Kummallinen ihoreaktio ja raskaus
Olen muutaman päivän sisällä saanut useamman kerran rajuhkon ihoreaktion. Molemmat kädet (siis ranteista olkapäähän saakka) tulevat yhtäkkiä aivan täyteen punaisia, hieman vesikellon näköisiä, hurjasti kutisevia näppylöitä. " Kohtaus" kestää n. tunnin, sitten näppylät hiljalleen laskevat. Viimeisellä kerralla näppylöitä nousi myös jalkoihin.
Mitään muita allergisia, oireita, hengenahdistusta tms. ei ole.
Mitähän tämä on? Nokkosrokkoa? Onko kellään ollut vastavaa? Pitäisikö mennä lääkäriin? Voiko raskaus aiheuttaa tällaista? Tai voikohan tästä olla raskaudella haittaa?
rv16 menossa
Kommentit (8)
Minulle tuli ekassa raskaudessa kuvailemasi kaltainen reaktio pariin otteeseen juuri samoilla viikoilla, kuin sinulle! Säikähdin tietysti, mutta ohi meni ilman mitään erikoisempia hoitoja. Suihkuttelin viileällä vedellä ja koetin olla rapsuttelematta. Toivottavasti sinulla on yhtä vaaraton kuin itsellä!
...kun en näköjään kunnolla lukenut viestiäsi...
Ei ole kokemusta nyt raskauden aikana ' onneksi' on sen verran ikävä juttu, mutta ennen raskautta saattoi nousta ko. patteja. Olen käynnyt lääkärillä ja ne on todettu urticariaksi eli nokkosihottumaksi. Olen käyttänyt antihistamiineja ja saannut jopa ihan kortisoni-kuurejakin niiden hoitoon. Olen kuullut, että raskaushormonit saattavat laukaista ko. reaktion. Jos jatkuu mene lääkäriin, että saat jotakin lääkettä niihin ja itsellesi mielenrauhan. Hyvää odotusta !
t. emmi rv-7+4
Voisikohan tämä kuivuus, ja ilmassa leijuva pöly, siitepöly yms. , aiheuttaa reaktion? Toisaalta sisälläkin reaktio tuli kerran, mutta lievempänä. Ja leijuuhan avoinna olevista ikkuinoista ja ovista sisätiloihinkin pölyä.
Pohdin täsäs että pitäisikö soittaa neuvolaan? Itse kyllä kestän kutinan ja näpyt, mutta mietityttää, josko vauvalle voi olla haittaa asiasta. No, ehkä hätäilen vaan turhia. Lohduttavaa että muillakin on ollut samanlaisia reaktioita, ei ole niin friikki olo.
Mulla kutina alkoi pari viikkoa sitten. Eka kutisi vatsa, sitten se levisi jalkoihin ja käsiin. Pientä punaista näppyä nousee iholle. Kaikki testit on otettu eikä mitään löytynyt, joten terkan arvion mukaan on ihan ihottuma, nähtävästi olen herkistynyt jollekin pesuaineelle tai vastaavalle. Onneksi nyt alkaa helpottaa ja saa sentään taas nukuttua.
Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, jotta voivat sulkea kaikki rokot sun muut jutut pois.
Karssuli
Minä olen parina keväänä saanut tällaisen allergisen reaktion, johon ei tiedetä aiheuttajaa. Se tulee minulla kolmen päivän " sarjoissa" jolloin kolmena peräkkäisenä päivänä saan koholla olevia laikkuja muutamaksi tunniksi. Eli aina välillä häviää ja tulee takaisin seuraavana päivänä. Reaktio laimenee joka päivä vähän ja sitten neljäntenä päivänä sitä ei enää tule. Ja joka päivä on vuorossa uusi alue eli reaktio vaeltaa iholla.
Keväällä kyselin ihotautilääkäriltä, että mitäs jos tällainen reaktio tulee minulle raskaana ollessa. Hän sanoi, että mitään lääkkeitä ei silloin ole koska ne lääkkeet, joita yleensä käytän, aiheuttavat supisteluja. Hän kehotti siirtämään raskauden yrittämistä sen aikaa, kun oireita on yleensä tullut. Me emme siirtäneet, mutta ei ole onneksi tullut oireitakaan tänä vuonna eikä valitettavasti vielä sitä raskauttakaan.
Kutina on tosi kauhea ja toivon, että oireesi helpottavat pian. En tiedä onko raskauden käynnistämään nokkosihottumaan mitään helpotusta, mutta kuvittelisin, että vähän vähissä ne lääkkeet taitaa olla.
Laru
Sama juttu oli mulla pari päivää sitten. Minulle ilmestyi reiteen noin kämmenen kokoiselle alueelle melko tiheään kutiavia näppyjä. Näpyt laskeutui jonkin ajan päästä, mutta muistona niistä on arpia, kun raavin niitä.
Minuakin rupesi kiinnostamaan mitä tuo mahtais olla. Kuumuudesta ei voinut johtua, kun ne tuli työmatkalla aamulla, eikä iho ollut kosketuksissa minkään poikkeavan aineen/materiaalin kanssa.
Nea ja nappula 15+0