Voiko kristinuskon Jumala olla aidosti hyvä?
Olen etsinyt vuosia Jumalaa ja rukoillut Jeesusta, yrittäen tulla uskoon ja pelastua. Mutta niin ei ole tapahtunut. koska kyseenalaistan liikaa asioita...Olen lukenut jonkin verran myös Vanhaa Testamenttia ja esim Mooseksen laki on mielestäni kammottava (kaikki ne kivit tämiset jne) ja esim rais kattu nainen pakotettiin naimisiin rais kaajansa kanssa, millainen hyvä Jumala voi määrätä rikoksen uhrille noin karun kohtalon?
Tiedän, että Mooseksen laki on vanhentunut ja ei päde tänä päivänä, mutta Jumala on Raamatun mukaan muuttumaton ja en saa mielestäni sitä, että Jumala on oikeasti määrännyt ihmisiä kivi tettäväksi joskus muinoin ja mielestäni se on epäinhimillistä vaikka nykyään onkin Jeesus ja anteeksianto.
Saako kukaan kiinni näistä pohdinnoista, oletteko itse miettineet samaa? Miten te uskovat koette asian ja suhtaudutte Vanhan Testamentin rangaistuksiin? Vaivaako teitä koskaan nämä asiat?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niitä kivittämisiä enkä iankaikkista kadotusta...Taidan olla sisimmässäni humanisti ja siksi en voi kutsua itseäni ns tosikristityksi koska Raamattu pitäisi hyväksyä sellaisenaan, myös se VT ja siihen ei vaan rahkeet riitä
Miksi se vt pitää hyväksyä ja ottaa niin tosissaan ja kirjaimellisesti kun eivät Jeesus ja Paavalikaan sitä ottaneet vaan valikoiva, karsivat, kiistivät ja soveltivat?
Minäkään en ymmärrä kaikkea Raamatussa mutta se avautuu koko ajan. Ehkä vielä elämäni aikana ehdin oppia ymmärtämään VT:kin, nyt olen keskittynyt enemmän uuteen ja se on ollut elämää muuttava juttu. Aloittajan kysymyksen tiedostin alussa myös mutten jäänyt siihen, vaan ajattelin että otan Jumalasta selvän.
Mää rukoilen sun puolesta! Suosittelen myös C. S. Lewisin kirjoja, esim Paholaisen kirjeopisto! Ja sit John Burke -nimisen kirjailijan kirja Taivaan rajalla, se on ollu mulle viime aikoina uskoa vahvistava, on avannu taivas-hommaa ihan uudella tavalla ku aiemmin koko ajatus taivaasta on ollu aika abstrakti ja epäkiinnostava. Sitä kirjaa varten on käyty läpi tuhansia kuolemanrajakertomuksia ja kerrotaan niistä.
Oletteko koskaan lukeneet Simon Maguksesta?
Jumala on sadistinen paska joka on kuin pikkupoika joka tykkää repiä kärpäseltä siivet ja ehkä jalatkin ja katsella sitten ihastellen kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä kaikkea Raamatussa mutta se avautuu koko ajan. Ehkä vielä elämäni aikana ehdin oppia ymmärtämään VT:kin, nyt olen keskittynyt enemmän uuteen ja se on ollut elämää muuttava juttu. Aloittajan kysymyksen tiedostin alussa myös mutten jäänyt siihen, vaan ajattelin että otan Jumalasta selvän.
Raamattu on ihmisen kirjoittamaa propagandaa, jolla hallittiin ihmisiä. Raamattu ei ole mikään esikoisteos vaan se lainaa ja yhdistelee satuja ympäri maailmaa. Zarahustralaisuus on paljon lähempänä aitoa kristinuskoa ilman sitä ristiä. Se tuhottiin Islamin toimesta. Islam tuhoaa kaiken.
Ei, koska olematon ei voi olla hyvä eikä paha. Olemattomalla ei ole minkäänlaisia ominaisuuksia.
Kyse on vanhoista paimentolaistaruista joten on aika turhaa miettiä onko tämä niissä esiintyvä ns. Jumala hyvä vaiko paha. Se on satu, Jumaala on satuolento.
