Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta Antti Holman raastepöytä-teoria jotenkin todella suomalaisuuden ytimessä?

Vierailija
11.03.2021 |

"Raastepöydästä voipi aloitella.
Vuonna 2017 näyttelijä Antti Holma kertoi Ylen radio-ohjelmassa huomanneensa, että ”raastepöydästä voipi aloitella” -lausahdus on niin suomalainen, että sen todellisen merkityksen voi ymmärtää vain ja ainoastaan suomalainen.

Holma maalaili raastepöydän tunnelmaa näin: Aluksi kaksivärivärjätyt kutrit omaava maakuntaravintolan tarjoilija Marjukka kysyy, että ”mitäpä laitellaan”. Tilaat lehtipihvin tai kanaa paholaisen hillolla. Marjukka vastaanottaa tilauksesi ja sanoo: ”Raastepöydästä voipi aloitella.”

Osaat varmasti eläytyä tunnelmaan, sillä missään muualla ei ole samanlaisia raastepöytiä kuin meillä: pakasteherneitä, pakastemaissia, isopalaista kaaliraastetta ja voimakasta ranskalaista kastiketta. Tunnelmaan kuuluu suomalainen opeteltu rentous: oikeasti kaikki haluavat, että tilanne olisi nopeasti ohi."

Vanha juttu, mutta taas tämä raastepöytä-teoria ja sen erinomaisuus tuli esille Ylen Youtube-kanavalla, jossa Jaakko Keso kuvaa elämää Taiwanissa.

Itse en ole varmaan ikinä ollut tuollaisessa kuvatunlaisessa raastepöydässä, ja raastepöydästä tuleekin mieleen lähinnä kouluruokailun lanttu- ja porkkanaraasteet. Onko tuo raastepöytä-teoria teistä jotenkin onnistunut kuvaus suomalaisuuden ytimessä? Onko raastepöytä teille tuttu?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta Antti-podcastissahan tuota käsiteltiin vielä laajemmin ja se pätkä kuuluu tosiaan myös tuolla Keson videolla.

Vierailija
2/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raastepöydät ovat tuttuja mutta en tunnista mitä tällä haetaan. "Oikeasti kaikki haluavat että tilanne olisi nopeasti ohi?" Siis että tilaus olisi nopeasti tehty? Vai että olisi nopeasti syöty?

MIkä tässä on se teoria-osuus? Onko teoria siis se, että vain Suomessa voi tarjolla olla raastepöytä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin ysäriä kuin olla ja vaan voi. Ainahan joka paikassa aloiteltiin raastepöydästä. Olit sitten maakuntaraflassa tai näissä isoissa ketjuissa.. tilaat pitsat, ja raastepöydän kautta.

En mä näitä ole enää niinkään 2010-luvulla nähnyt kuin satunnaisesti, jossain lounaspaikoissa.

Suuhunkin oikein lirvahti sylkeä, kun jäin miettimään sitä kirpakkaa sinappikastiketta, jota oli aina tarjolla.

Vierailija
4/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raastepöytiä (kutsutaan myös salaattipöydäksi) ole jokaisessa lounasravintolassa? Siis Suomessa.

Vierailija
5/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rossossa olen saanut raastepöytää :)

Vierailija
6/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14:50—>

Vierailija
7/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se, kaikki maakuntien lounasravintolat, huoltoasemaruokalat, Rossot ym. ovat juuri tuollaisia. Toki muitakin yhtö osuvia kuvauksia voi keksiä, joku Prisman kaltainen automarketti-kohtaus on ainakin helppo kuvitella.

Vierailija
8/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raastepöydät ovat tuttuja mutta en tunnista mitä tällä haetaan. "Oikeasti kaikki haluavat että tilanne olisi nopeasti ohi?" Siis että tilaus olisi nopeasti tehty? Vai että olisi nopeasti syöty?

MIkä tässä on se teoria-osuus? Onko teoria siis se, että vain Suomessa voi tarjolla olla raastepöytä? 

Varmaan se kun tarjoilija seisoo pöydän vieressä ottamassa tilausta.

Vierailija
9/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö raastepöytiä (kutsutaan myös salaattipöydäksi) ole jokaisessa lounasravintolassa? Siis Suomessa.

Ei meillä ole enää vuosiin ollut.

Lounaskokki

Vierailija
10/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täsmälleen myös nuo samat sanat eli ”raastepöydästä voipi aloitella”. Heti otsikosta jo tiesin että tää on Rosso! ;)

Vierailija
11/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkäämme kaikki yhdessä.

Vierailija
12/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon viisikymppinen mamma enkä ole koskaan törmännyt tuohon outoon ja typerään hokemaan. Aloittehan kanssa samaa mieltä.

Vierailija
13/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt ehkä kaksi kertaa elämäni aikana Rossossa, enkä muista oliko siellä joku raastepöytä. Huoltoasemilla olen taas syönyt aina vain jotain pullaa tai jätskiä. Ei ole raastepöytä mitenkään tuttu minulle.

Vierailija
14/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

224 kirjoitti:

Oon syönyt ehkä kaksi kertaa elämäni aikana Rossossa, enkä muista oliko siellä joku raastepöytä. Huoltoasemilla olen taas syönyt aina vain jotain pullaa tai jätskiä. Ei ole raastepöytä mitenkään tuttu minulle.

Muunlaisissa ravintoloissa syön aika usein (tai siis ennen koronaa), eikä niissä ole ollut mitään raastepöytiä.

Vierailija
15/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt raasteita, enkä syö.

Vierailija
16/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut jo vuosia antipasto-pöytä eikä siinä ole enää oikein mitään syötävää. Haluavat varmaan, että ihmiset tilaisivat enemmän alkupaloja listalta mutta kun sekin on niin surkea. Luulen että ei ollut kovin fiksu tempaus...

Vierailija
17/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti on asian ytimessä kuten tavallista.

Vierailija
18/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se kun tarjoilija seisoo pöydän vieressä ottamassa tilausta.

Aivan. No halutaanko muissa maissa sitten että tilauksen ottaminen kestäisi mahdollisimman kauan? Itse en ainakaan näe mitään syytä sitä erityisesti pitkittääkään, varsinkaan jos minulla on seuraa jonka kanssa haluan jutella. Yksin jos olen eikä ole kovin hirveä nälkä, niin sitten ei ole mitään väliä kauanko tarjoilija ottaa tilausta.

Vierailija
19/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas hävettää olla suomalainen. Kiitos Antti, kun näytit meille tyhmille junteille kaapin paikan.

Vierailija
20/46 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa toi videonpätkä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi