Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on tietoinen alkoholismistani, mutta kahden viikon putken jälkeen kieltäytyy ”antamasta anteeksi”

Vierailija
13.03.2021 |

Kerroin jo tapailuvaiheessa alkoholismistani. Se oli tarpeellista, koska olin tuolloin raivoraitis, ja halusin antaa rehellisen selityksen viinistä kieltäytymiselle. Lisäksi aistin jo alkumetreillä, että tälle miehelle voin olla täysin rehellinen.

Olen ollut juomatta koko suhteemme ajan, eli nelisen vuotta. Mies ei juo juuri lainkaan, joskus saunakaljan, eikä saunakalja ole minua haitannut.

Raittiina oleminen on siis ollut minulle helppoa.

KUNNES noin muutama viikko sitten minua kohtasi elämäni ensimmäinen suuri suru. Ja pysyin selvänä aika tarkalleen seitsemän päivää.

Ja sitten ratkesin. Olen juonut pari viikkoa non-stop. Olen sairaslomalla.

Mies ei käsitä, enkä ihmettele. Hän on (oli) jo täysin tottunut leppoisaan olemiseen, yhteiseen tekemiseen, hyvään ruokaan ja Netflixiin.

Eikä voi sietää. Kertakaikkiaan kieltäytyy käsittelemästä asiaa. Kotona on täysi kaaos, mies lukittautuu huoneeseen ja minä jätän syömättä ja juon vaan. Jos kokisi, että on valtuuksia heittää minut ulos kodistani, olisi kuulemma jo tehnyt sen. Uhkailee siis, sanojen tasolla. Ei oikeasti tekisi/haluaisi tehdä sitä.

Olen ehdottanut, että menisin vaikka veljeni luo, ettei miehen tarvitsisi lähteä evakkoon, koska sitä (sanojen tasolla) haluaa. Ristiriitaista on se, että ”kieltää” lähtemästä, koska pelkää turvallisuuteni ja mahdollisen harkitsemattomuuteni puolesta.

Ainoa oikea ratkaisu olisi yksinkertaisesti lopettaa juominen. Mutta kun en pysty. En vaan pysty. (Okei. En vaan halua.)

Kun teidän kumppanillanne on lähtenyt juominen käsistä, kuinka olette ratkaisseet asian? Mielellään siis kun kyseessä on samankaltainen _retkahtaminen_.

Ja tietenkin myös toisin päin.

Ja toki kuukausia tai vuosia kestäneen ryyppäämisen seuraukset kiinnostavat myös.

Onko erolla uhkailu auttanut? Evakko? Säikyttely, kiristäminen, uhkailu? Ero?

Ym. kokemuksia?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä alkkisvanhemmasta joskus jotain hyötyäkin: eipä mene itsellä rahaa alkoholiin. Missään alkoholipitoisissa illanvietoissa en viivyttele, koska juopuneen kanssa on vastenmielistä keskustella kun itse on selvinpäin.

Lasisen lapsuuden koulimana sitä lähinnä tarkkailee, miten alkoholi muihin vaikuttaa, miten käytöksessä/olemuksessa näkyy 1 lasillinen, toinen lasi, kolmas...

Ap:lle: miehesi on paikalla kokemattomuuttaan. Ei ole tiennyt, että tuollaista voi olla. Aikuisena ihmisenä hän todennäköisesti lähtee pian, koska hän voi sen tehdä. Lapsi joutuu sen k-päisyyden kanssa elämään,  kun ei ole muuta mahdollisuutta.

Vierailija
42/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap.tä, koska suruun ei ole mitään varsinaista lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi ei millään tavoin poista surua tuo vain lisää ongelmia.

Vierailija
44/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mutta päihdeongelmaisille ei riitä myötätuntoa. Suhde loppuu välittömästi kun sellainen tulee ilmi.En halua altistua enkä myötävaikuttaa moisen ylläpitoon.

