Kuinka paljon ala-asteen ope saa palkkaa?
Kommentit (27)
Itse olen lisensiaatin tutkinnon tehnyt, julkisella sektorilla, naisvaltaisella alalla töissä esimiestehtävissä.
Palkka on huimat 2300¿/kk ja ihan normaalit kunnan lomat ja muut edut. Olen nyt urani huipulla, mutta pieni palkka ei harmita, koska saan työskennellä rakastamallani alalla, mielenkiintoisessa työssä ja ihanassa työyhteisössä.
Arvasitte varmaan jo... Olen kirjastoalalla.
palkasta. Ei kai se huonokaan ole, mutta jos Suomessa keskipalkka on jo päälle 2400 euroa, niin eipä tuo open reilu 2000 järin hyvältä tunnu koulutuksen kestoon ja työn vaativuuteen nähden
Paljonkohan noista jää suunnilleen käteen? Riippuu tietenkin veroprosentista, mutta suuntaa antavaa voinee kertoa...
Ja mitä tuohon opintojen pituuteen tulee, niin aikaisemmin yläasteen- ja aineenopettajiksi vaadittiin 180 opintoviikkoa, vaikka muuten vaikka kielistä pääsi valmistumaan 160 opintoviikolla. Tämä muutettiin sitten joskus 1995 ehkä, en tiedä että onko muutettu jossain vaiheessa.
Itse opiskelin 196 opintoviikkoa omaa maisterintutkintoani varten ja olen siis pätevä opettamaan yläasteella ja lukiossa. Sittemmin olen opiskellut vielä lisää, niin että olen suorittanut varmaan noin 240 opintoviikkoa ja saavuttanut sillä sitten opettajiksi opiskelevien opettamisen pätevyyden kanssa. Nykyään olen kuitenkin yläasteella töissä ja enpä ihan kaikkia noista opiskelluista taidoista joudu käyttämään, mutta toisaalta on kyllä paljon, mitä olisin halunnut oppia lisää, kuten vaikka erilaisista oppimisvaikeuksista, mielenterveyshäiriöistä, anoreksiasta, päihteiden käytöstä, väkivallasta ja koulukiusaamisesta. Onneksi oma aktiivisuus auttaa näissä töissä, mutta kun työtään tekee sydämellään, niin välillä tuntuu, että saisi opettajakoulutuksen lisäksi olla joku sosiaalityöntekijän koulutus myös.
Mulla on myös opettajan paperit takataskussa, joten taidan jossain vaiheessa vaihtaa alaa. Myös nuo lomat houkuttelee.
Joku kirjoitti tuossa aikaisemmin, että tietää jonkun aineenopen, joka tekee palkatonta työtä kesällä. Silloin hänellä varmaan on ollut joku äitiysloman sijaisuus tms., jos kesälomalta ei makseta palkkaa. Nykyisin, kyllä kai pyritään sijaisillekin maksamaan kesäloman ajalta palkkaa.
siis minä, joka ei saanut yläasteelta päästötodistusta tienaan
enemmän.
paperiliitto rules.
se ihan noin mene, pätevyyden saa jos itse valitsee sivuaineen ja opiskelee sitä tarpeeksi. Uusi tutkinto tarkoittaa sitä että ensin tehdään kandin tutkinto ja sitten maisterin, aiemmin kun tähdättiin suoraan maisteriksi.
Ja en tiedä luokanopeista, mutta muutaman aineenopen tiedän jotka tekevät myös kesälomalla useamman viikon (palkatonta) työtä, talvella kun ei ehdi kaikkea oppimateriaalia kerätä/valmistaa/ järjestää luokkaa jne.
Vierailija: