Miksi jotkut lautaset kuumenevat mikrossa enemmän kuin itse ruoka?
Tuli mieleen kun jälleen kerran poltin sormeni Iittalan Teemoilla :)
Kommentit (12)
En ole kyllä teemoista tuota huomannut, mutta monet sellaiset kevyet halpislautaset kuumenevat kuin fan. Mun vanhemmilla oli sellainen yksi tietty lautanen entisessä kakkoskodissaan, joka kuumeni vielä noita kevyitä lautasia pahemmin.
Vanhojen astioiden lyijylasite kuumenee?
Astia kuumenee vain sen ruuan kuumuudesta johtuen. Saattaa tuntua siltä, että ruoka on kylmempää, koska se ruuan kuumuus on siirtyy astiaan.
Huonolaatuinen astia ottaa nopeasti lämmön.
Mikroaallot saavat ruuan molekyylit liikkeelle, mistä se lämpö johtuu.
T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Asetat ruuan väärin laitaselle, tee keskiosaan tyhjä alue ja huomaat eron.
Vaikea tehdä kun lautaselle juuri ja juuri mahtuu se kanankoipi lisukkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen astioiden lyijylasite kuumenee?
Omat Teemani ovat noin viisi vuotta vanhoja. Menevätkö siis jo tarpeeksi vanhoista tähän?
Vierailija kirjoitti:
Metallipitonen lasitus.
Ei kai sellaisia edes ole tarkoitettu mikrolämmityksiin?
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä teemoista tuota huomannut, mutta monet sellaiset kevyet halpislautaset kuumenevat kuin fan. Mun vanhemmilla oli sellainen yksi tietty lautanen entisessä kakkoskodissaan, joka kuumeni vielä noita kevyitä lautasia pahemmin.
Mulla on pelkästään Teemoja, ja kyllä ne vaan kuumenee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pelkästään Teemoja, ja kyllä ne vaan kuumenee!
Kysy valmistajalta mita lasituksessa on kaytetty ja suosittelevatko mikrokayttoon. Mutta jos astiat on tehty jossain Aasiassa niin sitten ei ole mitaan takeita lasituksesta.
t. keraamikko
Joo posliililautanen ei absorboi mikroaaltosäteilyä yhtään.
Mutta : Oleellista on löytää syvän lautasen päälle sopiva muovikansi jokaa sulkee lämmitystilan, eli lämpö ei pääse karkuun. Tällöin tarvitaan mahdollisimman lyhyt lämmitysaika + lämmön tasaantumisaika.
Mikroaaltouuni lämmittää saamalla vesimolekyylit resonoimaan ja värisemään jolloin lämpöä syntyy. Tämän takia nestepitoisemmat ruoat lämpiävät nopeammin kuin kuivemmat.
Lautanen ei yleensä sellaisenaan lämpene juuri ollenkaan vaan ruoka lämmittää sitä. Kuitenkin erilainen pinnoite voi saada aikaan sen että lautanenkin lämpenee. Toki myös ohut Lautanen lämpenee ruoan vaikutuksesta nopeammin
Asetat ruuan väärin laitaselle, tee keskiosaan tyhjä alue ja huomaat eron.