Kilpirauhasesta..
Tänään puntiopäivänä lääkäri kertoi kilpirauhashormonin olevan kohollaan ja kehoitti aloittamaan lääkityksen heti tänään.Viides ivf tämä oli eikä muistissa ole ennen otettuja kilpirauhaskokeita.Kyselisin nyt teidän kokemuksia tästä sairaudesta ja lääkityksen vaikutuksesta onnistuneisiin raskauksiin.Hoidoista ei ole koskaan tullut kiinnittymisiä,yksi luomuraskaus v 2003.
Kommentit (21)
Eli oliko koholla TSH vai T4V? Jos TSH, niin kyseessä vajaatoiminta, jota kannattaa toki hoitaa mahdollisimman pian. Itsellä ei ole kilpirauhasta enää ollenkaan ja syön tyroksiinia. Annostus täytyy aluksi olla tosi pieni ja nostaa vähitellen sille tasolle, että arvot ovat normaalit. Itse aloitin aikoinaan 1/2 tabletilla (0,1 mg tabl.). Just eilen kävin gynellä, joka oli sitä mieltä, että kilpirauhashormoonilla on vaikutusta myös naishormooneihin, eikä tämä ollut eka tällainen kommentti jonka olen asiantuntijalta saanut. Toivottavasti saat arvot mahdollisimman pian tasapainoon.
Siinä tuli pieni väärinkäsitys,enkä kerinnyt lääkäriltä tarkemmin kysyä.Luulin,että se puhui veritulppaan liittyvistä arvoista kun niitä joudutaan kanssa miettimään hoitojen yhteydessä.Hoitsulta sitten asian valjettua sain tietää,että kyse olikin tästä ja sa sanoi,että vajaatoiminta.Thyroxin 25 mikrog kaksi tabl pvässä alkoi heti.Täytyy huomenna alkion siirrossa kysellä tarkemmin.Toisaalta olin ehkä jotenkin innoissanikin tästä,kun senkin sanotaan vaikuttavan lapsettomuuteen ja ennenkaikkea selvisi syy jatkuvalle väsymykselle.
Hei!
Itse olen aikoinaan ensimmäistä lastani tehnyt vuosia, minut ja silloinen mieheni tutkittiin ja hoidoissakin oltiin, sitten aikanaan tyttäremme sai alkunsa. Pari vuotta sitten minulle todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja silloin kuulin sen yhteydestä lapsettomuuteen. Itselläni ei ollut mitään käsitystä, että se voisi olla yksi lapsettomuuden syy. Nyt sitten uudessa liitossani, olimme melko pian "lapsia saa tulla, jos on tullakseen" ja pieni herramme tärppäsikin. Joten hyvinkin voisi olla selittävänä tekijänä.
Olen käynyt läpi 3 IFV-hoitoa, joista kahdesta ensimmäisestä tuloksena saimme heikkolaatuisia alkioita. Toisella hoitokerralla raskaus keskeytyi heti alkumetreillä.
Toisen ja kolmanne IVF-hoidon välissä aloitin kilpirauhaslääkityksen. Aikaisemmin lääkäri oli pohtinut lääkityksen aloitusta, mutta, TSH-arvon ollessa 3.9, oltiin kahden vaiheilla. Lopulta itse pyysin sitä, olin valmis ottamaan kaikki keinot käyttöön, koska tarkoitus oli että kolmas olisi viimeinen IVF-hoito.
Ehdin syödä lääkkeitä kolme kuukautta ennen viimeisen hoidon alkua. Kävin myös lääkärin lähetteellä Lymfa-hoidossa, jotta elimistö saataisiin palautumaan pikaisesti keskenmenosta. Kolmannella IVF-kierroksella oli siis tapahtunut edellä mainitut asiat, lisäksi vaihdoimme pistokset Gonal F:n.
Lopputuloksena tuli pieni määrä hyvänlaatuisia alkioita, hyvin sujunut raskaus ja terve tyttö! Uskon vakaasti että Thyroxinin aloitus edesauttoi raskautta ja kaikkien edellä mainittujen asioiden summa saattoi meidät tähän onnelliseen lopputulokseen.
