Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutistunut merinovilla

Vierailija
12.03.2021 |

Pesin tänään 40 asteessa merinovillaiset housut. Housut olivat pitkät ja leveät, mutta kutistuivat tiukoiksi polvimittaisiksi, arviolta vähintään 30% lähti koosta pois. Tiedän kyllä, että pesin väärin, mutta tekeekö 10 astetta niin suuren eron, että 30 asteessa pesemällä housut olisivat pysyneet oikeassa koossa tai kutistuneet vain hieman? Minulla on paita samaa materiaalia ja mietin nyt, pitääkö sitä yrittää olla kokonaan pesemättä, jotta voisi vielä käyttää vai kokeilla pestä 30 asteessa ja reklamoida, jos kutistuu samalla tavalla. Harmittaa älyttömästi, koska olivat ihan lempparivaatteita enkä haluaisi paitaakaan ehdoin tahdoin tuhota. Onko kenelläkään kokemusta näin suuresta kutistumisesta? Merinovillaisia pitkiksiä pesen 40 asteessa eikä niille ole käynyt kuinkaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Cubuksen housuille kävi samoin.

Ohjeissa villapesu ja villan pesuaine sekä kuivaus vaakatasossa.

Vierailija
22/29 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Ulvangin merinovillakerrasto, jonka olen pessyt normaalilla 40 asteen ohjelmalla. Kutistuvat vähän pesussa ja se on ihan ok, koska käytössä sitten taas venähtävät vähän liiankin suuriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pessyt säännöllisesti lapsen merinovilla alusasuja 60 asteessa että pissan ym hajut lähtee pois. Eivät ole kutistuneet.

Ne kannattaa myös pestä nurinpäin ja SILITTÄÄ, koska jostain syystä se estää todella hyvin nukkaantumista.

Vierailija
24/29 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset Cubukselta ostetut merinovilla housut kutistuivat, toiset samanlaiset eriväriset mustat ei menny miksikään?

Vierailija
25/29 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kutistu merinovilla neule vähintään 30% meni lähes vauvan vaatteksi, mutta sain pelastettua sen niin, että liotin sitä noin 20minuuttia saavissa jossa oli kädenlämpöistä vettä ja noin 50ml hiustenhoito ainetta. Sitten tempasin sen sellaisenaan pälle ja venyttelin sen sopivan kokoiseksi, ja lopuksi kuivumaan.

Vierailija
26/29 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini osti kokoa M ja puhui että olen nuori, en ole enää nuori. Olen kokoa L tai XL. Onneksi venyy. Mutta lahkeet tai hihat tuntuvat vähän liian lyhyiltä. :D

Vierailija
27/29 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on tarkka pesujen suhteen. Parhaiten pysyy kunnossa kun pesee villapesuohjelmalla villapesuaineella tai käsin huljuttelemalla. Ei kestä liian kylmää eikä yli 40 asteen lämpöistä vettä. Jos voimakkaasti käsipesee se villa kutistuu alkaa huopua. Voi kaikki villavaatteet pestä pitää vaan osata.

Vierailija
28/29 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten venyttänyt muotoonsa ennen kuivatusta.

Vierailija
29/29 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat venyteltyä sen kutistuneen villavaatteet liottamalla 12 tuntia haaleassa vedessä jossa on hieman villapesuainetta. Normaali huuhtelu pariin kertaan saippua pois ja puristelu kuivaksi. Venyttele mittanauha käsissä, varo ettei veny liikaa.