Kuinka paljon ala-asteen ope saa palkkaa?
Kommentit (27)
Kahdenkymmenen vuoden aikana ikälisät nostavat palkan lähelle n. kolmeen tonniin.
Nykyisin työnantaja ei ole sidottu tuohon vähimmäispalkkaan, vaan voi halutessaan maksaa opettajalle mitä haluaa sen ylikin. Käytännössä kuntaan uutena tuleva hyvä opettaja voi siis neuvotella itselleen parempaakin palkkaa.
Onhan toi ihan kohtuullinen palkka, miksi aina valitetaan, että opettajana tienaa niin vähän? Vai onko se kuitenkin vähän koulutustasoon nähden?
Opettajalehden palkkatietojen mukaan luokanopettajan alkupalkka on muutaman kympin päälle 2000 euroa perustunneilla eli 24h ylitunnit sitten nostaa palkkaa.
Toisaalta opettajalla on sitten vuodessa lomaa noin 7 viikkoa enemmän, mikä on aika suuri etu. Harvalla DI:llä ja KTM:llä on käytännössä mahdollisuus ottaa edes palkattomana moista lomaa.
Opettajien " lyhyemmistä" työpäivistä en puhu mitään, sillä tiedän kyllä useimpien opettajien käyttävän päivässä monta tuntia oppituntien ulkopuolista aikaa esim. tuntien valmisteluun, yhteydenpitoon vanhempiin jne. Sen sijaan en ole vielä sellaista opettajaa nähnytkään, joka käyttäisi kesälomastaan paria päivää enempää työhönsä liittyviin tehtäviin eli opettajien lomat ovat kyllä aidosti pitempiä kuin muissa ammatissa toimivia. (Viimeinen kommentti ei koske rehtoreja ja vastaavia, jotka joutuvat laatimaan koko koulun lukujärjestyksen ja hoitamaan koulun hallintoa myös kesällä. Heidän palkkansakin on taas vastaavasti eri tasolla kuin muilla opettajilla.)
noin vähän., Tänään juuri lukin lehdessä että miesten palkka on yli 500 ¿ parempi kuin naisten!
Mun tavoite on kouluttaa itteni ala-asteen opettajaksi ja jos ton verran saan palkkaa tulevaisuudessa niin olen tyytyväinen. Tosin en asu Suomessa, mutta eiköhän asuinmaassani opettajan palkka ole samaa luokkaa.
Hän on siis luokanopettaja, on kaikki ikälisät ja määrävuosikorotukset, ylitunteja ja kerhotunteja, ja palkka on n. 3300 euroa.
Terv. DI-nainen (palkka 2800¿) ja DI-mies (palkka julkisella 2300¿)
Vierailija:
Hän on siis luokanopettaja, on kaikki ikälisät ja määrävuosikorotukset, ylitunteja ja kerhotunteja, ja palkka on n. 3300 euroa.
Mutta kyllä sen eteen saa töitä tehdäkin. Päivät ovat miehelläni tosi pitkät, mutta onnneksi on myös pitkä kesäloma, t. 11.
minulla ylitunteja viikossa 7 eli teen ehkä noin 50 tuntista viikkoa. Palkka oli viime talvena noin 3400. En minusta tienannut mitenkään erityisen huonosti. Nyt saattaa kyllä palkka tipahtaa vaikka 2600 euroon, jos tunnit vähenee.
Mukavaa työtä ja pitkät lomat, mutta takaan, että ei sovi kaikille. Yksikään päivä ei ole samanlainen ja jos miettii sitä, että työ on vastuullisuuden lisäksi myös vaarallinen, niin onhan sitä työsarkaa. Harva varmaan joutuu töissään esimerkiksi puukonheiluttajien kanssa tekemisiiin tai siihen, että joutuu toisten fyysistä väkivaltaa selvittämään ilman minkäänlaista koulutusta siihen.
Mut mä pidän työstäni ja uskon olevani hyvä siinä. Minä tykkään oppilaista ja oppilaat minusta.
Täällä yksi DI, jolla myös pitkät päivät + matkapäiviä, eikä ole kuin 3 viikkoa kesälomaa. Viikko sitten syksyllä ja viikko kevättalvella. Ei joululomavapaita...
Kannattaisikohan miehesi harkita alanvaihtoa ja hakea luokanopettajan koulutukseen?
Vierailija:
Kannattaisikohan miehesi harkita alanvaihtoa ja hakea luokanopettajan koulutukseen?
Tuo mainitsemasi vähimmäispalkka on kaksoiskelpoisella lo:lla. Muutoin uuden luokanopen vähimmäispalkka on 2142,69¿.
Tieto on järjestön lehdestä 24/06
Meitä on kuitenkin töissä suuri joukko luokanopettajia, joilla ei ole ylempää tutkintoa. Keskimäärin palkat eivät ole noin hyviä.
Jos ap suoritat tutkinnon ulkomailla, se ei sitten ole kelpoinen Suomessa. Missään muussa Euroopan maassa ei opettajilla ole yhtä laaja tutkinto kuin Suomessa. Palkat ja lomat sijouttuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitasolle, eli voi olla että saat paljon parempaakin palkkaa mutta työaikasi on pitempi. Eli kannattaa selvittää koulutus ja palkkaus siinä maassa missä asut.
Vai mitä tämä " uusmuotoinen maisterikoulutus" tarkoittaa? Montako opintoviikkoa tai -pistettä tätä yhtä ainetta opiskellaan?
DI-tutkintoon vaaditaan 180 ov, paljonko opettajan?
Alkupalkka minulla oli 2600e, nyt se on 3200e/kk. Ei ylitöitä eikä esimiesvastuuta. Lisäksi muutaman vuoden ajan on tullut noin 10% tulospalkkio (vuosipalkasta 10%).
t. DI, kahden lapsen äiti 31v.
Tämä kuitenkin muuttui tutkinnonuudistuksen yhteydessä vuosi sitten. Uudessa tutkintomuodossa sekä DI:n että maisterin opinnoissa on yhtä paljon opintopisteitä. Toinen juttu sitten on se, kevenivätkö DI-opinnot oikeasti.
Terv. tutkinnonuudistustyössä teknillisessä yliopistossa mukana ollut
Muistelisin että noin 2000 euron luokkaa, voi olla pari sataa ylikin.