Onnea piinailuun, päivät tuntuvat pitkiltä, mutta kyllä ne ohi menevät! :x
Oli kiva lukea kannustavia viestejä!Mulla vaan aloitettiin tähän hoitoon nähden niin myöhään lääkitys,että tuskin vielä vaikuttaa.Nyt tässä piinailen,viikon päästä vasta testi.Juuri nyt kovia vihlaisuja vasemmalla puolella,en tiedä onko hyvä vai huono merkki.Olin pari päivää sitten mahataudissakin,mutta kai ne sen kestää jos ovat kestääkseen.
Minulla oli piinailuvaiheessa kaikenlaisia oireita, menkkatuntemuksetkin hyvin vahvoina. Kyllä se alkio siellä pysyy jos se on kiinnittyäkseen
Totta on, että lääkityksen kunnolliseen tehoon menee viikkoja, mutta ainakin minulla lääkkeen vaikutus tuntui jo viikossa. Krooninen väsymys katosi ja sitä kautta mielialakin parani. Silläkin voi olla positiivinen vaikutus piinailun lopputulokseen, minulle lääkärit sanoivat positiivisen mielialan olevan hyvin tärkeä :o)
Onnea testiin!
Kilpirauhashormonit vaikuttavat todella myös kaikkiin muihinkin hormoneihin. Vajaatoiminta esim. siten, että ovulaatiota ei tule tai raskaus alkaa mutta keho ei pysty ylläpitämään sitä. Vajaatoiminnassa keho on "energiansäästötilassa" ja munasolujen tuottaminen, mikä vaatii paljon energiaa, ei ehkä onnistukaan. Lievässä vajaatoiminnassa raskaaksi on mahdollista tulla raskaaksi, ei tosin kaikilla niinkään. Minulle kävi näin, mutta raskauden jälkeen kuukautiset eivät alkaneetkaan ja kun viimein todettiin vajaatoiminnan pahentuneen, se oli jo todella paha ja kuntokin huono. Kuukautiset alkoivat vasta, kun lääkityksellä oli saatu TSH normaalin rajoihin, kun elimistöllä riitti taas siis virtaa kuukautiskierron pyörittämiseen. Eli kyllä sillä on merkitystä. Myös liikatoiminta aiheuttaa häiriöitä sukuhormoneiden kanssa, sillä koko elimistön hormonitoiminta toimii vahvassa yhteistyössä ja ainakin itse olen joutunut toteamaan, että juuri tasapainon löytäminen on tärkeintä. aikuisella muutoin terveellä ihmisellä olisi hyvä olla TSH alle 2,5, tk:n viiterajana käytetään yleisesti 4 tai 5:ttä. Raskauden aikana arvoja pitää seurata tarkasti, sillä vajaatoiminnassa on riski lapsen vammautumiseen (ja tämä tietysti osaltaan voi vielä edistää keskenmenon riskiä). Kilpirauhashormonin "tasaantumis"aika on noin viikko, eli yleensä noin viikon päästä lääkeannoksen nostoa huomaa jotain edistymistä voinnissa. Kannattaa kuitenkin nostella varovasti annosta, itse nostan aina puolikkaalla 25 mikrogr. tyroksiinitabletilla viikon välein jos on tarve, sillä liian nopeat nostot voivat heilauttaa arvoja ja aiheuttaa ikäviä oireita.
Pidetään peukkuja!
t. eikkuli
Mä en tiedä arvoistani sen enempää kuin,että se oli vähän kohollaan.Hoito meni päin mäntyä,joten se siitä sitten taas tällä haavaa.Lääkitys jatkuu,väsymys ei ole hävinnyt mihinkään,enpä tiedä onko määrä riittävä vai johtuuko jostain muusta.No,tässä täytyy taas koota itsensä ja yrittää eteenpäin,onneksi on edes tuo yksi viikari pitämässä mielen virkeänä!Neljä alkiota olisi pakkasessa,kai ne sieltä jossain vaiheessa käytetään,vaikka tällä hetkellä usko hoitojen onnistumisiin on nollissa.
