Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espanjattaret rientävät Suomeen paikkaamaan lastentarhaopettajapulaa!

Vierailija
12.03.2021 |

Myös Kreikasta on osoitettu mielenkiintoa. Tätä lisää vaan.

Kommentit (404)

Vierailija
221/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän nämä hoitajat aikovat elää, jos suomalaiset eivät hakeudu alalle huonon palkan takia?

Suomalaiset ei elätä itseään millään muulla kuin hoitajan töillä?

Vierailija
222/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miesten kannattaisi nyt hakeutua varhaiskasvatukseen, siellä voisi vaikka tavata näitä kuumia latinoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hola, pitää varmaan mennä päiväkotien lähistölle pyörimään 😍

M34

Pyöräytä lapsi!

Vierailija
224/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on kasvatustieteiden kandeja?

Tietenkin ovat.

"Molemmissa maissa varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan yliopistoissa ja koulutuksen sisältö vastaa parhaiten Suomen varhaisopetuksen opettajan koulutusta.

Vierailija
225/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kääntänyt tästä keskustelusta tekstiä espanjalaisille.

Vierailija
226/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautukaa siihen, että opettavat sitten lapsille vanhanaikaisia ja ahtaita sukupuolirooleja.

Millainen on vanhanaikainen ja ahdas sukupuolirooli?

Näistä aina puhutaan, mutta kukaan ei selitä, mikä on sen sisältö. Suomessa naiset on aina tehneet töitä ja seksiäkin on saanut vapaasti maatalousyhteiskunnassa harrastaa. Naimisiin ei ole ketään pakotettu. Mikä se vanhanaikainen ja ahdas rooli siis on?

Vierailija
227/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Itse FM akateemisella alalla ja haaveilen alan vaihdosta. Pikaväylä opeksi, niin olisin valmis hakemaan. En vaan jaksa tehdä enää kolmatta monen vuoden maisterintutkintoa alusta asti.

Joku nopea seminaari kuten ennen vanhaan, kun oli työvoimapulaa. Itsekin olen FM ja töitä ei ole, voisin alkaa alalle jos täsmäkoulutusta tarjottaisiin. Ei ole näkynyt...

Vierailija
228/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karutotuus kirjoitti:

Olen kääntänyt tästä keskustelusta tekstiä espanjalaisille.

Miten jollekin voi tulla yllätyksenä kulttuurierot?

Vierailija
229/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö taas, otsikko ollut täällä jo vuosia. Ei ketään ole tulossa.

Vierailija
230/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Itse FM akateemisella alalla ja haaveilen alan vaihdosta. Pikaväylä opeksi, niin olisin valmis hakemaan. En vaan jaksa tehdä enää kolmatta monen vuoden maisterintutkintoa alusta asti.

Joku nopea seminaari kuten ennen vanhaan, kun oli työvoimapulaa. Itsekin olen FM ja töitä ei ole, voisin alkaa alalle jos täsmäkoulutusta tarjottaisiin. Ei ole näkynyt...

Onko kyseiseltä alalta aivan yhtä tiukkaa saada töitä jossain toisessa maassa? En tiedä, siksi kysyn.

Vierailija
231/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on kasvatustieteiden kandeja?

ainoastaa idiootit suomalaiset tarvitsee tutkinnon lasten vahtimiseen.

Ne on lastenhoitajia jotka vahtivat. Lastentarhanopettajat tekevät paljon muutakin, LTO on maisterintutkinto.

Se on kylläkin kandin tutkinto.

Ja siten lyhyempi kuin amk-pohjainen lt-/vakaopen koulutus.

Vierailija
232/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, onhan se hyvä että työvoimapula helpottaisi tavalla tai toisella, niin oma kuormitus vähenisi. Muttamutta.

Olen itse hoitajana ja saan 1500€ kuukaudessa nettona. Olen tehnyt sijaisuuksia opena ja saan silloin 1700€ nettona. Työpäivät ovat raskaita, sijaisia ei saada joten hoitajamitoitus ylittyy jatkuvasti. Välillä on lapsia, jotka kaikesta yrityksestä huolimatta puree ja sylkee päälle.

Kaiken lisäksi vakituisia paikkoja ei tarjota meille suomalaisillekaan, vaan pätkää pätkän perään (saa kätevästi esimerkiksi kesäksi pois työstä, ei tarvitse maksaa palkkoja ja palkallisia lomia). Saati sitten äitiyslomia, kun työsuhde on pätkissä niin se loppuu aina sopivasti kun raskaus alkaa näkyä.

Kenenkään ei pitäisi hakea näitä pätkäpaikkoja, ja jos työvoimatoimisto käskee hakea, niin äkkiä saikulle.

Asiat ei muutu, ellei itse laita niitä muuttumaan. Älkää tehkö yhtä ainutta pätkää. Aina virkaan tai toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Vierailija
233/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varautukaa siihen, että opettavat sitten lapsille vanhanaikaisia ja ahtaita sukupuolirooleja.

Näistä aina puhutaan, mutta kukaan ei selitä, mikä on sen sisältö. Suomessa naiset on aina tehneet töitä ja seksiäkin on saanut vapaasti maatalousyhteiskunnassa harrastaa. Naimisiin ei ole ketään pakotettu. Mikä se vanhanaikainen ja ahdas rooli siis on?

Vanhanaikainen ja ahdas sukupuolirooli tarkoittaa sitä, että nainen hoitaa kodin sisällä olevat työt ja lapset, miehelle kuuluu sitten kodin ulkotyöt. Nykyään vaan varsinkin kerrostalossa asuessa ei niitä perinteisiä miesten töitä enää ole, mutta eipä miehet oikein innokkaasti halua perinteisiä naisten töitäkään tehdä. Nämä ei koske siis palkkatöitä, ne on aina kuuluneet kummallekin sukupuolelle.

Vierailija
234/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen ja ahdas sukupuolirooli tarkoittaa sitä, että nainen hoitaa kodin sisällä olevat työt ja lapset, miehelle kuuluu sitten kodin ulkotyöt. Nykyään vaan varsinkin kerrostalossa asuessa ei niitä perinteisiä miesten töitä enää ole, mutta eipä miehet oikein innokkaasti halua perinteisiä naisten töitäkään tehdä. Nämä ei koske siis palkkatöitä, ne on aina kuuluneet kummallekin sukupuolelle.

Eiköhän siellä tarhankin keittiössä ole tätejä töissä, tuollaisia asioita ei tarvitse opettaa kun lapset omin silmin näkevät, että isit ajavat autoillaan muihin töihin ja tädit pyörällä hoitamaan lapsia ja tekemään ruokaa laitoskeittiöihin.

Suomessahan on edelleen länsimaiden segregoituneimmat työmarkkinat. Mitä kodeissa tapahtuu, kuuluu yksityisen piiriin. Itse olen aina halunnut hoitaa vaatehuollon ja mies on saanut hoitaa autonhuollon. Näin varmaan aika monessa taloudessa.

Vierailija
235/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siellä tarhankin keittiössä ole tätejä töissä, tuollaisia asioita ei tarvitse opettaa kun lapset omin silmin näkevät, että isit ajavat autoillaan muihin töihin ja tädit pyörällä hoitamaan lapsia ja tekemään ruokaa laitoskeittiöihin.

Suomessahan on edelleen länsimaiden segregoituneimmat työmarkkinat. Mitä kodeissa tapahtuu, kuuluu yksityisen piiriin. Itse olen aina halunnut hoitaa vaatehuollon ja mies on saanut hoitaa autonhuollon. Näin varmaan aika monessa taloudessa.

En nyt saa kiinni, mitä halusit sanoa tuossa ensimmäisessä kappaleessa. Lapsia hoidetaan myös päiväkotipäivän ulkopuolella. Tuo autolla ajaminen kuuluu tähän miten?

Vierailija
236/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt saa kiinni, mitä halusit sanoa tuossa ensimmäisessä kappaleessa. Lapsia hoidetaan myös päiväkotipäivän ulkopuolella. Tuo autolla ajaminen kuuluu tähän miten?

Sitä että ei siihen espanjalaisia tarhatätejä tarvita, että lapsi oppii ajattelemaan keittiö- ja muiden kotitöiden kuuluvan naiselle. Autolla ajaminen kuuluu tähän toki, koska autoilu on Suomessa kallista. Miehet omistavat enemmän ja kalliimpia autoja ja ajavat niillä enemmän = heillä on enemmän rahaa. Koska miestyypillisten alojen töistä maksetaan enemmän kuin naistyypillisten. Ja joku on huolissaan, minkälaisia sukupuolirooleja espanjalaiset vajavaisella kielitaidoillaan lapsille opettavat. Eli jälleen kuurnitaan hyttystä ja kameli menee läpi.

Vähän sama tuossa varhaiskasvatuksen sukupuolineutraalissa kasvatuksessa. Ei paljon pienipalkkaisten naisten harjoittama sukupuolineutraali julkinen tarhakasvatus asioita muuta, kun lapset omin silmin näkevät, miten asiat on.

Jo pelkästään se, että näitä naisia pitää Espanjasta saakka hakea, kertoo kaiken. Miksei miehiä saada alalle? Työttömiä Suomessa kyllä riittää.

Vierailija
237/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen....mutta entäs ne meidän omat 80 000 työllistettävää...?

Vierailija
238/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaisessa kulttuurissa lasten väliseen kiusaamiseen ei puututa. Ne asiat lasten on selviteltävä keskenään. Se on suuressa ristiriidassa suomalaisen kulttuurin kanssa. Suomessa sekin on nykyään kiusaamista, jos ei kutsu kaikkia synttäreille.

Vierailija
239/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen....mutta entäs ne meidän omat 80 000 työllistettävää...?

hetkinen...onko heillä mitään pohjakoulutusta? Onko kiinnostusta töihin? Ei kai vain ole päihde- tai huumeongelmaa?

Vierailija
240/404 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta tuotu hoitajia aiemminkin ja tästä ei ole mitään hyviä kokemuksia. Kun hoitaja ei ymmärrä mitä asiakas sanoo tai asiakas ei ymmärrä, mitä hoitaja sanoo, vaarantuu potilasturvallisuus. Miten lasten kielenkehityksen käy, kun opettajana toimii huonosti suomea puhuva? Nyt jo pääkaupunkiseudulla ongelmana se, etteivät hoitajat osaa suomea. Tilanne näyttää pahalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi