jokaisen myös vaivaantua IHAN ITSE huomioimaan muita ihmisiä ja laittamaan sen maskin naamalle ja huomioimaan turvavälit kaupoissa.
Tajuat kai miten hemmetisti tämä ottaa muita päähän kun kaikki muut ovat jo vuoden eläneet poikkeusoloissa ja vaikka kaikkensa tekee, niin nämä tietyt alat vesittävät kaiken muiden tekemän vaivannäön. Joo, paras olisi laittaa täyssulku rakennustyömaille vaikka puoleksi vuodeksi ja häätää kaikki ulkomaiset raksamiehet kotimaihinsa. Ja kun rakennustyömaita ei täällä meidän muiden asuinseudulla olisi, niin saataisiin olla vihdoin turvassa koska ME huomioimme kaikki varokeinot. Te vain teette tyhjäksi kaiken mitä me teemme ja asetatte muut päivittäiseen vaaraan oman itsekkyytenne takia. Se on häpeällistä.
No miksei tehdä?
Onko jotenkin helpompi yrittää saada 5 miljoonaa ihmistä käyttämään maskia vuosi tolkulla?
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että media kirjoittaisi näistä maskittomista raksaukoista hiukan syyllistävään sävyyn. Pientä painostusta kehiin, niin maskittomuudestakin saadaan häpeällistä, vähän niin kuin tupakoinnista. Me kanssaihmiset voisimme myös huomautella asiasta ja mulkoilla pahasti! Kyllä, olen tosissani.
Onhan Hesari tästä kirjoittanut:
”Ihan pyhällä hengellä mennään” – Rakennustyöläiset kertovat piittaamattomuudesta ja leväperäisyydestä koronaryppäiden runtelemilla työmailla
Helsingin Sanomien kysely paljastaa laajoja puutteita rakennustyömaiden koronatoimissa.
PÄÄKAUPUNKISEUDUN rakennustyömaiden koronatoimet ovat usein erittäin puutteellisia: osalla työmaista ei noudateta varotoimia eikä edes työntekijöiden keskuudessa leviävä virus saa aikaan minkäänlaisia toimia.
YLIOPISTON työmaalla työskennelleet vastaajat kuvailevat, kuinka koronavirus levisi työmaalla eikä altistuneita ohjattu karanteeniin, vaan he jatkoivat töitään tavalliseen tapaan. Tämän uskotaan johtaneen taudin leviämiseen yhä laajemmalle.
TÄLLÄ hetkellä työmaan työntekijöistä tai työmaalla vierailleista 22 prosenttia on Örlundin mukaan saanut positiivisen koronatestituloksen.
YIT:N työmaalla oli vastaajien mukaan maskisuositus, mutta suosituksen noudattamista ei valvottu. Työntekijöitä ei myöskään erikseen ohjeistettu maskin käyttämiseen esimerkiksi työmaan ulkopuolella tauoilla, vaikka useat työntekijät saattoivat hakea lähistön kahviloista tai kaupoista ruokaa.
KYSELYSSÄ nousi esille myös työmaiden puutteellinen hygieniataso.
Käymälätilojen vähäisyyttä, taukotilojen ahtautta ja epäsiisteyttä tai likaveden tulvimista käymälätiloihin pidettiin syinä koronaviruksen levinneisyyteen alalla. Useat vastaajat kertoivat ahdistuksestaan oman työpaikan koronatoimien vähäisyyden vuoksi.
”Työskentely rakennustyömaalla on nykyään sellaista venäläistä rulettia, että ei tiedä, milloin osuu omalle kohdalle”, eräs vastaajista kirjoittaa. Toinen kirjoittaa, että ”ihan pyhällä hengellä mennään”.
Toinen vastaaja totesi taudin leviämisen estämisen olevan ”näennäistä”.
USEA vastaaja kertoi, että käsien pesemiseen ei ole työmaalla lainkaan mahdollisuuksia. Pari vastaaja kertoi, että esimerkiksi wc-paperia ei yleensä ole käymälätiloissa. Vielä useampi kuvaili käsien pesemisen olevan harvinaista – silloinkin, kun siihen on mahdollisuus.
”Edes vastaava mestari ei pese käsiään ulkoa tullessaan”, yksi työntekijä kirjoittaa.
Erittäin monet vastaajat moittivat työmaiden yleistä siisteystasoa ja kertoivat, että käsien peseminen, hihaan yskiminen tai turvavälien noudattaminen ei toteutunut heidän työpaikallaan.
”Wc-paperi ja käsipaperi loppu jatkuvasti. Paska haisee yleisissä tiloissa”, yksi vastaaja kuvailee työmaan arkea yhteisissä tiloissa.
Lukuisat vastaajat kertoivat myös, että maskeja ei haluta käyttää ja niistä huomauttamiseen suhtaudutaan yleisesti kielteisesti. Useat vastaajat totesivat, että maskia ei käytä edes työnjohtaja. Kaksi vastaajaa kertoi, että maskin käyttämiseen suhtautui kielteisesti myös urakan tilaajan edustaja.
”Sanotaan, että pitäkäähän maskeja, jos kiinnostaa pitää”, yksi vastaaja kuvailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Hesari tästä kirjoittanut:
”Ihan pyhällä hengellä mennään” – Rakennustyöläiset kertovat piittaamattomuudesta ja leväperäisyydestä koronaryppäiden runtelemilla työmailla
Helsingin Sanomien kysely paljastaa laajoja puutteita rakennustyömaiden koronatoimissa.PÄÄKAUPUNKISEUDUN rakennustyömaiden koronatoimet ovat usein erittäin puutteellisia: osalla työmaista ei noudateta varotoimia eikä edes työntekijöiden keskuudessa leviävä virus saa aikaan minkäänlaisia toimia.
