Miten saan sairastodistuksen flunssasta julkiselta?
Uudessa työpaikassani on määrätty, ettei töihin saa tulla vähänkään flunssaisena. Olin muutama viikko sitten sairaana, pomo ohjasi koronatestiin joka tuli takaisin negatiivisena. Koitin samalla varata terveyskeskusaikaa, mutta mulle sanottiin, ettei mahdollisesti tarttuville anneta aikaa pelkän flunssaisuuden vuoksi ja käskettiin pysymään kotona. No, en saanut sairastodistusta, joten en saanut myöskään palkkaa.
Nyt on joka paikka kipeä, henki kulkee vähän huonosti, yskittää. Mulla ei ole varaa olla palkatta poissa. Koronatestiin pääsen, terveyskeskukseen ei kuulemma ole asiaa. Työterveyttä meillä ei ole, tai jos on, niin siitä ei ole informoitu kenellekään. Kyseessä on iso mutta pihi firma.
Kommentit (20)
Mulle on terveyskeskus kirjoittanut kyllä sairaslomatodistuksen pelkän puhelun perusteella, kun olin määräaikaisessa työssä, jossa vaadittiin jokaisesta poissaolosta todistus. Mulla on vatsatauti. Uskon, että saat todistuksen, kun sitä pyydät. Sen voi tehdä myös netin kautta, sen yhteydenotonkin nykyään. Ei ne ota flunssaista sinne, se on selvä. Olisit heti pyytänyt todistusta ja sanonut, että sitä vaaditaan, Kyllä ne kuulevat puhelimessa, jos on flunssainen.
Itse olen saanut terveyskeskuksesta terveydenhoitajan kirjoittamana sairaslomatodistuksen flunssasta, ei otettu vastaanotolle vaan jouduin hakemaan vahtimestarilta todistuksen. Jos koronatesti negatiivinen ja sairaus jatkuu niin, että on oltava jos lääkärintodistus, silloin on saatava lääkäri aika. Oireitesi perusteella koronatestiin kyllä mentävä.
Kiitos! Yksityiselle mulla ei ole varaa mennä omaan piikkiin, mutta kysyn todistusta puhelimitse. Ei tullut mieleenkään, että niin voisi tehdä. Ap
Työterveyspalvelu on lakisääteinen palvelu, jonka työnantaja on velvollinen järjestämään. Joten jos kyseessä on iso firma niin, varmasti on myös työterveys.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyspalvelu on lakisääteinen palvelu, jonka työnantaja on velvollinen järjestämään. Joten jos kyseessä on iso firma niin, varmasti on myös työterveys.
Haluaisin tietää, mitä alapeukuttamista tässä on?
Ja siis myös lääkäriltä voi saada todistuksen ilman käyntiä paikanpäällä, julkisella puolella terveydenhoitaja konsultoi lääkäriä kuultuaan tai luettuaan (omakanta) oireistasi ja tarpeestasi, ja sen voi tehdä sähköisesti. Kannattaa heti kertoa, että tarvitsee todistuksen.
Meillä saa olla omalla ilmoituksella max 5 päivää.
Eikö teillä ole työterveyttä? Meillä on palvelut saatavilla myös sähköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vuokratyöfirmoilla työterveys on varattu vain harvoille ja valituille, satunnaisia keikkoja saavat eivät kuulu työterveyteen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo alapeukuttaja mutta pakolliseen työterveyshoitoon kuuluu vain ennaltaehkäisevä hoito, ei sairaudenhoito, eli työnantaja ei maksa lääkärilläkäyntiä esim.flunssaoireiden takia. Sairaudenhoito on maksullinen lisäpalvelu työnantajalle.
Olet uusi ja tiedät ettei kenellekään ole kerrottu, että teillä on työterveys, koska se on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo alapeukuttaja mutta pakolliseen työterveyshoitoon kuuluu vain ennaltaehkäisevä hoito, ei sairaudenhoito, eli työnantaja ei maksa lääkärilläkäyntiä esim.flunssaoireiden takia. Sairaudenhoito on maksullinen lisäpalvelu työnantajalle.