Mulla todettiin vajaatoiminta keväällä 2008, TSH arvo oli 6,58 ja uusintakokeessa vielä korkeampi. T4V oli kuitenkin normaalien arvojen rajoissa. Tuolle ei kuitenkaan tehty mitään, koska elokuulla oli tulossa vuosi täyteen vauvan yritystä ja terveyskeskuksen lääkäri oli sitä mieltä,että antaa lapsettomuuspoliklinikan lekureitten päättää hoidosta. Nyt kun olen lukenu täältä ja muualtakin kilpirauhasen vajaatoiminnasta huoman, että olis ehdottomasti pitäny vaatia lääkitystä korkeaan tsh:hon. Tällä nykyiselä arvolla ei tulla raskaaksi, sen on nähty. Suututtaa ja masentaa.
Hanskille kovasti tsemppiä jatkoon, toivottavasti saat arvot kohdalleen ja olon kohentumaan. Koska sulla on seuraavat verikokeet? Arvoja on syytä seurata, muuten ei lääkityksestä ole oikein hyötyä.
Saaruska: Todellakin sun olis pitäny vaatia, että tk:n lääkäri aloittaa sulle lääkityksen. Jos ei sulla ole vielä aikaa sinne lapsettomuuspolille, niin ota tk:een yhteyttä. Kilpirauhasongelmat ei ole pelkästään lapsettomuuslääkärin hoidettavissa, koska lääkitystä tarvitaan koko elämän. Mieluummin arvot tasapainoon ennen lapsettomuushoitojen aloitusta, että pääsee suoraan tositoimiin. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka tulisit raskaaksi pelkästään tyroksiinin avulla. Täytyy vaan ihmetellä, että näitä lääkäreitä tästä valtakunnasta löytyy, vaikka jo ihan kansalaistenkin tietoisuus kilpirauhasen ongelmista on lisääntynyt huimasti.
Omppu -15 v ilman kilpirauhasta
Ei mitään puhetta verikokeista!Hoitsu Taysista vaan sanoi,että lääkitys jatkuu,kun ilmoitin negatiivisesta tuloksesta.Täytyy täs yrittää koota voimia PAS:iin ja kysyä sit,josko antaisivat lähetteen labraan.
Sun pitää päästä kuukauden päästä thyroxinin aloituksesta kontrolliserikokeisiin, jotta lääkkeen annostusta voidaan muokata pienemmäksi tai suuremmaksi.
Oikea annostus löytyy vain kokeilemalla, ja annostus saattaa muuttua matkanvarrella. Itse sain aikanaan ohjeeksi ettei lapsettomuushoitoja kannata edes aloittaa ellei kilpirauhaslukemat ole normaalissa.
Kahteen viimeiseen pas:iin klinikan lääkäri on kehottanut "laittamaan" kilpirauhasen liikatoiminnan puolelle, jolloin onnistuminen on huomattavasti todennäköisempää kuin muutoin.
Lapsettomuuslääkärit ovat tässä asiassa oikeita neuvomaan. Minua kilpirauhasasiassa muutoin hoitava yleislääkäri ei halunnut puuttua asiaan, neuvoi kysymään ohjeistusta hoitavalta lapsettomuuslääkäriltä.
Itse jo olen sen verran kauan sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa, että aika hyvin tunnen, kun lääkeannosta on syytä nostaa. Mielestäni sinun kilpirauhasasian hoito vaikuttaa aika surkealta. Pääsetkö ehkä työterveyshuollon tms. puolelta paremmin verikokeisiin?
Olen samaa mieltä kanssasi Challans siitä,että toi mun hoitoni on vähän retuperällä.Jo se ilmoittaminen silloin puntiopäivänä oli vähän erikoista,kun ei siitä kerrottu mitään enkä tiennyt koko sairaudesta mitään.Ja sitten kun tuli vielä pieni väärinkäsitys,niin en voinut mitään kysyäkkään ennen seuraavaa kertaa ja silloinkin sanottiin vain,että arvo oli vähän kohollaan.Kyllä voisin ottaa yhteyttä työter.huoltoon,jos ne laittaisivat kokeisiin tai sitten soittaa Taysiin ja kysyä sieltä.Väsymys on jotain aivan hirveetä,en ole koskaan ollut näin väsynyt.
Piti tulla tänne kommentoimaan että tosiaankin lieväkin vajaatoiminta saattaa vaikuttaa raskautumiseen. Minulla todettiin lievä vajis kun lapsettomuushoidot aloitettiin, TSH oli abouttiarallaa reilu 4. Kahden vuoden yrittämisen jälkeen ja noin 1,5kk thyroxin-hoidon aloittamisesta tein plussatestin. Eipä tuossa jää paljon arvailujen varaan mikä normalisoi tilanteen. Raskausaikana on pitänyt annostusta nostella mitä pidemmälle ollaan menty. Vaatikaa asianmukaista hoitoa lieviinkiin vajaatoimintoihin!
Mimskeli rv 39+6
Ihanaa lukea noita positiivisia viestejä!Mun kokeisiin pääsy ratkesikin itsestään viime yönä,kun makasin sydänpiuhoissa päivystyksessä yhtäkkiä alkaneiden rytmihäiriöiden takia.Tänään kävin verikokeissa ja muiden mukana otettiin myös kilpirauhaskokeet,tuloksen saan keskiviikkona.
Mulla kilpparin vajis vaikutti niin että ensimmäistä lasta yritettäessä tuomio oli se että en ovuloi ollenkaan, eikä kuukautisia ollut juuri ollenkaan. Kilppari-arvoissa ei tuolloin näkynyt vielä mitään. Raskauden jälkeen sairastuin kilpirauhasen tulehdukseen ja sen jälken arvot ovat menneet vajaalle. Mutta nyt olen saanut lääkityksen ja menkatkin tulevat melkein joka kuukausi. Kilpirauhasella on vaikutusta myös niin että hoitamattomana keskenmenon riski kasvaa ja äidin raskausaikainen hoitamaton vajaatoiminta saattaa olla yhteydessä lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin elämässä...
Löysin vanhan ketjun ja laitan tän hetken tilannekartoituksen omalta osaltani.
Olimme miehen kanssa siis syyskuulla lapsettomuuspolilla ensimmäisellä käynnillä. Meidät laitettiin suoraan inssiin ja kierron kartoitukseen, joka tehdään ehkä omasta tahdostamme vasta ensi vuoden puolella. Tuolloin lääkäri laittoi endokrinologille tiedustelun kilpirauhasarvoista (mulla siis jo kesällä todettiin TSH:n olevan korkealla) ja postissa tuli seuraavalla viikolla tyroksiini-resepti ja ohjeet aloituksesta, puoli tablettia päivässä 0.1 mg. Pieni annostus siis alkuun ja ensi viikolla on kontrolli kilppariarvoista. Tuntuuhan tuo vaikuttavan, pitkästä aikaa tunsin ovulaatio-oireita ja paino on tippunu alaspäin. Kumpikin "oire" on toivottu :)
Suotta tuskailin joskus taannoin siitä, ettei aloitettukaan heti suoraan lapsettomuushoidoilla, kun kerran kilpirauhasavot ai ole kohdillaan. Ei turhia pettymyksiä ainakaan epäonnistumisista.
Ajattelinpa tulla kertomaan teille nykytilanteen, joka toivottavasti antaa pontta omien kilpirauhasasioiden ponnekkaaseen huolehtimiseen. Eli, elokuussa menimme lapsettomuuslääkärille PAS-suunnittelukäynnille. Olen siis kolmannella IVF-hoidolla saanut terveen tytön 11/-07 ja pikkukakkonen on tervetullut. Yhtenä syynä viimeisimmän hoidon onnistumiseen pidän Thyroxinin aloitusta pari kuukautta ennen viimeistä hoitoa.
Lääkäri huomasi minua ultratessa kypsyvän munasolun ja tietysti lähdimme heti luomuplussan toivossa miehen kanssa yrittämään... Ja tärppäsi! Olen nyt rv 13.
Kävimme samaisella lääkärillä rv 7 ultraamassa uutta tulokasta ja käynnin yhteydessä lääkäri totesi, että meidän hoitohistoriaa kun katsoo (huonolaatuiset munasolut), on tämä luomutärppi pieni ihme. Hän nimesi uskovansa yhtenä parantavana tekijänä olevan nimenomaan lääkityksen aloituksen lievään kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lääkityksen aloitin kun TSH heilui 3.5-3.9 välillä T4V on aina ollut siinä 14-15 tienoilla.
