Mies on tietoinen alkoholismistani, mutta kahden viikon putken jälkeen kieltäytyy ”antamasta anteeksi”
Kerroin jo tapailuvaiheessa alkoholismistani. Se oli tarpeellista, koska olin tuolloin raivoraitis, ja halusin antaa rehellisen selityksen viinistä kieltäytymiselle. Lisäksi aistin jo alkumetreillä, että tälle miehelle voin olla täysin rehellinen.
Olen ollut juomatta koko suhteemme ajan, eli nelisen vuotta. Mies ei juo juuri lainkaan, joskus saunakaljan, eikä saunakalja ole minua haitannut.
Raittiina oleminen on siis ollut minulle helppoa.
KUNNES noin muutama viikko sitten minua kohtasi elämäni ensimmäinen suuri suru. Ja pysyin selvänä aika tarkalleen seitsemän päivää.
Ja sitten ratkesin. Olen juonut pari viikkoa non-stop. Olen sairaslomalla.
Mies ei käsitä, enkä ihmettele. Hän on (oli) jo täysin tottunut leppoisaan olemiseen, yhteiseen tekemiseen, hyvään ruokaan ja Netflixiin.
Eikä voi sietää. Kertakaikkiaan kieltäytyy käsittelemästä asiaa. Kotona on täysi kaaos, mies lukittautuu huoneeseen ja minä jätän syömättä ja juon vaan. Jos kokisi, että on valtuuksia heittää minut ulos kodistani, olisi kuulemma jo tehnyt sen. Uhkailee siis, sanojen tasolla. Ei oikeasti tekisi/haluaisi tehdä sitä.
Olen ehdottanut, että menisin vaikka veljeni luo, ettei miehen tarvitsisi lähteä evakkoon, koska sitä (sanojen tasolla) haluaa. Ristiriitaista on se, että ”kieltää” lähtemästä, koska pelkää turvallisuuteni ja mahdollisen harkitsemattomuuteni puolesta.
Ainoa oikea ratkaisu olisi yksinkertaisesti lopettaa juominen. Mutta kun en pysty. En vaan pysty. (Okei. En vaan halua.)
Kun teidän kumppanillanne on lähtenyt juominen käsistä, kuinka olette ratkaisseet asian? Mielellään siis kun kyseessä on samankaltainen _retkahtaminen_.
Ja tietenkin myös toisin päin.
Ja toki kuukausia tai vuosia kestäneen ryyppäämisen seuraukset kiinnostavat myös.
Onko erolla uhkailu auttanut? Evakko? Säikyttely, kiristäminen, uhkailu? Ero?
Ym. kokemuksia?
Kommentit (83)
Kyllä hän rauhoittuu, jos järkevä on. Tosin siihen tarvitaan sinua myös, eli korkki kiinni. Pysyvästi ja hae apua, A-klinikka, AA jne. Miehesi varmasti pelkää, että mikä seuraavan kerran saa sinun aukaisemaan korkin.
Aloita täältä: https://www.aa.fi/uutiset/Verkkoryhmat_3_2021-161.html
Uskotko, että pystyisit olemaan juomatta siten, että pääsisit johonkin noista tämän illan verkkoryhmistä?
Päätepiste likainen yksiö, jossa roskia polviin asti. Lapsesi ja vävysi raivaavat asuntoa, saavat huomautuksen ettei roskia saisi viedä taloyhtiön roskikseen.
Samaan aikaan sinä olet sairaalassa keltaisena. Maksasi sanoikin pois, vaikka aina kehuit hyvillä maksa-arvoillasi.
Minulla on ikävä olisin halunnut sinun olevan elossa ja selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa AP muistaa, että niin pahoja ongelmia ei ole olemasskaan etteikö niitä saisi alkoholilla vieläkin pahemmiksi. Miksi haluat parantaa suruasi alkoholilla, miten koet että se auttaa asiaan?
Suru on juopolle "hyvä" tekosyy juoda.
-ei ap mutta alkoholisti itsekinMikä tahansa on juopolle "hyvä" tekosyy. 🙄
- alkoholisti minäkin
Sepäs se. Helposti alkaa löytymään syitä juoda. Stressiä töissä, tai jos ei ole töitä, niin se stressaa.
Alkoholistina tiedät tämän itsekin mutta ajattelin linkata muille lukijoille.
Vierailija kirjoitti:
Päätepiste likainen yksiö, jossa roskia polviin asti. Lapsesi ja vävysi raivaavat asuntoa, saavat huomautuksen ettei roskia saisi viedä taloyhtiön roskikseen.
Samaan aikaan sinä olet sairaalassa keltaisena. Maksasi sanoikin pois, vaikka aina kehuit hyvillä maksa-arvoillasi.
