Treffimiehen luona naiset käyvät aina ensin saunassa, olen lapsuudessani tottunut että isä ja veljet menivät aina ensin
Minä ja äiti pääsimme sitten saunan viilennyttyä niihin olemattomiin jälkilöylyihin. Tuntuu ihan oudolta päästä kunnon löylyihin ensimmäisten joukossa.
Miten teillä saunottiin/saunotaan?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Naiset ensin, koska miehillä kestää aina pidempään, ovat monta tuntia.
Ja naiset ehtivät myös sitten laittamaan pitkään saunoville miehille iltapalaa... Näinhän se perinteisesti menee. Naiset ja lapset käyvät pikaiseen saunassa, lisäävät pari klapia puita lähtiessään ja päästävät miehet saunomaan pitkän kaavan mukaan.
Mun mielestä on kivempi olla jälkimmäisessä porukassa, kun sitten saa olla ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Savusaunaan menee miehet ensin koska tikkuset löylyt. Muuten niinkuin sovitaan.
Huonosti lämmitetty savusauna, jos siellä on liian kuuma.
Kuinka ap:lla ei osattu pitää saunaa lämpinä sen aikaa, että kaikki ovat käyneet?
Teidän suvussa ollut todella mokat miehet, jos eivät ole lisänneet puita.
Meillä kotona, sukulaisissa ja kavereiden kanssa on myös aina ensin ollut naisten vuoro, sitten miesten. Ärsyttävää, koska on sellainen "alta pois" -fiilis, ei saa olla rauhassa niin kauan kuin haluaa. Varsin hankalaa muuttaa kuitenkaan.
Naiset tietenkin ensin. Miesten saunoessa naiset tekee ruuan ja miehet pääsee valmiiseen pöytään.
Perheen miehet menee ensin, koska aikaa menee 15-20 minuuttia. Naiset sen jälkeen, koska heillä menee 30-60 minuuttia. Näin siksi, että ei jatkuvasti tarvitse huudella, että joko pääsee?
Ja kyllä normaalissa saunassa lämpöä riittää jatkuvasti. Joissain harvoissa tapauksissa saattaa olla ns. kertalämmitteinen kiuas. Mutta niissäkin lämpöä riittää useiksi tunneiksi. Joten ihmettelen, miksi sinun tapauksessasi lämmintä ei ole aikaisemmin riittänyt?
Ei mitään järjestystä. Jokanen menee kun haluaa, yhdessä tai erikseen. Eikä se meillä ainakaan sukupuolta katso kuka on pitkään saunassa, ihan fiiliksen mukana menee.
En yhtään ymmärrä miksi asiat edes pitäs toistaa aina saman kaavan mukaan. Jotenkin kummallinen koko ajatus!
Perheen kanssa kaikki yhtä aikaa.
Jos on kyläilijöitä, niin vieraat ensin, ja paris/perhekunnittain. Isommalla porukalla naiset ensin.
Ja totta kai jokaisen velvollisuus on tarvittaessa lisätä puita, että myöhemmin tulevillekin riittää löylyä.