YLIOPISTON työmaalla työskennelleet vastaajat kuvailevat, kuinka koronavirus levisi työmaalla eikä altistuneita ohjattu karanteeniin, vaan he jatkoivat töitään tavalliseen tapaan. Tämän uskotaan johtaneen taudin leviämiseen yhä laajemmalle.
TÄLLÄ hetkellä työmaan työntekijöistä tai työmaalla vierailleista 22 prosenttia on Örlundin mukaan saanut positiivisen koronatestituloksen.
YIT:N työmaalla oli vastaajien mukaan maskisuositus, mutta suosituksen noudattamista ei valvottu. Työntekijöitä ei myöskään erikseen ohjeistettu maskin käyttämiseen esimerkiksi työmaan ulkopuolella tauoilla, vaikka useat työntekijät saattoivat hakea lähistön kahviloista tai kaupoista ruokaa.
KYSELYSSÄ nousi esille myös työmaiden puutteellinen hygieniataso.
Käymälätilojen vähäisyyttä, taukotilojen ahtautta ja epäsiisteyttä tai likaveden tulvimista käymälätiloihin pidettiin syinä koronaviruksen levinneisyyteen alalla. Useat vastaajat kertoivat ahdistuksestaan oman työpaikan koronatoimien vähäisyyden vuoksi.
”Työskentely rakennustyömaalla on nykyään sellaista venäläistä rulettia, että ei tiedä, milloin osuu omalle kohdalle”, eräs vastaajista kirjoittaa. Toinen kirjoittaa, että ”ihan pyhällä hengellä mennään”.
Toinen vastaaja totesi taudin leviämisen estämisen olevan ”näennäistä”.
USEA vastaaja kertoi, että käsien pesemiseen ei ole työmaalla lainkaan mahdollisuuksia. Pari vastaaja kertoi, että esimerkiksi wc-paperia ei yleensä ole käymälätiloissa. Vielä useampi kuvaili käsien pesemisen olevan harvinaista – silloinkin, kun siihen on mahdollisuus.
”Edes vastaava mestari ei pese käsiään ulkoa tullessaan”, yksi työntekijä kirjoittaa.
Erittäin monet vastaajat moittivat työmaiden yleistä siisteystasoa ja kertoivat, että käsien peseminen, hihaan yskiminen tai turvavälien noudattaminen ei toteutunut heidän työpaikallaan.
”Wc-paperi ja käsipaperi loppu jatkuvasti. Paska haisee yleisissä tiloissa”, yksi vastaaja kuvailee työmaan arkea yhteisissä tiloissa.
Lukuisat vastaajat kertoivat myös, että maskeja ei haluta käyttää ja niistä huomauttamiseen suhtaudutaan yleisesti kielteisesti. Useat vastaajat totesivat, että maskia ei käytä edes työnjohtaja. Kaksi vastaajaa kertoi, että maskin käyttämiseen suhtautui kielteisesti myös urakan tilaajan edustaja.
”Sanotaan, että pitäkäähän maskeja, jos kiinnostaa pitää”, yksi vastaaja kuvailee.
OSA vastaajista kertoo huomattavasti vakavammista laiminlyönneistä.
Yksitoista vastaajaa kuvailee työnjohdon tai työntekijöiden suhtautuvan korona-altistumisiin tai jopa positiivisiin testituloksiin välinpitämättömästi.
”Keikkamiehet asuvat yhteisissä kämpissä, ja jos joku on sairaana, niin sille ei tehdä mitään. Yksi sairastaa, ja muut menevät töihin. Koronatestiä pyritään välttämään, että ei jouduta karanteeniin”, kertoo eräs useilla julkisen rakentamisen kohteissa pääkaupunkiseudulla ollut vastaaja.
YHDEN vastaajan mukaan joukkotestauksen tuloksista ei kerrottu työntekijöille, vaan töitä jatkettiin tavanomaiseen tapaan. Hän epäili, että töitä jatkettiin mahdollisesti covid-19-tautiin sairastuneiden työtovereiden kanssa.
Yhdellä työmaalla työntekijöitä ohjeistettiin etukäteen, miten tartunnanjäljittäjille pitäisi puhelimessa vastata.
Usea vastaaja kertoi sairaana töihin tulevista työntekijöistä ja työntekijöistä, jotka jatkavat työntekoa normaalisti, vaikka yksi samassa asunnossa asuva saman työmaan työntekijä olisi sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Raksamies
No miksei tehdä?
Onko jotenkin helpompi yrittää saada 5 miljoonaa ihmistä käyttämään maskia vuosi tolkulla?
No tehkää sitten jotain!!!! Me muut olemme jo noudattaneet kaikkia turvamääräyksiä vuoden ajan!!!!! Se ei ole vaikeaa!!!!!!!
Sama täällä. Lähikaupat ovat täynnä raksamiehiä eikä niissä voi käydä turvallisesti. Olen laittanut kauppiaallekin tästä viestiä, että ei tee hyvää hänenkään bisnekselleen.
Itse sitten joudun ajelemaan autolla etsimään kauppaa jossa uskaltaisi käydä. Onko muuten hyviä vinkkejä tähän Helsingissä tai pk-seudulla? Missä vähiten maskittomia?