Onko sinusta Antti Holman raastepöytä-teoria jotenkin todella suomalaisuuden ytimessä?
"Raastepöydästä voipi aloitella.
Vuonna 2017 näyttelijä Antti Holma kertoi Ylen radio-ohjelmassa huomanneensa, että ”raastepöydästä voipi aloitella” -lausahdus on niin suomalainen, että sen todellisen merkityksen voi ymmärtää vain ja ainoastaan suomalainen.
Holma maalaili raastepöydän tunnelmaa näin: Aluksi kaksivärivärjätyt kutrit omaava maakuntaravintolan tarjoilija Marjukka kysyy, että ”mitäpä laitellaan”. Tilaat lehtipihvin tai kanaa paholaisen hillolla. Marjukka vastaanottaa tilauksesi ja sanoo: ”Raastepöydästä voipi aloitella.”
Osaat varmasti eläytyä tunnelmaan, sillä missään muualla ei ole samanlaisia raastepöytiä kuin meillä: pakasteherneitä, pakastemaissia, isopalaista kaaliraastetta ja voimakasta ranskalaista kastiketta. Tunnelmaan kuuluu suomalainen opeteltu rentous: oikeasti kaikki haluavat, että tilanne olisi nopeasti ohi."
Vanha juttu, mutta taas tämä raastepöytä-teoria ja sen erinomaisuus tuli esille Ylen Youtube-kanavalla, jossa Jaakko Keso kuvaa elämää Taiwanissa.
Itse en ole varmaan ikinä ollut tuollaisessa kuvatunlaisessa raastepöydässä, ja raastepöydästä tuleekin mieleen lähinnä kouluruokailun lanttu- ja porkkanaraasteet. Onko tuo raastepöytä-teoria teistä jotenkin onnistunut kuvaus suomalaisuuden ytimessä? Onko raastepöytä teille tuttu?
Kommentit (46)
Salaattipöydäksi sitä sanotaan. En ole koskaan kuullut mistään raastepöydästä. Pitäisikö sielää olla porkkana- ja lantturaastetta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raastepöydät ovat tuttuja mutta en tunnista mitä tällä haetaan. "Oikeasti kaikki haluavat että tilanne olisi nopeasti ohi?" Siis että tilaus olisi nopeasti tehty? Vai että olisi nopeasti syöty?
MIkä tässä on se teoria-osuus? Onko teoria siis se, että vain Suomessa voi tarjolla olla raastepöytä?
Varmaan se kun tarjoilija seisoo pöydän vieressä ottamassa tilausta.
Aivan. No halutaanko muissa maissa sitten että tilauksen ottaminen kestäisi mahdollisimman kauan? Itse en ainakaan näe mitään syytä sitä erityisesti pitkittääkään, varsinkaan jos minulla on seuraa jonka kanssa haluan jutella. Yksin jos olen eikä ole kovin hirveä nälkä, niin sitten ei ole mitään väliä kauanko tarjoilija ottaa tilausta.
Ehkä se hieman sosiaalisemmissa kulttuureissa ei aiheuta samanlaista vaivautunutta tunnelmaa kuin humalainen hautajaisissa. Voisin jopa kuvitella, että jotkut juttelevat pöytäseuran kanssa samalla, kun joku kertoo tilaustaan, mutta abc-kansa istuu hiljaa ja odottaa, että tarjoilija häipyy. Sama epämiellyttävä tunnelma tulee silloin, kun tarjoilija kaataa vettä laseihin eikä vain kanna kannua pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas hävettää olla suomalainen. Kiitos Antti, kun näytit meille tyhmille junteille kaapin paikan.
Päämääränä heteroiden dissaaminen.
Itse olisin ainakin osannut jättää raastepöydästä hakemisen väliin, tai jopa koko ravintolassa käynnin, jos kerran olisi niin ahdistanut että pitää odottaa että on nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Salaattipöydäksi sitä sanotaan. En ole koskaan kuullut mistään raastepöydästä. Pitäisikö sielää olla porkkana- ja lantturaastetta?!
