Muistatteko 80-luvulla eläneet, miten ihmiset valitsivat jopa ruokakaupan poliittisen suuntautumisensa mukaan?
Kommentit (159)
Tullin urheiluseura ja k-kauppa.
Kaupat on minulle uutta.
K- ilmeisesti on lyhenne kommunismista, koska olen tiedettävästi käynyt k-kaupassa kommunistin alaisena ja keränyt tuotteita hänen käskystään kauppakoriin.
Tämä on minulla suorassa muistissa.
Urheilusta sitten muistankin enemmän. Sen muistan että hakaristiläiset svullilaiset saivat aina kyytiä meiltä paremmilta.
He kun pelasivat ja treenasivat ain treeneissään, meillä ei ollut muuta kuin se kenttä koulun jälkeen. Treeneihin juostiin, kun kultalusikkaporukka kuulemma sai autokyytejä heh. Vässykät.
Kokoajan urheiltiin ja siksi voitettiin. Läskihän siinä kultalusikkaporukalla tummui.
Ihan aiheestakin.
Suoraan sanottuna en tiedä mistä puhut, vaikka minulla onkin tuolla vuosikymmellä ikää jo reilusti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna en tiedä mistä puhut, vaikka minulla onkin tuolla vuosikymmellä ikää jo reilusti ollut.
Olet kasvanut terveessä ilmapiirissä.
Siihen aikaan oli taustalla ihan samalainen kylmäsota kuin koko maailmassa.
Muista hyvin. Pk-seudulla Elannon kaupoissa ei juurikaan käyty. Mieluummin nähtiin nälkää kuin mentiin kommunistien ketjuun. Jopa niin, että Maximarkettiin meno kiellettiin meiltä lapsilta.
Joo, ja nyt aikuisena en äänestä demareita - ja vältän S-ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, demarit ja kommarit(tai samaa sakkia) kävi k-kaupassa ja maajussit ja siitä oikeelle osuuskaupassa, tosin osuukaupassa myytiin lannotteita ym. joten luonnollisesti maanviljelijät käytti sitä.
Viking linea käytti rupusakki ja me paremmat Silje Linea.
Viikkariahan kutsuttiin vuosikymmenet m**talaislinjaksi
Maalla E-kaupassa asioivat olivat silmätikkuja.
Itse kuuluin harvinaiseen maanviljelijäkommunistiperheeseen ja kävimme E- kaupassa, tosin toisinaan kyllä kävimme toisenkin aatteen osuuskaupassa.
Isompien tilojen isännät eivät vahingossakaan astuneet jalallaan E-kauppaan, ja suuttuivat lapsilleen, jos erehtyivät karkkipussin tai jätskin ostamaan kommunistien kaupasta.
Suomi oli paljolti punainen ja valkoinen vielä 70-luvulla ainakin ja vanhempien ihmisten parissa. Tämä kahtiajako liittyi vaikka mihin, kauppojen ja urheiluseurojen lisäksi pankit tunnusti väriä. Ja toisten juhlat oli työväentalolla ja toisten taas palokunnan talolla jne.
IItsellä on sekä punaista että valkoista sukutaustaa. Mutta jostain syystä mulle K-kauppa on aina ollut se oikea kauppa, jotenkin vain tuntuu laadukkaammilta tuotteet, esim. lihat ja Pirkka-tuotteet. Olen valmis maksamaan vähän enemmän siitä vaikutelmasta. Ass-kaupat ei vain miellytä yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että lapsuuden kotikaupungissa oli kaksi jalkapallojoukkuetta, toinen porvareiden lapsille ja toinen duunareiden lapsille. Aika surullista tuollainen aikakausi.