Vierailija
45/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän vaikuttaa vielä välittävän sinusta, koska on huolissaan eikä halua lähteä. Jos haluat pelastaa suhteesi kannattaa hakea apua. Kumppanisi ei ole velvollinen sinua parantamaan. Tsemppiä.

Vierailija
46/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä surua niin paljon pelätään? Jotkut lietsovat pelkoa sitä vastaan. Omassa elämässäni on ollut paljon surua ja luopumista ja välillä mielenterveyskin ollut koetuksella. Ehdottomasti terveellisintä on vain ollut ottaa se suru vastaan ja surra se ja tuntea kaikki se kipu ja tuska ja jopa viha ja pettymys ja avuttomuus ja yksinäisyys ja kaikki mahdollinen, vain niin on voinut aidosti päästä siitä yli ja eteen päin ilman että se hankaa jatkuvasti mukana jonain epämääräisenä kivirekenä. 

Vierailija
47/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
48/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä surua niin paljon pelätään? Jotkut lietsovat pelkoa sitä vastaan. Omassa elämässäni on ollut paljon surua ja luopumista ja välillä mielenterveyskin ollut koetuksella. Ehdottomasti terveellisintä on vain ollut ottaa se suru vastaan ja surra se ja tuntea kaikki se kipu ja tuska ja jopa viha ja pettymys ja avuttomuus ja yksinäisyys ja kaikki mahdollinen, vain niin on voinut aidosti päästä siitä yli ja eteen päin ilman että se hankaa jatkuvasti mukana jonain epämääräisenä kivirekenä. 

Voi ristus notta, nuan yksinkertaastako se on. Kaikki ihmiset eivät voi käsitellä suurta surua noin järjestelmällisesti.

Tuosta tekstistä puuttuu vielä: päästä irti.

Vierailija
49/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus notta, nuan yksinkertaastako se on. Kaikki ihmiset eivät voi käsitellä suurta surua noin järjestelmällisesti.

Tuosta tekstistä puuttuu vielä: päästä irti.

Tarkoitin, että vain suremalla se suru, siitä pääsee irti. Ja todellakin, sureminen on ollut itsellenikin todella vaikeaa, mutta vain aito tunteiden pinnallepäästäminen on mahdollistanut irtipäästämisen omassa tilanteessani. Osa on roikkunut mukana vuosikymmeniä ja vasta sitten kun itkin ne itkut ja koin ne pettymykset ja muut sydänjuuriani myöten, pääsin niistä irti. 

Vierailija
50/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori ap, mutta päihdeongelmaisille ei riitä myötätuntoa. Suhde loppuu välittömästi kun sellainen tulee ilmi.En halua altistua enkä myötävaikuttaa moisen ylläpitoon.

En ole ap, mutta tämä lause on kyllä todella kylmä. On eri asia mahdollistaa riippuvuus kuin tukea toista pääsemään irti riippuvuudesta. Tietenkin se vaatii läheiseltä paljon, eikä kaikkien voimat riitä siihen. Minä addiktin läheisenä tunnen myötätuntoa kaikkia sairastuneita kohtaan. Ihminen on muutakin kuin riippuvuutensa.

Vierailija
51/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin vaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tämä lause on kyllä todella kylmä. On eri asia mahdollistaa riippuvuus kuin tukea toista pääsemään irti riippuvuudesta. Tietenkin se vaatii läheiseltä paljon, eikä kaikkien voimat riitä siihen. Minä addiktin läheisenä tunnen myötätuntoa kaikkia sairastuneita kohtaan. Ihminen on muutakin kuin riippuvuutensa.

Minäkin tiedän asiasta jotain. On väärin tuhota muut perheenjäsenet alkoholistin takia. Alkoholisti voi hakea apua ammattiauttajilta.

Vierailija
52/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka kohtaa ison surun tietää mistä on kysymys. Se pysyy, on olemassa, läsnä kaikkialla.

Vuosikymmeniä ei kukaan sure edes vanhempiaan.