Onko Hessu Hopo pohjimmiltaan hyvä vai ei? Kuka jaksaa pohtia tällaisia?
Tsirp kirjoitti:
Tää on tärkeä kysymys! Ite oon ajatellu et Jumala puhuu Raamatussa, kaikkia juttuja en sieltä vielä ymmärrä mut ehkä ne avautuu sitten myöhemmin, hiljalleen koko ajan avautuu lisää. Vanha testamentti on siitä erikoinen että se ei kuvaa Israelin kansaa mitenkään virheettömänä ja täydellisenä vaan jatkuvasti epäilevänä ja Jumalan luottamuksen pettävänä, jengi tekee siellä vaikka mitä hirveyksiä... Silti Jumala aina tarttuu niihin uudestaan että "te olette MINUN kansani" eikä anna niiden jäähä siihen omaan perseilyynsä vaan puuttuu siihen aina. Sit UTssa Jeesuksen kautta tuo laajenee koskemaan koko ihmiskuntaan, jos me hyväksytään että ollaan Jumalan kansaa niin Jumala ei päästä meistäkään irti, vaikka välillä perseillään. Älä siis ota paineita siitä että jotku asiat pistää vastaan ja tuntuu vaikeilta, voi olla että ymmärrät ne myöhemmin tai sit ne voi olla semmosia, mitä Jumalakaan ei hyväksy. Taivaassa viimeistään selviää. Sillä aikaa tartu siihen mikä on hyvää!
Puhuuko jumala myös niissä kirjoissa jotka on poistettu vallanhimoisten kirkkojohtajien toimesta raamatusta?
Minua on jo lapsesta asti vaivannut se perustavaa laatua oleva teologinen kysymys että miksi jumala haluaisi lähettää kadotukseen ihmiset jotka eivät ”usko” häneen. Rationaalinen ja eettisesti ja moraalisesti itselleen korkeat vaatimukset asettava ihminen joutuu kadotukseen koska ei ”usko”. Kuulostaa pikkumaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Tsirp kirjoitti:
Tää on tärkeä kysymys! Ite oon ajatellu et Jumala puhuu Raamatussa, kaikkia juttuja en sieltä vielä ymmärrä mut ehkä ne avautuu sitten myöhemmin, hiljalleen koko ajan avautuu lisää. Vanha testamentti on siitä erikoinen että se ei kuvaa Israelin kansaa mitenkään virheettömänä ja täydellisenä vaan jatkuvasti epäilevänä ja Jumalan luottamuksen pettävänä, jengi tekee siellä vaikka mitä hirveyksiä... Silti Jumala aina tarttuu niihin uudestaan että "te olette MINUN kansani" eikä anna niiden jäähä siihen omaan perseilyynsä vaan puuttuu siihen aina. Sit UTssa Jeesuksen kautta tuo laajenee koskemaan koko ihmiskuntaan, jos me hyväksytään että ollaan Jumalan kansaa niin Jumala ei päästä meistäkään irti, vaikka välillä perseillään. Älä siis ota paineita siitä että jotku asiat pistää vastaan ja tuntuu vaikeilta, voi olla että ymmärrät ne myöhemmin tai sit ne voi olla semmosia, mitä Jumalakaan ei hyväksy. Taivaassa viimeistään selviää. Sillä aikaa tartu siihen mikä on hyvää!
Puhuuko jumala myös niissä kirjoissa jotka on poistettu vallanhimoisten kirkkojohtajien toimesta raamatusta?
Eipä Raamatusta ole poistettu kuin deuterokanoniset kirjat ahneiden painoalojen toimesta jotta musteessa ja parissa voitaisiin säästää rahaa kun tarvitsee painaa vähemmän sivuja.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus tuli ilmoittamaan millainen Jumala on.
No aika hirvittävähän se on. Katkaisenko minäkin käden tyttäreltäni, jotta voin antaa naapurilleni anteeksi kun hän pysäköi autonsa hieman meidän pihan puolelle?