Asumme teollisuuspaikkakunnalla, jossa on edelleen TUL/SVUL jaottelua urheilujoukkueissa. Lapsi meni 2010 TUL:in alaisen urheilujaoksen liikuntaleikkikouluun, pikkasen mietitytti kun olimme tehtaalla "herrojen" luokituksella. Toiminta oli erinomaisesti järjestetty ja lapsi viihtyi hyvin joukkueen punaisessa t-paidassa 😊
Herroista tuli mieleen... itse elin aika poliittisesti neutraalissa perheessä (vanhemmat oli toimihenkilöitä), ja sitten kun menin ekaa kertaa tehtaalle kesätöihin (duunarihommiin), niin olihan se aika järkytys, miten jyrkkä jako siellä oli herroihin ja duunareihin, kun ei sellaista ollut koskaan itse miettinyt aiemmin.
Yksi tuttuni on HR:ssä töissä ja joutui neuvottelemaan työnantajansa puolesta ay-liikkeen kanssa. Olin ihan järkyttynyt kun kertoi, että ay-juntat oikeasti vielä puhuvat riistäjistä! Olin kuvitellut tuollaisen jääneen jonnekin sadan vuoden taakse.
Ei todellakaan ole jäänyt. Olet vain elänyt omassa kuplassasi.
Kyllä edelleen raskaassa teollisuudessa on tiukat jakolinjat. Porvaririistäjät ovat edelleen ammattiosastoissa ihan käypä vihollinen neuvottelupöydissä. Siksi onkin hilpeää, kun Kokoomuus veti sen työväenpuoluevalheensa läpi.
Vaikka Suomi onkin keskiluokkaistunut, niin vassariduunarit pitävät edelleen työnantajia vastustajinaan ja työväen vihollisena.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se valitaan nykyäänkin. Jos Prisma ja Cittari ovat vierekkäin, huomaa kyllä eron asiakaskunnassa.
Niin, Prismaan mennään ostokset tekemään omalla rahalla ja elättijoukko menee Citumarkettiin.
Kuka muistaa oliko Siwakin vanhan E-ryhmän viimeisiä laineita?
Juu, muistan, kun lapsena kaikki muut suunnilleen saman ikäiset pojat kävivät jossain keskustanuorten leirillä ja ihmettelivät, miksi minä ja veljeni ei oltu siellä.
Eipä tietenkään, kun koti oli vasemmistolainen.
Pikkukylällä ei ollut sitten kommunistien vastaavia, ehkä parempi niin, ties mitä hapatusta olisivat opettaneet...
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa oliko Siwakin vanhan E-ryhmän viimeisiä laineita?
Oli, nimenomaan oli.
Isäni henkeen ja vereen kepulaisena menee K-kauppaan, vaikka S-ryhmän juuret ovat alkiolaisuudessa eli nykyisen keskustapuolueen edeltäjässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt miksi kukaan käy sittarissa, kun prismassa pääsee paljon halvemmalla. Jos haluan pönkittää statustani niin käytän ne prismassa säästyneet rahat jotenkin hohdokkaammin.
Omat vanhemmat lääkäreitä ja he myös aina sittariin menivät ostoksille, kun olin lapsi :D
Cittari nyt on tuossa kahden kilsan päässä ja Prisma viiden. Lähikaupasta ne kamat on kivempi raahata himaan. Siksi.
Toisekseen jos tolle ajattelulle lähtee, niin miksi käydä Prismassa, kun on Lidlkin. Sieltä saa vielä halvemmalla. ;)
Tarkoitin lähinnä tilannetta, jossa molemmat on yhtä kaukana. :) Lidlissä taas on pienehkö valikoima näihin kahteen verrattuna, mutta olen sieltä ostanut jopa vaatteita. Tällä hetkellä Lidl on kaukana. - sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että lapsuuden kotikaupungissa oli kaksi jalkapallojoukkuetta, toinen porvareiden lapsille ja toinen duunareiden lapsille. Aika surullista tuollainen aikakausi.