Vierailija
53/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis ei retkahda. Kuivilla oleva kylläkin. Mies ei tiennyt mitä otti, jos ei ole aiempaa kokemusta alkoholistin kanssa elämisestä. Itse juoksisin ja lujaa.

Vierailija
54/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että joku rakastaa kännäämistä enemmän kuin omaa puolisoaan. Kai jo neljän vuoden jälkeen voidaan puhua puolisosta?

Vierailija
55/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuollainen toksinen maskulinisti. Hän ajattelee vain itseään, eikä käsitä kokemaasi tuskaa saati tue sinua. Löydät varmasti paljon paremman puolison. Oletko harkinnut esim. Sateenkaarisuhdetta?

Vierailija
56/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän asiasta jotain. On väärin tuhota muut perheenjäsenet alkoholistin takia. Alkoholisti voi hakea apua ammattiauttajilta.

Avun hakeminen on eri asia kuin myötätunnon tunteminen. Avun hakeminen riippuvuuteen ei kuulu läheiselle, vaan alkoholistille. Myös perheenjäsenille on tarjolla apua. Vaikka yhteiselo ei olisi mahdollista, ei se tarkoita myötätunnon ja rakkauden katoamista.

Vierailija
57/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käy kateeksi kirjoitti:

Raitis ei retkahda. Kuivilla oleva kylläkin. Mies ei tiennyt mitä otti, jos ei ole aiempaa kokemusta alkoholistin kanssa elämisestä. Itse juoksisin ja lujaa.

Helppo sanoa. Todellisuudessa alkoholismia tuntematon normaali-ihminen ensin järkyttyy, sitten ei meinaa uskoa todeksi, ja tämä epäuskon vaihe voi kestää vuosia. Sinä aikana hän selittelee itselleen asiaa parhain päin, ja uskoo tolkuttoman alkoholinkäytön olevan vain ohimenevä vaihe, koska se tuntuu liian karmealta ollakseen oikeasti totta.

Jossain vaiheessa hän alkaa etsiä tietoa ja vertaistukea. Riidat ja toteutumattomat erouhkaukset kuuluvat asiaan. Maanittelua hoitoon menosta, masennuskausia, molemminpuolista häpeää. Normaali alkaa ahdistua entistä enemmän, halveksia ja sääliä juoppoa puolisoaan, ja lopulta kyseenalaistaa omaakin mielenterveyttään.

Jos hän on onnekas ja vahva, hän ymmärtää lopulta, että ongelmaan ei ehkä koskaan tule ratkaisua. On ratkaistava jääkö ja hyväksyykö että loppuelämä on yhtä viinanhuuruista vuoristorataa, vai lähteekö ja katkoo juuret ja etsii kokonaan uuden suunnan omalle elämälleen.

Ihan hiton helppo on vaan random palstalla huudella, että lähtisi heti. Ei se oikeassa elämässä mene ihan niin, jos ei ole mitään aiempaa kokemusta juopon kanssa elämisestä.

t. kaverin puolesta

Vierailija
58/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avun hakeminen on eri asia kuin myötätunnon tunteminen. Avun hakeminen riippuvuuteen ei kuulu läheiselle, vaan alkoholistille. Myös perheenjäsenille on tarjolla apua. Vaikka yhteiselo ei olisi mahdollista, ei se tarkoita myötätunnon ja rakkauden katoamista.

Suomeksi: ero, ja sitten myötätuntoa. Ei rahaa, eikä yösijaa. Sen hyväksyn.

Vierailija
59/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quotej=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä rakkaudellasi muutat alkoholistin. Nää on niin nähty.

Vierailija
60/83 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pistäisin juopon pihalle. Sorry, mutta jokainen alkoholisti on itse vastuussa juomisestaan tai sen lopettamisesta. Jos et halua lopettaa, senkun jatkat juomista. Mutta miehen ei ole pakko sitä katsella. Jos juominen on tärkeämpää kuin parisuhde, on se hinta, jonka maksat juomisestasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi