"Voit syödä mitä vaan kun olet noin hoikka!"
Olen ihan normaalipainoinen yli 40v nainen. Tätä olen saanut kuulla aina välillä ylipainoisilta.
Mutta olen normaalipainoinen juuri siksi että katson mitä syön ja etten pääse lihomaan.
Kommentit (42)
Kukaan ei voi lihomatta syödä mitä tahansa, mutta jotkut voivat lihomatta syödä mitä tahansa haluavat.
Nimenomaan tämä. Läskeillä on se käsitys, että hoikat voi vetää 10 000 kkaloria päivässä eikä "maagisesti mikään vain tartu".
No mä voin. Olen semmonen tissitön kuikelo. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan. Kopio äidistäni. Ja aivan hillitön syömäri. Pizzaa, sipsii, limua, olutta, munkkeja, karkkia! Parikymppisenä yritin saada painoa (ja tissit) syömällä mutta kun ei niin ei. Multa tullaan kysymään että sairastanut anoreksiaa tai onko mulla joku vakava sairaus. Koulussa terkkarit on ollut huolissaan ja antanut mulle kaiken maailman ravitsemusvinkkejä. Pari vuotta sitten vaihdoin duunia ja kävin työterveydessä töihin tulo tarkastuksessa, sain kauheat haukut ja tulevaisuuden uhkakuvat kuinka tulen kärsimään osteoporoosista ja ties mistä kun en syö tarpeeksi. Ja ihan varmasti syön, mä olen vaan ns läpipasko. Ja meidän suvussa en ole ainoa, meitä on useampi serkku samasta muotista, siitä tikku-ukko muotista. Ikää mulla on 55.
Minusta myös tuntuu, että useimmat lihavat eivät ymmärrä, että hoikka joutuu tekemään työtä pysyäkseen painossaan. Ei se niin ole, että voi syödä mitä vaan.
Lihava monesti käsittää normiannoksen koon eri tavalla kuin hoikka. Hoikka söisi lihavan annoksesta kaksi tai kolme kertaa.
Ja leipä lisukkeineen ei todellakaan ole paras välipala, jos haluaa pysyä hoikkana. Siinä on äkkiä lounaan kalorit. Esim. omena tai porkkana on terveellisempi vaihtoehto. Muistan lukeneeni, että vain kymmenen prosenttia suomalaisista on luonnostaan hoikkia. Eli noin pieni osa ihmisistä ei liho yhtä helposti kuin muut.
Parikymppisenä tuo päti. Nyt melkein 30-vuotiaana pitää jo miettiä mitä lautaselle laittaa. Lyhyessä vartalossa kaikki näkyy heti.
Enkä myöskään halua ottaa työpaikan kahvipullaa, eikä sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Tämä on niin totta. Mutta ihmiset eivät näekään sinun ruokailutottumuksiasi. Esimerkiksi minun hoikka 60-kymppinen äitini mussuttaa pullaa ja muita herkkuja surutta ja aina vieraat taivastelevatkin ettei varmaan liho millään. Totuus on kuitenkin että hän syö todella vähän normaalisti. Esim peruna ja kaksi lihapullaa + salaattia on hänelle iso annos.
Hahaha, en todellakaan tee töitä hoikkuuden eteen.
Herkkuja (ihan tavallisia herkkua, en mitään laihojen mysteeriherkkuja) syön usein.
Ruuaksi ja välipalaksi syön sitä, mitä tekee mieli ja harvemmin se on esim porkkanaa, mutta jos tekee sitä mieli, niin sitten sitä.
Ehkä suurin vahvuus mun suhtautumisessa ruokaan on se,että en koe minkäänlaista huonoa omaatuntoa syömisestä tai herkuttelusta, en myöskään ahmi, enkä yleensä syö liikaa.
Nautin jokaisesta suupalasta ja syön sopivasti. Tällä mä olen pysynyt hoikkana ja nyt ikää 50v ja tässä justiinsa meinaan paistaa lettuja.