No on lievästi outoa, jos työterveydestä ei saa sairaspoissaoloon todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveys rupeaa olemaan menneen talven lumia. Itse olen töissä isossa firmassa ja muutama vuosi sitten supistettiin työterveys vain lakisääteiseen.
Sairaslomatodistukset haetaan omaan piikkiin joko yksityiseltä tai kunnalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Olet uusi ja tiedät ettei kenellekään ole kerrottu, että teillä on työterveys, koska se on pakko olla.
Ei ole pakko kuin ennaltaehkäisevä työterveys.
Tämä firma on muutenkin ehkä hieman erikoinen, kirjaimellisesti kaikessa säästetään (sain ensimmäisenä päivänäni valitukset, kun tulostin vahingossa vanhasta tottumuksesta puhtaalle paperille, tulostaa saa vain käytettyjen papereiden puhtaalle puolelle) ja esim. taukotilan seinällä on uhkailuilmoitukset siitä, miten 15 minuutin myöhästymisestä vähennetään 30min palkasta ja 30min myöhästymisestä tunti. En tiedä, onko tuo laillista, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä firma on muutenkin ehkä hieman erikoinen, kirjaimellisesti kaikessa säästetään (sain ensimmäisenä päivänäni valitukset, kun tulostin vahingossa vanhasta tottumuksesta puhtaalle paperille, tulostaa saa vain käytettyjen papereiden puhtaalle puolelle) ja esim. taukotilan seinällä on uhkailuilmoitukset siitä, miten 15 minuutin myöhästymisestä vähennetään 30min palkasta ja 30min myöhästymisestä tunti. En tiedä, onko tuo laillista, mutta kuitenkin.
Ei ole laillista
Se on saiRAUSloma, saiRAUSlomatodistus, ei se ikuisesti väärinkirjoitettu sairasloma. Olkaapa hyvä, pieni kielenhuoltopreppaus tässä kurjuuden keskellä varmaan piristää kaikkia. Eipä kestä kiittää. Päivänjatkoja!
Vierailija kirjoitti:
Se on saiRAUSloma, saiRAUSlomatodistus, ei se ikuisesti väärinkirjoitettu sairasloma. Olkaapa hyvä, pieni kielenhuoltopreppaus tässä kurjuuden keskellä varmaan piristää kaikkia. Eipä kestä kiittää. Päivänjatkoja!
Kyllä me muutkin huomaamme, mutta emme ole niin pikkusieluisia että asiasta tarvitsisi edes mainita. Olet varmaan nyt tyyväinen itseesi, mahtoi olla vuoden kohokohta oikein!
Soittamista terveyskeskukseen suosittelen minäkin. Luulisin, että se onnistuu. Itselläni oli kuumetta viime syksynä ja soitin koronapuhelimeen varatakseni ajan testiin. Hoitaja kysyi puhelimessa ensimmäisenä, että olenko töissä ja kirjoitti heti 3 päivää sairaslomaa.
Hankala kyllä tuollainen pomo ja työpaikka. Aika kyseenalaista myös nuo uhkailut ilmoitustaululla. Usein toivotaan, ettei vaikka flunssaisena tai mahatautisena lähtisi jonottamaan terveyskeskukseen. Kyllähän teillä pitäisi olla työterveys, jos vaaditaan sairaslomatodistus. Ihan kohtuutonta, että pitäisi maksaa 120 euroa yksityislääkärikäynnistä yhden lappusen takia. Lähtisin pois tuollaisesta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun tuo lakisääteinen tarkoittaa että työnantaja on velvollinen järjetämään sen minimi palvelun eli esim työhöntulotarkastuksen.
Varaa yksityiselle vaikka videopuheluaika? Muistelin että esim. Mehiläiselle voisi varata sellaisen. Jos menisi nopealla ajalla niin taksa jäisi sellaiseksi että työssäkäyvä pystyisi uhrautumaan.