Minulla on ikävä olisin halunnut sinun olevan elossa ja selvä.
Voi sinua :( <3
En kattelisi yhtään mitään juoppoa
Helpostihan nämä toimittajen kehittelemät aloitustarinat tunnistaa. Siitä saa sitten jutunjuurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa AP muistaa, että niin pahoja ongelmia ei ole olemasskaan etteikö niitä saisi alkoholilla vieläkin pahemmiksi. Miksi haluat parantaa suruasi alkoholilla, miten koet että se auttaa asiaan?
Ennemminkin siirrän surua. Ensimmäinen surutyöviikko oli alkoholistin aivoille liikaa, ja vanha toimintamalli puski järjen läpi.
Turrutus tuntui ainoalta vaihtoehdolta. Ja ihan tosissaan, koska muuta vaihtoehtoa ei tosiaan enää ollut.
Siis menin tämän vanhan juopon mielen mukaan.
Ap
Aina on muita vaihtoehtoja. Etkä sinä siirrä surua, vaan pitkität sitä. Jos tarvitset apua surun käsittelyyn, ota yhteyttä lääkäriin, ei Alkoon.
Miten on mahdollista että viikko sitten aloitit, mutta jo kaksi viikkoa olet juonut putkeen🤔 Eipä ole ihan uskottavaa.
Elämääsi kohtasi suuri suru, jota nyt hoidat alkoholilla.
Olet juonut kaksi viikkoa. Kukaan terve ei pystyisi moiseen.
Kohta sinua kohtaa toinenkin suru, kun sinut hylätään. Sano vaan suoraan, että odotat sitä, koska sitten saat syyn juoda vielä lisää.
Alkoholilla siirretään ajankohtainen tuska kauemmas, ja hankitaan vielä bonusongelmia.
Tee repäisy. Visko viinipullot rikki kylppärin seinää vasten, pyydä mies ampumaan kaljatölkit seulaksi perintöhaulikolla. Lämmitä sauna 100-asteiseksi, sauno iho kirvellen ja pulahda avantoon. Alkoholi on tunteiden turruttamista varten, joten paras hoitokeino on TUNTEA.
t. toinen tunteitaan pakeneva
Vierailija kirjoitti:
En kattelisi yhtään mitään juoppoa
Harva meistä haluaa, mutta se on jokaisen puolison oma päätös. Jäädäkö tukemaan rakasta ihmistä kuolemaan johtavasta sairaudesta toipumisessa ja raittiin elämän opettelussa, vai lähteäkö pois. Omista henkisistä voimavaroista riippuu, mihin asti jaksaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Helpostihan nämä toimittajen kehittelemät aloitustarinat tunnistaa. Siitä saa sitten jutunjuurta.
Suomessa on alkoholisteja arviolta 400 000, tuohon kun vielä lisää alkoholistin perheen ja sukulaiset niin asia koskettaa valtavaa määrää suomalaisia.
Luuletko ettei veljesi sydän säry kun hän näkisi sinut alkoholisoituneena vaikka veljesi olisi sitä itsekin.
Mutta laita ihmeessä sänkyynne muovi lakanan alle ettei patja mene pilalle. Kun jossain vaiheessa putkea kuset allesi ja tulee vielä paskatkin alle.
Oletko kuitenkin hoitanut kodin ja pitänyt miehen seksuaalisesti tyytyväisenä?
Jos olet, niin ei pitäisi miehella olla erityisempää valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että viikko sitten aloitit, mutta jo kaksi viikkoa olet juonut putkeen🤔 Eipä ole ihan uskottavaa.
Sisälukutaito?
Just tuon takia ei ikinä pitäis juoda muutenkaan, kun on surullinen. Saati sitten, jos on alkoholisti. Se viina ei auta siihen suruun. Vain sureminen auttaa. Se viina tuo vain lisää surua ja pahaa mieltä. Haluatko sinä aivan oikeasti, että se mies, johon voit luottaa lähtee siksi, että sinä laitat alkoholin hänen edelleen? Hänen ei tarvi sietää sitä eikä antaa sitä anteeksi. Kenenkään ei tarvi. Sun pitää tehdä valinta, joko haluat miehen tai haluat viinan, kumpaakin et saa. Kumman valitset?
No, kohta saat sitten juoda nykyisen surusi lisäksi erosuruun. Jos suhteesi on tärkeä, haluat pitää sen. Nyt on sitten kaksi halua vastakkain ja kummalle annat vallan?
Suru on tunne, anna sen tulla. Se menee pois, kun on ehtynyt.
Mikä tahansa on juopolle "hyvä" tekosyy. 🙄
- alkoholisti minäkin