Asumme teollisuuspaikkakunnalla, jossa on edelleen TUL/SVUL jaottelua urheilujoukkueissa. Lapsi meni 2010 TUL:in alaisen urheilujaoksen liikuntaleikkikouluun, pikkasen mietitytti kun olimme tehtaalla "herrojen" luokituksella. Toiminta oli erinomaisesti järjestetty ja lapsi viihtyi hyvin joukkueen punaisessa t-paidassa 😊
Herroista tuli mieleen... itse elin aika poliittisesti neutraalissa perheessä (vanhemmat oli toimihenkilöitä), ja sitten kun menin ekaa kertaa tehtaalle kesätöihin (duunarihommiin), niin olihan se aika järkytys, miten jyrkkä jako siellä oli herroihin ja duunareihin, kun ei sellaista ollut koskaan itse miettinyt aiemmin.
Yksi tuttuni on HR:ssä töissä ja joutui neuvottelemaan työnantajansa puolesta ay-liikkeen kanssa. Olin ihan järkyttynyt kun kertoi, että ay-juntat oikeasti vielä puhuvat riistäjistä! Olin kuvitellut tuollaisen jääneen jonnekin sadan vuoden taakse.
Ei todellakaan ole jäänyt. Olet vain elänyt omassa kuplassasi.
Kyllä edelleen raskaassa teollisuudessa on tiukat jakolinjat. Porvaririistäjät ovat edelleen ammattiosastoissa ihan käypä vihollinen neuvottelupöydissä. Siksi onkin hilpeää, kun Kokoomuus veti sen työväenpuoluevalheensa läpi.
Vaikka Suomi onkin keskiluokkaistunut, niin vassariduunarit pitävät edelleen työnantajia vastustajinaan ja työväen vihollisena.
Juu, ja erehdypä maanviljelijänä sivuainsioihin sellaiseen lafkaan!
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten se oli mahdollista että HOK ja Elanto yhdistyivät, vaikka edustivat ihan eri puoluita...?
Perusta meni NL:n hajottua. "Punapääoma" kokeili kapitalismiä tunnetuin seurauksin.
Minulla on se mielikuva että maatalouskauppakin sijaitsi s-kaupassa, joten paha olisi ollut viljelijän vältellä.
Mutta E-kauppaan ja myöhemmin siwaan ei pappa jalallaan astunut, minun piti mummolle hakea siwasta välillä jotain.
Tämä oli yksi asia lapsuudessa ja nuoruudessa jonka olemassaolon tiesi ja ainakin jollakin tavoin historiallisen syyn tuli omaksumaan mutta ei koskaan tosiasiallisesti ymmärtänyt että miksi tuo kaikki ei lopu ja lakkauteta heti huomenna. Siis varmaan monille nämä aatteenmukaiset toimijat olivat henki ja elämä.
Assburger kirjoitti:
Juu, muistan, kun lapsena kaikki muut suunnilleen saman ikäiset pojat kävivät jossain keskustanuorten leirillä ja ihmettelivät, miksi minä ja veljeni ei oltu siellä.
Eipä tietenkään, kun koti oli vasemmistolainen.
Pikkukylällä ei ollut sitten kommunistien vastaavia, ehkä parempi niin, ties mitä hapatusta olisivat opettaneet...
Kävin hetken aikaa, muuttaman kerran nuoret kotkat -kerhossa. Kunnes (keskustamielinen) isäni sai tietää, että se on sos.dem-nuorisojärjestö. Ei siellä kyllä mitään aatetta lapsille puhuttu, pelattiin pelejä ja maalattiin vesiväreillä. Kepulaista tai demaria minusta ei tullut, eikä edes persua.
Tuohan on Junnu Vainion laulusta Aleks ja merimies Jan.
Neuvosto-Virossa katsovat Suomen TV:tä, kun K-kaupan Väiski taputtelee paisteja.
Aleks ja Jan salaa veneellä piipahtavat Suomen puolella ja sattuvat suljettavaan kyläkauppaan, jossa ei olekaan(enää) mitään herkkuja.
"Läskiposki valhetteli" tuumasivat...
No, ei mitään tekemistä toki ketjun aiheen kanssa.