Vierailija kirjoitti:
No mä voin. Olen semmonen tissitön kuikelo. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan. Kopio äidistäni. Ja aivan hillitön syömäri. Pizzaa, sipsii, limua, olutta, munkkeja, karkkia! Parikymppisenä yritin saada painoa (ja tissit) syömällä mutta kun ei niin ei. Multa tullaan kysymään että sairastanut anoreksiaa tai onko mulla joku vakava sairaus. Koulussa terkkarit on ollut huolissaan ja antanut mulle kaiken maailman ravitsemusvinkkejä. Pari vuotta sitten vaihdoin duunia ja kävin työterveydessä töihin tulo tarkastuksessa, sain kauheat haukut ja tulevaisuuden uhkakuvat kuinka tulen kärsimään osteoporoosista ja ties mistä kun en syö tarpeeksi. Ja ihan varmasti syön, mä olen vaan ns läpipasko. Ja meidän suvussa en ole ainoa, meitä on useampi serkku samasta muotista, siitä tikku-ukko muotista. Ikää mulla on 55.
Mun kaveri on ihan samanlainen. Mutta hän siis haluaisi sitä läskiä ja rasvaa itseensä, mutta kun ei syömällä vaan saa. Joskus oon vähän kade..
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tämä. Läskeillä on se käsitys, että hoikat voi vetää 10 000 kkaloria päivässä eikä "maagisesti mikään vain tartu".
No ei kyllä takuulla ylipainoiset kuvittele noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi tietää. Jos et ole testannut. Voihan se olla että voitkin syödä.
Höpsis. Kyllä ne fysiikan lait pätee ihan kaikkiin. Vaikka toki monesta on kiva kuvitella, että lihoo vaikka "ei syö mitään" 😂
Biologia on sillä tavalla mielenkiintoista, että keho ei välttämättä ota sisään energiaa jota sille yritetään tarjota. Pieni vähemmistö ihmisistä ei kykene lihomaan.
No tätä on tieteellisesti tutkittu, eli ihmiset, jotka eivät ns liho on laitettu valvottuihin olosuhteisiin, eli huoneeseen, jossa heidän piti olla vyöuorokausi ja heille annettu kaikille samaa ruokaa sama kalorimäärä joka oli suuri, ja ns mättöherkkuja. Kävi ilmi että ne, jotka eivät liho toimivat joko niin, että a) eivät pystyneet syömään kuin pienen osan tai b) kuluttivat syönyt kalorit, eli alkoivat liikkumaan - että älkää nyt läskit uskoko tätä hölynpölyä, mitä jotkut yrittää taas täällä syöttää. Kyllä ne fysiikan lait pätevät näilläkin, jotka voivat syödä mitä tahansa, mutta eivät liho. Ihan hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta myös tuntuu, että useimmat lihavat eivät ymmärrä, että hoikka joutuu tekemään työtä pysyäkseen painossaan.
Ja moni hoikka tuntuu unohtavan, että ylipainoinenkin voi nähdä vaivaa eikä ole koko ajan jossain kaikelle ruoalle antautumisen tilassa. Usein ylipainoinen yrittää epätoivoisesti laihtua ja olisi entistäkin lihavampi, jos söisi kaiken haluamansa. Jos ruoanhimo on tarpeeksi voimakas, niin voi kieltäytyä vaikka 90 prosenttia ajasta ja silti lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Painan alle 50 kiloa ja kyllä minä pystyn syömään herkkuja vaikka joka päivä, mutta olennaista onkin minkä verran tulee syötyä. Jos haen lounaaksi pitsan ja kokiksen, voin lopettaa syömisen puolikkaan pitsan jälkeen ja siten minulle jää ruokaa vielä illaksi tai seuraavan päivän lounaaksi. Jos syön jäätelöä, minun ei ole pakko vetää sitä 0,5l purkkia kerralla. Suklaalevystäkin voi syödä vain muutaman rivin ja sipsejä pari kourallista koko pussillisen sijaan.