Porkkanaraastetta on tosi usein, lantturaastetta en ole nähnyt. Sekin riippuu ketjun sisällä yksittäisistä ravintoloista, onko jäävuorisalaatti rusehtavaa ja porkkanaraaste kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Raastepöydät ovat tuttuja mutta en tunnista mitä tällä haetaan. "Oikeasti kaikki haluavat että tilanne olisi nopeasti ohi?" Siis että tilaus olisi nopeasti tehty? Vai että olisi nopeasti syöty?
MIkä tässä on se teoria-osuus? Onko teoria siis se, että vain Suomessa voi tarjolla olla raastepöytä?
Se että tarjoilija tylyttää rastepöytää ottaessaan tilausta. Äyskäröivää suomalaistuutta.
Vierailija kirjoitti:
Maapallolla on ollut elämää ennen sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se kun tarjoilija seisoo pöydän vieressä ottamassa tilausta.
Aivan. No halutaanko muissa maissa sitten että tilauksen ottaminen kestäisi mahdollisimman kauan? Itse en ainakaan näe mitään syytä sitä erityisesti pitkittääkään, varsinkaan jos minulla on seuraa jonka kanssa haluan jutella. Yksin jos olen eikä ole kovin hirveä nälkä, niin sitten ei ole mitään väliä kauanko tarjoilija ottaa tilausta.
Ehkä se hieman sosiaalisemmissa kulttuureissa ei aiheuta samanlaista vaivautunutta tunnelmaa kuin humalainen hautajaisissa. Voisin jopa kuvitella, että jotkut juttelevat pöytäseuran kanssa samalla, kun joku kertoo tilaustaan, mutta abc-kansa istuu hiljaa ja odottaa, että tarjoilija häipyy. Sama epämiellyttävä tunnelma tulee silloin, kun tarjoilija kaataa vettä laseihin eikä vain kanna kannua pöytään.
Ai okei, no minulle tuo tilanne ei ole koskaan ollut epämiellyttävä Suomessa eikä ulkomaillakaan. Jos pöytäseurueessa on useampi, toki voi jutella muun seurueen kanssa, mutta jos ollaan kahden, ei oikein voi jutella ennen kuin molempien tilaukset on tehty. Lisäksi kuvittelen, että tarjoilijalla on muutakin tekemistä joten en näe syytä pitkittää tilauksen ottamista. Uskomatonta, että joku saa tästä jonkun ongelman "suomalaisuuden ytimestä" ja kuvittelee että se on ongelma muillekin :D
Varmin merkki matalasta älykkyysosamäärästä näillä "älyköillä" on tämä ainainen sama ulina, kun haukkuvat omaa maataan ja kokevat, että ulkomailla kaikki on paremmin ja hienompaa.
Näitähän on joka maassa, ei se mikään suomalainen ominaispiirre ole. Siis oman maansa ja kulttuurinsa haukkujia.
Eiks toi Antti Holma oo se heppu, joka haukkui suomalaiset, lähti ulkomaille ja tuli maitojunalla takas.
Siis sen teorian pointti oli se, että vain suomalainen voi tietää, että millainen tuo raastepöytä tarjoiluineen päivineen jossain maakuntaravintolassa on, ja sen mainitseminen jo saa aikaan suomalaisessa tietynlaisen mielikuvan tilanteesta. Jokaisessa kulttuurissa on näitä omia "raastepöytiä", joita eivät muut kuin kyseisessä kulttuurissa pitkään eläneet tiedä.
Mutta, en silti ole ikinä itse käynyt tuollaisessa raastepöydässä, eikä se itselleni kuvasta mitään suomalaisuutta.
