Hsl: Emme sälytä maski valvontaa kuljettajalle, asiakkaiden suoritettava valvontaa yhdessä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-hsl-n-maskipakkoa-kaytannossa…
Hänen mukaansa julkisiin liikennevälineisiin ei ole tulossa valvovia työntekijöitä eikä esimerkiksi bussinkuljettaja voi olla päästämättä lipun ostanutta kasvomaskitonta matkustajaa bussiin.
– Emme sälytä valvontavastuuta kuljettajalle, mutta sehän on täysin mahdollista, että asiakkaat ryhtyvät itse suorittamaan valvontaa. Toki on myös muistettava, etteivät kaikki terveydellisistä syistä voi käyttää maskia.
Pitäisikö matkustajille antaa enemmän mahdollisuuksia poistaa häiritsevästi käyttäytyvät/ ilman maskia matkustavat matkustajat busseista?
Paras tapa saada nuo kuriin on juuri tämä, suomalaiset pienellä porukalla antaa sen opetuksen. Tällä mallilla olisi säästytty monelta harmilta mutta aiemmin on sanottu että tavallisten kansalaisten ei olisi soveliasta puuttua vaan aina soitetaan viranomainen apuun tai vartijat.
Nyt ollaan erilaisessa tilanteessa ja kansalaisten apua tarvitaan. Olethan tarkkana bussissa ja kulkuvälineissä ja tarvittaessa anat apua kun vapaamatkusta/terveys ter ro risti joudutaan liikennevälineestä poistamaan voimakeinoja käyttäen! Nainen voi huolehtia oven auki ja vaikka nakata tavarat perässä hankeen kun mies tai miesjoukko poistaa häiritsen matkustajan!
Kommentit (167)
Seli seli. Ainakin selkeästi voisi olla ettei ilman maskia astuta sisään...Tämä on kuljettajan helpohko valvoa. Maskittomat (ainakin seuraavat 3 viikkoa) matkustakoon kävelle, pyörällä tai taksilla tms...
”Asiakkaiden suoritettava valvontaa yhdessä”
SIIS MITÄ V I T T U A ?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä kansanryhmä tykkää toisten ilmiantamisesta ja pakoista? Tulee ihan mieleen saksa 1930 luvulla.
He vieläpä pitävät itseään "valveutuneina".
Kai te jo ymmärrätte, että tässä maskikeskustelussa ja ulkonaliikkumiskeskustelussa on kyse ihan jostain muusta? Saadaan salassa vietyä eteenpäin muita kansalaisia haittaavia asioita/päätöksiä, kun keskitytään ja pidetään meteliä toisarvoisista asioista. Onko tällä hetkellä keskustelua missään esim. mitä työttömien päänmenoksi on kehitteillä? Onko toimittajat ottaneet asiasta selvää, vai vieläkö kuinka kauan jaksetaan höristä maskeista ja ylipäätään koronasta, minkä tilanne ei nyt hetkeen ole muuttumassa?
Nämä VR ja HSL maski"pakko" höpötykset ovat yhtä tyhjän kanssa, kun ne eivät ole pakkoja. Nyt osa mitään ymmärtämättömistä kansalaisista alkavat vahtimaan muita, koska he luulevat että on jokin pakko olemassa, "koska niinhän IL, IS ja MTV kertoivat", tosin pienellä präntillä lukee "ei koske niitä, jotka eivät voi käyttää terveydellisistä syistä maskia ja emme voi evätä maskittomien pääsyä julkisiin liikennenvälineisiin, koska kuljettaja ei voi sellaista vahtia", mutta eiväthän kaikki jaksa lukea artikkeleita loppuun asti...
VMP!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turpaan vain mutta voiko turpaanvedetty vetää rasismikortin jos on taustainen?
Olisi ihan sairasta, että tultaisiin hakkaamaan ihminen, joka esimerkiksi kärsii sydämen vajaatoiminnasta. Missään nimessä kansalaisilla ei ole oikeutta koskea maskittomiin ihmisiin. Minua ei kiinnosta, käyttääkö joku maskia vai ei, koska suojaan itseni oikealla hengityssuojaimella.
Itse taas en istu lähellekään maskitonta.
Olisi toiminut varmaan joskus 80-luvulla tuo että yhteishengellä pidetään huolta vapaaehtoisesta maskipakosta. Mitä helvettiä HSL:n ajattelijoiden päässä liikkuu?
Ihan uskomatonta, että yritetään saada asiakkaat vahtimaan toisiaan. Onko toi nyt oikeasti heidän linja vai ajattelematon lausunto. Tuossahan tulee pahimmillaan tappeluja kun otetaan yhteen. Siinähän se korona tarttuu kun ollaan tukkanuottasilla tai sitten huudetaan kiukkuisena kurkku suorana ahtaassa tilassa kun joku on ilman maskia.
Niin mitähän se hyödyttää, että joku matkustaja huomauttaa maskittomalle asiasta? Että se maskiton tämän seurauksena kaivaa laukustaan maskin ja asettaa sen naamalleen heti kun joku matkustaja käskee? Eiköhän ne maskittomat ole maskittomla ihan omasta halustaan olla maskittomia,eikä he pidä maskeja mukanaan jossain laukun pohjalla ... äly hoi taas näitä juttuja.
Ja siinähän ne virukset jyllää kahta kauheammin kun puhutaan ja suusta leviää pisaroita. Parempi olla turpa kiinni itse kukin!
Maailma on jo muuttunut koronan aikana esim työttömyys on lisääntynyt. Silti työttömien kyykytys jatkuu kuten ennenkin. Multa leikattiin -20% tämän ja ensi kuun tttuesta pois joten mäkin joudun leikkaamaan. Ja mistäköhän leikkaisin? No maskeja mä en tarvi joten ne leikkasin. Leikkasin myös bussilipuista ja arvatkaas tuliko tarkastusmaksu ja arvatkaas onko varaa maksaa sitä ja arvatkaas menikö luottotiedot. Puolestani voitte yhteisesti yhteiskuntana tunkea ne maskit syvälle rektumiinne.
Matkustajat valvomaan asiaa? Eli onko matkustajilla siis oikeus pistää pihalle maskittomat vai mikä tuossa on se pointti? Matkustajien täytyy ruveta omalla vapaa-ajallaan toimia jonain saarnaajina? Varmasti hyvin hedelmällistä.
Laitetaanpa palautetta HSL väelle.
Olen NIIN onnellinen, että voin elää omassa kuplassani johon kuuluu etätyöt, taloudellinen riippumattomuus, oma talo, oma auto ja valinnanvapaus käydä kaupassa silloin kun on hiljaisinta. En tarvitse bussia, junaa, metroa enkä muitakaan proletariaatin matkustusmuotoja.
Kytätkää te vaan toisianne.
Niin että mitä? Eikös siinä yhdessä bussissa yksi maskiton tartuttanut 60 maskillista matkustajaa? Siis yksikin ilman maskia vaarantaa kaikki muut. Asiakkaat hoitamaan HSL:n hommat, joo, just näin. Aletaan rahastamaan ja ajamaankin ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen joka mulle tulee aukomaan maskittomuudesta saa räkäklimoin naamaansa!
Tyypillinen suomalainen, onneksi arabit ja afrikkalaiset tulevat syrjäyttämään suomalaiset tässä maassa
Vierailija kirjoitti:
Aha, no saa tulla vapaasti urputtamaan, ja jos käsiksi käy, turpaan tulee, nyrkki tappelut joka päivä busseissa, metroissa, jep, meneehän se niinkin, voi tietysti aikataulut venyä kun tapellaan naama räteistä mutta mitäs pienistä
Et sinä nössö mitään uskalla tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen joka mulle tulee aukomaan maskittomuudesta saa räkäklimoin naamaansa!
Tyypillinen suomalainen, onneksi arabit ja afrikkalaiset tulevat syrjäyttämään suomalaiset tässä maassa
Hullu.
Riittääköhän maskinkäyttäjille se, että olen julkisessa kulkuneuvossa huivi vedettynä suun ja nenän päälle? Eli saanko kulkea rauhassa julkisissa noin?
Vierailija kirjoitti:
Niin että mitä? Eikös siinä yhdessä bussissa yksi maskiton tartuttanut 60 maskillista matkustajaa? Siis yksikin ilman maskia vaarantaa kaikki muut. Asiakkaat hoitamaan HSL:n hommat, joo, just näin. Aletaan rahastamaan ja ajamaankin ihan itse.
Ei mennyt näin. Tämä asia on uutisoitu vääristellysti ihan tarkoituksella, jotta saadaan vihaa maskittomia kohtaan. Kukaan ei voi varmaksi sanoa, kuka siinä bussissa oli tartuttaja. Ei sellaista voi tietää, se saattoi olla maskia pitäväkin. Epäilys toki on, mutta ei pidä levittää väärää tietoa. Ja bussissa ei ollut 60 matkustajaa, vaan noin kymmenkunta. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007838412.html
"Kohtalokkaalla vuorolla Helsingistä Savonlinnaan oli kymmenkunta matkustajaa. Yksi heistä yski ja aivasteli eikä käyttänyt kasvomaskia. Muut matkustajat käyttivät, mutta monet heistä sairastuivat siitä huolimatta.
Kosonen ei tietenkään ole varma, oliko linja-automatkalla yskinyt ja aivastellut matkustaja virusmuunnoksen levittäjä, mutta vahva epäilys hänellä siitä on."
Yllä olevan kommentista huomaa, kuinka ihmiset eivät enää ymmärrä lukemaansa tai lukevat jonkun epäselvän muun kirjoittaman kommentin asiasta ja alkavat levittämään vääristeltyä totuutta eteenpäin. Tämäkin jää lopulta elämään juuri näin, että "maskiton tartutti 60 muuta matkustajaa tai jopa satoja", koska ihmiset eivät vaivaudu ottamaan itse asioista selvää. Harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli maskipakon kanssa käy samalla tavalla kuin lipun ostamisen kanssa. Ei oo pakko ostaa tai käyttää vaan matkustaa voi ilmankin. Varsinkin jos näyttää Suomen ulkopuolelta tulleelta.
JepJep. Kyllä se niin vaan on ettei tästä seuraa mitään hyvää kun matkustajat rupeaa haastamaan riitaa toistensa kanssa kun tuolla ei oo maskia niin tuon pitää poistua. Ja muutenkin maskipakon vahtiminen julkisissa kulkuvälineissä on liki mahdotonta kun lippujen vahtiminenkin on todella vaikeaa.
Lippu on taskussa piilossa. Maski joko on naamalla tai ei ole. Erittäin helppo huomata kuka ei käytä maskia ja antaa viimeinen mahdollisuus laittaa maski naamalle ennen turpasaunaa ja pysäkille/laiturille riepottelua.
Onneksi se turpasauna ei vaadi toisen kanssa mitään läheistä kontaktia, jossa virukset voisivat levitä. Ja se sujuu varmaan myös niin rauhallisesti, ettei siinä syke ja hengitystiheys nouse. Turvallisempaa on vain istua kaukana maskittomasta kuin mennä iholle, joten en tajua näitä turpakäräjillä uhittelevia.
"Maskipakko ei tarkoita, että ilman maskia ei pääsisi joukkoliikennevälineeseen, kertoo osastonjohtaja Mari Flink. Tarkoitus ei myöskään ole järjestää erillistä valvontaa joukkoliikenteeseen."
Eli ainoastaan saattaa tulla huomautus, mutta ketään maskitonta ei poisteta.
Tämä. Näin toteutetaan vihreä unelma.