Olen jälkikäteen kuullut kaikenmaailman terveyskeskus- ja työpaikkalääkäreiltä hyvinkin vähätteleviä kommentteja kilpirauhasen vaikutuksesta raskautumiseen, mutta onneksi neuvolan terkkari kuitenkin merkkasi ylös, että sisätautilääkärin suositus on, että raskaana ollessa arvon olisi pysyttävä alle 2.5:n. Viimeksi arvo oli 2.8., ei siis tavoitteessa, raskautuminen kuitenkin onnistui.
Joten tsemppiä kaikille, toivottavasti jollakulla teistä on jo tärpännyt!
Söin tyroksiinia puolitoista kiertoa ja sain ensimmäisessä kokonaisessa kierrossa kaksi viivaa raskaustestiin. Että ei tarvitse 15 kuukauden yrittämisen jälkeen miettiä täälläkään, että mikähän raskauden aikaan sai.
Kiitos tyroksiinin. Tulin muuten raskaaksi arvolla 3,65 (tsh)
saaruska76
Voi hitto kun nää nyt helpotti mun oloa, varsinkin toi sun viesti MIMSKELI...
mulla on ollu siis aina epäsäännölliset menkat ja nyt teroluteja syöny vajaan vuoden, menkat on tasaantunut kyllä mutta eihän se ovulointiin auta.. gyne sano että tuskin oon ovuloinut.... koskaan? Tai ainakin tosi tosi tosi harvoin. Mutta olin jo innoissani että menkkakierto tasaantuu noilla teroluteilla..
Verikokeissa ilmeni ihan todella pieni arvo kilppareiden kohdalla, lääkäri sano että siihen ei puututtais mutta kun kyseessä lapsettomuus niin ne katsotaan suurennuslasin kanssa.. ja sanoi myös, että moni lääkäri ei ota sitä tutkittavakseen kovinkaan tarkasti vaikka kuulemma reilusti yli puolessa lapsettomuuksista juuri kilpirauhasen häikät on syynä.. ja raskauden aikanakin sen tasapaino on äärimmäisen tärkeää, niin tuntuu hullulta että se annetaan mennä sormien välistä. Ts. jos kilppari ei toimi kunnolla, ja raskauden aikana sen tehoa vaaditaan rutkasti lisää, olisi se järkevää hoitaa heti alkukahinoissa kuntoon.
Itse olen nyt syönyt siis kuukauden Thyroxinia, ja "kummallinen olo", mitä en ole osannut selittää, on kadonnut liki kokonaan.. aina unettomuudesta kärsineenä nukun kuten normaalit ihmiset, entisen 3-5h pyörimisen sijaan nukahdan tunnissa ja koen itseni illalla väsyneeksi/uneliaaksi. Koen että uni on hyvää ja aamulla en ole puolikuollut.. Iho-ongelmat on ehkä laantumaan päin (ikää 26v ja iho on ollut vaihtelevasti kuin teinitytöllä..).. Paino-ongelmiinkin kuulemma tyroksiini saattaa auttaa, jos se vielä saadaan rastitettua niin liputan kyllä tämän lääkkeen nimiin. Olen ollut perusterve ja omasta mielestäni olen onnenkantamoinen terveyteni suhteen. En laske tätäkään sairaudeksi vaan kun tätä hoidetaan, lasken sen lisävirraksi verraten normaaliin :) jos joudun ottamaan pillerin päivässä vaikka lopun elämääni niin en koe sitä kovinkaan raskaaksi kun virta lisääntyy ja olo paranee.
Viime kierrossa tein ovulaatiotestejä ja ne oli haaleita yksi toistensa perään, eli negatiivisia. Tänään kp12 tein testin ja se oli selkä positiivinen, kaksi yhtä tummaa viivaa. voiko siis olla että 1kk thyroxin auttaa jo näin pian, että ovuloin mahdollisesti ensi kertaa elämässäni...?
Jos tästä vielä beibin saa matkahotelliin, niin itken kyllä onnesta ämpärillisen <3
Ihana lukea näitä sielunsisko viestejä. Kaikille vauvahaaveilijoille kaikkea ihanaa ja toivotaan että kaikkien kaapit täyttyy pikkutöppösistä pikimmiten!! :)