En puhuisi suomalaisuuden ytimestä, mutta kyllä kai suurin osa suomalaisista tunnistaa raastepöytäkulttuurin. Hieman kouluruokalaa hieman siistimmissä puitteissa, eikä astioita tarvitse palauttaa itse. Holman esimerkki raastepöydästä on kärjistetty, ei se ihan noin ankea oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun Rossossa köyhänä opiskelijana pizza puoliksi ystävän kanssa. Kuitissa lukee lisäraaste, ihmettelin tarjoilijalle mikä tämä on? No kun raastepöydästä täytyy maksaa molempien😄
Siitä puolittamisestahan otettiin joskus maksu. Se luki oikein listassa. Joku kaveri heitti kerran vitsinä tarjoilijalle, että hänelle pelkkä pizzan puolitus. Tarjoilija oli varmaan kuullut sen ennenkin, kun pokkana totesi: "Se tekee sitten 5mk."
Muistan Rosson raastepöydän ysärin lopulta ja oikein vesi kihahti kielelle. Porkkana- ja kaaliraastetta, maissia, herneitä, oliiveja ja sitä ihanaa salaatinkastiketta. Esipaistettua patonkia, jonka päälle voi sulaa. NAM!
Rosso oli Hansan 2. Kerroksessa Turun torin vieressä, joten ikkunasta pystyi seuraamaan menoa. Oi niitä aikoja!
Jaahas jaahas, elänkö minä jossain toisessa todellisuudessa, kun minusta alkusalaatti kuuluu jokaiseen lounaspaikkaan ja muihinkin tavisravintoloihin missä käyn. "Raaste" on ehkä tosi huono sana, koska se on alkusalaatti.
Vierailija kirjoitti:
Varmin merkki matalasta älykkyysosamäärästä näillä "älyköillä" on tämä ainainen sama ulina, kun haukkuvat omaa maataan ja kokevat, että ulkomailla kaikki on paremmin ja hienompaa.
Näitähän on joka maassa, ei se mikään suomalainen ominaispiirre ole. Siis oman maansa ja kulttuurinsa haukkujia.
Älykkäät ovat itse asiassa niitä, jotka kykenevät itsekritiikkiin ja myös oman maansa tapojen kriittiseen tarkasteluun. Sinä otat raastepöydän annettuna, eikä siinä ole mitään vikaa, hyvä sulle. Kaikille ei vaan maistu samat asiat.
Eiköhän se nyt ole aika itsestäänselvää että vain suomalainen tai maassa asunut voi tietää millainen on tyypillinen suomalainen huoltoasemalounas, Rosso, hirvipeijaistarjoilut, itäsuomalainen pitopöytä tai nakkikioskin valikoima. Samoin muissa maissa on omat tyypilliset tarjoilunsa ja tapansa. Olipa mahtava "teoria".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ovat itse asiassa niitä, jotka kykenevät itsekritiikkiin ja myös oman maansa tapojen kriittiseen tarkasteluun. Sinä otat raastepöydän annettuna, eikä siinä ole mitään vikaa, hyvä sulle. Kaikille ei vaan maistu samat asiat.
Jos se olisi itsekritiikkiä, mutta kun se on vaan pilkkaa. Hieman eri juttu.
Henkilöltä, joka valitti, kun suomalainen ei häntä hurraa ja hehkuta.
Suomalaisuuden ytimessä ollaan, kun asiat tehdään tehokkaasti ilman mitään jaaritteluja. Mielestäni Rossossa on palvelu ollut ok, eikä nyt mitään kiusallisuutta ole ollut varsinaisesti. Kuitenkin Suomessa riittäisi vain nopea tilauksen kirjaaminen ysävällisesti ja samalla muistuttaminen raastepöydästä ilman mitään teatteria. Mitä nopeammin varsinainen ruoka tulee pöytään ja lasku myös sitä parempi.
Ruokakaupoissakin kassoilla ei tarvita mitään yliystävällisyyttä ja hyvien illanjatkojoen toivoksia jokaiselle. Riittää, että kassa toimii tehokkaasti, osaa sanoa ystävällisesti summan ja kiitos.
80-luvun Rossossa köyhänä opiskelijana pizza puoliksi ystävän kanssa. Kuitissa lukee lisäraaste, ihmettelin tarjoilijalle mikä tämä on? No kun raastepöydästä täytyy maksaa molempien😄