Mä syön usein koko pitsan, sipsipussin ja sen 0,5l jäätelöä, eikä näy missään. Ihmiset yrittävät aina jankata että "et sä oikeasti varmaan mitään syö" mutta kun näkevät, uskovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Kyllä ne fysiikan lait pätee ihan kaikkiin. Vaikka toki monesta on kiva kuvitella, että lihoo vaikka "ei syö mitään" 😂
Biologia on sillä tavalla mielenkiintoista, että keho ei välttämättä ota sisään energiaa jota sille yritetään tarjota. Pieni vähemmistö ihmisistä ei kykene lihomaan.
No tätä on tieteellisesti tutkittu, eli ihmiset, jotka eivät ns liho on laitettu valvottuihin olosuhteisiin, eli huoneeseen, jossa heidän piti olla vyöuorokausi ja heille annettu kaikille samaa ruokaa sama kalorimäärä joka oli suuri, ja ns mättöherkkuja. Kävi ilmi että ne, jotka eivät liho toimivat joko niin, että a) eivät pystyneet syömään kuin pienen osan tai b) kuluttivat syönyt kalorit, eli alkoivat liikkumaan - että älkää nyt läskit uskoko tätä hölynpölyä, mitä jotkut yrittää taas täällä syöttää. Kyllä ne fysiikan lait pätevät näilläkin, jotka voivat syödä mitä tahansa, mutta eivät liho. Ihan hölynpölyä.
Kateus voi olla hankala tunne :)
Sama logiikka kuin siinä, että voit ostaa mitää vaan kun olet niin rikas
Vierailija kirjoitti:
Mut kun ne fysiikan lait ei oikeasti päde kaikkiin! Itse olen hoikka nelikymppinen ja olen aina saanut syödä mitä vain lihomatta. Nuorena sain usein kuulla, että kyllä sitä sitten parikymppisenä lihoo, kyllä sitä sitten kun saa lapset, kyllä sitten kolmikymppisenä, nelikymppisenä... no, vielä en ole lihonut, vaikka lapset saatu ja ikää tullut.
En tietenkään syö mitä vain, mutta en koskaan mieti mitä syön. Hamppariaterioita, Kotipizzaa syön vähintään viikoittain. Meetwurstileipä on normi aamupala arkena ym.
Eli puhut, mitä milloinkin mieleen juolahtaa, kuten tyhmät tekee, tajuamatta ettet voi syötä "mitä vain lihomatta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus voi olla hankala tunne :)
Uskotko oikeasti että joku olisi kateellinen henkilölle joka mättää roskaa sisuskaluihinsa jatkuvalla syötöllä? Yököttäväähän tuollainen itsehillinnän puute on ja näkyy kyllä muillakin elämän osa-alueilla. Minä olisin kateellinen henkilölle joka syö terveellisesti.
Niin no mä olen hoikka siksi, että en VOI syödä ihan mitä vain. Mutta sitähän ei kukaan suostu ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painan alle 50 kiloa ja kyllä minä pystyn syömään herkkuja vaikka joka päivä, mutta olennaista onkin minkä verran tulee syötyä. Jos haen lounaaksi pitsan ja kokiksen, voin lopettaa syömisen puolikkaan pitsan jälkeen ja siten minulle jää ruokaa vielä illaksi tai seuraavan päivän lounaaksi. Jos syön jäätelöä, minun ei ole pakko vetää sitä 0,5l purkkia kerralla. Suklaalevystäkin voi syödä vain muutaman rivin ja sipsejä pari kourallista koko pussillisen sijaan.
Mä syön usein koko pitsan, sipsipussin ja sen 0,5l jäätelöä, eikä näy missään. Ihmiset yrittävät aina jankata että "et sä oikeasti varmaan mitään syö" mutta kun näkevät, uskovat.
Itse huomaan, että ulkona syödessäni syön usein suurempia annoksia kuin normaalipainoiset ystäväni. Voin vetää sen kokonaisen pitsan tai syödä yhtä suuren annoksen kuin mieheni, mutta tavallisesti kotona tyydyn pienempään annokseen ja syön vain sen verran, että tulen täyteen.
Olen tuo (53/168) ja sanoisin että kun herkuttelen, herkuttelen kunnolla. Mutta jokapäiväinen arkiruoka on aika terveellistä. Syön hitaasti ja juuri sen verran että olen kylläinen.