Raamattu on ihmisten kirjoittama. Vanha testamentti ei ole mikään alkuperäiskirjoitus, vaan siihen on lainattu vanhempia tekstejä. Uusi testamentti on kokoelma kirjoituksia, jotka hyvin todennäköisesti ovat Jeesuksen aikalaisten kirjoittamia (Jeesus on mahdollisesti todellinen henkilö).
Ongelma uudessa testamentissa on, että se on tarkkaan mietitty valikoima sellaisia kirjoituksia, jotka ovat 300-luvulla parhaiten sopineet kirkollispoliittisiin tarkoitusperiin. Siitä on jätetty pois vaikka mitä "sopimatonta", kuten joidenkin opetuslasten evankeliumeja, ns. apokryfisiä kirjoituksia.
Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Uskonto on kulttuurillinen sopimus siitä, mihin ja miten tietty ihmisryhmä on sopinut uskovansa. Ihminen kuuluu tiettyyn uskontoon yleensä kulttuurikontekstin kautta. Kirkko on vain uskontoa ohjaileva valtarakennelma.
En jaksa uskoa mihinkään kadotukseen. Mikä on taivas? Ei ole olemassa mitään olentoa, joka tuosta vain "luo" ihmiset maan päälle, heittää meidät kurjuuteen ja ehkä joskus räjäyttää kaiken pois. Me ihmiset itse olemme vastuussa itsestämme. On aika absurdi ajatus, että jossain olisi taivaallinen olio, joka antaisi meille syntejämme anteeksi. Me ihmiset olemme täysin mitättömiä suuressa maailmankaikkeudessa.
Mietin ainoastaan, mitä tietoisuudelleni tapahtuu, kun kuolen. Ehkä siitä jää jokin kvanttijälki maailmankaikkeuteen, ehkä se häviää kokonaan pois. En voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Tyydyn siihen, enkä ahdistu.
Tämä jos mikä todistaa ettei Jumalaa ole olemassa. Tansanian presidentillä on koronatartunta ja hän on kriittisessä tilassa:
https://yle.fi/uutiset/3-11831414
Samainen herra julisti toukokuussa Tansanian olevan vapaa koronasta, koska hän rukoili Jumalaa poistamaan koronan maastaan, ja Jumala kuulemma vastasi tälle että koronaa ei enää Tansaniassa nähdä. Vai tarkoittaako tämä kenties sitä että jumala on paha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika hirvittävähän se on. Katkaisenko minäkin käden tyttäreltäni, jotta voin antaa naapurilleni anteeksi kun hän pysäköi autonsa hieman meidän pihan puolelle?
Sinun ajatuksia on nyt vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä Jeesus. Miehen on parempi leikata oma kätensä irti ja heittä se tuleen jos se käsi himoitsee ja ahdistelee naista kuin tuhoutua kokonaan itse. Ja samoin miehen on parempi repiä silmä omasta päästään jos se silmä himoitsee ja ahdistelee naista.
Raamatussa uhrataan paljon viattomia eläimiä...Mitä pahaa ne eläimet on tehneet kun eivät ole perisyntisiä? Eläinten ystävänä tämä mietityttää suuresti
Miksi te fanitatte ihmisen keksimää satuhahmoa?
Mitään jumalaa ei oikeasti ole olemassa -voitte siis elää ainoan elämänne rauhassa vailla huolta.
Vierailija kirjoitti:
Minua on jo lapsesta asti vaivannut se perustavaa laatua oleva teologinen kysymys että miksi jumala haluaisi lähettää kadotukseen ihmiset jotka eivät ”usko” häneen. Rationaalinen ja eettisesti ja moraalisesti itselleen korkeat vaatimukset asettava ihminen joutuu kadotukseen koska ei ”usko”. Kuulostaa pikkumaiselta.
Se on kristinuskon keksijöiden laatima psykologinen pelote kuten sekin että kaikki ovat syntisiä jo lähtökohtaisesti. Mistään muusta ei ole kysymys. Olet ollut todella fiksu jo lapsena.